Announcement

Collapse
No announcement yet.

s38b38 vauhtipyörä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jii.veivo
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 564
    • Haapavesi

    s38b38 vauhtipyörä

    Eli kytkinremppa lähestyy ja ajattelin samalla vaihtaa tuon kaksoismassa vauhtipyörän pois ja tiedossa olisi s50b32 tarkoitettu kova 240mm vauhtipyörä.

    Eli onko s50 ja s38 kampiakseleissa sama pulttijako:think
    Entäs starttikehät?
    Muut ongelmat ovat varmaankin ratkaistavissa esim. kytkinhaarukan toiminta.
    e38 750ial
    Husaberg 650 fs -05
    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Sama pulttijako ja starttikehä, luultavasti myös painelaakerin kohta sama.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • jii.veivo
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2005
      • 564
      • Haapavesi

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Sama pulttijako ja starttikehä, luultavasti myös painelaakerin kohta sama.
      Huomenna saadaan varmuus tähän asiaan
      e38 750ial
      Husaberg 650 fs -05
      http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

      Comment

      • HILLOPAALLIKKO
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 241
        • Vantaa

        #4
        Originally posted by jii.veivo View Post
        Huomenna saadaan varmuus tähän asiaan
        Muistahan ilmoittaa myös tänne!

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Sen verran, että M52B28, S50B32, S50B30, M30B35 painelaakerit ovat ainakin samassa kohdassa, starttikehät samat ja kiinnitykset samat. Myös muissa koneissa on sama kiinnitys kampuralla mutta starttikehästä on olemassa myös toinen versio joka esim. M20 motissa on. Muistaakseni S38B38 vauhtis on about sama kuin S50 koneisen, osanumeroita ei jaksa tarkistaa.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jii.veivo
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 564
            • Haapavesi

            #6
            Originally posted by Cell View Post
            Sen verran, että M52B28, S50B32, S50B30, M30B35 painelaakerit ovat ainakin samassa kohdassa, starttikehät samat ja kiinnitykset samat. Myös muissa koneissa on sama kiinnitys kampuralla mutta starttikehästä on olemassa myös toinen versio joka esim. M20 motissa on. Muistaakseni S38B38 vauhtis on about sama kuin S50 koneisen, osanumeroita ei jaksa tarkistaa.
            No niin muuten projekti varmaan onnistuu, mutta starttikehä ei käy tuosta b38 motista, no sovelsin sen kuiteskin siihen älkää kysykö miten.
            Painelaakerin paikka heittää n. 10mm jota korjaa matalampi painelaakeri jolloin se on 7mm lähempänä laatikkoa kuin alunperin, jos jää kantamaan niin lyhennetään työsylinterin mäntää. Huomenna lisää
            e38 750ial
            Husaberg 650 fs -05
            http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Starttikehä ei käy?? Onko nyt varmasti S50 vauhtis? Jos osa on jostain firmasta valmiina ostettu, pistätkö urlia. Myös tuo painelaakerin kohdan ero kuulostaa erittäin oudolta, onko kuvia tai osanumeroita osista? Mielenkiintoinen juttu.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • jii.veivo
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2005
                • 564
                • Haapavesi

                #8
                Originally posted by Cell View Post
                Starttikehä ei käy?? Onko nyt varmasti S50 vauhtis? Jos osa on jostain firmasta valmiina ostettu, pistätkö urlia. Myös tuo painelaakerin kohdan ero kuulostaa erittäin oudolta, onko kuvia tai osanumeroita osista? Mielenkiintoinen juttu.
                Pitäisi olla, vauhtipyörä alunperin lähtöisin virtalalta ja ollut hetken paikallaan eräässä e39 525 dieselissä. Se painelaakerin kohta selviää tarkemmin huomenna kun laitan paketin paikalleen ja mittaan asetelmasta kampiakselinpäähän mitan ja vertaan alkuperäiseen mittaan joka oli 101,5mm jos nyt oikein muistan.
                e38 750ial
                Husaberg 650 fs -05
                http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4319
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Ainakin S50B32 ja S38B36 on eri starttikehä, joten aika todennäköistä että B38:ssakin on.

