M70 nostajien ja keinuvipujen vaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1875
    • N/A

    #1

    M70 nostajien ja keinuvipujen vaihto

    Auto naputtaa hiukan 5W-30 öljyillä. Täytyy kokeilla paksumpaa öljyä, mutta jos se ei auta niin täytynee katsoa miltä venttiilikoneistossa näyttää. Autolla ajettu 225tkm.

    Nokka-akselit on kuulemma vaihdettu hiljattain käytettyihin kunnossa oleviin, mutta kasattu vanhoilla nostajilla ja keinuvivuilla. Harkitsen niiden vaihtamista talviseisonnan aikana.

    Tyhmiä kysymyksiä:
    1. saako keinuvivut ja nostajat vaihdettua ilman nokka-akselin irroitusta? Siinä auttaa kuulemma joku erikoistyökalu. Löytyykö keneltäkään?
    2. onko uusien keinujen vaihtaminen vanhaan akseliin järkevää?
    2. Jos nokka-akseli kuitenkin on kulunut, niin onko tiedossa koneistamoa joka kykenisi sen korjaamaan? Uusia ei taida M70:iin enää saada.
    3. Onko jotain muuta huomioitavaa, tai mitä kannattaisi samalla tehdä?
    Nyt:
    BMW X3 xDrive30e (g01)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    BMW 320i (e30)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16604
    • Asikkala

    #2
    Naputtaako kuumana vai vain kylmänä ? Mikä on ollut öljynvaihtoväli ?

    Comment

    • bmw323it
      BTCF Member
      • Mar 2008
      • 1875
      • N/A

      #3
      Naputtaa sekä kylmänä että kuumana. Auto seisoi 17v, joten edellisestä öljynvaihdosta voi olla jopa 18-20 vuotta. Nokka-akselisen vaihto on tehty seisonnan aikana joskus ehkä 10v sitten.
      Nyt:
      BMW X3 xDrive30e (g01)
      BMW 335i (e90)
      BMW 323iC (e36)
      BMW 850i (e31)
      BMW 320i (e30)
      Golf GTE
      ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

      Comment

      • Jarger
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2005
        • 4305
        • Finnland

        #4
        Eikö nostajat ja nokat pitäisi uusia pareittain ns. vai olenko missannut jotain? Jos ne on olleet kunnossa...
        Tosin jos nokka menee huonoksi niin epäilen ettei nostajatkaan ihan priimat ole.
        Negatiiviset kauppakokemukset:
        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10121
          • KVLA

          #5
          Herää kysymys kuinka "pikentyneet" ne nostajat on? Eli paskaiset nostajat tuskin ainakaan paranee pitkässä huilissa?

          Comment

          • bmw323it
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1875
            • N/A

            #6
            Originally posted by Jarger View Post
            Eikö nostajat ja nokat pitäisi uusia pareittain ns. vai olenko missannut jotain? Jos ne on olleet kunnossa...
            Tosin jos nokka menee huonoksi niin epäilen ettei nostajatkaan ihan priimat ole.
            Ainakin toinen nokka-akseli on tosiaan vaihdettu edellistä edellisen omistajan toimesta, mutta kuulemma kasattu vanhoilla nostajilla. Tämän jälkeen autolla ei ole juurikaan ajettu.

            Mikäs nyt olisi viisasta? Uusia nokka-akseleita ei ole saatavana, joten kannattaisiko nyt vain vaihtaa uudet nostajat ja katsoa kuinka käy, vai etsiä joku moottorikoneistamo joka voisi kunnostaa nokka-akselitkin?

