Eli moottorina ahdettu M54, Schrickin nokat, M50nv tuplajouset.
Penkissä penkittäjä kuunteli luureilla että koneesta kuuluu jotain jännää mekaanista ääntä niillä kieppeillä kun vanos menee kiinni, ja logia katsoessa imuvanoksen asentopyynnön ollessa nollissa se oskilloi 0-7asteen väliä tasaisen epätasaisesti. Lisäksi 7000rpm kieppeillä vanos leijaa 3-7asteen väliä. Ymmärrän kyllä että silloin kun ollaan ei-päädyssä niin se nokan asema värähtelee jonkunverran, mutta luulisi että kun säätöratas on mekaanisesti päätyasennossa se ei hirveästi eläisi.
Tuossa kuva logista (pakopaine tuossa on kytketty ilmanputsarin ja turbon väliin mittaileen ilmanputsarin riittävyyttä).
Alin keltainen viiva on vanoksen asento. Hiiren osoittimen tiedoilla näkyy tuo leijaaminen.
Katselin edellisen setupin logeja niin tuo 7k leijaus puuttuu ihan siitä syystä että silloin oltiin jo sillä koneella rajoittimella. Nyt kun on 2.8 alakerta niin rajari on 7500rpm niin tämäkin ilmiö tuli esiin.
Mietin vain että onko vanoksessa jotain vikaa vai onko tuo enemmänkin ominaisuus? Mietin että miten tuo voisi tehdä ylipäätään tuota liikettä, en jaksa uskoa että siinä keskirattaassa olisi noin paljoa klappia (sekin on uusittu). Vanoksen olen huoltanut pariin kertaan, ensin ilman rattleringien ja laakerien käpistelyä ja toisella kertaa hinkkailin rattleringit sopivalle piukkuudelle uusin laakerein. Olen ollut siinä uskossa että kun solenoidi on virrattomana niin öljynpaine tulisi vanoksen männän toiselle puolelle ja pitäisi öljynpaineen avustuksella sen säätörattaan päädyssään.
Tosiaan nokat on schrickin piukimmat harjateräkset mitä M54 saa, ja tuohon lisättynä vielä jäykemmät venajouset (ja 35mm M50 nostajat), niin onhan tuon vanoksen dynamiikka nyt erilainen kuin mitä tehtaan ingenjöörit on aikoinaan suunnitelleet. Lähinnä kiinnostaa olenko voinut itse tehdä jotain pieleen, ja korjaantuisiko asia esim vielä kerran tiivisteet uusimalla (tai vaikka rebuildatun vanoksen vaihtamalla), vai onko tuo enemmänkin ominaisuus? Onhan näitä M54 varmaan jo suomenmaallakin melkoisesti viriteltyinä, niin jos joku voisi katsella omia logejaan että miten tuo käyttäytyy muissa setupeissa niin olis jeppis.
Penkissä penkittäjä kuunteli luureilla että koneesta kuuluu jotain jännää mekaanista ääntä niillä kieppeillä kun vanos menee kiinni, ja logia katsoessa imuvanoksen asentopyynnön ollessa nollissa se oskilloi 0-7asteen väliä tasaisen epätasaisesti. Lisäksi 7000rpm kieppeillä vanos leijaa 3-7asteen väliä. Ymmärrän kyllä että silloin kun ollaan ei-päädyssä niin se nokan asema värähtelee jonkunverran, mutta luulisi että kun säätöratas on mekaanisesti päätyasennossa se ei hirveästi eläisi.
Tuossa kuva logista (pakopaine tuossa on kytketty ilmanputsarin ja turbon väliin mittaileen ilmanputsarin riittävyyttä).
Alin keltainen viiva on vanoksen asento. Hiiren osoittimen tiedoilla näkyy tuo leijaaminen.
Katselin edellisen setupin logeja niin tuo 7k leijaus puuttuu ihan siitä syystä että silloin oltiin jo sillä koneella rajoittimella. Nyt kun on 2.8 alakerta niin rajari on 7500rpm niin tämäkin ilmiö tuli esiin.
Mietin vain että onko vanoksessa jotain vikaa vai onko tuo enemmänkin ominaisuus? Mietin että miten tuo voisi tehdä ylipäätään tuota liikettä, en jaksa uskoa että siinä keskirattaassa olisi noin paljoa klappia (sekin on uusittu). Vanoksen olen huoltanut pariin kertaan, ensin ilman rattleringien ja laakerien käpistelyä ja toisella kertaa hinkkailin rattleringit sopivalle piukkuudelle uusin laakerein. Olen ollut siinä uskossa että kun solenoidi on virrattomana niin öljynpaine tulisi vanoksen männän toiselle puolelle ja pitäisi öljynpaineen avustuksella sen säätörattaan päädyssään.
Tosiaan nokat on schrickin piukimmat harjateräkset mitä M54 saa, ja tuohon lisättynä vielä jäykemmät venajouset (ja 35mm M50 nostajat), niin onhan tuon vanoksen dynamiikka nyt erilainen kuin mitä tehtaan ingenjöörit on aikoinaan suunnitelleet. Lähinnä kiinnostaa olenko voinut itse tehdä jotain pieleen, ja korjaantuisiko asia esim vielä kerran tiivisteet uusimalla (tai vaikka rebuildatun vanoksen vaihtamalla), vai onko tuo enemmänkin ominaisuus? Onhan näitä M54 varmaan jo suomenmaallakin melkoisesti viriteltyinä, niin jos joku voisi katsella omia logejaan että miten tuo käyttäytyy muissa setupeissa niin olis jeppis.
Comment