Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51 Diesel ongelmia (Range Rover P38)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TommiL
    Newbiemmer
    • Sep 2008
    • 10

    M51 Diesel ongelmia (Range Rover P38)

    Kirjoittelempa tällekin foorumille, mikäli jollain sattuisi olemaan neuvoja tai ehdotuksia ongelman kanssa.. Eli kyseessä oleva kulkuväline on BMW:n M51 (M51D25) moottorilla varustettu Range Rover P38 (vm. 2001). Tuollainen tuli hankittu vuosi sitten Saksasta ajellessani tänne Välimeren rannikolle.

    Kyseinen mottihan on sama kuin E34 sarjalaisissa 325/525tds'issä, tosin vääntökäyrä on hieman erilainen (pitää jaksaa liikutta edes jotenkin tuota 2tonnin painoista ja tiiliskiven aerodynamiikalla varustettua maasturia), lisäksi jotain ulkoisia eroja öljypohjan kanssa ainakin on.. Turboista, välijäähyistä yms. eroista ei ole faktaa käsillä..

    Anyway, tuollainen tuli hankittua alle 100 tkm ajettuna. Ongelmat alkoivat lähes heti kun Saksasta pääsin lähtemään. Tällä hetkellä on lakimiehet myyjäfirman kimpussa neuvottelemassa 'sopuratkaisua'. Ongelmana on paineen kertyminen kampikammioon ja öljyn ulostuminen mittatikun ja öljyfiltterin tiivisteiden välistä. Moottoritieajossa alkaa myös takalasi olemaan kohtuullisen öljyinen, eli puskee öljyjä myös palotilaan. Ei ole tietoa missä kunnossa moottorin stefat ovat, välillä öljyn määrä koneen alla oli huolestuttavan suuri, mutta ainoat näkyvät vuotokohdat ovat juuri siinä koneen kuskin puolella öljynsuodattimen ja mittatikun kohdasta taaksepäin..

    Viaksi paikallinen merkkikorjaamo veikkasi tukkeutunutta huohotusventtiiliä, joka sijaitseekin kätevästi venakopan sisällä. Se vaihdettiin, mutta oireet eivät poistuneet. Tällä hetkellä paras arvio on, että kone on käytetty jossain vaiheessa sen verran kuumaksi, että männän renkaat ovat menettäneet joustonsa ja päästävät paineet kampikammioon. Mitään muita näkyviä oireita tuon öljyn sumuamisen lisäksi ei tunnu olevan, tosin ajoittaista nakutusta nostajista tms. venttiilikoneistosta kuuluu. Päivittäiset ajot ovat 2x20min duuniin ja takaisin, joten eipä kone ehdi kunnolla lämpiämään, mutta en oikein viitsi pitkiä reissuja tehdä ennen kuin tiedetään miten auton kanssa edetään.

    Isoin ongelma tuntuu olevan, että täältä ei löydy yhtään kunnollista huoltofirmaa, mihin voisin viedä auton kunnostettavaksi. Merkkihuollossa on kyllä pätevää ja osaavaa väkeä, mutta heidän hinnoillaan huokein vaihtoehto on uuden puoli-moottorin hankkiminen ja asentaminen (3200e moottoriin + 1600e tarvikkeisiin + 1100e Boschin ruiskupumppuun + 30h töitä á58e/h). Tosin tuolla hintaa saisi 2 vuoden takuun koneelle ja työlle, mutta sitten alkaisi auton hinta olemaankin sen verran korkea, että alkaa mietityttämään taloudellinen kannattavuus (ei ole tarkoitus myydä muuttoautona noin vanhaa laitetta, mutta en ole myöskään varma tuleeko tuo muuttoautona takaisin Suomeen - lähinnä siis pitäisi saada laite pysymään käyttökunnossa).

