Announcement

Collapse
No announcement yet.

N54 imusarjan asennus M52TUB28 koneeseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Yrkesman
    BTCF Member
    • Jul 2004
    • 45
    • Turku

    N54 imusarjan asennus M52TUB28 koneeseen

    Eli kiinnostais saada ylös lisää vetoa M52TUB28 koneeseen. Ajatus oli sovitella sinne tuo N54B30:n imusarja, mutta nyt ensimmäinen kysymys heräsi, että mikä kaasuläppä sen kanssa kannattaa laittaa? Tuossa M52TU koneessahan on ihan vaijerilla oleva kaasuläppä. Toki mulla on Ecumaster, joten ei periaatteessa olisi este vaihtaa sähköistäkaasuläppää tilalle. Oliko jotain muuta kuin se adapteri, joka tuon kanssa piti hommata?
    E46 328 HX40 super - Ecumaster Black
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16448
    • Asikkala

    #2
    Tuleeko tuolla imusarjalla oikeasti yläkierroksille lisää ja mitä ?

    Comment

    • Yrkesman
      BTCF Member
      • Jul 2004
      • 45
      • Turku

      #3


      Kait sillä hieman saa parannettua ylärekisteriä.
      E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1728
        • vihti

        #4
        Eikös se ollut jumal M50:sen imusarja millä uhrataan melkein koko alarekisteri että saa vähän lisää sinne +5000rpm, b30 imunokka olisi varmasti hyödyllisempi modi tässä tapauksessa.
        E39 523i Turbo

        Comment

        • Freak
          BTCF Member
          • Apr 2003
          • 2551
          • .

          #5
          Originally posted by naikou View Post
          Eikös se ollut jumal M50:sen imusarja millä uhrataan melkein koko alarekisteri että saa vähän lisää sinne +5000rpm, b30 imunokka olisi varmasti hyödyllisempi modi tässä tapauksessa.
          Se oli yhdellä vanoksella oleviin koneisiin. Nyt on kyseessä kahden vanoksen kone.

          Netin ihmeellinen maailma tietää kertoa, että m54b30 koneisiin on m50b25 imusarjoja laitettua aika paljonkin huolimatta kannen ja imusarjan kanavien vähemmän täydellisistä yhteneväisyydestä. Varmaan ala- ja keskikierrosalueella hieman menetetään jo ihan imusarjojen rakenteiden erilaisuuden perusteella, mutta huolellisella paneutumisella moottoriohjaimen säätöihin tuo sieltä varmasti osan takaisin. Tutkimattomia ovat Herran ja insinöörien tiet, mutta turhaan on Bemarilla aikaa, vaivaa ja tupakkia uhrattu, jos ei muuttuvapituuksinen imusarja pieksisi kiinteää siellä alhaalla.

          N54/n55 imusarja on sitten vieläkin suurempi ja lyhyempi kanaviltaan kuin m50b25:n sarja. Vakionokilla ja sunnuntaiajeluun turha modi, siis minun mielestäni. Nokilla, pakosarjoilla ym. perinteisillä keinoilla kiusattuun m5x moottoriin varsin hyvä vaihtoehto. Jos sunnuntaisin tulee aina kiire kirkkoon, niin siinä tapauksessa m54 imusarja on varmaankin hyvä vaihtoehto. Kolmilitraisen oma on kalliimpi ja hitusen verran kanaviltaan lyhyempi kuin m54b25/b22 mallien imusarja. Kanavien koossa ei pitäisi muistaakseni olla eroa. Näitä saa ovokolta joskus lähes naurettavaan hintaan. Suuremmalla kiireellä sitten se b30 nokka.

          Jos sunnuntaisin kirkosta myöhästely ei ole riittävä syy ja autolla ajetaan muutenkin, ööö...moottoria voimakkaasti huudattaen, niin pakosarjat taitavat olla ensimmäisenä vaihtolistalla ja katalysaattorien siirto auton alle tai hyllylle käyttötarkoituksesta ja omatunnosta riippuen. Jo ulkonäkö kertoo, ettei niitä ole tarkoitettu kuin miellyttämään vihreitä aatteita. Tehontuottoon niistä ei ole.

          OP:n viestin perusteella autoon/moottoriin on tulossa muitakin muutoksia ecumasterin perusteella. Mikä sulla on auton pääasiallinen käyttötarkoitus ja mitä muita muutoksia siihen on tehty tai tehdään?

          Sähköläppä on hyvä valinta, kun n54:n vakio on todella suurikokoinen 2,8 litraiseen vaparimoottoriin. Läpän ollessa jatkuvasti selällään tällä ei toki ole suurta merkitystä, mutta siviilikäyttöön kohtuu vakio vapari, iso läppä ja vaijeri ei kuulosta parhaalta valinnalta. Sähköläppä auttaa siinä tilanteessa. Vaijerin kanssa temutessa sinne voi laittaa vaikka halvan kiinalaisen. Sähköisiä saa uusia ja käytettyjä. Joku tietävämpi voi kertoa saako samalle kiinnitysjaolle useampaa eri kokovaihtoehtoa. N54 moottoreissa on BMWFanssin mukaan oma läppänsä ja vapareissa omansa. Tiiviste on kuitenkin kaikissa sama.

          Edit:

          Nyt vasta jäljestä huomasin aloittajan allekirjoituksen. Siinä selvästi seisoo HX40 super eikä se varmaan peilissäkään roiku koristeena.
          Last edited by Freak; 11-10-2024, 13:13.
          Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

          Vanha Uuden liiton mies...

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1728
            • vihti

            #6
            Näihin n54 imareihin on saatavilla sellainen adapteri millä imusarjan runnerien pituus kasvaa huomattavasti ja saa myös singlevanokseen sopivan adapterin

            E:vähän raikkaammin kulkee +6000 kierroksilla missä vakio imari on jo tukkeessa kun ahdetusta puhutaan

            Originally posted by Yrkesman View Post
            Oliko jotain muuta kuin se adapteri, joka tuon kanssa piti hommata?
            Ehkä lämpöeristelevy kannen ja adapterin väliin jos se adapteri on metallia
            Last edited by naikou; 11-10-2024, 18:29.
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Yrkesman
              BTCF Member
              • Jul 2004
              • 45
              • Turku

              #7
              Koneessa on siis jo paremmat sisuskalut ja 230 1mm-1mm nokat. Ja tosiaan hx40 super 16 pesällä. Pientä hienosäätöä ja 1.5-2kiloa painetta, mitä tuolta nyt sitten järkevästi tulee
              E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

              Comment

              • Yrkesman
                BTCF Member
                • Jul 2004
                • 45
                • Turku

                #8
                Tässä on nyt vahvasti oma lehmä ojassa mutta olisko joku muukin kiinnostunut tollasesta adapterista?


                E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