Kirjoittelempa tällekin foorumille, mikäli jollain sattuisi olemaan neuvoja tai ehdotuksia ongelman kanssa.. Eli kyseessä oleva kulkuväline on BMW:n M51 (M51D25) moottorilla varustettu Range Rover P38 (vm. 2001). Tuollainen tuli hankittu vuosi sitten Saksasta ajellessani tänne Välimeren rannikolle.
Kyseinen mottihan on sama kuin E34 sarjalaisissa 325/525tds'issä, tosin vääntökäyrä on hieman erilainen (pitää jaksaa liikutta edes jotenkin tuota 2tonnin painoista ja tiiliskiven aerodynamiikalla varustettua maasturia), lisäksi jotain ulkoisia eroja öljypohjan kanssa ainakin on.. Turboista, välijäähyistä yms. eroista ei ole faktaa käsillä..
Anyway, tuollainen tuli hankittua alle 100 tkm ajettuna. Ongelmat alkoivat lähes heti kun Saksasta pääsin lähtemään. Tällä hetkellä on lakimiehet myyjäfirman kimpussa neuvottelemassa 'sopuratkaisua'. Ongelmana on paineen kertyminen kampikammioon ja öljyn ulostuminen mittatikun ja öljyfiltterin tiivisteiden välistä. Moottoritieajossa alkaa myös takalasi olemaan kohtuullisen öljyinen, eli puskee öljyjä myös palotilaan. Ei ole tietoa missä kunnossa moottorin stefat ovat, välillä öljyn määrä koneen alla oli huolestuttavan suuri, mutta ainoat näkyvät vuotokohdat ovat juuri siinä koneen kuskin puolella öljynsuodattimen ja mittatikun kohdasta taaksepäin..
Viaksi paikallinen merkkikorjaamo veikkasi tukkeutunutta huohotusventtiiliä, joka sijaitseekin kätevästi venakopan sisällä. Se vaihdettiin, mutta oireet eivät poistuneet. Tällä hetkellä paras arvio on, että kone on käytetty jossain vaiheessa sen verran kuumaksi, että männän renkaat ovat menettäneet joustonsa ja päästävät paineet kampikammioon. Mitään muita näkyviä oireita tuon öljyn sumuamisen lisäksi ei tunnu olevan, tosin ajoittaista nakutusta nostajista tms. venttiilikoneistosta kuuluu. Päivittäiset ajot ovat 2x20min duuniin ja takaisin, joten eipä kone ehdi kunnolla lämpiämään, mutta en oikein viitsi pitkiä reissuja tehdä ennen kuin tiedetään miten auton kanssa edetään.
Isoin ongelma tuntuu olevan, että täältä ei löydy yhtään kunnollista huoltofirmaa, mihin voisin viedä auton kunnostettavaksi. Merkkihuollossa on kyllä pätevää ja osaavaa väkeä, mutta heidän hinnoillaan huokein vaihtoehto on uuden puoli-moottorin hankkiminen ja asentaminen (3200e moottoriin + 1600e tarvikkeisiin + 1100e Boschin ruiskupumppuun + 30h töitä á58e/h). Tosin tuolla hintaa saisi 2 vuoden takuun koneelle ja työlle, mutta sitten alkaisi auton hinta olemaankin sen verran korkea, että alkaa mietityttämään taloudellinen kannattavuus (ei ole tarkoitus myydä muuttoautona noin vanhaa laitetta, mutta en ole myöskään varma tuleeko tuo muuttoautona takaisin Suomeen - lähinnä siis pitäisi saada laite pysymään käyttökunnossa).
Tällä hetkellä odottelen siis lakimiesten viestiä Saksasta, ja mikäli myyjäliike kustantaa koneen vaihdon niin tietenkin sellainen tehdään. Mikäli homma menee omaan piikkiin, niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja (auto Suomeen ja kesälomalla koneremonttiin, tms.) Koneen kunnon tarkistaminenhan ei olisi niinkään hankala, vaikkakin aikaa vievä, operaatio, mutta mikäli pelkillä uusilla renkailla ei selviä, joutuisi koneen irrottamaan hoonausta tai porausta varten.
