Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51d25 TDS ajoituksen säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwtiimi
    Newbiemmer
    • Feb 2007
    • 17
    • Seinäjoki

    M51d25 TDS ajoituksen säätö

    Hei,

    Kuinka tarkastetaan ajoitus ko. koneesta. Ketju ehkä hypännyt yli ja ei tietoa... Eli auto ei lähde käyntiin.
    Kiristin oli pettänyt ko. autosta ja sen uusimisen jälkeen ei ajoitusta saatu kohtiilleen.....
    Auto E34 -94 525 tds
    Last edited by bmwtiimi; 10-02-2009, 17:59.
    Vikakoodin lukua!
    Jakopäärempat n45 ja n42 moottoreihin
    Vetokoukut asennettuna.

    Seinäjoki
  • 0101769
    Bimmer Rookie
    • Feb 2004
    • 68
    • hyvinkää

    #2
    juu

    jakopään ajoituksen voit tarkastaa bmw ajoitus tapilla ja nokka-akselin ajoitusraudalla kun irroitat venttiilikopan, sekä lohkosta tulpan imusarjan alta.

    esim ketjun vaihdossa ajoitusta ei voi säätää kuin hammas kerrallaan. Kampiakselissa ja pumpun akselissa on kiilat joilla rattaat on lukittu. kampiakselin että syöttöpumpun rattaissa on merkit jotka kohdistetaan jakoketjussa oleviin erivärisiin laattoihin.

    nokka-akselilla ei ole kiilaa ja ajoitus tapahtuu lukitsemalla ajoitustapilla kampiakseli ja ajoitus raudalla nokka-akseli paikoilleen kun ketjut ja kiristimet ovat paikoillaan.

    pumpun ajoituksen hienosäätö tehdään sitten pumppua kääntämällä ja heittokellolla mittaamalla pumpun männän asentoa.

    ketjun ajoitus olisi pitänyt tarkastaa samalla kun kiristintä on uusittu.

    Millätavalla kiristin oli vaurioitunut?

    Comment

    • bmwtiimi
      Newbiemmer
      • Feb 2007
      • 17
      • Seinäjoki

      #3
      Tds

      Kiitokset tiedosta!

      Yläketjun kiristin oli kulunut puhki, kun ketju oli venynyt ja kiristimessä loppu vara. Liekkö ketju sitten lyönyt sen puhki.

      Sain purettua jakopää ottamalla sylinterikannen alta jakopään kotelon auki ja siitä vaihdan ketjut. Onko mitään toivoa saada vesikanavat pitämään, ettei irrota kantta?

      Sitten myös mietityttää se ajoitustappi kampiakseliin / vauhtipyörää. Kun reikä oli kohtiilla, niin siimapyörässä oleva iso merkki ei ollut kohtiilla.. mutta sen vieressä oleva pieni merkki oli linjassa kannen viivan kanssa.

      Onko niillä viivoilla eroja? Ja onko se reika sen anturin alapuolella---???
      Vikakoodin lukua!
      Jakopäärempat n45 ja n42 moottoreihin
      Vetokoukut asennettuna.

      Seinäjoki

      Comment

      • jpeltoma
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2004
        • 600
        • pirkanmaa

        #4
        Oletko katsonut:



        Itse kyllä avaisin kannenkin. Venttiilin ohjurit noista voi olla kulunut (männissä venttiilin kuvat),
        samaten kun kansi/kannentiivistekin loppu, eikö ne kannattais tarkistaa
        kun kerran kone on auki. Tiiviste
        Last edited by jpeltoma; 14-02-2009, 19:37.
        __________________________________________________ ________________________
        Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

        Comment

        • bmwtiimi
          Newbiemmer
          • Feb 2007
          • 17
          • Seinäjoki

          #5
          Tds

          Uskon ja toivon, että kansi olisi kunnossa!!! En avaa ennen, jos se alkaa pelittämään....

