Potilas on BMW 118i F40, vm. 2020, 72 000 km ajettu.
Helteiden myötä auton kytkin on alkanut pitämään ylimääräistä ääntä. Huomasin äänen ensimmäisen kerran viime perjantaina, kun auto oli seissyt päivän työpaikan aurinkoisella parkkipaikalla. Ääni kuuluu, kun kytkimen painaa pohjaan tai polkimen vapauttaa. Ääni muistuttaa jousien narinaa, ja kuuluu erityisen hyvin, kun moottori ei ole vielä käynnissä. Vaihteen ollessa vapaalla tai kytkettynä kytkin ei pidä ääntä: ääntely liittyy vain kytkinpolkimen painamiseen. Vaihteet kytkeytyvät normaalisti, kytkin ei luista eikä polkimen tuntumassa ole tapahtunut muutosta.
Käytin autoa eilen valtuutetussa BMW-huollossa vianmäärityksessä. Huollon mukaan ääni tulee kytkinpaketin sisäpuolella olevista jousista. Kytkin toimii muilta osin heidän näkemyksen mukaan normaalisti. Samalla kytkimen työsylinteri rasvattiin. Rasvaaminen ei kuitenkaan poistanut ääntelyä.
Huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, ja viimeisin huolto on tehty kaksi kuukautta sitten. Mukana oli mm. vehicle check.
Kysymys kuuluukin, voiko kytkin hajota näin yllättäen ja vähäisten kilometrien jälkeen? Onko kenelläkään kenties ollut samaa oiretta oman manuaalivaihteisen autonsa kanssa? Pitääkö tällaisesta äänestä ylipäätään huolestua?
Tehdastakuuhan tuossa ei harmikseni ole enää voimassa, mutta 72t km yhdellä kytkinpaketilla kuulostaa todella vähältä. Aiemman autoni (toinen saksalaismerkki) kytkin pelitti loistavasti, vaikka mittarissa oli lähemmäs 240t km.
Jääkö kytkimen mahdollinen vaihto kokonaan omaan piikkiin, vai olisikohan tässä jotain mahdollisuutta saada goodwillia merkiltä? Harmittaa, kun kyseessä on ensimmäinen BMW, eikä auton hankinnasta ole mennyt vielä puoltakaan vuotta.
Olin yhteydessä tänään paikalliseen merkkihuoltoon kuin maahantuojaankin. Pitää käydä paikan päällä kyselemässä, jos homma ei ala muuten etenemään...
Helteiden myötä auton kytkin on alkanut pitämään ylimääräistä ääntä. Huomasin äänen ensimmäisen kerran viime perjantaina, kun auto oli seissyt päivän työpaikan aurinkoisella parkkipaikalla. Ääni kuuluu, kun kytkimen painaa pohjaan tai polkimen vapauttaa. Ääni muistuttaa jousien narinaa, ja kuuluu erityisen hyvin, kun moottori ei ole vielä käynnissä. Vaihteen ollessa vapaalla tai kytkettynä kytkin ei pidä ääntä: ääntely liittyy vain kytkinpolkimen painamiseen. Vaihteet kytkeytyvät normaalisti, kytkin ei luista eikä polkimen tuntumassa ole tapahtunut muutosta.
Käytin autoa eilen valtuutetussa BMW-huollossa vianmäärityksessä. Huollon mukaan ääni tulee kytkinpaketin sisäpuolella olevista jousista. Kytkin toimii muilta osin heidän näkemyksen mukaan normaalisti. Samalla kytkimen työsylinteri rasvattiin. Rasvaaminen ei kuitenkaan poistanut ääntelyä.
Huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan, ja viimeisin huolto on tehty kaksi kuukautta sitten. Mukana oli mm. vehicle check.
Kysymys kuuluukin, voiko kytkin hajota näin yllättäen ja vähäisten kilometrien jälkeen? Onko kenelläkään kenties ollut samaa oiretta oman manuaalivaihteisen autonsa kanssa? Pitääkö tällaisesta äänestä ylipäätään huolestua?
Tehdastakuuhan tuossa ei harmikseni ole enää voimassa, mutta 72t km yhdellä kytkinpaketilla kuulostaa todella vähältä. Aiemman autoni (toinen saksalaismerkki) kytkin pelitti loistavasti, vaikka mittarissa oli lähemmäs 240t km.
Jääkö kytkimen mahdollinen vaihto kokonaan omaan piikkiin, vai olisikohan tässä jotain mahdollisuutta saada goodwillia merkiltä? Harmittaa, kun kyseessä on ensimmäinen BMW, eikä auton hankinnasta ole mennyt vielä puoltakaan vuotta.
Olin yhteydessä tänään paikalliseen merkkihuoltoon kuin maahantuojaankin. Pitää käydä paikan päällä kyselemässä, jos homma ei ala muuten etenemään...