Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38B38 ahtaminen ja vakio kannentiivisteen kestävyys yms.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #16
    Voihan ne tulpat vaihtaa takaisin vakioihin Boschin Y6DC tulppiin aina kun ei tarvitse ilokaasulla ajaa. Eihän tulppien vaihtaminen kauaa kestä. Kyllä pari pykälää kylmemmilläkin voi ajaa kunhan käyttää koneen aina vaan ensin kunnolla lämpöiseksi.

    On muuten ne Mahlen vakiot S38B38 valumännät tosi vahvan näköiset, kun tuli sellaista tutkittua tarkemmin. Männänrengasalue tosi paksu ja tarpeeksi alhaalla oleva ylin rengas. Renkaiden välitkin on tarpeeksi suuret, niin kestää paremmin. Lakikin on ohuimmasta kohdastaan 7 mm paksuinen. Männän malliin nähden vakiomännät on yllättävän kevyet. Ei taida männät ainakaan kovin helpolla antautua .

    Onko ne S38B38 kiertokanget itsessään heikkoja, vai pettääkö niissä pultit ensin? Vai onko syy heikkouteen verrattuna S38B36 vaan se, että nää on lyhyemmät (3.6 144 mm vs. 3.8 142,5 mm) ja pidempi-iskuisessa koneessa, niin iskusuhde on huonompi (tässä 1,58:1) ja rasittaa veivejä/pultteja siksi enemmän?
    Last edited by MM-5; 05-11-2009, 09:32. Reason: 3.8 vakiomännät on Mahlen mukaan valumännät, eikä takomännät
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • kalle7876
      Bimmer Fanatic
      • May 2005
      • 493

      #17
      kun laittaa 3.8 ja 3.6 veivit vierekkäin niin tajuaa asian
      eroo on kun ladalla ja bmw.llä. on sen verran vahvuuksissa eroa


      epäilen et kukaan rupee tulppia vaihteleen kaasujen takia päivittäin
      www.kkdmotorsport.com
      www.pirkanmaanturbo.fi

      Comment

      • Petteri75
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2545
        • Kirkkonummi

        #18
        Originally posted by kalle7876 View Post
        kun laittaa 3.8 ja 3.6 veivit vierekkäin niin tajuaa asian
        eroo on kun ladalla ja bmw.llä. on sen verran vahvuuksissa eroa


        epäilen et kukaan rupee tulppia vaihteleen kaasujen takia päivittäin
        Itsellä ei ole ollut tuota tilaisuutta, mutta miksi 3.8:iin laitettiin sitten lähtökohtaisestikin heikompitasoiset kiertokanget? Ei nyt ainakaan hinnasta luulisi olleen kiinni..
        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

        Comment

        • jii.veivo
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2005
          • 564
          • Haapavesi

          #19
          Originally posted by Petteri75 View Post
          Itsellä ei ole ollut tuota tilaisuutta, mutta miksi 3.8:iin laitettiin sitten lähtökohtaisestikin heikompitasoiset kiertokanget? Ei nyt ainakaan hinnasta luulisi olleen kiinni..
          Olisiko säästetty painossa? :think
          e38 750ial
          Husaberg 650 fs -05
          http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

          Comment

          • kalle7876
            Bimmer Fanatic
            • May 2005
            • 493

            #20
            Originally posted by jii.veivo View Post
            Olisiko säästetty painossa? :think
            ehkä :think
            mäntä vaan on saateristi painavampi kun 3.6.en
            www.kkdmotorsport.com
            www.pirkanmaanturbo.fi

            Comment

            • Joni*
              BTCF Member
              • Nov 2005
              • 192
              • Vaasa

              #21
              Käykö 3.6:sen kanki 3.8:iin heittämällä? Samallahan sais puristussuhdetta sopivammaksi ahtamista ajatellen, jos 3.6:sen kanki on 1,5mm lyhyempi.
              Z3 Roadster 2.8 -00

              Comment

              • kalle7876
                Bimmer Fanatic
                • May 2005
                • 493

                #22
                Originally posted by Jonnyboy View Post
                Käykö 3.6:sen kanki 3.8:iin heittämällä? Samallahan sais puristussuhdetta sopivammaksi ahtamista ajatellen, jos 3.6:sen kanki on 1,5mm lyhyempi.
                kerrotko sit muillekin kuin 3.8 toimii tai edes pyöriikö se
                Last edited by kalle7876; 08-03-2009, 08:57.
                www.kkdmotorsport.com
                www.pirkanmaanturbo.fi

