N55 vanos yms ongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJS
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 37

    N55 vanos yms ongelmia

    Vaihdoin vm.2010 n55 koneeseen öljynsuodattimenjalan tiivisteet ja samalla tulpat ja puolat. Starttasin muutaman kerran ilman puolia ja suuttimien liittimet irti, kuten jostain ohjeesta luin. Auto käynnistyi normaalisti ja vähän aikaa kävi hyvin, sitten alkoi käydä vajaalla. Sammutin ja odottelin hetken, sitten käynnistin ja kaikki taas toimi. Ajoin kotiin vajaa 10km matkan ja matkalla en huomannut mitään vikoja, mutta seuraavana aamuna auto käynnistyi huonosti ja kävi vajaalla. Vaihdoin tulpat uudelleen, edelliset oli aika mustat. Ja sitten sain luettua vikakoodit ja olikin aika pitkä lista. Nollasin koodit ja ajoin lenkin, aluksi toimi normaalisti ja sitten alkoi taas käydä vajaalla. Katsoin yleismallin vikakoodinlukijalla livedataa ja ainakin öljynpaineet näyttäisi olevan kunnossa. Mistähän tässä pitäisi alkaa etsimään vikaa? Tässä listaa koodeista:

    130104 - vanos intake: control fault, camshaft stuck.
    130304 - vanos exhaust: control fault, camshaft stuck.
    140010 - combustion misfires, several cylinders. ja joka sylinterille oma vikakoodi.
    120408 - charging pressure control

    ja muitakin koodeja oli, mutta nämä varmasti ne tärkeimmät.


  • 314da
    Bimmer Fanatic
    • May 2015
    • 337
    • J

    #2
    Originally posted by TJS View Post
    Vaihdoin vm.2010 n55 koneeseen öljynsuodattimenjalan tiivisteet ja samalla tulpat ja puolat. Starttasin muutaman kerran ilman puolia ja suuttimien liittimet irti, kuten jostain ohjeesta luin. Auto käynnistyi normaalisti ja vähän aikaa kävi hyvin, sitten alkoi käydä vajaalla. Sammutin ja odottelin hetken, sitten käynnistin ja kaikki taas toimi. Ajoin kotiin vajaa 10km matkan ja matkalla en huomannut mitään vikoja, mutta seuraavana aamuna auto käynnistyi huonosti ja kävi vajaalla. Vaihdoin tulpat uudelleen, edelliset oli aika mustat. Ja sitten sain luettua vikakoodit ja olikin aika pitkä lista. Nollasin koodit ja ajoin lenkin, aluksi toimi normaalisti ja sitten alkoi taas käydä vajaalla. Katsoin yleismallin vikakoodinlukijalla livedataa ja ainakin öljynpaineet näyttäisi olevan kunnossa. Mistähän tässä pitäisi alkaa etsimään vikaa? Tässä listaa koodeista:

    130104 - vanos intake: control fault, camshaft stuck.
    130304 - vanos exhaust: control fault, camshaft stuck.
    140010 - combustion misfires, several cylinders. ja joka sylinterille oma vikakoodi.
    120408 - charging pressure control

    ja muitakin koodeja oli, mutta nämä varmasti ne tärkeimmät.

    Puuttuukohan Vanoksilta nyt öljynpainetta?

    Comment

    • Petri.Kekkonen
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2006
      • 7468
      • Oulu

      #3
      Ihan mutuilua, mutta VANOS-solenoidien puhdistamisesta joskus lukenut juttua niin voiskohan olla mahdollista että öljynsuodatinjalan vaihdossa on lähteny liikenteeseen jotain likaa mikä ois ne tukkinut?
      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
      E39 523i M Sport '00, Titansilber

      Comment

      • 314da
        Bimmer Fanatic
        • May 2015
        • 337
        • J

        #4
        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ihan mutuilua, mutta VANOS-solenoidien puhdistamisesta joskus lukenut juttua niin voiskohan olla mahdollista että öljynsuodatinjalan vaihdossa on lähteny liikenteeseen jotain likaa mikä ois ne tukkinut?
        Minä ainakin tarkistaisin öljynsuodattimen kunnon korkkeineen ja tiivisteineen ja putsaisin solenoidit yms kun kerran oireet on tulleet tuollaisen rempan jälkeen, arvailuahan tämä toki on…

        Comment

        • TJS
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 37

          #5
          Päivitetään tätä kun vika selvisi. Eli vika oli kuin olikin Vanos- solenoideissa, vaihdettiin molemmat. Jotain roskaa sinne oli ilmeisesti mennyt tiivisteiden vaihdon yhteydessä. Uusittiin samalla venttiilikoppa, kun sekin oli jo vähän vuotanut. Vian selvittämistä pikkasen vaikeutti se, että tulpat kuoli aika nopeasti kun bensaa taisi mennä ihan huolella, ja Vanos- solenoidien vaihdon jälkeen ei käynti aluksi parantunut. Tulpat vaihdettiin loppujen lopuksi kolmesti ja nyt pelaa taas hienosti.

          Comment

          Working...
          X