Öljynpainevalo palaa. Öljynpaine antura vaihdettu, koneessa öljyä! vaihdettu 5/40 öljyt 10/40.. edelleen palaa tyhjäkäynnillä. Vähän kierroksia, niin sammuu.Eipä tarvinnut kauan ajella, kun alkoi pitää venttiili kopan puolelta ääntä. Avasin kopan.. ei tule öljyä, katsoin ö-suodattimeen, ei öljyä! Hohoi... ei kun purkamaan. Ö-pohjan kuulumiset: imusiivilä ja imuputken kanavat ok, pohjan tiiviste ok.. nyt toki vaihdetaan uuteen kun aletaan kasaamaan. öljypumppu ok, roottoreissa ei väljyyksiä ja kanavat auki. alipaine venttiilin jousen ja männän vaihdoin. Suodattimesta en ole varma miten toimii, mutta ilmeisesti yhdestä tulee ja kahdesta lähtee. Venttiilit tai mitkä lie liikkuu ja ilmalla olen ne puhdistanut.
Sitten se kuuma kysymys. Kampiakselin pää!! Siinä on ura jossa EI ole o-rengasta! Voiko ö-pumppu repiä siitä ilmaa niin, ettei saa tarpeeksi painetta nostaa öljyä suodattimelle. Mihin se o.rengas on hävinnyt?? Siinä on kyllä se väliholkki ja öljytiiviste, mikä vielä on öljypumpussa kiinni. Sehän tietty on vaihdettava... mutta mielestäni m40 koneessa pitäisi olla myös o-rengas kampiakselin päässä?? olenko väärässä? kl-varaosa ei sitä tunne, ei motonet, eikä myöskään bmw liikkeen räjäytyskuvat... mistä sen siihen hommaan??
Olisin tosi kiitollinen viisaista neuvoista, niin pääsee huomenna sen verran kasaan, että kokeilen alkaako öljy nousemaan pelkän o-renkaan avulla.
Kiitos jo etukäteen... ja nyt putsaileen ö-suodattimen pohjaa valmiiksi.
mikä vielä on öljypumpussa kiinni. Sehän tietty on vaihdettava... mutta mielestäni m40 koneessa pitäisi olla myös o-rengas kampiakselin päässä?? olenko väärässä? kl-varaosa ei sitä tunne, ei motonet, eikä myöskään bmw liikkeen räjäytyskuvat... mistä sen siihen hommaan??
Räjäytyskuvat tuntee kaikki tiivisteet, kampiakselin päässä on normaali öljytiiviste, ei sen kummempia.
Kuluneet kampiakselin laakerit tiputtaa myös öljynpaineet.
Minulle kävi viimevuonna jotakin samantapaista, vaihtelin jakohihnan ja öljyt ja starttasin niin öljynpaineet ei nousseet.
Ongelman ratkaisuni ei ehkä kelpaa tähän ;-) nostin nimittäin koneen samantien pois ongelmaa koskaan tutkimatta ja laitoin kutoskoneen tilalle :-)
Kampiakselin päädyt on yleisimmin tiivistetty stefa tyyppisellä huulitiivisteellä, ei o renkaalla, tai oikein vanhoissa moottoreissa saattaa olla huopatyyppinen tiiviste. Mikäli tämä stefa puuttuisi öljyt pikemminkin pyrkisivät tulemaan ulos tätä kautta, (kuten fordin ohcn takatiivisteestä jolla oli taipumusta lähteä vanhuuttaan pois paikoiltaan, liukua akselilla taaksepäin) todennäköisempi öljynpaineen puuttumisen aiheuttaja on laakerien liian suuret välykset mikäli pumppu on kunnossa. Paine vuotaa pois väljien laakerinkaulojen kautta kun tuotto (eli kierrokset) on pieni, kovemmilla kierroksilla tuottto kasvaa ja paine riittää paremmin.
Oliko öljyn seassa/öljypohjassa metallia yhtään? Omasta M40 kanssa meni laakerit kampiakselilta ja aiheutti öljyvalon palamista tyhjäkäynnillä. Öljy pumppu piti vaihtaa aluksi mutta metalli öljypohjassa sai irrottamaan kampiakselin josta löytyikin kaksi hajalla olevaa laakeria + akselissa kunnon urat. Vaihtoon meni sitten kampiakseli, laakerit ja lisäksi muut kulutusosat kun kone oli jo kokonaan purettu.
Hmmm... alfamerin kirja näyttää nimenomaa kuvan, miten kampiakselilta poistetaan o-rengas kun vaihdetaan kampiakselin tiivisteet, eli stefa. on kai sillä uralla kampiakselissa joku merkitys???
Kiva että naisiakin täällä. Mut ei taida olla kyllä o-rengas nyt syyllinen. Jos kampiakselilta tiiviste vuotais niin että paineet laskis valolle asti, nii taitais tulla ölpit maahan asti. Jos pumppu kunnossa, niin ala tai yläpään laakerit ehkä valmiit? mut jos öljynpainemittari löytyy kaveripiiristä, mittaa paineet eka.
