Announcement

Collapse
No announcement yet.

Muutama alkeiskysymys turbosta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • juppeli123
    Newbiemmer
    • Jan 2009
    • 2
    • suomessa

    Muutama alkeiskysymys turbosta

    Pari asiaa turbosta jäi pienen opiskelun jälkeen epäselväksi:

    Jatkaako pakokaasu turbon jälkeen pakoputkistoon vai miten? Eikö ole hankalaa saada alkuperäinen loppuputkisto sopimaan turboon vai tuleeko settien mukana sovitussarja sille (siis sen jälkeen kun pakokaasu poistuu turbosta, miten se ohjataan pakoputkistoon)?

    Eikö olisi tehokkaampaa ohjata pakokaasu kokonaan turbiin ohi ja sitten vasta pakoputkeen, eikä että se etenee putkistoon turbiinin yläpuolelta (jos homma nyt toimii edes näin)?

    Entäs koska turbo dumppaa ylimääräiset paineet pihalle? Ajattelin että silloin, kun kierrokset laskee niin matalalle ettei turbo enää vaikuta, eli onko väärin? Ja silloin myös kun paine nousee liian korkealle?

    Ilmanputsarista: Sain sellaisen käsityksen että vanha/alkuperäinen putsari otetaan pois ja vaihdetaan turbon omaan. Kompressori ottaa ilman uuden, oman, putsarin läpi, työntää ilman (välijäähdyttimen kautta) kaasarin läpi sylintereihin?

    Onko välijäähdytin erillään auton normaalin jäähdyttimen kanssa? Sijoitetaan vissiin normaalin jäähyn eteen yms. ilmavirta paikkaan??

    Jos auto on ohjelmoitu niin, ettei se pysty tuottamaan tarpeeksi bensaa turbolle, vaihdetaanko tällöin lastu?

    Amerikkalaisissa elokuvissa esiintyy yleensä konepellin läpi tuleva turbo, joten ottaako turbo ilmansa sen kautta? Eikö putsari täyty tällöin nopeaa ja vesi/pöly yms paska pääsee läpi rikkoen koko systeemin? Eikös tämä ole yleensä ratkaisu jos turbo ei mahdu konepellin alle?

    Mitkä osat täytyy vahvistaa ennen turbon asentamista ja mitä huoltotoimenpiteitä tulee lisää?

    Kiitos.
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Mee kirjastoon ja lainaa kirjoja moottoritekniikasta ja ahtamisesta. Niistä löytyy varmasti perusasiat.
    Last edited by JJT; 24-01-2009, 17:40.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Soiled
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3216
      • Mystinen Kuopio

      #3
      Tuossa nyt alkuun hyvää FAQ-kamaa http://www.turbobygarrett.com/turbob...o_tech101.html
      Mystinen.Fi @ FB
      IG @tarmohanninen
      http://www.facebook.com/pages/Mystin...66319770141043
      Käyttöautot: E61 530xd lci, E92 330xd
      Harrasteet:E30 M3, E24 636csi, 2xE34 M5, E36 M3 N54, E30 M50 Cabrio, E46 330ci V8, E30 3xx, E32 735, E34 525i mtech
      Ex. E28 530 2JZ Haimobiili, E30 M50tt, E30 S54 TIC, E46 330TIC yms.

      Comment

      • Supra^
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 5150
        • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

        #4
        Musti 8HP
        Nokivasara M47
        TeiniCoupé DCT
        E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

        Ex:
        E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

        Comment

        • juppeli123
          Newbiemmer
          • Jan 2009
          • 2
          • suomessa

          #5
          Aluksi näytti ihan simppeliltä, mutta rupesin tos tarkemmin lukemaan ja tulin siihen tulokseen, että en avaa konepeltiä pelkällä lukiokoulutuksella ja kirjaston kirjoilla. Osaako kukaan sanoa että järjestääkö amikset tai muut koulut mitään iltakursseja kyseisestä aiheesta? Vapaa-aika on kortilla, mutta tarkoitus olisi vain oppia perusasiat ja noitten kans säätäminen yleensä

          Comment

          • Jyle
            BTCF Member
            • Feb 2007
            • 1846
            • Espoo

            #6
            Originally posted by juppeli123 View Post

            Amerikkalaisissa elokuvissa esiintyy yleensä konepellin läpi tuleva turbo, joten ottaako turbo ilmansa sen kautta? Eikö putsari täyty tällöin nopeaa ja vesi/pöly yms paska pääsee läpi rikkoen koko systeemin? Eikös tämä ole yleensä ratkaisu jos turbo ei mahdu konepellin alle?

            Kiitos.
            Hahha.. Tää oli hyvä..
            Bmw f11 530d -14 m-sport
            Bmw e39 M5 -00
            VW T-1 "Adolf" -71
            Ex. Bmw e39 540i
            Bmw e60 525i -04
            Ex.Bmw e34 525i -92
            Ex. BMW 528i m5-looker "Raf" -96

            Comment

            • PeteS
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2006
              • 2765
              • Ylivieska

              #7
              Originally posted by Jyle View Post
              Hahha.. Tää oli hyvä..
              Joo. Eikö se ois lukon paikka.
              Originally posted by EGoman
              on kyllä mahtavat nuo sun lenson kopiot
              Satakertaa ennemmin M10-1,8i, kuin tuo kammottava paskakasa M20B20.
              E21 315 -81, E39 530iA, Skoda Octavia Rs

              Comment

              • jarzap
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2004
                • 319
                • Sodankylä/Pyhäsalmi

                #8
                Originally posted by PeteS View Post
                Joo. Eikö se ois lukon paikka.
                Vaikuttaa pahasti siltä
                "Paska analyysi!"

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