                  Comment

                  • jii.veivo
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2005
                    • 564
                    • Haapavesi

                    #10
                    Originally posted by Maza View Post
                    Ainakin S50B32 ja S38B36 on eri starttikehä, joten aika todennäköistä että B38:ssakin on.
                    Joo kyllä se on b38:ssa n.1mm suurempi kuin s50:ssä
                    e38 750ial
                    Husaberg 650 fs -05
                    http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                    Comment

                    • Mörökölli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2005
                      • 1735
                      • Turku

                      #11
                      Ja noita ilmeisesti eri sovitehalkaisijallakin vaikka sama moduuli ja hammasjako olisikin. Ainakaan omaan M10-koneeseen tehtyyn aluvauhtipyörään ei käynyt m20 kehä, koska oli liian suuri M10-kehän lämpösovitteelle sorvattuun halkaisijaan, M50 kehä tähän kuitenkin vielä oli mahdollista sovittaa.

                      Eli oma otanta, ei S-koneiden puolelta-->

                      M20B20, suuri sovitehalkaisija

                      M50B25, pieni sovitehalkaisija

                      M10B18, sovitehalkaisija oli jotain noiden välistä.

                      Halkaisijoiden erot muutenkin vain millin, tai pari. Vuosimalleista ei tietoa.

                      Varmuudella M50 ja M20 kehissä oli eri hammasjako, hammaspyörän ulkohalkaisijaa en edes ole mitannut.

                      Itse olen elänyt siinä uskossa että M10, ja M20 olisi sama ulkohalkaisija ja hammasjako? Ei varsinaisesti liity aiheeseen mutta kaipa ne S-moottoreissa perustuu samoihin mittoihin, ja ainakin starttikehiä voi tarvittaessa soveltaa.. Oma käsitykseni on, että tuo M50 kehän sovite on pienin mitä BMW-moottoreissa on käytetty, ja S50 luultavimmin noudattaa käyttää samaa halkaisijaa, mene ja tiedä..
                      www.nenifab.com

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        Eli jotain häröä näissä S50 palikoissa on, ajoin kesän nimittäin S50 vauhtiksella ja sen starttikehä oli täysin identtinen hammastukseltaan M30B34 kehän kanssa. Tuo nyt sitten ilmeisesti olikin B30 vauhtis jos B32:ssa on eri starttikehä? S50 peräinen tuo vauhtis ainakin oli, se on aivan varma, mutta tilavuutta ei pysty muistamaan. Myös verrattaessa M52 vauhtikseen starttikehä oli täysin sama, vauhtipyörissä kyllä oli pientä eroa asetelman kiinnityspinnassa josta johtuen M52 vauhtis oli inan painavampi.

                        Starttikehät olivat myös sovitteeltaan täysin samat, kun tuosta S50 vauhtiksesta ja M52 vauhtiksesta otettiin starttikehät ja molemmat sovitettiin zjarkin billet-vauhtikseen.

                        Voisi joskus kinkun syömisen jälkeen ehkä raahautua talliin ja kaivaa tuon vauhtipyörän esiin, jos löytäisi osanumeron.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • 2bar..ahhh
                          BTCF Honorary Member
                          • Nov 2004
                          • 3351
                          • haapavesi

                          #13
                          laitetaampa nyt ettette mene aivan sekaisin!

                          kun laitoin sen veivon ostaman vauhtipyörän kaverin dieseliin niin silloin jouduin sorvaan sen vauhtiksen muistaakseni 0.9mm pienemmäksi et sai sen dieselin hammaskeh mahtuun! muistin just ittekin sen !
                          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

                          Comment

                          • jii.veivo
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2005
                            • 564
                            • Haapavesi

                            #14
                            No perkele sehän oli just sen 0.9mm väljä
                            Niin ja painelaakerin paikka muuttui 14mm laatikkoon päin.
                            e38 750ial
                            Husaberg 650 fs -05
                            http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                            Comment

                            • jii.veivo
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2005
                              • 564
                              • Haapavesi

                              #15
                              Nonii taas uusi ongelma, paineasetelma (sachs 765) ei mahtunut kytkinkopan sisään. Nyt pitäisi sorvata vauhtipyörä s38b38 kytkimelle sopivaksi ni mahtuisi pyörimään.
                              e38 750ial
                              Husaberg 650 fs -05
                              http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