Hmmm... alfamerin kirja näyttää nimenomaa kuvan, miten kampiakselilta poistetaan o-rengas kun vaihdetaan kampiakselin tiivisteet, eli stefa. on kai sillä uralla kampiakselissa joku merkitys???
Mulla oli samanlainen tapaus 10v sitten Siinä oli kyllä ongelmana että öljypohja oli löysällä ja putteja oli myös irti, joten pumppu ei saanut imujalalta öljyä tuottoon. Mun kaverin tapauksessa meni sitten vaihtoon nokka-akseli ja kansi aarporaukseen...
Oletko siis varma että öljypohjan kaikki pultit on kiinni, imujalan kiinnitys näkyy vasta kun "pikku" ö-pohja on irti, vai miten se nyt oli...
Hmmm... alfamerin kirja näyttää nimenomaa kuvan, miten kampiakselilta poistetaan o-rengas kun vaihdetaan kampiakselin tiivisteet, eli stefa. on kai sillä uralla kampiakselissa joku merkitys???
Tuossa hieman parempi korjausaapinen M40:iin kuin alfamerin aapinen, pätee E36:n M40:iin joka taitaa olla kyseessä.
E36 yksi korjausopas tästä, mutta siinä ei ole 316i:tä.
Mukava huomata jälleen että myös naispuoliset viitsivät liata kätensä...
...Siinä oli kyllä ongelmana että öljypohja oli löysällä ja putteja oli myös irti, joten pumppu ei saanut imujalalta öljyä tuottoon...
Tämä se taitaa olla M40:sen yleisin ongelma öljynpaineiden häviämisiin, yleensä öljypohjan tiiviste on mennyt rikki siitä "imujalan" liitoksesta, jonka jälkeen pumppu ei enää nosta öljyä pohjasta. Ja/tai laakerit toinen hyvinkin yleinen vaihtoehto.
alfamerin kirjassa näkyy o-rengas kampiakselissa väliholkin alla kampiakselin urassa moottorit osiossa öljypumpun irrotus osiossa 12. Tietty väliholkin ympärillä, eli öljypumpun reijässä on öljytiiviste/stefa, joka uusitaan. ongelma onkin nyt se saamarin o-rengas. kukaan ei tunnu siitä mitään tietävän. miksi kampiakselissa sitten on se ura jos siihen ei mitään tule??
m40 koneessa on.. ainakin minun tämän hetkisessä yksi iso öljypohjan tiiviste, ei kaksi osainen. Imuputki menee öljypohjan öljykanavaan, joka johtaa suoraan öljypumpulle. Kaikki auki, ei tukoksia. Tiiviste oli ehjä ja kaikki pultit kireällä ja tallessa. Kokeilin jo uudella ö-pohjan tiivisteellä. Osat paikalleen ja öljy suodattimen kansi auki ja suodatin pois. Ei nosta yhtään öljyä suodattimelle. Öljypumppu on sen mallinen, että kampiakseli pyörittää kahta roottoria, joten pitäis toimia ku junan vessa . väljyyksia ö-pumpussa ei ole.
lähden katsomaan, onko m42 -94---1.6 koneessa sanam lainen alakerta.. vaikka kyseessä on ketjukone.. jos vaihtais alakerran ja jakoremmin pyörät...Saapa nähdä.
alfamerin kirjassa näkyy o-rengas kampiakselissa väliholkin alla kampiakselin urassa moottorit osiossa öljypumpun irrotus osiossa 12. Tietty väliholkin ympärillä, eli öljypumpun reijässä on öljytiiviste/stefa, joka uusitaan. ongelma onkin nyt se saamarin o-rengas. kukaan ei tunnu siitä mitään tietävän. miksi kampiakselissa sitten on se ura jos siihen ei mitään tule??
m40 koneessa on.. ainakin minun tämän hetkisessä yksi iso öljypohjan tiiviste, ei kaksi osainen. Imuputki menee öljypohjan öljykanavaan, joka johtaa suoraan öljypumpulle. Kaikki auki, ei tukoksia. Tiiviste oli ehjä ja kaikki pultit kireällä ja tallessa. Kokeilin jo uudella ö-pohjan tiivisteellä. Osat paikalleen ja öljy suodattimen kansi auki ja suodatin pois. Ei nosta yhtään öljyä suodattimelle. Öljypumppu on sen mallinen, että kampiakseli pyörittää kahta roottoria, joten pitäis toimia ku junan vessa . väljyyksia ö-pumpussa ei ole.
lähden katsomaan, onko m42 -94---1.6 koneessa sanam lainen alakerta.. vaikka kyseessä on ketjukone.. jos vaihtais alakerran ja jakoremmin pyörät...Saapa nähdä.
Kiitos kaikille vastanneille. Vaihdan -94 bmw:n 1.6 koneen alakerran. Kone on ketjuvetoinen ja sytytys, kansi ym on erit. mutta otan pelkän alakerran, joka näyttää täysin samalta. alakerralla ajettu 160000. Omasta koneesta siirrän yläkerran ja öljypumpun etukansineen sekä hihna pyörät. Katsotaan miten käy
Comment