Announcement

Collapse
No announcement yet.

M42 Virinokkien asennuksen jälkeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Matti_83
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 491
    • Korpilahti

    #16
    Jostain jos saat lainaan/ostettua stetoskoopin niin sillä on todella hyvä kuunnella erinäisiä ääniä.

    Minkälaiset nokat tuonne tuli, voisiko kireät nokat ja hydraulinostimet tehdä tuon äänen
    BMW E38 730 manuaali
    ex E30 318i -91 cabrio

    Comment

    • Jampsu87
      BTCF Member
      • Oct 2007
      • 1335
      • Rovaniemi

      #17
      Originally posted by gubbe89 View Post
      Tuo ääni kuulosti jotenkin turhan paljon laturin laakerilta.
      Originally posted by Matti_83 View Post
      Jostain jos saat lainaan/ostettua stetoskoopin niin sillä on todella hyvä kuunnella erinäisiä ääniä.

      Minkälaiset nokat tuonne tuli, voisiko kireät nokat ja hydraulinostimet tehdä tuon äänen
      Ei ole laturista peräisin, se on vaihdettu alle vuosi sitten uuteen. Ääni kylläkin kuulostaa myös laturin laakeri vialta. Mutta ääni tosiaan korva kuulolla kuulostais kovimmillaan imu-nokka akselin kohdilla venttiilin kopassa ja imusarjan yläosan valussa. Ketjun kiristimen kohdillakin kuuluu semmoinen vähän erilainen, metallinen korkea sirinä kun laittaa korvan oikeen lähelle sitä. Sekin on varmaan mahdollista että ääni siltikin lähtisi tuosta ketjunkiristimestä ja jotenkin resonoi kovasti tuolla imusarjan valussa. Tiedä sitten.

      Nokat on koneistetut Shrickin kopiot ja asteita on 256/10.4mm

      Pitää kun kerkiää niin käyttää tuota imu-nokkaa ja sen nostimia irti.

      Pitää huomenna käydä motonetista hakemassa stetoskooppi ja jarru cleaneria imuvuotoihin.
      E91 lci 330xd.

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #18
        Ei pitäis nokkien ja nostajien äännellä, nokkien profiili on hydraulisille nostajille tehty ja itsellä samalla kertaa tehdyt identtiset nokat kiinni eikä pidä lainkaan ääntä. Aluksi tosiaan oli rohinaa mutta se katosi täysin kun kokosin sen kiristimen oikein.

        Tuo stetoskooppi kiinnostaisi itseäkin, kerroppa täällä kuinka hyvin sillä saa paikallistettua äänen lähteen.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • Jampsu87
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1335
          • Rovaniemi

          #19
          Originally posted by Jochen View Post
          Ei pitäis nokkien ja nostajien äännellä, nokkien profiili on hydraulisille nostajille tehty ja itsellä samalla kertaa tehdyt identtiset nokat kiinni eikä pidä lainkaan ääntä. Aluksi tosiaan oli rohinaa mutta se katosi täysin kun kokosin sen kiristimen oikein.

          Tuo stetoskooppi kiinnostaisi itseäkin, kerroppa täällä kuinka hyvin sillä saa paikallistettua äänen lähteen.
          Sen verran tuosta kiristimen kasaamisesta että miten sitä oikeastaan voi kasata edes väärin. Eikös kasaaminen oikein mene näin:
          1. Kopauttaa kiristintä niin että hilut tulee pihalle.
          2. Pukata jousi putkeen mäntä perään ja puristaa kasaan niin että ensimmäinen "rengas" lukittuu paikoilleen, on muuten tosi vittumainen tehdä ilman ruuvipenkkiä. Itse käytin liimaus puristinta. Meni vieläpä uudesta kiristimestä se ensimmäinen rengas poikki ku sehän on semmoinen väljä rinkula joka asettuu sinne loveensa jos sille päälle sattuu. Rengas jäi vissin joltain kantilta lovensa reunan ja putkilon väliin ja "naps" kahdessa osassa lattialla Pitäisi yrittää siirtää se rinkula vanhasta kiristimestä tuohon uuteen, maksoi kiristin sentään 78e.
          3. Sitten kiristää vielä sen verran että toinenkin rengas lukittuu paikallensa ja mäntä ei tule enään putkesta ulos.

