Announcement

Collapse
No announcement yet.

B48 jäähdytinnestevuotoremppa (tyyppivikojen korjaus)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • yason
    Bimmer Rookie
    • Feb 2016
    • 181
    • Helsinki

    B48 jäähdytinnestevuotoremppa (tyyppivikojen korjaus)


    Aloin tekemään B48-koneelle tyyppivikaremppaa, kun epäilin jäähdytysnestettä kuluvan johonkin ihan hitusen. Ja tässä koneessahan on muutama tunnettu vuotopaikka, mutta ensisijainen syyllinen on sylinterinkannen ja paisuntasäiliön välillä ja imusarjan alapuolella kulkeva muovinen jäähdytinputki.

    Vielä oli ehjän näköisenä paikallaan, mutta kun irrotin paisarin puoleista liitintä ja siinä kevyesti vähän liikuttelin putkea, niin johan naksahti kannen puolelta poikki kuin tyhjästä:

    Click image for larger version

Name:	coolant_pipe.jpg
Views:	1001
Size:	135.8 KB
ID:	5492438

    Koska tuonne imusarjan alle on aika työlästä kaivautua ja autolla on mittarissa 120tkm, niin tässä on hyvä hetki harkita myös muiden vuodoistaan tunnettujen osien uusimista:

    - muovinen öljynsuodatinkotelo, johon on integroitu öljynjäähdytin/-lämmitin: näitä on käsittääkseni halkeillut paljonkin. Tästä on olemassa myös alumiininen aftermarket -versio.

    - lohkossa oleva muovikaula, josta lähtee iso jäähdytysletku syylärille. Oli jotenkin heppoisen ja taipuvaisen oloinen, kun kiskoin paksua jäähdytinletkua siitä irti. Muovisen OEM-osan hinta ei ole paha, mutta siitäkin olisi tarjolla alumiininen versio.

    - vesipumppu, jonka voisi kätevästi uusia varmuuden vuoksi ihan iän ja kilsojen puolesta. Näitä on ilmeisesti mennyt rikki jo alta sadan tonnin ja onhan nuo kilsat ihan tyypillinen vaihtoväli esim. autoissa, joissa pumpun uusiminen on osa jakohihnan vaihtoa.

    - samalla uusin läjän asiaankuuluvia tiivisteitä ja apulaitehihnan.

    Ongelmallisesta jäähdytinputkesta on olemassa myös silikoninen versio. Alkuperäinen on jotain kovahkoa muovia/nailonia ja voisin kuvitella, että sama konstruktio uudessakin osassa hapertuu samalla tavalla kannen kuumuudessa ja moottorin ja paisarin välisen tärinän avittamana.

    Sitten kysymyksiä:

    Onko joku kokeillut tuota silikoniletkua, vaikuttiko laadukkaalta?

    Entä onko joku ostanut tuon alumiinisen öljynsuodatinkotelon? Lähinnä kiinnostaa aftermarket-osan laatu: alumiininenhan olisi huomattavasti kestävämpi ratkaisu, jos koneistusjälki on laadukasta. Valmistajia tuskin on yhtä enempää, vaikka myyjiä on.

    Oletteko uusineet pelkän vesipumpun (plus erikseen tiivisteet) vai koko paketin pumppukoteloineen pumppuine ja hihnapyörineen? Jälkimmäinen on varsin kallis ja pumpun kotelo itsessään on alumiinia, jonka luulisi kestävän vaihtamattakin.​
  • e36coupe
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2004
    • 722
    • Nokia

    #2
    Imusarjaahan ei ole pakko irroittaa jos tuon katkenneen letkun vaihtaa. Nokasta pääsee hankalasti kikkailemalla vaihtamaan. Ainakin koon 9 hanskalla. Laitoin nippusiteen uuteen letkuun kiinni ja sen avulla ohjailin oikeaan paikkaan letkun pään.

    Nimimerkillä hinausautolla kotiin, kun katkes kokonaan kesken ajon.
    Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

    Työn alla: E21 320/6
    Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

    Comment

    • yason
      Bimmer Rookie
      • Feb 2016
      • 181
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by e36coupe View Post
      Imusarjaahan ei ole pakko irroittaa jos tuon katkenneen letkun vaihtaa. Nokasta pääsee hankalasti kikkailemalla vaihtamaan. Ainakin koon 9 hanskalla. Laitoin nippusiteen uuteen letkuun kiinni ja sen avulla ohjailin oikeaan paikkaan letkun pään.
      ​Ei koon 11 hanskoilla