          Oliko kenelläkään tarkkaa tietoa ajoitustapin paikasta ja merkistä siimapyörässä....?

          Onko se sen anturin alapuolella ????
          Vikakoodin lukua!
          Jakopäärempat n45 ja n42 moottoreihin
          Vetokoukut asennettuna.

          Seinäjoki

          Comment

          • jpeltoma
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 600
            • pirkanmaa

            #6
            Kyllä se on siellä kampiakselin asento anturin allla. Voi olla muovitulppa reiän päällä. 8 mm poranterä sopii. Saisko 1. pytyn ruisku suuttimen reiästä paikan suurinpiirtein selville, yläkuoloklohta.
            __________________________________________________ ________________________
            Vikakoodit Tampere (Pirkanmaa & Satakunta). Läppien poistot.

            Comment

            • bmwtiimi
              Newbiemmer
              • Feb 2007
              • 17
              • Seinäjoki

              #7
              Tds

              Kiitokset tiedosta!

              Kyllä mä kerranki olin oikealla reiällä oikeaan aikaan...

              Saan ketjut keskiviikkona,joten sen jälkeen näkee!!
              Vikakoodin lukua!
              Jakopäärempat n45 ja n42 moottoreihin
              Vetokoukut asennettuna.

              Seinäjoki

              Comment

              • kalyytik
                Bimmer Rookie
                • Jul 2006
                • 77
                • Espoo

                #8
                käynnistysongelmia ja kenties joku venttiili nakuttelee

                Moi,

                nää jakopumpun ja venttiilistön ajoitusvirheen oireet alkaa kuulostamaan tutulta. Mulla on 215tkm rullattu 325tds M51d25 ja tosiaan on nuo pari oiretta: käynnistäminen on vaivalloista sekä kylmänä että puolilämpimänä ja toisaalta kuuluu sellaista vaimeaa kalahtelua, joka saattaisi olla vaikka joku yksittäinen venttiili. Kattelin just TIS:stä ohjeet jakopumpun kääntämiseen. Mulla kun ei ole tarkoitus hankkia mitään heittokelloja ja pelejä vaan aattelin kääntää summamutikassa aikaisemmalle. Kuinka monta astetta sitä kannattaa kääntää ja kumpi suunta on aikaisemmalle? Jos pitäis arvata, niin aikaisemmaksi menee kun pyörittää niin, että pumpun yläreuna vierii kohti moottorilohkoa. Ja onko yksi aste jo tuntuva muutos ajoituksessa?
                2005 530d(A) touring
                ex: 1998 325tds touring

                Comment

                • kaitsute
                  Bimmer Rookie
                  • May 2006
                  • 79

                  #9
                  Käänsin 250 tuhatta ajetusta noin 1.5 mm mitattuna pumpun kiinnituspulttien kehältä, niin ajoitus oli kohdallaan.

                  Aikaisemmallehan menee, kun käännät koneen pyörimis suuntaa vasten.

                  Nuo sun oireet ja kilsamäärä viittaa kylläkin siirtopumppuun tai ilmavaivoihin ja jos on lämpimänä pitkä vieteri, niin sitten ennakon säätöön.

                  Comment

                  • kalyytik
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 77
                    • Espoo

                    #10
                    Originally posted by kaitsute View Post
                    Nuo sun oireet ja kilsamäärä viittaa kylläkin siirtopumppuun tai ilmavaivoihin ja jos on lämpimänä pitkä vieteri, niin sitten ennakon säätöön.
                    Ahaa. No tota tässä vielä pähkinänkuoressa:

                    Kone 0 C-astetta: Eka starttauskerta -> lähtee melkein käyntiin. Toinen..yhdeksäs starttauskerta tuntuu aika toivottomalta - vähän saattaa luvata. Noin 10. starttauskerralla lähtee lopulta käyntiin pienen siniharmaan savupilven saattelemana. Käy epätasaisesti ekat 20 sek.