                Comment

                • MM-5
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2006
                  • 153
                  • Askola

                  #23
                  3.6 kanki on siis 1,5 mm PIDEMPI kuin 3.8, eli ei mahdu pyörimään 3.8:n vakiomännällä. Tällainen olisi hyvä tohon sytytyksen ja ruiskun säätämiseen:



                  Kuka säätää tällaista Suomessa?
                  Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Kaikenmaailman piggyback-systeemit ja vakioruiskut hiukankin enemmän modatussa autossa on ihan pään seinään hakkaamista. Kannattaako leikkiä tuollaisten kanssa? Vettä ja leipää hetken tai jättää ne muodikkaat nossit sinne kauppaan aluksi että saa kunnon ecun.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • MM-5
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2006
                      • 153
                      • Askola

                      #25
                      Mielestäni tuollainen Unichip olisi kaikkein paras systeemi omaan moottoriini, kun "perusmoottori" ei nyt mikään älyttömän kireä pata ole. Tuolla Unichipillä saisi sytkää myöhäistettyä ja ohjattua ilokaasuakin.

                      Auton omiin vakioruiskun karttojen tekemiseen on valmistaja eli BMW käyttänyt varmaankin vähintään riittävästi aikaa ja auto toimii hienosti monissa eri käyttötilanteissa/käyttöolosuhteissa. Ei ole mikään autuus laittaa jotain Haltechia jos ei ole sitten säädetty viimeisen päälle kaikkiin käyttötilanteisiin/käyttöolosuhteisiin. Kilpa-autot on sitte erikseen kun ajetaan vaan kaasupohjassa tai suurilla kaasuläpän avautumilla suurin osa ajasta. Toisessa harrasteautossa on Haltech ja tiedän että säätämistä riittää että toimii kaikkiin olosuhteisiin.

                      Ilokaasuja en ole autooni laittamassa minkään muoti-ilmiön takia, vaan koska niillä saa edullisimmin sen tehonlisäyksen minkä ne antaa. Ota myös huomioon, että ilokaasujärjestelmän vaatima lisärikastus tulee eri tankista ja sen ohjaamiseen ei vakioruiskun tarvitse puuttua millään tavalla, joten en ymmärrä miksi Unichip ei kävisi minun käyttötarkoitukseeni (sytkän myöhäistäminen ilokaasukäytössä ja mahdollinen ilokaasumäärän ohjaaminen)?

                      Janne
                      Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                      Comment

                      • MM-5
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 153
                        • Askola

                        #26
                        S38 mäntien ja kiertokankien painoista

                        Oli aiemmin juttua 3.6 ja 3.8 mäntien ja kiertokankien painoista. Kaikissa S38 ja S14 moottoreissa käytetään samoja kiertokangen pultteja, eli niissä ei ole eroja.

                        3.6 vakiomäntä 600 grammaa/kpl ja vakiokiertokanki 675 grammaa/kpl

                        3.8 vakiomäntä 633 grammaa/kpl ja vakiokiertokanki 633 grammaa/kpl (eli samat)

                        Onko BMW nyt pyrkinyt saamaan 3.8 männän ja kiertokangen painon samaksi vai ei jää arvoitukseksi. Jos on, niin hyvin on onnistuttu. 3.6 mäntä on pienempi halkaisijaltaan eikä oikea takomäntä, mikä selittää pienempää painoa. 3.6 kiertokanki on vain 1,5 mm pidempi ja kuitenkin 42 grammaa painavampi, eli painon perusteella vaikuttaa vahvemmalta.

                        Noi tiedot on katsottu tuolta: http://bmwfans.info/

                        Ilokaasusarjassa oli ohjeena, että 150 lisähevosvoiman suuttimilla pitää ennakkoja myöhästää vain 2-4 astetta ja käyttää noin 105 oktaanista polttoainetta (pumppuoktaania), eli noin 96-98 MON oktaania.

                        Janne
                        Last edited by MM-5; 05-11-2009, 09:30. Reason: Asiavirhe 3.6 kiertokangen pituudesta
                        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                        Comment

                        • -Jarno-
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1140
                          • Salo

                          #27
                          Originally posted by MM-5 View Post
                          3.6 kanki on siis 1,5 mm PIDEMPI kuin 3.8, eli ei mahdu pyörimään 3.8:n vakiomännällä. Tällainen olisi hyvä tohon sytytyksen ja ruiskun säätämiseen:



                          Kuka säätää tällaista Suomessa?
                          Turussa säätää ainakin autosähkö Häkkinen.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