      Ja kun ajattelin muutenkin tehdä korjauksen perusteellisesti ja availla riittävissä määrin paikkoja, niin tarkemman tutkimuksen jälkeen imusarjan alta vaihtui öljynsuodatinkotelo ja jäähdytinletkun kaula. Kummassakin samaa vikaa kuin poikki napsahtaneen letkun 90-asteen liitinyhteessä: muovista oli tullut pehmeää ja se värjäytyi heti puristuksen alla kumman ruskeaksi, kun siitä koitti ottaa pihdeillä kevyesti kiinni. Tätä ilmeni kohdissa, jotka ovat olleet yhteydessä kuumaan lohkoon tai kanteen ja etenkin öljykanavien ympärillä. Kotelon alaosan muovirakenteet, jotka eivät olleet yhteydessä moottoriin tai nesteisiin olivat kovempia ja niihin ei jäänyt pihdeillä jälkeä, kuten ei normaalisti muoviin jääkään, ellei ihan väännä yli myötörajan. Netissä on kuvia suodatinjalasta, josta on lohjennut öljy- tai vesikanavan tiivisteen huulesta muovinpalanen pois. Ihmettelin sitä aluksi vähän, mutta enää en.

      Kuulin, että tästä saa syyttää EU:n kierrätysmuovisäädöksiä ja uusissa osissa olisi parempi materiaali. Tiedä häntä. Luulis, että sitä kierrätysmuovia vois laittaa autossa vaikka keskikonsoliin ja tehdä ne kriittiset osat ihan kestävästä tavarasta...

      Vesipumpusta oli myös jäljistä päätellen vuotanut weep holesta vettä ulos, ainoa paikka missä oli jotain pieniä hapettuman jälkiä.

      Jostain syystä osia oli hyvin hyllyssä, vaikka piti olla tilaustavaraa...

      Comment

      • yason
        Bimmer Rookie
        • Feb 2016
        • 181
        • Helsinki

        #4
        Vihdoin aikaa jatkaa tätäkin remppaa ja laittaa saapuneet osat nippuun.

        Jäähdytinnestettä täyttäessä rakentelin BMW:n vaatiman tyhjiötäyttösysteemin, joka pääosin toimi hyvin. Kuuma ja kylmä piiri pitivät tyhjänä mukavasti pientä painetta sekä täyttä tyhjiötä. Siinä vaiheessa, kun täytin kuumapiiriä huomasin, että letkuhässäkän yhdestä hanasta vuoti pieni noro ilmakuplia nesteen mukana, vaikka alipainetestissä viisari ei silmin nähden laskenutkaan. Tiedän siis, että systeemiin pääsi ilmaa, mutta luultavasti aika minimaalinen määrä suhteessa nesteen tilavuuteen. Kuuma piiri veti n. 8 litraa, kunnes paisari tuli täyteen. Kylmäpiirin täyttö sujui paremmin, vaikka senkin mukana vuoti hieman samasta hanasta. Nelisen litraa meni sinne.

        Ajoin sähköisen ilmausprosessin (10+ min), jonka jälkeen ilmasin vielä moottoria käyttäen ohjeiden mukaan (toiset 10+ min), kunnes korotettu joutokäynti lakkasi. Kuumapiirin paisarin nestepinta ei juuri vajunut näiden aikana, kylmäpiirin pinta laski ehkä puoli senttiä. Joko systeemissä ei ollut juurikaan ilmaa tai sitten se ei ilmautunut...

        Tyhmä kysymys: tarviiko tuosta nyt huolestua?

        Maalaisjärjellä sanoisin, että "good enough ja kone kuumaksi" ja nestepinnan seuraamista, mutta voihan saksalaisten insinöörien huoli jumahtavista ilmakuplista olla riittävän todellinen. Tässä vaiheessa olisi vielä hyvä tilaisuus tiivistää hanojen liittimet ja tehdä tyhjennys+täyttö uudelleen einhundert Prozent. Kun noita ziljoonia jäähdytysletkuja purkailin ja kasailin rempan yhteydessä, niin onhan se kieltämättä sellainen hässäkkä, että sinne varmaan helposti kerääntyy ilmakuplia, jos ei tyhjiötäyttöä käytä. Mutta luulis, että tuo täytön jälkeinen ilmausprosessi saisi täytön mukana päässeet pienet ilmakuplat sentään kierrätettyä sinne paisariin asti?

        Comment

        • yason
          Bimmer Rookie
          • Feb 2016
          • 181
          • Helsinki

          #5
          Turhaan taisin murehtia. Bemmi on saanut ajelua nyt ja jäähdytysnesteen pinta ei ole vajonnut yhtään eli ilmaa on ollut ihan mitätön määrä, jos ollenkaan. Jouduin itseasiassa lopulta imemään vähän pois, että sain tason alle maksimin. Salavalikon kautta seuranneena lämmönsäätelykin tuntuu toimivan normaalisti. Nyt tuo toivottavasti on pitkään kunnossa. B48:stä ei ole ilmeisesti juuri muita ongelmia vielä löytynyt vajaan kymmenen vuoden aikana, joten olen kovin tyytyväinen. Öljyäkään ei tunnu kuluvan tippaakaan.