          Juu, pitää huomenna kuunnella tuota moottoria ja testata sitä stetoskooppia et tekeekö niillä mitään.
          E91 lci 330xd.

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by Jampsu87 View Post
            Ei ole laturista peräisin, se on vaihdettu alle vuosi sitten uuteen. Ääni kylläkin kuulostaa myös laturin laakeri vialta. Mutta ääni tosiaan korva kuulolla kuulostais kovimmillaan imu-nokka akselin kohdilla venttiilin kopassa ja imusarjan yläosan valussa. Ketjun kiristimen kohdillakin kuuluu semmoinen vähän erilainen, metallinen korkea sirinä kun laittaa korvan oikeen lähelle sitä. Sekin on varmaan mahdollista että ääni siltikin lähtisi tuosta ketjunkiristimestä ja jotenkin resonoi kovasti tuolla imusarjan valussa. Tiedä sitten.

            Nokat on koneistetut Shrickin kopiot ja asteita on 256/10.4mm

            Pitää kun kerkiää niin käyttää tuota imu-nokkaa ja sen nostimia irti.

            Pitää huomenna käydä motonetista hakemassa stetoskooppi ja jarru cleaneria imuvuotoihin.
            Otappa hihna pois ja käytä konetta vähän aikaa että jää varmasti tuo laturin ym. laakerivika pois laskuista.

            Comment

            • Jampsu87
              BTCF Member
              • Oct 2007
              • 1335
              • Rovaniemi

              #21
              Originally posted by jr66 View Post
              Otappa hihna pois ja käytä konetta vähän aikaa että jää varmasti tuo laturin ym. laakerivika pois laskuista.
              Melkeinhän tuo kannattaisi tehdä niin jäisi ainakin nuo apulaitteet pois pelistä.
              Justiin kävin vähän mopoa käyttämässä ja en ole kyllä enään yhtään varma tuosta äänestä. Toisaalta se voisi olla joku vuotava letku imusarjan lieppeillä. Ei tässä auta kuin purkaa tuo imusarja ja tarkastaa alipaine letkut.
              E91 lci 330xd.

              Comment

              • Matti_83
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 491
                • Korpilahti

                #22
                Tuolla stetoskoopilla pystyy kuuntelemaan ja paikallistamaan jopa jumittuvan/epäkuntoisen suuttimen.

                Ei sovellu heikkohermoiselle kuuluu koneesta aika selvästi kaikki naputukset/kolinat
                BMW E38 730 manuaali
                ex E30 318i -91 cabrio

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #23
                  No niin tuli tuossa viikonlopun aikana käytettyä imusarjan yläosaa irti ja putsasin tyhjäkäyntiventtiilin, kaasuläppäkotelon ja imusarjan yläosankin siinä samalla. Oli muuten yllättävän karstainen tuo imusarja. Ei vaan ikävä kyllä ollut tyhjäkäyntiin mitään vaikutusta tuon icv puhdistuksella vaikka karstainen oli sekin. Meni tänään purkillinen jarruspraytäkin imuvuotojen etsinnässä mutta ei löytynyt ainakaan mitään selvää vuotoa. Mikähän tuossa tyhjäkäynnissä nyt oikein mättää? Auton käyttäytymisestä sen verran että välissä esim. kaupungilla nätisti alle 3000rpm kierroksilla ajettaessa tyhjäkäynti on ihan siedettävän tasainen ja lipuu siinä 900-1000rpm tienoilla, mutta kun jengaa pistää vähän rankemmin ja ajaa ns. agressiivisemmin nopeita kiihdytyksiä ja pysähdyksiä risteyksiin ja valoihin. Kytkin pohjaan ja kierrokset tipahtaa alle 500 ja hyppää siitä 1500rpm ja kone menettää kierrosten hallinnan, kierrokset pomppii 350-1600 välillä hallitsemattomasti, muutaman kerran jopa sammunut kytkin pohjassa. Mutta kun tyhjäkäynnillä kierrosten pomppiessa kaasua painaa vähän itse niin kierrokset eivät seilaa ja ne saa pintakaasulla asettumaan siihen 1100rpm tienoille. Auto ei ikään kuin saisi tyhjäkäynnillä tarpeeksi bensaa, voikohan tukkoinen bensansuodatin aiheuttaa tälläistä tyhjäkäynnille, kaasulla auto kuitenkin vetää hyvin ja terävästi. Pitää huomenna käydä vaihdattamassa tuo suodatin jos vaan saisi ajan korjaamolle. Muutenkin auto monesti pakkasella kylmällä koneella tyhjäkäynnillä haisee ainakin auton takana seistessä bensalle:think