                    Kone 19 C-astetta (lähtö tallista): Lähtee ekalla starttauksella käyntiin, mutta käy ensimmäiset 1-2 sekuntia alle 500rpm juuri ja juuri käynnissä. Sitten kierrokset ampaisee lähelle 1000rpm ja laskee hetikohta sinne jonnekin 700-800 hujakoille. Käy epätasaisesti ekat 20 sek.

                    Kone 50 (?) C-astetta (jäähtynyt 45 min): Ei hehkutusvaloa. Starttimoottoria saa laulattaa ehkä 4 sekuntia ja sit lähtee lopulta käyntiin. Ei savua.

                    Kone 90 C-astetta: Jos kone aivan lämmin ja pysäyttää ja starttaa, niin lähtee hyvin käyntiin.

                    Muita vikoja: huohotin tukossa (?), roiskii öljyä mittatikusta; joku venttiili tai joku kalkattaa vaimeahkosti. Mitäs näistä tiedoista sanot?
                    2005 530d(A) touring
                    ex: 1998 325tds touring

                    Comment

                    • jsr85
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2007
                      • 1375
                      • Oulainen

                      #11
                      Originally posted by kalyytik View Post
                      Muita vikoja: huohotin tukossa (?), roiskii öljyä mittatikusta; joku venttiili tai joku kalkattaa vaimeahkosti. Mitäs näistä tiedoista sanot?
                      Ettei olisi kuitenkin jotain muutakin vialla ku huohotin tukossa???
                      ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 924
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Siirtopumppuvika ilmenee sitä pahemmin mitä tyhjempi tankki... toki jos saa pahasti ilmoja niin saa hinkata ihan urakalla, mutta silloin sitä polttoainetta valuisi varmaan jonnekin(esim. suuttimien paluuletkut rikki)

                        Puolilämpöinen vieteri kielii ajoituksen olevan myöhällä. Myös syöttöjen määrä vaikuttaa käynnistymiseen.

                        Kylmänä huono käynnistymin kielii siitä ettei sylinteriin synny riittävää painetta seoksen syttymiseen. Syinä joko liian alhainen lämpötila tai liian vähän polttoainetta seoksen syttymiseen.
                        Hehkutulpat tulisi siis ainakin olla kunnossa. TDS:n pitäis syöttää enemmän polttoainetta kylmänä(esim. tyhjäkäynti normaalia korkeampi) ja mielestäni syöttömäärä riippuu imuilman lämpötilasta (ja moottorin lämmöstä yms.). Eli jos jokin anturi rikki niin homma ei toimi toivotusti.
                        Voi myös olla että pumpun perussyöttö(yläkannen asento) on liian pienellä, jolloin käynnistykset venyy kautta linjan (ehkä ei ihan lämpösenä niinkään huomaa).

                        Joo ja pumpun ajoituksen säädöstä. Aikaisemmalle men juurikin niin että yläreunaa koneeseeen päin ja riittävä testisäätö(tässä tapauksessa) on esim. semmonen että pumpun yläreuna kääntyy 5mm .

                        Mutta mutta koska ongelma lienee tässä monen asian summa niin toki heittokellolla ois paikallaan kattoa ajoitus suunnilleen kohilleen ja sitten painia sen määränsäätimen sijainnin kanssa(Pumpun kansi siis). Olet varmaan lukenut sen säätämisen tarkkuudesta.
                        En tiedä näkevätkö esim. Boschin Car service paikoissa tosta sen ruiskutusmäärän (iq) arvon kun auto käynnissä. Jos näkevät niin kannattaa melkein kysyä hintaa ajoitukselle ja ruiskumäärän säädölle, koska muuten se säätö menee semmosella musta tuntuu tyylillä ja sitä kantta saa säädellä 10 kertaa.

