Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42 Virinokkien asennuksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jampsu87
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1335
    • Rovaniemi

    M42 Virinokkien asennuksen jälkeen

    Eli tuli vaihettua e36 318is:n jyrkemmät nokat ja niille tehty lastu ja asennuksien jälkeen ilmeni pari ongelmaa.

    1. Jostain kuuluu kovimmillaan 2500rpm tienoilla tosi korkea metallinen sirinä, "grindaus" ääni vähän kuin smirkelillä hiois jotain. Korvalla kuunneltuna ääni kuulostaisi tulevan imusarjan yläosasta mutta eikait se sieltä voi olla peräisin? Kone vetää ajettaessa ihan normaalisti joskin ripeämmin kuin vakio kaluilla. Pitää katsoa jos kerkeän ottaa vielä videon tuosta äänestä tänään, varmaan helpottaa diagnoosia.

    2. Tyhjäkäynti hummaa lähes koko ajan välillä 500-1500rpm. Kun öljynmittatikun ottaa pois paikoiltaan tyhjäkäynti lopettaa seilaamisen ja asettuu noin 900rpm. Mitä tämä kertoo? Onko huohotusletku tukossa vai vuotaako joku ilmaa jostain.
    E91 lci 330xd.
  • Matti_83
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 491
    • Korpilahti

    #2
    Kuulostaisi imupuolen vuodolta, onko kaikki letkut paikoillaan/oikein ja vehkeet kasattu uusilla tiivisteillä.
    BMW E38 730 manuaali
    ex E30 318i -91 cabrio

    Comment

    • Jampsu87
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1335
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by Matti_83 View Post
      Kuulostaisi imupuolen vuodolta, onko kaikki letkut paikoillaan/oikein ja vehkeet kasattu uusilla tiivisteillä.
      Venttiilikoppaan vaihdoin kasatessa uudet tiivisteet, eipä noita nokkia vaihdettaessa muita tiivisteitä pitänyt käyttää pois. Kyllä pitäisi kaikkien olla oikein paikoillaan mutta eihän se tietenkään ole varmaa.
      E91 lci 330xd.

      Comment

      • Jampsu87
        BTCF Member
        • Oct 2007
        • 1335
        • Rovaniemi

        #4
        Tässä olisi nyt videolta kuultavissa tuo ääni. Kuulu ainakin selvästi siinä 20sek jälkeen.

        Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
        E91 lci 330xd.

        Comment

        • 6power
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 254
          • Tampere

          #5
          Kuuluuko se ääni vaan jollakin kierros alueella? Tänne videon välityksellä ääni kuulostas siltä ku joku olis höllässä ja alkais "särisemään". Kannataa tarkistaa paljonko se kone huohottaa letkun kautta ja ettei se oo tukossa tai lytyssä.

          Comment

          • Eepo
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 5388
            • Tampere

            #6
            Originally posted by Jampsu87 View Post
            2. Tyhjäkäynti hummaa lähes koko ajan välillä 500-1500rpm. Kun öljynmittatikun ottaa pois paikoiltaan tyhjäkäynti lopettaa seilaamisen ja asettuu noin 900rpm. Mitä tämä kertoo? Onko huohotusletku tukossa vai vuotaako joku ilmaa jostain.
            Kun öljytikun otat pois niin NORMAALISTI kierrosten pitäisi laskea, tai käymään hassusti.
            nyt sulla on kyllä joku pistoke jostain irti tai joku letku irti/tukossa.
            metalliseen rohinaan en osaa sanoa. Ota vaikka laturin remmi irti ja pistä käymään, jos vielä rolisee niin ainakin osa mahdollisista vioista on poissa laskuista.
            -Harley Davidson Sportster - 89-
            -Harley Davidson softail -89-
            -Suzuki PV50 -86-

            Comment

            • Jampsu87
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1335
              • Rovaniemi

              #7
              Originally posted by 6power View Post
              Kuuluuko se ääni vaan jollakin kierros alueella? Tänne videon välityksellä ääni kuulostas siltä ku joku olis höllässä ja alkais "särisemään". Kannataa tarkistaa paljonko se kone huohottaa letkun kautta ja ettei se oo tukossa tai lytyssä.
              Joo elikkä ääni kuuluu selvästi korvaan siinä 2300-2600rpm vaiheilla, äänen kuuluessa kovimmillaan videolla kierrokset on siinä 2500rpm tienoilla. Pitää yrittää ajaa vielä tämä viikko töissä tuolla ja sitten saa ihan rauhassa ottaa venttiilikopan pois ja alkaa tutkimaan mitä sieltä oikeen löytyy kun alkaisi taas vaihteeksi pakkoloma
              E91 lci 330xd.

