Announcement

Collapse
No announcement yet.

Typ 188 perien laipat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • marko.m
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2007
    • 333
    • Keminmaa

    Typ 188 perien laipat

    e34 525 -10/90 on ilmeisesti typ 188 perä. Mulla on automaatin perä ja siinä on kardaanin ja perän välinen laippa pienempi kuin manuaalin.
    Manuaalin kardaanin peräpään nivel ei siis sovi automaatin perään, eikä nuita niveliä voi vaihtaa keskenään (eri booritus). Onko kaikkien typ 188 perien laipat vaihdettavissä keskenään? Eli jos hommaan vaikka rikkinäisen typ 188 perän ja vaihdan siitä laipan.

    Puhun tästä laipasta, osa nro 1.


    Nyt jos löytyy rikkinäinen typ 188 niin privaa / 050 4317719
    Last edited by marko.m; 31-01-2009, 23:10.
    316i e46 -04.
    Ex. 525i e34 -91
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Taitaa laipat olla samat melko monessa perässä.
    86millisiä löytyy helpostikin, mutta jos tarvit 94mm voi olla vaikeempi löytää.
    Mm. 86mm löytyy esim. e28 518i-520i.
    Tarkista ovatko sulla kummat 86mm vai 94mm.

    Comment

    • marko.m
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2007
      • 333
      • Keminmaa

      #3
      Originally posted by luntti View Post
      Taitaa laipat olla samat melko monessa perässä.
      86millisiä löytyy helpostikin, mutta jos tarvit 94mm voi olla vaikeempi löytää.
      Mm. 86mm löytyy esim. e28 518i-520i.
      Tarkista ovatko sulla kummat 86mm vai 94mm.
      Puhutko vetareiden laipoista? Minä tarkotin kardaanin laippaa. Siis "sisäänmenolaippa". Se pitäis vaihtaa manuaalin kardaaniin sopivaksi. automaatissa tuon laipan halkaisija on pienempi ja pultit M8, kun manuaalissa laipan halkaisija isompi ja pultit M10. Näin ollen manuaalin kardaanin vakionopeusnivel ei sovi.
      316i e46 -04.
      Ex. 525i e34 -91

      Comment

      • conna
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2005
        • 324

        #4



        eli tosta kuvasta osaa numero 1 etit?


        siinä koko perän kuva
        Last edited by conna; 01-02-2009, 06:53.
        %

        Comment

        • marko.m
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2007
          • 333
          • Keminmaa

          #5
          Originally posted by conna View Post
          http://www.realoem.com/bmw/showparts...73&hg=33&fg=10


          eli tosta kuvasta osaa numero 1 etit?

          Jaa no tuo minun kuva tais olla väärä. Pitää kattoa siitä perästä paremmin että miten se on.
          Mutta pystyykö siihen vaihtamaan pelkän laipan että isompi vakionopeusnivel sopii siihen?
          316i e46 -04.
          Ex. 525i e34 -91

          Comment

          • marko.m
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2007
            • 333
            • Keminmaa

            #6
            Originally posted by conna View Post

            siinä koko perän kuva
            Ei ole tuommonen nelisakanttinen laippa vaan pyöreä 6 reikäinen. Mulla sen laipan reikäkehän halkaisija on 80mm ja pitäis olla 86mm.
            Vetareissa näkyi olevan tuo 86mm reikäkehä.
            Last edited by marko.m; 01-02-2009, 17:20.
            316i e46 -04.
            Ex. 525i e34 -91

            Comment

            • marko.m
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2007
              • 333
              • Keminmaa

              #7


              Pitäiskö tuon osan 3 lähteä pois kun tongilla vetasee?
              316i e46 -04.
              Ex. 525i e34 -91

              Comment

              • O-Peksi
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2007
                • 2775
                • Joensuu

                #8
                Originally posted by marko.m View Post
                http://www.realoem.com/bmw/showparts...73&hg=33&fg=10

                Pitäiskö tuon osan 3 lähteä pois kun tongilla vetasee?
                Kyllä. Kannattaa oikaista siitä laipassa olevasta urasta se ekana pois, niin ei sieltä ainakaan kanita. Tai periaatteessa riittää, kun oikaiset sen urasta pois, ettei se estä enää tuon mutterin pyörimistä, ja avaat sit mutterin. Se peltilätkä pyörii siinä mukana pois tuolta "pesästä".
                ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                Comment

                • 325E
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1227
                  • LAHTI

                  #9
                  Perän kardaanin laipat ovat vaihtokelpoisia..

                  Originally posted by marko.m View Post
                  Puhutko vetareiden laipoista? Minä tarkotin kardaanin laippaa. Siis "sisäänmenolaippa". Se pitäis vaihtaa manuaalin kardaaniin sopivaksi. automaatissa tuon laipan halkaisija on pienempi ja pultit M8, kun manuaalissa laipan halkaisija isompi ja pultit M10. Näin ollen manuaalin kardaanin vakionopeusnivel ei sovi.