    Tällä hetkellä odottelen siis lakimiesten viestiä Saksasta, ja mikäli myyjäliike kustantaa koneen vaihdon niin tietenkin sellainen tehdään. Mikäli homma menee omaan piikkiin, niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja (auto Suomeen ja kesälomalla koneremonttiin, tms.) Koneen kunnon tarkistaminenhan ei olisi niinkään hankala, vaikkakin aikaa vievä, operaatio, mutta mikäli pelkillä uusilla renkailla ei selviä, joutuisi koneen irrottamaan hoonausta tai porausta varten.

    Tarkoitus olisi asentaa ensiavuksi ulkoinen öljynkeräin ja vetää venakopasta huohotusletkut siten, että öljyisiä kampikammio-kaasuja ei kierrätetä enää ahtimen kautta palotilaan. Sinänsä ihme, että auto meni kuitenkin tuossa kunnossa pakokaasutesteistä läpi katsastuksessa.. mikä saattaa tietenkin vain kuvastaa paikallisen maan mittaustekniikan tarkkuutta..

    Koko hommaan tuo vielä haastetta se, että BMW'hän myi Land Roverin Fordille jo heti tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen, joten kunnollista tukea tai palautetta BMW'n moottoreiden osalta ei ole saatavissa. Ihmetyttää kyllä mikäli tuo pata on noin heikossa kunnolla jo 100'000km ajoilla.. Mittarin ruuvausta tms. ei ole syytä epäillä, lukemat tarkistettiin huollossa ja auto on muutenkin moitteettomassa kunnossa. Samaten ulkomaisilta foorumeilta - BMW, Opel tai Land Rover - ei ole vastaavia ongelmia esiintynyt. Yksi asia mikä mietityttää on määräaikaishuoltojen huoltoväli.. Long Life öljyjä noissa käytetään, ja huoltovälit ovatkin sen vuoksi aika pitkät, vaikka täällä huolto suositteleekin 10 tkm välein tehtävää öljynvaihtoa (kuulemma helposti kuumeneva kone ja iso auto rasittavat konetta ja öljyä).. Eli saattaahan olla, että edellinen omistaja ei ole löytänyt mittatikkua ja ajanut vähillä öljyillä tai jotain..


    Eli tuommoisia murheita täältä.. aamulla -5 pakkasta ja lumiraja näyttää olevan alle 1000metrissä viereisillä vuorilla.. välimeren lämpöä tosiaan, ja paskat.. Mutta jos jollain on kommentteja tai ehdotuksia, niin kaikki ovat tervetulleita..


    -t-
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    #2
    Villinä heittona tämmöset.. toisen projetkin yhteydessä vähän samanlaista ongelmaa.. eli

    1) Huohotin tukossa.. kierroset nousee öljynpainenousee -> painekasvaa ja plop...

    2) Ohi vuotoa.. Ahdot nousee -> painetta alakertaan -> plop

    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • Jonsku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2002
      • 4645
      • Tuusula

      #3
      No johan on ongelman lykännyt
      Liikkeestä kun auto on ostettu, pitäisi takuun kyllä kattaa vahingot. Toivottavasti

      Jos tilanne menee siihen että joudut omaan piikkiisi vaihtamaan moottorin niin ehdottaisin että ostat esim. ebaysta vaihtomoottorin (esim tämmöisen, hintaa 1290€) ja vaihdatat sen jossain nyrkkipajalla autoosi, ei pitäisi maksaa mahdottomia ja ylimääräisistä osista saa jotain takaisinkinpäin..

      Missään nimessä 100tkm kohdalla ei M51:en pitäisi antautua, itse kone on hyvää, toimivaa ja kestävää konstruktiota mutta apulaitteet noistakin tuppaavat ajanmyötä menemään (200tkm kohdalla siirtopumppu yms "tyyppivikoja").
      - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

      ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
      ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
      ex. Alpina D10 Touring #33/94
      ... and many more

      Comment

      • TommiL
        Newbiemmer
        • Sep 2008
        • 10

        #4
        Parit kommentit..
        Vaikka auto onkin ostettu 'liikkeestä' niin ei kuitenkaan 'merkkiliikkeestä' eli ei ole valmistajan/maahantuojan takuita, ainoastaan kuluttajasuoja, jonka kiertämisen tuntuvat ko. maan kauppiaat hyvin osaavan. No katsotaan mitä lainoppineet saavat aikaiseksi, pätäkkää kuluu joka tapauksessa..

