Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tyhjäkäyntimoottorien & suuttimien speksejä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Tyhjäkäyntimoottorien & suuttimien speksejä

    Tämä nyt ei varsinaisesti vakiopelejä koske, mutta mielenkiintoista infoa niille jotka vaihtavat ruiskunsa aftermarket kapistukseen.

    Onko kukaan mitannut tai löytänyt netistä infoa koskien eri tyhjäkäyntimoottorien optimi ohjaustaajuuksia tai tehtaan käyttämiä? Väärää taajuutta käyttäen moottorit joko pitävät kovaa ääntä, liikkuvat hitaasti, tai niiden säätötarkkuus on erittäin huono. Mikäli ei viikonloppuun mennessä selviä, mittaan M30 säätömoottorissa tehtaan käyttämän taajuuden ja mikäli se helposti onnistuu, teen saman myös M50 ja M52 moottoreille. Sitä en kuitenkaan pääse mittaamaan, millä pulssisuhteella nuo ovat kokonaan auki ja kokonaan kiinni. 0% ja 100% eivät ole oikeita ratkaisuja

    Samaten kiinnostaisi suuttimien aukeamisajat, bensavehkeiden siis. Solenoiditoimisilla suuttimilla on aina tietty viive ennenkuin ne alkavat ruiskuttaa, joka karkeasti ottaen pyörii siinä millisekunnin paikkeilla, yleensä vähän yli. Se kuitenkin vaihtelee, ja tieto tarkasta aukeamisajasta ei olisi pahitteeksi. Suuttimien testipenkissä ajetut arvot tai valmistajan ilmoitus olisi siis hakusessa. Vielä jos löytyy jopa korjausarvot eri jännitteille, lähestyttäisiin täydellisyyttä

    Entäpä sitten suuttimien ruiskutuskuviot? Viuhkan muoto, vai onko kenties pisteruisku.

    Taustaa: Pistemäinen suihku on enemmän oldschool juttuja ja hidaskäyntisiin, tähtäämällä suihku suoraan imuventtiiliin saadaan bensa höyrystymään paremmin, imuvenahan on koko imupuolen kuumin kohta. Uudemmissa on pakko käyttää monisuihkuisia jotta bensa jakautuisi molemmille venttiileille, saadaan enemmän pinta-alaa höyrystymiselle. Suihku on myös vähemmän pistemäinen nykyisin kun on suoremmat kanavatkin, jolloin pienentynyt pisarakoko höyrystyy myös ilmassa paremmin jäähdyttäen sitä, sekä jakaantuu suuremmalle alueelle venttiilille vähentäen höyrystymisaikaa. Nestemäisessä muodossa polttoaine on vähemmän hyvä juttu toiminnan kannalta (voitelu, palaminen), joten seinille ei kannata ruiskia. Nopeakäyntisissä ongelmaksi muodostuu aika, ja niissä suuttimet sijoitetaankin kauemmas jolloin höyrystymiseen jää enemmän aikaa. Venttiilit ovat kiinni niin vähän aikaa, että imuvenan päälle suihkuttaminen ei onnistu, vaan bensan pitää höyrystyä ja sekoittua virtauksessa. Joka tapauksessa, vastoin varsin yleistä luuloa suoraan avoimesta venttiilistä suihkuttaminen ei todellakaan ole tarkoituksena.

    Tässä sitten tuleekin jo sekventiaaliruiskun etuja, jokaisen sylinterin seos on tasaisempi kun se ruiskututetaan samaan aikaan suhteessa venttiilin aukioloon. Semi-sekventiaali on käytössä jo M30 moteissa ja parantaa kyllä käyntiä kaikissa vehkeissä. M50 on sitten jo ihan oikeasti sekventiaaliruiskulla varustettu ja vaihtelee yhteisruiskutuksen ja sekventiaalin välillä ecun ohjaamana. Semi-sekventiaalin osaa muuten jopa megasquirt kakkosprossulla...

    Eli ennenkuin lähdetään enempää sivuraiteelle, tuota kuviota/sen muotoa tarvittaisiin siis suuttimen sijoitusta pohtiessa. Kun pitää rakennella kanteen uudet imusarjan lähdöt, voi vielä suuttimien kulmaa ja sijoitusta muuttaa vapaasti. Vaikka itsellä on nelireikäiset boschit, ei ole ollenkaan haitallista vaikka tietoa löytyisi muistakin.

    Yleensä voidaan olettaa valmistajien samaa sarjaa/tyyppiä olevien suuttimien eroavan lähinnä vain virtausarvoiltaan.

    Yhteenveto niille jotka ei jaksaneet lukea:

    Tyhjäkäyntimoottorin ohjaustaajuus:?
    Tyhjäkäyntimoottorin pulssisuhde kun suljettu: ?
    Tyhjäkäyntimoottorin pulssisuhde kun kokonaan auki: ?
    Suuttimen aukeamisaika: ?
    Suuttimen aukeamisaika jännitteen suhteen: ?
    Suuttimen suihkun kuvio/muoto: ?

    Ja tottakai ilmoita aina mitä tyyppiä tieto koskee.

    Jos saataisiin kerättyä vähän tietoutta BMW-foorumillekin rakentelijoita ajatellen, linkit ja omat tulokset/tiedot/ehdotukset kaikki tervetulleita
    Last edited by Cell; 04-11-2008, 17:48.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Aloitanpa itse, tuolta löytyy joistain boschin suuttimista tietoa:

    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Jaghaath
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1273
      • Helsinki

      #3


      Tuolta saa suuttimien ominaisuudet selville suht edullisesti. Vastaava palvelu on mm. Motecilla. Muuten noita akkukompensointeja ja dead timeja on aika mahdoton löytää, jos ei ole yhteyksiä valmistajaan.

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