                  Kardaanin laipat ovat vaihtokelpoisia eli suurin ongelma on se kuka sen tekee koska akselin pituusuuntainen mitta heittää muutaman satkun eli mutterin merkitseminen ei päde jos vaihtaa laippoja keskenään siinä tarvitaan hieman tuntumaa saada pinionin laakerivälykset säätöön.
                  Olen tehnyt useitä vaihdoksia onnistuneesti (kaikki).niin pooreissa ei ole
                  eroavuuksia.

                  Comment

                  • marko.m
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2007
                    • 333
                    • Keminmaa

                    #10
                    Sain hommattua toisen perän tuohon että ei tarvi alkaa laippaa vaihtamaan.

                    Vanhassa perässä on ilmeisesti viskolukko niin voiko sen helposti vaihtaa tuohon uuteen perään? Vanhan välitys joku 4.44 ja uuden 3.23.
                    316i e46 -04.
                    Ex. 525i e34 -91

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #11
                      Jos tarviit 3.73 perää löyty

                      Originally posted by marko.m View Post
                      Sain hommattua toisen perän tuohon että ei tarvi alkaa laippaa vaihtamaan.

                      Vanhassa perässä on ilmeisesti viskolukko niin voiko sen helposti vaihtaa tuohon uuteen perään? Vanhan välitys joku 4.44 ja uuden 3.23.
                      Muistin tossa että, jäi E34 525i perä sellainen ns. kehtomallinen lukoton type 188
                      välityksellä 3.73...eli orginal 525i perä ....se on pikku laipalla eli siinä vm-90 ja jälkeen mallisen...

                      Eli autosi on tehty siis 520i mallista kun perävälitys on 4.44...alku mallien 90-luvun jälkeen oli se 3.73 ja uudemmat on sen 3.23 välityksellä...oma kokemukseni on että, se 3.23 on hieman harva..mutta menee
                      kun se säästää bensaa ajossa...
                      Last edited by 325E; 02-02-2009, 01:06.

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #12
                        Originally posted by marko.m View Post
                        Vanhassa perässä on ilmeisesti viskolukko niin voiko sen helposti vaihtaa tuohon uuteen perään? Vanhan välitys joku 4.44 ja uuden 3.23.
                        Jos molemmat on typ.188 periä niin voi vaihtaa, serachilla löytyy ohjetta.

                        Comment

                        • marko.m
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 333
                          • Keminmaa

                          #13
                          Originally posted by 325E View Post
                          Muistin tossa että, jäi E34 525i perä sellainen ns. kehtomallinen lukoton type 188
                          välityksellä 3.73...eli orginal 525i perä ....se on pikku laipalla eli siinä vm-90 ja jälkeen mallisen...

                          Eli autosi on tehty siis 520i mallista kun perävälitys on 4.44...alku mallien 90-luvun jälkeen oli se 3.73 ja uudemmat on sen 3.23 välityksellä...oma kokemukseni on että, se 3.23 on hieman harva..mutta menee
                          kun se säästää bensaa ajossa...
                          Mulla on alkuperäinen automaatti 525iA -10/90. Siinä on myös tuo pienilaippanen perä.
                          Tuo 3.23 on just hyvä. Joku 2000-2200rpm@100km/h 5. vaihteella. Automaatilla oli joku 2000rpm@100km/h.
                          Last edited by marko.m; 02-02-2009, 18:28.
                          316i e46 -04.
                          Ex. 525i e34 -91

                          Comment

                          • 325E
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1227
                            • LAHTI

                            #14
                            Joo sinulla oli automaatti

                            Originally posted by marko.m View Post
                            Mulla on alkuperäinen automaatti 525iA -10/90. Siinä on myös tuo pienilaippanen perä.
                            Tuo 3.23 on just hyvä. Joku 2000-2200rpm@100km/h 5. vaihteella. Automaatilla oli joku 2000rpm@100km/h.
                            Tietenkin jos sinulla on automaatti...ei vaadi muutoksia 3.23 välitykseeesi..
                            onko sinulla vakionopeusnivelen kumi kunnossa löytyy sellainen lähes uusi Orginal tavaraa jäänyt ylimääräiseksi..jos tatviit jotakin osaa kysele kun sitä E34 osaa jäi nurkkiin...nyt niille ei ole käyttöä kun ajopeli on E39 ja E30
                            projekti lepää pukilla.

                            Comment

                            • marko.m
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 333
                              • Keminmaa

                              #15
                              Originally posted by 325E View Post
                              Tietenkin jos sinulla on automaatti...ei vaadi muutoksia 3.23 välitykseeesi..
                              onko sinulla vakionopeusnivelen kumi kunnossa löytyy sellainen lähes uusi Orginal tavaraa jäänyt ylimääräiseksi..jos tatviit jotakin osaa kysele kun sitä E34 osaa jäi nurkkiin...nyt niille ei ole käyttöä kun ajopeli on E39 ja E30
                              projekti lepää pukilla.
                              Tai no mulla oli automaatti ja nyt on muutettu manuaaliksi kun automaatti hajosi. Manuaalikardaani ei sopinu tuohon automaatin pienilaippaseen perään ja siksi pitää koko perä vaihtaa. Kumi on ehjä.
                              316i e46 -04.
                              Ex. 525i e34 -91

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