Racechip ja merkkihuolto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 37hv27
    Newbiemmer
    • Feb 2017
    • 13
    • Kerava

    #1

    Racechip ja merkkihuolto

    Moro, jotain keskustelua löysinkin Racechipistä, mutta en tähän asiaan.

    Eli olen tuollaisen laittanut omaani ja nyt olisi autolla ensimmäinen visiitti merkkihuoltoon. Auto ei ole uusi 2017 / 160tkm, eli mitään varsinaista takuuta ei taida olla enää. Alkavatko muuten kitistä, jos jätän boksin/pelkät johdot kiinni huollon ajaksi tai tuleeko mahdollisesti muita seuraamuksia?

    Koska kyseessä oma ensimmäinen huolto niin olen ruksannut myös auton tarkistuksen, eli tutkivat ja raportoivat hieman tarkemmin kuntoa jne.

    Kokemuksia / näkemyksiä?​
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2826
    • Tampere

    #2
    Asentamallasi viritysosalla ei ole merkitystä tilattujen huoltotoimenpiteiden ja ajoneuvotarkastuksen toteuttamisen kannalta.
    IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
    Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • 37hv27
      Newbiemmer
      • Feb 2017
      • 13
      • Kerava

      #3
      En epäile, etteikö auton tarkastus ja takajarrupalojen vaihto onnistuisi boksista huolimatta.

      Viittaan lähinnä siihen miten tähän viritysosaan mahdollisesti suhtaudutaan tai voiko siitä tulla jotain "merkintöjä" auton historiaan. Virallinen suhtautuminen ohjelmointeihin, johon tämä hieman liittyy, on kuitenkin muuttunut tässä (käsittääkseni) vuoden sisällä.​

      Comment

      • JaniLap
        BTCF Member
        • Sep 2012
        • 2826
        • Tampere

        #4
        Ellei ole kytketty auton järjestelmään, niin ei huomioida.
        IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
        Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
        Tampere

        Comment

        • 37hv27
          Newbiemmer
          • Feb 2017
          • 13
          • Kerava

          #5
          Kiitos tiedosta. Otan siis boksin pois, johdot varmaan voi olla.

          Tuossa autoa vaihtaessa vaan tuli ilmi miten tästä on tullut tabu, enkä tiedä kuinka varovainen täytyy olla. Vielä pari vuotta sitten myyjäliike jopa ohjelmoi auton oston yhteydessä.​

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2826
            • Tampere

            #6
            Kun auton moottorinohjaimen ohjelmistoon kajotaan "optimointiomanipulaatiolla", siitä jää tunnistetava jälki valmistajan diagnostiikkaan. Sen sijaan nämä irralliset "teholastut" voidaan tarvittaessa kytkeä irti auton järjestelmästä, jolloin moottorinohjain toimii vakiokartalla eikä ohjainlaitteeseen jää tunnistettavaa manipulointijälkeä, kun alkuperäiseen ohjelmistoon ei ole teknisesti kajottu. Liikenteessä käytettävään ajoneuvoon voi myydä ainoastaan sellaisia moottorinohjausohjelmia tai päästöjärjestelmämuutoksia, joista myyjä pystyy osoittamaan tarjoamansa palvelun täyttävän päästöjä koskevat säädökset ja määräykset. Päästöjen osalta riittäviksi osoituksiksi katsotaan pätevän hyväksytyn asiantuntijan tai tutkimuslaitoksen selvitys tai tyyppihyväksyntätodistus. Tutkimuslaitoksia löytyy Euroopasta sekä Suomesta. Toistaiseksi Suomessa ei kuitenkaan ole hyväksyttyä asiantuntijaa, jolla olisi pätevyyttä ajoneuvojen päästöjen toteamiseen. Korjaamon tai katsastusaseman päästömittaustodistus ei ole osoitus ajoneuvon päästötasosta tai vaatimustenmukaisuudesta. ​Ajoneuvolakiin 1.6.2024 voimaantullut muutos käänsi osoittamisvelvollisuuden päästöjen vaatimustenmukaisuudesta toimijoille, jotka tarjoavat asiakkaalle moottorien ohjelmallisia muutoksia, päästöjärjestelmien muokkauksia tai molempia.
            IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
            Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • 37hv27
              Newbiemmer
              • Feb 2017
              • 13
              • Kerava

              #7
              Kyllä, juuri tämän takia päätin nyt kokeilla tälläistä vaihtoehtoa, minkä saa tarvittaessa kokonaan itse pois. Hieman oli muistikuvia näistä bokseista tuolta 2000 luvun alkupuolelta, mutta muiden ja nyt myös omien kokemusten perusteella niiden laatu tuntuu parantuneen.