        Ja vielä tarkennuksena, että kone ei savuta, ottaa kierroksia kevyesti ja tehotkin tuntuvat olevan tallella. Joten hyvässä lykyssä ongelman saattaisi saada korjattua parin männänrenkaan vaihdolla, mutta mikäli tässä vielä joutuu odottelemaan niin kohta saattaa olla metallilastua paikat sen verran täynnä että pitää oikeasti koko kone vaihtaa.

        Tuolta Saksasta olen yrittänyt kanssa etsiä kunnostettua vaihtokonetta, tuollaisia 15v vanhoja - vaikkakin kohtuullisilla kilometreillä ajettuja - koneita löytyisi, mutta mielellään vaihtaisi tilalle sen verran kunnostetun, että ei tarvitsisi pelätä uusia remontteja. Samaten tämän maan 'nyrkkipajojen' ammattitaitoon en luota pätkän vertaa, mutta kovin hankalasti löytyy apuja tuolta Saksastakaan (ainakaan lontoonkielisiin kyselyihin). Täytyy kevättä myöten tehdä päätöksiä miten edetä, jos ei mene myyjän piikkiin koko kone vaihtoon.

        Toisaalta, näkyy olevan M57'siakin myynnissä kohtuuhintaan. Käsittääkseni tuossa kone vaihdossa isoimmat ongelmat ovat moottorin ja vaihteiston ohjausten sovittamisen kanssa. UKssa joku firma on tuommoisia kai pari tehnyt, joten onnistuu, mutta vaatii tosiaan pientä pellepelottoman propellihattupäisyyttä..

        -t-

        Comment

        • kimlahti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2009
          • 123
          • Oulu, Finland

          #5
          Terve,

          Jos kone toimii hienosti kaikin puolin muuten niin ei uskoisi sylintereiden olevan niin väljät että aiheuttaisi tuollaista ilman ravistuksia ja savuamista. Muistaakseni P38:ssa ei ole öljynpaineelle mittaria. Onko tarkistettu ettei ole ylipaineventtiili jumissa ja paineet tapissa? Silloin kyllä vuotoja riittää.

          -Kimmo-
          -08 3.6 Vogue
          -03 W220.184
          -87 951
          __________________

          Comment

          • TommiL
            Newbiemmer
            • Sep 2008
            • 10

            #6
            Originally posted by kimlahti View Post
            Muistaakseni P38:ssa ei ole öljynpaineelle mittaria. Onko tarkistettu ettei ole ylipaineventtiili jumissa ja paineet tapissa?
            Jep, ei ole öljynpainemittaria, sellainen tulee asennettua mutta vasta kun selviää korjataanko auto myyjän piikkiin vain jääkö omaksi riesaksi.. kuten muitakin tarkempia mittareita..

            Ylipaineventtiili? Ainoastaan PCV venttiili siinä venakopan sisällä on vaihdettu, onko tuo tarkoittamasi ylipaineventtiili jokin muu?

            -t-

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #7
              Koitin ajatuksella lukea kirjoituksiasi läpi, mieleen tuli seuraavaa:

              Mitä jos öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä on tullut virhe ja vuotaa sen takia?

              Öljypumpussa on tuo aiemmin mainittu paineventtiili joka voi jumiutua, aiheuttaa vuotoa painelinjastossa mukaanlukien suodatin.

              Jos auto käynnistyy hyvin ja käy kylmänä yskimättä, ei vika voi olla männänrenkaissa / puristuksissa. Pienikin puristuksen muutos vaikuttaa heti käynnistymiseen.

              Pakokaasutestissä mitataan pakokaasun valonläpäisykykyä, ei muuta.

              Pumppaako tässä mallissa alipainepumppu öljytilaan?
              Vanhempi M21 moottori tekee näin ja jos alipaineletkuissa on vuotoa "huohotus" lisääntyy!

