e70 xdrive vas. etupyörä pyörii renkaanvaihdossa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tserkki
    Newbiemmer
    • Mar 2025
    • 3
    • sotkamo

    e70 xdrive vas. etupyörä pyörii renkaanvaihdossa

    enempää tähän tekniikkaan perehtyneenä, rupesin ihmettelemään kun kuljettajan puolen eturengas pyöri vapaasti renkaanvaihdon yhteydessä. ei minkäänlaista vastustusta.

    kaikki muut renkaat oli maassa ja P oli kytkettynä.

    muut renkaat ei pyörinyt vapaasti, tuntui vaan se normaali parin sentin väljyys kun yritti pyörittää.

    vetoakseli oli kiinni etuperässä ja oli ehjä ja pyöri renkaan mukana. etukaedaanin pyörimistä en tarkastanut.

    ei minkäänlaisia muita vaivoja koeajossa selvinnyt, ei ravista tms.

    eihän avoimen perän pyörä pitäisi liikkua vapaasti jos kaikki muut renkaat on lukossa?

    onko tämä normaalia vai onko etuperä rikki?
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5327
    • Pirkkala

    #2
    Voi se pyöriä, mutta sillon kardaaninkin pitää pyöriä, mikä onkin mahdollista koska jakolaatikossa kytkinpakka on auki kun auto sammuksissa.

    Totta kai toisenkin etupyörän pitäisi käyttäytyä ihan samalla tavalla, mutta eihän vaan siellä laahaa jarru tms?
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • tserkki
      Newbiemmer
      • Mar 2025
      • 3
      • sotkamo

      #3
      Originally posted by Urpo_rotta View Post
      Voi se pyöriä, mutta sillon kardaaninkin pitää pyöriä, mikä onkin mahdollista koska jakolaatikossa kytkinpakka on auki kun auto sammuksissa.

      Totta kai toisenkin etupyörän pitäisi käyttäytyä ihan samalla tavalla, mutta eihän vaan siellä laahaa jarru tms?
      joo sitä minä vähän ihmettelinkin että onko jakolaatikko minkälainen tässä autossa. antaako se etukardaanin pyöriä vapaasti auto sammuksissa. netistä löysin vain että se on 40/60 jatkuva veto.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5327
        • Pirkkala

        #4
        Se jakolaatikko on karrikoidusti sanottuna kytkin, jota käsketään kuinka tiukasti se missäkin tilanteessa on kiinni, tietokoneen antamien käskyjen mukaan.

        Etuveto on siis vain apuveto silloin kun sitä tarvitaan ohjainlaitteen mielestä.

        Tuo 60/40 on kuvastavinaan sitä, että moottorin väännöstä maksimissaan 40% on mahdollista siirtyä eteen ja tässä on rajoittavana tekijänä nimenomaan se kytkinpakka, joka on suunniteltu luistamaan jos eteen pyrkii menemään liikaa vääntöä. (esim. Jos etupyörät pitävällä ja takaset jäätiköllä ja ylämäkeen pyritään lähteä painava peräkärry perässä)

        Ja jos joku ihmettelee miksi näin on, niin siksi että ei ne etupään voimansiirron osat kestäisi alkuunkaan moottorin täyttä vääntöä.
        Etukardaanejahan on näistä mennytkin esim. Katsastuksessa takarenkaita ylös rullilta ajettaessa.

        Eteen siis menee 0-40% ja taakse 60-100%

        Ja tämähän ei liittynyt nyt mitenkään alkuperäiseen kysymykseesi
        Last edited by Urpo_rotta; 05-07-2025, 20:30.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • ErkkiE
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 645
          • Espoon haja-asutus

          #5
          Virrat poissa levykytkin pitäisi olla auki, joten jos toinen pyörä on maassa ja toinen ilmassa, niin pitäisi pystyä pyörittämään pyörää ja etukardaani pyörii myös (vapaana). Se kuulostaa hiukan erikoiselta, jos vain toisella puolella onnistui.

          E

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2359
            • Vantaa

            #6
            Tuohon urpo_rotan tekstiin sen verran ottaisin kantaa että ei se etukardaani rullalle ole mennyt takarenkaita rullilta pois ajettaessa, vaan silloin kun eturenkaat ovat olleet pyörivillä rullillla ja kytkinpakka on kytkeytynyt kiinni. Nelivedon osat kestää kyllä ottaa täys lähtöjä paikaltaan, kun taas rullilta noustaan kyllä melko pienillä voimilla. Etukardaanin ristikoita on toki poksahdellut X5:sissa, mutta se lienee kuivuneiden/väljistyneiden ristikoiden syytä.

            Tämäkään ei liity alkuperäiseen kysymykseen

            Alkuperäiseen kysymykseen. Jos kolme rengasta maassa, niin se yksi kyllä pyörii vapaasti, ihan sama miltä kulmalta koettaa. Omituisempaa on jos näin ei olisi.
            Last edited by VilleP; Yesterday, 14:19.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            Working...
            X