              Tiedän pintapuolisesti tuosta lakimuutoksesta ja ymmärrän toki, että varsinkin jos lähdetään fyysisesti muokkaamaan noita egr/dpf/adblue järjestelmiä, jonka seurauksena päästöt kasvavat niin ajoneuvon ominaisuudet pitäisikin ehkä "määritellä" uudestaan. Omat autot on kuitenkin lähtökohtaisesti ollut aina ohjelmoituja ja koskaan ei ole ollut mitään ongelmaa päästöjen kanssa katsastuksissa.​

              Comment

              • 37hv27
                Newbiemmer
                • Feb 2017
                • 13
                • Kerava

                #8
                Laitan vielä lopputuleman, jos joku yhtä vainoharhainen sattuu etsimään vastaavaa tietoa asiasta.

                Tilatun lisätarkastuksen tai huollon osalta ei tullut mitään sanallista tai kirjallista mainintaa Boksin liitännöistä/johdotuksista, jotka oli täysin esillä. Itse boksi oli kuitenkin korvattu deaktivointiplugilla, eli se ei ollut kytkettynä kuten tässä ketjussa vinkattu.​

                Comment

                • racing02
                  BTCF Member
                  • Nov 2004
                  • 2072
                  • Riihimäki

                  #9
                  Mitä mieltä muuten olet chipistä? Minkä version laitoit?

                  Comment

                  • naikou
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2010
                    • 1793
                    • Pk-seutu

                    #10
                    Tuo boksi manipuloi anturitietoja joiden perusteella moottorinohjauksen tietokone säätää suuttimien ruiskutusmäärää ja ennakkoa, ainakin sitä racechipin kalleinta mallia pystyy kännykällä säätämään että miten paljon syöttöä lisätään ja sillä rankimmalla asetuksella moottorin vikavalo ilmestyi siitä syystä että polttoaineseoksen säädön raja-arvot ylittyy.

                    Ihan toimiva kampe siis jos pelkkä vakiomoottorin pieni piristyminen on riittävä omiin tarpeisiin.
                    E39 523i Turbo

                    Comment

                    • 37hv27
                      Newbiemmer
                      • Feb 2017
                      • 13
                      • Kerava

                      #11
                      Originally posted by racing02 View Post
                      Mitä mieltä muuten olet chipistä? Minkä version laitoit?
                      Eli tuo GTS Black versio mulla. Todella tyytyväinen olen ollut tähän asti, eron kyllä huomaa auton käytöksessä. Tuossa on toki paljon asetuksia joita itsekin vielä opettelen ja autokin on toki uusi. En ole vielä ehtinyt testaamaan konkreettisia 0-100, tai muita, lukuja dragylla.

                      Comment

                      • 37hv27
                        Newbiemmer
                        • Feb 2017
                        • 13
                        • Kerava

                        #12
                        Originally posted by naikou View Post
                        Tuo boksi manipuloi anturitietoja joiden perusteella moottorinohjauksen tietokone säätää suuttimien ruiskutusmäärää ja ennakkoa, ainakin sitä racechipin kalleinta mallia pystyy kännykällä säätämään että miten paljon syöttöä lisätään ja sillä rankimmalla asetuksella moottorin vikavalo ilmestyi siitä syystä että polttoaineseoksen säädön raja-arvot ylittyy.

                        Ihan toimiva kampe siis jos pelkkä vakiomoottorin pieni piristyminen on riittävä omiin tarpeisiin.
                        Niin se on, mulla ei vikavalot syttyny tuolla rankimmakaan asetuksella, mutta siinä oli muita ongelmia. Noilla on kuitenkin se palvelu, että ne voi tuunata niitä asetuksia etänä jos joku ei toimi kunnolla, ootko niiden kanssa jutellu tuosta?

                        Comment

                        • 37hv27
                          Newbiemmer
                          • Feb 2017
                          • 13
                          • Kerava

                          #13
                          Ja toisaalta olen myös kiinnostunut vaihtoehdosto, jossa vakiomoottorin pieni piristäminen ei riitä omiin tarpeisiin

                          Comment

                          • naikou
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2010
                            • 1793
                            • Pk-seutu

                            #14
                            En ole ollut yhteydessä tuohon ongelmaan liittyen, jos vakiomoottorin pikku piristyminen ei riitä niin sithän se on luonnollisesti ahdin ja välijäähdytin+ suutin päivitys ja custom softa moottorinohjaukseen eli 110% laiton
                            E39 523i Turbo

                            Comment

                            • racing02
                              BTCF Member
                              • Nov 2004
                              • 2072
                              • Riihimäki

                              #15
                              Eihän se tietenkään "riitä" mutta sellaiset edes 90% lailliset jutut kiinnostaisi. Toisin sanoen millä B48 192hp version saisi edes sinne 228hp version tasolle, sekä leimattua nyt ja tulevaisuudessa?
                              Onko muita/parempia vaihtoehtoja kuin tuo mainittu boksi?

                              Comment

                              Working...
                              X