            Nostajat varmaan nyt joka tapauksessa kannattaa uusia.
            Nyt:
            BMW X3 xDrive30e (g01)
            BMW 335i (e90)
            BMW 323iC (e36)
            BMW 850i (e31)
            BMW 320i (e30)
            Golf GTE
            ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

            Comment

            • bmw323it
              BTCF Member
              • Mar 2008
              • 1875
              • N/A

              #7
              Originally posted by Heguli 31 View Post
              Herää kysymys kuinka "pikentyneet" ne nostajat on? Eli paskaiset nostajat tuskin ainakaan paranee pitkässä huilissa?
              Kyllähän ne voi vähän nahkeat olla tuon seisomisen jälkeen …
              Nyt:
              BMW X3 xDrive30e (g01)
              BMW 335i (e90)
              BMW 323iC (e36)
              BMW 850i (e31)
              BMW 320i (e30)
              Golf GTE
              ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

              Comment

              • ritariässä
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 3751
                • Raisio

                #8
                Dieseliä öljyn joukkoon ja pihalle hetkeksi käymään ja uuden öljyt sisään ja ehkä 5w40 parempi seos.

                Comment

                • bmw323it
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1875
                  • N/A

                  #9
                  Originally posted by ritariässä View Post
                  Dieseliä öljyn joukkoon ja pihalle hetkeksi käymään ja uuden öljyt sisään ja ehkä 5w40 parempi seos.
                  Uskaltaisinko? Paljonko dieseliä ja kuinka kauan uskaltaisi käyttää?
                  Nyt:
                  BMW X3 xDrive30e (g01)
                  BMW 335i (e90)
                  BMW 323iC (e36)
                  BMW 850i (e31)
                  BMW 320i (e30)
                  Golf GTE
                  ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16604
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by bmw323it View Post

                    Uskaltaisinko? Paljonko dieseliä ja kuinka kauan uskaltaisi käyttää?
                    Olen ajanut m50b25 koneella 20 km dieseliä öljyn seassa, öljytilavuus koneessa 6 l. josta löpöä oli tuolloin 0,5 l. Itse laitoin, välillä kuuntelin kuuluuko mitään kolinaa tjs.
                    Väitetään että Forten mootttorin sisäpesuaine on pääosin löpöä.

                    Comment

                    • ritariässä
                      BTCF Member
                      • Jan 2006
                      • 3751
                      • Raisio

                      #11
                      Puollitraa ihan ok, mutta en lähtisi tuolla sekoituksella ajamaan. Korotettu tyhjäkäynti turvallisin.

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 4305
                        • Finnland

                        #12
                        Yleensä noita moottoripesuja tehdään vaihdon yhteydessä, ei se öljy voitele oikein jos siinä on pesuainetta seassa, siksi tällä logiikalla ei ole hyvä silloin rasittaa komponentteja liikaa, eli ajamalla.
                        Periaatteessa tuollainen jr66 neuvoma keino on varmaan todella hyvä, eikä perään haittais kokeilla 500-1000 kilsan ajoa vaikka mineraaliöljyillä ja sitten kunnon tavara sisään. Jos ei tuolla ala toimia niin sitten työkalut käteen ja vian pois ruuvaus.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • bmw323it
                          BTCF Member
                          • Mar 2008
                          • 1875
                          • N/A

                          #13
                          Ok, ehkäpä kokeilen tällaista huuhtelua ensin ennen isompaa remonttia.

                          Kiitos vinkeistä!
                          Nyt:
                          BMW X3 xDrive30e (g01)
                          BMW 335i (e90)
                          BMW 323iC (e36)
                          BMW 850i (e31)
                          BMW 320i (e30)
                          Golf GTE
                          ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16604
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by bmw323it View Post
                            Ok, ehkäpä kokeilen tällaista huuhtelua ensin ennen isompaa remonttia.

                            Kiitos vinkeistä!
                            Tämä ja sitten tuo Jargerin konsti, ehkä joku halpis 5w-30 2x1000 km.

                            Comment

                            • turbobliz
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1016
                              • e-suomi

                              #15
                              En tunne moottorityyppiä lähemmin, mutta eikös noihin saa ainakin uusia viritysnokka-akseleita. Joku mieto tuskin ainakaan pilaa moottoria. Ja venttiilikoneisto on M40 yhteensopivaa, joten luulisi muita uusia osia löytyvän?

                              Comment

                              Working...
                              X