              Comment

              • zeneg
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 1238
                • Oulu

                #8
                Kannattaako sillä nyt ajaa jos et tiedä mikä siellä mekkalaa pitää? Seuraavaksi sitten ihmettelet että no mikä on kun yht`äkkiä kone laukes. Aukaise nyt edes se venakoppa ja tarkista kaikki letkut ja liitokset. Voihan siellä olla esimerkiksi yksi pultti irti mikä resonoi sopivasti, yksi samantyylinen tapaus tuli tutkittavaksi kerran mulle.

                Comment

                • alonap-1
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 824
                  • Hollola

                  #9
                  Mulla jumiutui kiristin is:stä, ääni oli aika vastaavanlainen ja samalla kierrosnopeudella muttei aiheuttanut mitään tyhjäkäynnille. Vaihdettiinko nokkien mukana pukit?
                  42 1:1,6 70/30

                  Comment

                  • Jampsu87
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 1335
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by alonap-1 View Post
                    Mulla jumiutui kiristin is:stä, ääni oli aika vastaavanlainen ja samalla kierrosnopeudella muttei aiheuttanut mitään tyhjäkäynnille. Vaihdettiinko nokkien mukana pukit?
                    Tyhjäkäynnin seilaaminen taitaa johtua moottorin ohjauksesta joka säätää vielä itseään lastun vaihdon jälkeen. Pitäisi hävitä ajan kanssa itsestään.

                    Eniten huolettaa tuo ääni joka koneesta kuuluu.

                    Nokat pyörii vanhoilla pukeilla. Ääni tosiaan kuulostaa korvaan kuin tulisi jostain imusarjan luota. Varmaan kaikuu jotenkin niin että kuulostaisi tulevan imusarjasta..
                    E91 lci 330xd.

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #11
                      99% varmuudella se on väärin kasattu ketjunkiristin, itsellä oli sama homma viime kesänä ja katosi täysin kun seurasin bentleyn antamaa ohjetta kiristimen suhteen.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Originally posted by Jochen View Post
                        99% varmuudella se on väärin kasattu ketjunkiristin, itsellä oli sama homma viime kesänä ja katosi täysin kun seurasin bentleyn antamaa ohjetta kiristimen suhteen.
                        Jep. Pitää huomenna irroittaa ja kasata uudelleen tuo kiristin. Tarviikos sen kiristimen muuten takaisin asennettaessa "laukaista" meisselillä tai jollain muulla että se kiristyy? Mietin vaan et onnistuuko ilman venttiilikopan irroittamista.
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          #13
                          Öljynpaine laukaisee sen, olikohan se joku 5 min 4000 kierrosta tms. Itsellä asettui nopeammin.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1335
                            • Rovaniemi

                            #14
                            No nyt on käytetty ketjunkiristin irti eikä lähteny ääni mihinkään. Käytin samalla pikaisesti venttiilikoppaa irti ja asetin jaon täysin oikeaan lukitustyökalun avulla, oli ihan pikkuisen imupuolen nokka väärässä asennossa. Perhana ku piti niin kiireellä tehdä tuo homma työpäivän jälkeen että ei kerenny käyttää imupuolen nokkaa kokonaan irti ja tsekata laakeripukkeja. Melkoista pelleilyä tämä käyttöauton remppaaminen kun auto pitää kummiskin olla joka päivä ajossa Kannattaisi varmaan käyttää nostimiakin irti ja tarkastaa ne, vai voikohan niistä lähteä tuommoinen korkea "sirinää" muistuttava ääni?

                            No nyt pitäisi sitten alkaa keksimään että mistä ääni oikeen lähtee. Käytin autoa tänään kuunneluttamassa tuossa paikallisessa merkkiliikkeessä Wetterillä yhdellä ihan pätevän oloisella varaosamyyjällä ja ei sekään osannut oikeen sanoa mistä ääni on peräisin mutta meinasi kylläkin että ei ääni taida mitään kovin vakavaa olla kun ei erotu niin selvästi moottorin muista äänistä (ei ole kovin hallitseva). Tiedä sitten, omasta mielestä ääni ainakin kuuluu välissä todella selvästi varsinkin 2500rpm tienoilla.

                            Myyjä meinasi että autossa on melko varmasti vuoto jossain alipainepuolella jota itsekin kyllä epäilen vahvasti kun ei ole tuo tyhjäkäynti ollut ikinä auton parhaimpia puolia. Pitää alkaa nuitakin letkuja syynaamaan tarkemmin heti kun saisi auton vähäksi aikaa "seisontaan". Purkaa imusarjan yläosa ja putsata tyhjäkäyntiventtiili ja vaihtaa toinen nakutuksentunnistin kun se aina silloin tällöin vikakoodina kummittelee.
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            • gubbe89
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2008
                              • 315
                              • Mouhijärvi

                              #15
                              Tuo ääni kuulosti jotenkin turhan paljon laturin laakerilta.
                              nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                              nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                              nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                              ex. E34 525 TDS Touring -93
                              ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                              ex. Yamaha YZF 1000R -02
                              ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                              ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                              ex. E34 535i -88
                              ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                              ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