Tarkoitus olisi asentaa ensiavuksi ulkoinen öljynkeräin ja vetää venakopasta huohotusletkut siten, että öljyisiä kampikammio-kaasuja ei kierrätetä enää ahtimen kautta palotilaan. Sinänsä ihme, että auto meni kuitenkin tuossa kunnossa pakokaasutesteistä läpi katsastuksessa.. mikä saattaa tietenkin vain kuvastaa paikallisen maan mittaustekniikan tarkkuutta..
Koko hommaan tuo vielä haastetta se, että BMW'hän myi Land Roverin Fordille jo heti tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen, joten kunnollista tukea tai palautetta BMW'n moottoreiden osalta ei ole saatavissa. Ihmetyttää kyllä mikäli tuo pata on noin heikossa kunnolla jo 100'000km ajoilla.. Mittarin ruuvausta tms. ei ole syytä epäillä, lukemat tarkistettiin huollossa ja auto on muutenkin moitteettomassa kunnossa. Samaten ulkomaisilta foorumeilta - BMW, Opel tai Land Rover - ei ole vastaavia ongelmia esiintynyt. Yksi asia mikä mietityttää on määräaikaishuoltojen huoltoväli.. Long Life öljyjä noissa käytetään, ja huoltovälit ovatkin sen vuoksi aika pitkät, vaikka täällä huolto suositteleekin 10 tkm välein tehtävää öljynvaihtoa (kuulemma helposti kuumeneva kone ja iso auto rasittavat konetta ja öljyä).. Eli saattaahan olla, että edellinen omistaja ei ole löytänyt mittatikkua ja ajanut vähillä öljyillä tai jotain..
Eli tuommoisia murheita täältä.. aamulla -5 pakkasta ja lumiraja näyttää olevan alle 1000metrissä viereisillä vuorilla.. välimeren lämpöä tosiaan, ja paskat.. Mutta jos jollain on kommentteja tai ehdotuksia, niin kaikki ovat tervetulleita..
-t-
Kyseinen mottihan on sama kuin E34 sarjalaisissa 325/525tds'issä, tosin vääntökäyrä on hieman erilainen (pitää jaksaa liikutta edes jotenkin tuota 2tonnin painoista ja tiiliskiven aerodynamiikalla varustettua maasturia), lisäksi jotain ulkoisia eroja öljypohjan kanssa ainakin on.. Turboista, välijäähyistä yms. eroista ei ole faktaa käsillä..
Anyway, tuollainen tuli hankittua alle 100 tkm ajettuna. Ongelmat alkoivat lähes heti kun Saksasta pääsin lähtemään. Tällä hetkellä on lakimiehet myyjäfirman kimpussa neuvottelemassa 'sopuratkaisua'. Ongelmana on paineen kertyminen kampikammioon ja öljyn ulostuminen mittatikun ja öljyfiltterin tiivisteiden välistä. Moottoritieajossa alkaa myös takalasi olemaan kohtuullisen öljyinen, eli puskee öljyjä myös palotilaan. Ei ole tietoa missä kunnossa moottorin stefat ovat, välillä öljyn määrä koneen alla oli huolestuttavan suuri, mutta ainoat näkyvät vuotokohdat ovat juuri siinä koneen kuskin puolella öljynsuodattimen ja mittatikun kohdasta taaksepäin..
Viaksi paikallinen merkkikorjaamo veikkasi tukkeutunutta huohotusventtiiliä, joka sijaitseekin kätevästi venakopan sisällä. Se vaihdettiin, mutta oireet eivät poistuneet. Tällä hetkellä paras arvio on, että kone on käytetty jossain vaiheessa sen verran kuumaksi, että männän renkaat ovat menettäneet joustonsa ja päästävät paineet kampikammioon. Mitään muita näkyviä oireita tuon öljyn sumuamisen lisäksi ei tunnu olevan, tosin ajoittaista nakutusta nostajista tms. venttiilikoneistosta kuuluu. Päivittäiset ajot ovat 2x20min duuniin ja takaisin, joten eipä kone ehdi kunnolla lämpiämään, mutta en oikein viitsi pitkiä reissuja tehdä ennen kuin tiedetään miten auton kanssa edetään.