          Tyhjiötäyttö oli sinänsä erittäin hyvä tapa. Taidan ottaa sen käyttöön muidenkin autojen kanssa, niin ei tarvitse seurailla jäähdytysnesteen tasoa vaihdon jälkeen. Pitää vaan tehdä pysyvämpi konstruktio ja laittaa liitokset uusiksi kierretiivisteellä tai juottamalla.

          Comment

          • yason
            Bimmer Rookie
            • Feb 2016
            • 181
            • Helsinki

            #6
            Eipä se vielä tuollakaan kuntoon tullut. Kevään mittaan huomasin jäähdytinnestettä vajuavan hyvin hiljaksiin, hyvä jos ollenkaan, mutta kuitenkin vähän. Vaihdoin paisarin korkin, kun vanhan korkin alta oli joskus löytynyt tiivistynyttä kosteutta. Tuntui toimivan ja sitten auto menikin seisontaan hetkeksi, kunnes otin sen nyt kesällä takaisin ajoon. Tonnin verran ajelin, ja tarkistin nesteen määrän ja sehän oli vajonnut alle minimin. Jälkeenpäin tutkiessa kuumaa, kun ajaa kesähelteistä motaria sakkorajalla nestettä katoaa tunnin jälkeen jo niin, että silmilllä huomaa pinnan laskeneen. Eli vuoto on suorassa suhteessa siihen, kuinka kuumana ja paineisena jäähdytinnestejärjestelmä joutuu työskentelemään. Talvellakin hävitti, mutta kato oli minimaalista.

            Mikäs perkele tuolla nyt seuraavaksi vuotaa? Allensa tuo ei edelleenkään tiputa.

            Öljynsuodatinkotelo, jäähdytysletkun paksu muovinen kaula kannessa, tyyppivikana katkeava ohuempi jäähdytinputki, ja vesipumppu siis uusittu ja kaikki ihan 100% aiheesta. Tuon konstruktiota tutkineena en olisi yllättynyt, jos muutama muukin muoviosa vuotaisi vanhemmiten..

            Jos osalista on kovin pitkä, niin alkaa ensin vaihdetut vuotamaan jo uudelleen siihen mennessä, kun pääsee listan loppuun.

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 648
              • Uusimaa

              #7
              Tuon videon ja sen kommenttien perusteella vaihtaisin öljynsuodatinkotelon pikimmiten metalliseen. Edit: Vai oliko se jo vaihdettu?
              https://youtube.com/watch?v=epaUUtlAZSc​
              Last edited by Rattiukko; 22-07-2024, 22:06.

              Comment

              • yason
                Bimmer Rookie
                • Feb 2016
                • 181
                • Helsinki

                #8
                Suodatinkotelon vaihdoin ja ostin muovisen alkuperäisen, kun en löytänyt kunnollisia kokemuksia metallisesta. Mutta eipä se sieltä onneksi vuodakaan. Sain ykkösen tallille ja kerkesin vähän tutkimaan.

                Systeemi sinänsä pitää paineita ainakin reiluun 1 bariin asti, mutta toinen vesiletkun liitoksista lämmityslaitteen kennolle näytti siltä kuin sieltä olisi vuotanut jotain. Käytin konetta täyslämpimäksi ja olin tuntevinani jotain pientä kosteaa siellä, en juuri liitoksen alla, mutta kennon puoleisen kaulan alla. Mitään pisaroita en nähnyt tippuvan, mutta pieni määrä kuivuu tietysti heti. Sen sijaan rintapeltiä vasten oleva eristematto oli sisäpuolelta sinisiä pisaroita täynnä, kun availin sitä kardaanitunnelin vasemmalta laidalta, ja vaihteiston alla olevan pohjalevyn päällä oli lusikkatolkulla jäähdytysnestettä. Muu moottoritila on ihan kuiva eli jos jäähdytysnestettä tosiaan karkaa vesiletkun ja lämmityslaitteen kaulan välisestä liitoksesta, niin se tietysti valuu ajossa rintapeltiä kohti ja pitkin, ja sieltä sitten alaspäin. Eli loogistahan tuo olisi.

                Eli en siis ihan tarkkaan pystynyt varmistamaan vuotoa omin sormin tai silmin, mutta vuodon sijainti sinänsä on täysin selvä. Uusi letku ei paljoa maksa, joten ostan varmuuden vuoksi sellaisen. Liekö vaurioitunut irrottaessa, kun tein tilaa suodatinkotelon vaihtoa varten. Muistan, että lämppärinkennon liitokset olivat ihan hel-ve-tin tiukassa ja toinen vielä tiukemmassa, että piti ihan miettiä, mistä uskallan kammeta letkunippaa irralleen ilman, että hajotan jotain... Olisko siinä sitten tiiviste tms. ottanut itseensä.

                Onneksi tuon saanee jollain kikkailulla vaihdettua ilman, että irrottaa imusarjaa uudelleen.

                Korjaamisen iloa.

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