              Kokeile ottaa öljykorkki pois ja katso paljonko huohottaa, myös huohottimen letku ahtimelle asti kannattaa tarkistaa / kokeilla laittaa astiaan koeajon ajaksi.

              Perän öljyisyys johtuu ilmavirran mukanaan kuljettamasta öljystä TAI ahtimen pakopuolelle pääsevästä öljystä = turbo sökö.

              Kaikki on mahdollista, varsinkin kun ostaa saksasta halvalla...
              Pari kertaa tullut vastaan aivan uskomattomia patentteja.
              Last edited by vexu524tdic; 10-01-2009, 12:30.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • TommiL
                Newbiemmer
                • Sep 2008
                • 10

                #8
                Kovasti kiitoksia kaikille vinkeistä ja neuvoista.. tässä vielä hieman kommentteja - ja lisäkysymyksiä..


                Mitä jos öljynsuodattimen vaihdon yhteydessä on tullut virhe ja vuotaa sen takia?
                Ollaan vaihdettu huollossa öljyt+filtteri jo pariin kertaan, ilman apuja.. Käytännössä vaihdatutin öljyt aina kun otettiin venakoppa auki PCV-venttiilin puhdistusta/vaihtoa varten. Aluksi öljyä tuntui tulevan ainoastaan mittatikun reiästä..
                Jos auto käynnistyy hyvin ja käy kylmänä yskimättä, ei vika voi olla männänrenkaissa / puristuksissa. Pienikin puristuksen muutos vaikuttaa heti käynnistymiseen.
                Käynnistyksessä ei ole ongelmia kylmänä, eikä lämpimänäkään (paitsi normaali hieman pidempi startti kuumana).. Käynti on tasaista, eikä tosiaan savuta - ei kylmänä eikä lämpimänä.. ei startatessa eikä ajossa..
                Öljypumpussa on tuo aiemmin mainittu paineventtiili joka voi jumiutua, aiheuttaa vuotoa painelinjastossa mukaanlukien suodatin.
                Teknisiä materiaaleja tutkiessani tuntui kaikissa ohjeissa tuon paineventtiilin vaihto vaativat öljypumpun irroittamisen.. Vai osaako joku kertoa helpomman tavan, eli saako venttiilin vaihdettua ilman öljypumpun irrottamista?

                Onko öljypumppu näissä malleissa muutoin sellainen osa, joka kannattaisi samalla vaihtaa uuteen? Vai onko turhaa pelätä pumpun keston puolesta?
                Kokeile ottaa öljykorkki pois ja katso paljonko huohottaa, myös huohottimen letku ahtimelle asti kannattaa tarkistaa / kokeilla laittaa astiaan koeajon ajaksi.
                Tarkoitus olisi pistää letku venakopasta erilliseen pänikkään ja katsoa kuinka paljon sieltä öljyä huohotuksen kautta tulee. Samalla tuo voisi helpottaa paineita, mikäli olisivat huohotuksesta aiheutuvia.. Tietenkin jos ongelma on liialliset öljynpaineet, niin sitten ei välttämättä auta juuri yhtään.

                Öljyn täyttökorkin avaaminen on hieman sottaista puuhaa, kun nokka roiskii öljyjä samantien pihalle. Jonkin verran 'puhallusta' korkin avatessa tulee, mutta en osaa sanoa 'kuinka paljon huohottaa' - eli jos vaikka pistän kämmenen aukon päälle, niin pitäisikö kädessä tuntua painetta? Vai miten tuon pystyisi selvittämään?

                Kaikki on mahdollista, varsinkin kun ostaa saksasta halvalla...
                Pari kertaa tullut vastaan aivan uskomattomia patentteja.
                Joo, tuntui aluksi liian hyvältä yksilöltä.. Mitään omia patentteja tuossa ei tunnu olevan, mutta ilmeisestikin tuo öljyvuoto-ongelma on esiintynyt aiemminkin ja myyjä kusetti selkeästi kaupanteossa. On vain hiton hankala asioida günttereiden kanssa, mikäli yhteistyöhalukkuutta ei löydy.. En vielä viitsi julkaista myyjän nimeä, mutta käyttämäni välittäjä pisti ko. firman boikottiin..


