Announcement

Collapse
No announcement yet.

M5x ketjun kiristys lohkoa madallettaessa

Collapse
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Aksa P
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2006
    • 394
    • Sawo

    M5x ketjun kiristys lohkoa madallettaessa

    Ei oikein löytynyt vastauksia haulla. Muutamia mainintoja lohkon madaltamisesta kyllä.

    Mikä olisi helpoin tapa varmistaa jakopään ketjun kireys, jos M50 lohkosta ottaa 2 milliä pois? Riittääkö ketjun kiristimessä varat ilman modauksia vai löytyykö jokin muu konsti? Onko jotain muuta, mitä tarvitsee huomioida.
    Kyseessä budjetti stroukkaus ja sopivien puristusten saamiseksi suunnitelmissa viistää 2mm lohkosta pois.
    Last edited by Aksa P; 21-07-2024, 00:06.
    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
    E21 M50B20
    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
    E34 10/1990 520i
    Honda Prelude EX vm.-83 1.8
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    #2
    Kiristysvarojen kanssa alkaa olemaan jo tiukkaa, veikkaisin.
    muista että kun lohko madaltuu 2mm se "pidentää" ketjua 4mm
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      #3
      Samaa mieltä, eli 4mm pitenee.

      Tutkiskelin jakopäätä koneen ollessa auki ja tulin seuraaviin ajatuksiin. Toi 350tkm ajettu jakopään ketju on todennäköisesti venynyt jo useamman millin. Hankala varmaksi sanoa, kun ei ole uutta verrokiksi. Venymän näkee hyvin, kun kiertää ketjun yläpään ison rattaan ympäri. Ei istu enää 2/3 kierroksen jälkeen ketju kunnolla hampaille. Persnäppituntumalla useita millejä siis ketju venynyt, mikä on täysin loogista. Tokihan rattaat ovat myös kuluneet ketjun venyessä. Uusimalla siis ketjun ainakin osa lohkon madaltamisen murheesta korjaantuisi.

      Lisäksi katselin ketjun kulkua laahaimilla sekä kiristimen varoja. Näyttäisi siltä, että nyt siis 350tkm ajetussa moottorissa kiristimen varat alkaa olla lähellä maksimia. Eli kiritimen sisäholkki on työntynyt niin ulos, että holkissa oleva öljyuran "takalaita" on hyvin lähellä kiristimen rungon öljyreikiä. Eli kiristin ei enemmän ulos tullessaan ottaisi enää vastaan öljyä, jolla käsittääkseni tuota kirtystä säädeään jousen lisäksi. Mielestäni ketjun laahainta voisi kääntää hivenen ketjua kiristävämpään asentoon ilman, että ketjun kulkugeomeria näyttäisi juurikaan huonontuvan.

      Mietinnässä siis toimintamalli, jossa vaihtaisi uuden ketjun + laittaisi muutama millin lisäpituutta ketjunkiristimeen.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        #4
        Ihan hyvää järkeilyä. Ehkä sun on vaan madallettava se lohko ja uudella ketjulla kokeiltava mitä tapahtuu?
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Jarger
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2005
          • 3895
          • Finnland

          #5
          Eikö tuo ois helpompi pelata männillä?
          Negatiiviset kauppakokemukset:
          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            #6
            Helpompi kyllä, mutta ei ehkä budjetti.

            Täsä on kyse M50B20NV:n strokaamisesta M51D25 kampiakselilla ja M52B20TU männillä 2,5 litraiseksi. Nämä tavarathan ovat lähes ilmaisia. Lohkon jyrsintä sattuisi onnistumaan myös erittäin edullisesti verrattuna esim. custom mäntiin oikealla puristuskorkeudella.

            Tämä siis taustana, mutta ei mennä tämän enempää tuonne ylikokotopikin puolelle.
            Last edited by Aksa P; 20-07-2024, 17:12.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1766
              • vihti

              #7
              Tuli vaan tällanen mieleen että voisiko kiristimestä koneistaa sitä 32mm kuuskulma kantaa matalammaksi että menee sen muutama milliä syvemmälle?
              Last edited by naikou; 23-07-2024, 22:18.
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                #8
                Ei hassumpi idea tuokaan. Olen päätymässä kuitenkin sen sisäholkin työstämiseen.

                Kyllä siitä lohkosta nyt höylätään se 2 mm. Tuli uusi ketju ja siihen verrattuna vanha on venynyt kokonaisuudessaan noin 3-4mm. Tarkkaa venymää haastava mitata, kun ei viitsi ketjuja katkoa. Tällä uudella ketjulla testailin jakopäätä iman kansipahvia. Tuolla setupilla ollaan jo aika lähellä sitä, mihin ollaan lohkon höyläyksen jälkeen päätymässä. Hyvin näyttäisi uudella ketjulla kiristimen varat riittävän. Työstän kuitenkin kiristimen sisäholkissa sitä oljyuraa 3mm leveämmäksi takapäästä, että saa öljyä varmasti myös ketjun venyessä ja sisäholkin työntyessä ulommaksi myöhemmin. Lisäksi tulen laittamaan 3-4 mm spacerin jousen alle, että varmasti jousi työntää riittävästi.

                Olis muuten uuden mallinen ketjunkiristin ja uudemmat täysin muovieset ketjun ohjurit ylimääräisenä. Tulivat ketjun matkassa, kun nopeasti piti ketju saada, eikä paikallisella ollut saatavilla pelkkää ketjua.
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                Working...
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