Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52b28: vanoksen toimivuuden selvitys?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 120
    • Schrick-Region

    M52b28: vanoksen toimivuuden selvitys?

    Omassa 328i:ssä tuntuu tuo veto hieman vaihtelevan ja dynossakin juuri vanoksen toiminta-alueen [siinä missä vaihto tapahtuu matalilta korkeille kierroksille] paikkeilla oli omituista vaihtelua vääntökäyrässä.

    Itse en osaa mitään asialle tehdä mutta helpottaisi suuresti jos voisi opastaa auton huoltajaa ko. aiheesta.

    Eli miten vanoksen toimivuuden voisi tarkastaa, ilman että vaihtaa koko yksikköä uuteen, joka maksaa maltaita? Auto on 200tkm ajettu eli on hyvin mahdollista että tiivisteet vuotavat. Niitäkään ei viitsisi vaihtaa turhanpäiten jos vika on jossain muualla.
  • Driver22
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2006
    • 2093
    • *

    #2
    Vikakoodit kannattaa tietysti ensiksi katsoa, ja sieltä yleensä näkee toimiiko nokka-akselien asentotunnistimet, mitkä vaikuttaa vanosten toimivuuteen merkittävästi.

    Jos vanoksen tiivisteet vuotavat, niin yleensä kun starttaa kylmän koneen pakkasesta, niin tyhjäkäynti heittelehtii paljon moottorin lämpenemisen aikana. Johtunee ilmeisesti siiitä, että vanos on takertuneena kylmästä öljystä, mitkä ovat tiivisteistä vuotaneet. Sitten kun moottori ja myös öljyt lämpenevät, niin ongelma poistuu.

    Ilmeisesti tästä saattaa myös tulla vikakoodi, mikä ilmoittaa että vanos on tiukka tai jumiutunut?

    Vanos tiivisteistä löytyy juttua haulla. Ja jenkeistä saa parempia tiivisteitä.

    Kuitenkin jos ajossa lämpimällä koneella on selvää väännön / tehon puutteen tuntua, niin vika todennäköisemmin on asentotunnistimissa kuin tiivisteissä, koska nuo tiivisteet ei taida vaikuttaa niin paljon kuin tunnistimet.
    F31 330D Xdrive M-Sport

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Originally posted by Radar View Post
      Omassa 328i:ssä tuntuu tuo veto hieman vaihtelevan ja dynossakin juuri vanoksen toiminta-alueen [siinä missä vaihto tapahtuu matalilta korkeille kierroksille] paikkeilla oli omituista vaihtelua vääntökäyrässä.

      Itse en osaa mitään asialle tehdä mutta helpottaisi suuresti jos voisi opastaa auton huoltajaa ko. aiheesta.

      Eli miten vanoksen toimivuuden voisi tarkastaa, ilman että vaihtaa koko yksikköä uuteen, joka maksaa maltaita? Auto on 200tkm ajettu eli on hyvin mahdollista että tiivisteet vuotavat. Niitäkään ei viitsisi vaihtaa turhanpäiten jos vika on jossain muualla.
      Itse olen tarkastanut iän vanhalla testerillä jolla nyt sattuu olemaan mahdollisuus lukea livedataa. Testeri näyttää nokkien halutun ja todellisen ajoituksen. Sitten vaan kierrättelemään.
      Tämä siis M54b22 koskien. Eikä tarvitse mennä merkkiliikkeeseen ja maksaa sataa euroa tuosta.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • Radar
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 120
        • Schrick-Region

        #4
        Kiitoksia vinkeistä molemmille.

        Tunnistimet on kunnossa, aika vasta tsekattu.

        Täytyy yrittää ainakin tuota livedataa, eli jos sen mukaan nokka säätyy asetusarvojen mukaan, niin silloin tuskin on mitään vikaa tiivisteissä tai muissakaan mahdollisissa ongelmakohdissa.

        Hieman kyllä epäilyttää että onnistuuko moinen näin vanhassa myllyssä--->pelkkä imunokan säätö ja sekin kaksivaiheinen. Petrolheadin myllyssä on kuiten tuplavanokset ja huomattavasti edistyneempi diagnostiikka.

        Jos vanos on kunnossa niin sitten täytyy siirtyä bensanpainemittauksiin. Bensanpaineensäädin on ykköskohde. Kuulemma 200tkm ajetuissa myös bensapumppu alkaa vedellä viimeisiään?

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