                Mitenkäs vielä tuon koneen testauttamisesta.. eli sylinterien puristusten mittaukset menevät normaaliin tapaan, mutta mitenkäs tuon öljynpaineen kanssa; eli mistä ne pystyisi mittaamaan (ts. mittauttamaan)? Vai pystyykö lainkaan muutoin kuin paine-anturin vaihtamalla mittarille sopivaan malliin?

                Täällä ei tosiaan noista nyrkkifirmoista ole oikein apuja, ja mitään varsinaista diesel/moottori-korjaamoa en ole vielä löytänyt. Ongelmana pienoinen kielimuuri.. siksi täytyy tukeutua ensin pätevien harrastajien etä-tukeen - kiitos vielä kerran avusta ja neuvoista

                -t-

                Comment

                • kimlahti
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 123
                  • Oulu, Finland

                  #9
                  Mulla ei tule muuta keinoa öljynpaineen mittaamiseen mieleen kuin laittaa joku tarvikemittari tuohon vakioanturin tilalle väliaikaisesti. 3.8bar pitäisi olla yläraja.

                  -Kimmo-
                  -08 3.6 Vogue
                  -03 W220.184
                  -87 951
                  __________________

                  Comment

                  • TommiL
                    Newbiemmer
                    • Sep 2008
                    • 10

                    #10
                    Tässä lyhyesti päivitystä ongelmiin..

                    Lakimies Saksassa ei saanut myyjäliikkeen edustajaa/omistajaa kiinni ensimmäisen keskustelun jälkeen, joten suositteli käräjille lähtöä. Tuossa alkaa kuitenkin omat riskit nousemaan, pahimmassa tapauksessa löytyy joku sudenkuoppa että joudun maksamaan itse lakimiehen palkkion (180e/tunti) ja käsiin jäisi silti risa auto. Hyvässäkin tapauksessa kauppa purettaisiin, mutta jo tehtyjä huoltoja/korjausyrityksiä ei kuulemma hyvitetä, joten loppulaskujen mukaan jäisi käteen pieni tukku taaloja ja paska maku suuhun. Toi auton arvo ei ole niin korkea että viitsisin ottaa riskiä.. eli menee oman tyhmyyden/huolimattomuuden piikkiin..

                    Anyway, teetätin autolle Forte-konepesun (jep, seuraavana alkoi arveluttamaan laatikon kesto ZF4HP22..) sekä öljyn/suodattimenvaihdon. Tuossa käytetään - valmistajan suosituksen mukaisesti - longlife öljyjä, mutta silti huolto suosittelee vaihtamaan niitä 10tkm välein (tosin huoltokirjassa on suosituksen mukaisesti vaihdettu nuo 25-30tkm välein).. Noin 1000km ajettu pesun jälkeen ja kylmänä pientä nakutusta joka lämmetessä poistuu/vähenee. Heti öljynvaihdon jälkeen (alle 500km) kone kävi ja toimi todella nätisti..

                    Öljyvuodot tuntuivat aluksi myöskin poistuneen pesun yhteydessä, mutta nyt parin päivän aikana on alkanut taas ilmestyä autopaikalle pieniä öljylänttejä.. ei missään tapauksessa samassa määrin kuin aiemmin, mutta joka tapauksessa eivät oireet täysin poistuneet.

                    Ylimääräistä päänvaivaa aiheuttaa täällä Espanjassa tosiaan se, että kunnollisista huolloista, jossa voisin tuon öljypumpun käydä tarkistuttamassa tai paineet mittauttamassa, ei tunnu löytyvän. Kaikki ovat erikoistuneet muovipuskureiden korjaamiseen ja jarrupalojen vaihtoon. Lisäksi taloudellisen tilanteen vuoksi moni firma on pistänyt laput luukulle tai ainakin vähentänyt väkeä.. En myöskään ole löytänyt autopesulaa, jossa saisi suoritettua konehuoneen pesun, jotta pääsisi vanhoista öljyjäljistä/valumista ensin eroon, ja sen jälkeen diagnosoimaan uusia..