                        -------

                        Niin tossa oli vielä tuosta että huohottaa mittatikusta. Huohotin ei kyllä näissä (jos samanlainen kuin E34 525 TDS) voi oikein järellisesti ees mennä tukkoon. Omalla ajettu 385tkm ja ei kyllä öljyä mittatikun reiästä nakkele. Ainoa vaihtoehto melkein että ohipuhaltaa jostain sinne alakertaan painetta. Mutta en ala sitä arvuuttelemaan sen enempi. Tuntuu että oman auton nesteongelmienkin kanssa menny jo vainoharhaiseksi
                        Last edited by ockelbo4500; 23-04-2009, 22:39. Reason: lisäys
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • make_wt
                          BTCF Member
                          • Oct 2006
                          • 1314
                          • Yka

                          #13
                          Originally posted by kalyytik View Post
                          Moi,

                          nää jakopumpun ja venttiilistön ajoitusvirheen oireet alkaa kuulostamaan tutulta. Mulla on 215tkm rullattu 325tds M51d25 ja tosiaan on nuo pari oiretta: käynnistäminen on vaivalloista sekä kylmänä että puolilämpimänä ja toisaalta kuuluu sellaista vaimeaa kalahtelua, joka saattaisi olla vaikka joku yksittäinen venttiili. Kattelin just TIS:stä ohjeet jakopumpun kääntämiseen. Mulla kun ei ole tarkoitus hankkia mitään heittokelloja ja pelejä vaan aattelin kääntää summamutikassa aikaisemmalle. Kuinka monta astetta sitä kannattaa kääntää ja kumpi suunta on aikaisemmalle? Jos pitäis arvata, niin aikaisemmaksi menee kun pyörittää niin, että pumpun yläreuna vierii kohti moottorilohkoa. Ja onko yksi aste jo tuntuva muutos ajoituksessa?
                          Tämä kuulostaa taas niin perus tds vialle ja kilometrimääräkin näyttäis olevan melkolailla sitä eli syöttöpumppu remontin alle:think Itellä oli vuosi sitte samanlainen vika ja vika katosi pumpun vaihdon yhteydessä...
                          E61 530d M-Sport LCI

                          HJ61

                          ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

                          Comment

                          • kaitsute
                            Bimmer Rookie
                            • May 2006
                            • 79

                            #14
                            Kuulostaa ilmavaivoilta, eli mitä kauemmin auto seisoo, sitä enemmän on aikaa imeä ilmaa polttoainesysteemiin.

                            Tässä pari helppoa:

                            Vaihtaisin ensimmäisenä suuttimien paluuletkut kangaspäällysteisistä kumisiin. Tais olla 3,2 mm letkua ja 1.5 m riittää.

                            Jos ei auta, niin suodattimen pikaliittimien o-renkaat oisko ollut jotain 8-10mm halkaisialtaan, sekä tarkistus polttoainetankin päästä letkujen kiinnitys. Seuraavana paluuletkun jatkaminen tankin pohjalle.

                            Siirtopumppuhan ei ehkä sitten toimi ohjelmaversiosta riippuen ennen kuin auto hehkuttaa oikeesti eli ei ole mitään tekemistä hehkun merkkivalon kanssa.

                            Hammermode eli iq ja ennakon säätö.

                            Tuo kalkatus voi olla mikä vaan kaksoismassavauhtipyörästä mäntä halki välillä.
                            Joskus on mennyt jopa männän alapuolinen öljyjäähdytys suutin tukkoon, ja halkaissut männän.

                            Comment

                            • kalyytik
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2006
                              • 77
                              • Espoo

                              #15
                              Originally posted by kaitsute View Post
                              Kuulostaa ilmavaivoilta, eli mitä kauemmin auto seisoo, sitä enemmän on aikaa imeä ilmaa polttoainesysteemiin.
                              Siihen läpinäkyvään polttoaineputkeen (suodattimelta jakopumpulle) tulee usein yksi pieni kupla (2-3 mm). Toi kuulostaa aika mitättömältä maallikon korvaan.
                              2005 530d(A) touring
                              ex: 1998 325tds touring

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