Isoin ongelma tuntuu olevan, että täältä ei löydy yhtään kunnollista huoltofirmaa, mihin voisin viedä auton kunnostettavaksi. Merkkihuollossa on kyllä pätevää ja osaavaa väkeä, mutta heidän hinnoillaan huokein vaihtoehto on uuden puoli-moottorin hankkiminen ja asentaminen (3200e moottoriin + 1600e tarvikkeisiin + 1100e Boschin ruiskupumppuun + 30h töitä á58e/h). Tosin tuolla hintaa saisi 2 vuoden takuun koneelle ja työlle, mutta sitten alkaisi auton hinta olemaankin sen verran korkea, että alkaa mietityttämään taloudellinen kannattavuus (ei ole tarkoitus myydä muuttoautona noin vanhaa laitetta, mutta en ole myöskään varma tuleeko tuo muuttoautona takaisin Suomeen - lähinnä siis pitäisi saada laite pysymään käyttökunnossa).
Tällä hetkellä odottelen siis lakimiesten viestiä Saksasta, ja mikäli myyjäliike kustantaa koneen vaihdon niin tietenkin sellainen tehdään. Mikäli homma menee omaan piikkiin, niin sitten täytyy miettiä muita vaihtoehtoja (auto Suomeen ja kesälomalla koneremonttiin, tms.) Koneen kunnon tarkistaminenhan ei olisi niinkään hankala, vaikkakin aikaa vievä, operaatio, mutta mikäli pelkillä uusilla renkailla ei selviä, joutuisi koneen irrottamaan hoonausta tai porausta varten.
Tarkoitus olisi asentaa ensiavuksi ulkoinen öljynkeräin ja vetää venakopasta huohotusletkut siten, että öljyisiä kampikammio-kaasuja ei kierrätetä enää ahtimen kautta palotilaan. Sinänsä ihme, että auto meni kuitenkin tuossa kunnossa pakokaasutesteistä läpi katsastuksessa.. mikä saattaa tietenkin vain kuvastaa paikallisen maan mittaustekniikan tarkkuutta..
Koko hommaan tuo vielä haastetta se, että BMW'hän myi Land Roverin Fordille jo heti tuossa vuosituhannen vaihteen jälkeen, joten kunnollista tukea tai palautetta BMW'n moottoreiden osalta ei ole saatavissa. Ihmetyttää kyllä mikäli tuo pata on noin heikossa kunnolla jo 100'000km ajoilla.. Mittarin ruuvausta tms. ei ole syytä epäillä, lukemat tarkistettiin huollossa ja auto on muutenkin moitteettomassa kunnossa. Samaten ulkomaisilta foorumeilta - BMW, Opel tai Land Rover - ei ole vastaavia ongelmia esiintynyt. Yksi asia mikä mietityttää on määräaikaishuoltojen huoltoväli.. Long Life öljyjä noissa käytetään, ja huoltovälit ovatkin sen vuoksi aika pitkät, vaikka täällä huolto suositteleekin 10 tkm välein tehtävää öljynvaihtoa (kuulemma helposti kuumeneva kone ja iso auto rasittavat konetta ja öljyä).. Eli saattaahan olla, että edellinen omistaja ei ole löytänyt mittatikkua ja ajanut vähillä öljyillä tai jotain..
Eli tuommoisia murheita täältä.. aamulla -5 pakkasta ja lumiraja näyttää olevan alle 1000metrissä viereisillä vuorilla.. välimeren lämpöä tosiaan, ja paskat.. Mutta jos jollain on kommentteja tai ehdotuksia, niin kaikki ovat tervetulleita..
-t-
Comment