                    Tällä hetkellä on suunnitelmissa Rangen tuominen kesälomassa Suomeen ja kavereiden kanssa ottaa kone työn alle. Ensin tarkistaa tuo öljypumppu, tai öljyn- sekä sylinteripaineet (riippuen tuleeko öljyt pihalle jos öljynpaineanturin tilalle alkaa asentamaan mittarille paikkaa). Sen jälkeen kansi irti ja männän renkaiden, mäntien ja sylintereiden tarkistus, sekä kansien huolto tarvittaessa. Ja jos oikein pahalta näyttää niin sitten kone kokonaan pois ja koneistettavaksi..

                    Ajomatkaa tulisi noin 2000km suuntaansa, ja hintaa huomattavasti enemmän kuin lentoreittiä käytettäessä, mutta saa mennä sitten vaikka harrastebudjetista. Onneksi kaverilla on paja (ja oto-firma) jossa voi korjausta ainakin aloitella (tai täytyy muiskaa nyt kysyä ensin, ettei käy 3 vkon loma liian lyhyeksi).

                    Sinänsä nuo oireet ja ongelmat ovat outoja. Moottori ei tosiaan oireile muuten, käynnistyy ja käy todella nätisti. Savuttaa sen verran kuin mitä ruuhkissa tyhjäkäynnillä käytettäessä nokea putkiin tarttuu, eikä tehoistakaan ole puute (eihän tuo mikään tykki ole, mutta 2tonnin kohdalla alkaa liikkumaan jo ihan kivasti

                    Tjaa, sen verran huomasin tällä viikolla tuosta moottorin käytöksestä, että käynnistyksen jälkeen tyhjäkäynnillä heiluu kierroslukumittarin viisari satunnaisesti pykälän verran, aivan kuin 'sytytys pätkisi'. Lämpöisenä tuota ei esiinny. Tosin saattaa johtua suuttimistakin, ei välttämättä viittaa puristuksiin (eihän)..

                    Eli ei oikein pelkkä Forte-tehopesu auttaneen, ja jatkan seuraavien vaiheiden suunnittelua. Duunissa vaan menee lähes aina iltaan asti, vkonloppuina nukutaan univelat pois, eikä oikein ole minkäänlaista paikkaa missä tuota pääsisi itse katsomaan (firman parkkipaikka olisi ainoa valoisa ja rauhallinen paikka, jossa pääsee könyämään auton allekin, mutta ei voi sitäkään tehdä duuniaikana ja vkonloppuisin firman portit on sulki)..

                    Pientä ahistusta pukkaa..

                    -t-

                    Comment

                    • TommiL
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 10

                      #11
                      Pistetääs tämä case sulki.. ainakin tältä erää.. Homma on stressannut tässä jo sen verran pitkään, taalat ja pinnat palaneet..Eli näinhän tämä homma meni.. kukin voi itse arvioida sitten pelureiden osaamisen ja tehtyjen päätösten järkevyyden..


                      Auto vm.2001 ja alle 100'000km ajettu. Konehuone alkoi öljyyntiä, huollossa sanoivat huohotusventtiilin tukkeutuneet. Venttiili putsattiin, auttoi hetkeksi aikaa, jonka jälkeen venttiili vaihdettiin. Apu oli kuitenkin lyhytaikainen ja öljyyntyminen jatkui. Öljyntäyttöaukosta ei isompaa huohotusta tuossa vaiheessa tuntunut, mutta tämä johtui varmaankin huohotuksen ilmaantumisesta vasta isommilla kierroksilla.

                      Kone pestiin Forten liuoksilla ja ihmeteltiin mahdollista jumiutunutta öljypumpun paineventtiiliä (onneksi ei tullut sitä avattua). Öljyvuoto oli pahimmillaan 1l/100km moottoritienopeuksissa. Lopulta tuomio oli, että männänrenkaat laskevat painetta kampikammioon, jolloin öljy nousee mittatikun putkea pitkin ja putken päässä olevasta reiästä konehuoneeseen.

                      Korjausvaihtoehtoja ja -kustannuksia arvioitaessa vedettiin huohotusletku venakopasta taka-akselille (1" letkua) ja tukittiin mittatikun putkessa oleva reikä. Öljyvuodot loppuivat ja samaten öljyn hukkaaminen. Tällä hetkellä ajeltu pitkälti toista tuhatta km tuolla ratkaisulla, eikä öljyä ole tosiaankaan kulunut lainkaan. Väliaikainen ratkaisujan tuo on, mutta eipähän tarvitse huolehtia öljylammikoista parkkihallin lattialla. Haittapuolena on aika huima huohotuskäry liikennevaloissa.

                      Vaihtoehtoina tällä hetkellä on merkkihuollon ehdottama moottorinvaihto, tai moottorin koneistaminen ja tarpeellisten sisuskalujen uusiminen (ts. männänrenkaat+hoonaus, porautus+männät+renkaat,...) Kulut tulevat jokatapauksessa olemaan aikas kalliit, joten tällä hetkellä odotellaan merkkiliikkeen tarjousta vaihdosta uudempaan. Suuria summia tuosta eivät varmastikaan hyvitä, mutta tällä hetkellä täällä on autokauppa lähes täysin kuollutta, joten myyjät saattavat sortua epätoivoisiin tarjouksiin jotta saavat edes jonkin verran myyntiä.

                      Moottorin irrotus, purkaminen, kasaaminen ja asennus vaikuttavat olevan työläin vaihe korjauksessa, joten paljoa ei jää puuttumaan uuden koneen (ts. puolimoottorin) hankkimisesta, jossa olisi sitten 2 vuoden takuu koneella ja asennuksella. Epäselvää vielä on, onko tuo vaihtomoottori, eli vanha palautuu tehtaalle. Jos näin, niin sitten täytyy saada kunnon kuvat ja selvyys mikä tuossa oli vikana. Mahdollisen kasaamis- tai materiaalivikaa voi lähteä kyselemään tehtaalta jonkinlaista 'vastaantuloa' kuluissa (joo, tämä ei ole edes oljenkortena, mutta pidetään mahdollisuudet avoimina ja mieli positiivisena perkele)..

                      Yhteenvetona voin tunnustaa, että tyhmää turistia kustiin silmään saksalaisessa autokaupassa, mutta ehkäpä kerrasta otin opikseni.. ainakin jotain.. Oikeuksien penäämisessä Saksassa olisi edessä sen verran suuret riskit ja kustannukset, että pahimmassa tapauksessa kuluja menee lähes auton ostohinnan verran ja silti jää risa auto käsiin (oikeus veloittaa 800e asian käsittelyyn ottamisesta, ja 1500e jos haluaa päätöksen kirjallisena itselleen!). Hyvässäkin tapauksessa oltaisiin loppupelissä tappiolla sen verran, että ero korjauttamiseen ei enää ole suuri.. Siksi vedettiin makaroonia viime vuosi ja nyt on auton korjauttamisen - tai vaihtamisen - paikka.

                      Eihän tuo kosla mikään arvoauto ole, enää edes Suomessa, mutta hiton hyvä ja kiva vehje ajella - joskin aikas laiska tehojen suhteen - ja vielä lähes täysin varustein (ikkunaverhot ovat täällä ehdottomat, ja onneksi nahkapenkit ovat vaaleat). Taisin aiemmin mainitakin, että outo fiilis kun istuu autoon ja huomaa sen olevan juuri sellainen mitä ei ole ennen osannut kaivatakaan.

                      Jot'tämmöistä täältä..
                      V..tutuskäyrä kävi aika huipussaan tuossa, mutta espanjalainen ajattelumalli on vallannut kehoni ja lähden ensi viikolla kesälomille rennoin mielin..

                      Hasta luego, compadres..
                      -t-

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