                  Vaikuttaako nakutuksentunnistin matalilla kierroksilla (tyhjäkäynnillä) kun jostain muistelisin lukeneeni et vaikuttais pääasiassa kun moottoria kuormitetaan. Pitää vaihtaa tuo tunnistinkin mahdollisimman pian kun se silloin tällöin vikakoodina ilmestyy. On vaan tuo vaihto vähän isompi homma kun on niin kivassa paikassa se toinen tunnistin, imusarjan alaosan alla.
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #24
                    Rankat nokat, kevyt vauhtis ja orkkis moottorinohjaus jolla yrittää pitää suht pieniä tyhjäkäyntikierroksia, tuo siitä seuraa.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Geijjo
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2006
                      • 406
                      • Hell Sinki

                      #25
                      tohon tyhjäkäynti hommaan aika vahvasti veikkaan lambdaa.mulla e36 325 teki aivan samalla lailla,saattoi pelata pariki päivää tyhjäkäynti mut kun antoi rankemmin kenkää ni kierrokset seilas 100-1500 ja sitten se saattoi kestää loppupäivän seilaus päällä.
                      Forssalainen housutpoiskänni official fan klubben
                      e39 ///M5 ZzZ
                      e34 ///M5 Facelift Touring ZzZ
                      F11 530da M-Sport
                      Hurley-Durley x2
                      Koliseva connection
                      Itä-helsingin koiraverkko connection

                      Comment

                      • Jampsu87
                        BTCF Member
                        • Oct 2007
                        • 1335
                        • Rovaniemi

                        #26
                        Originally posted by Cell View Post
                        Rankat nokat, kevyt vauhtis ja orkkis moottorinohjaus jolla yrittää pitää suht pieniä tyhjäkäyntikierroksia, tuo siitä seuraa.
                        No en nyt yhtyisi ihan tuohon tekstiin. Nokissa ei ole asteita kuitenkaan kuin 256 ja vauhtipyörähän on tuo Bmw:n "kevyimpiin" kuuluva ilmastoidun 318is:n tuplamassavauhtipyörä! Keveät 12.25kg. Moottorinohjaus on vakio lukuun ottamatta nokille teetettyä lastua.

                        Itsekin olen miettinyt tuota lambda anturia. Eikös kulutusmittarin pitäisi vaeltaa jonkun verran tasakaasulla ajettaessa lambda anturin ollessa viallinen?
                        E91 lci 330xd.

                        Comment

                        • Jochen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2002
                          • 1229
                          • Valkeakoski & Trondheim

                          #27
                          Juu ei pitäis kyllä olla nokkien asteista tai vauhtipyörän keveydestä kiinni. Itellä vastaavat eikä koskaan ole sammunut ajossa tai radalla, adaptoitumisvaiheessa tietenkin pari kertaa. Alavääntö on karvan ohuempi ja esim peruuttaessa on helpompi sammuttaa moottori jos ei ole tarkkana.

                          Tyhjäkäyntiventtiilin ohjausparametrit varmaan vaikuttaa tuohon, ei reagoi tarpeeksi nopeasti kun kierrokset nousee tai laskee ja sitten ylikorjaa. Hankalampi sanoa miten niitä voi muuttaa kun ne on koodattu moottorinohjauksessa.

                          Yksi voisi olla vaihtaa lambda uuteen, voisi auttaa tyhjäkäynnin pitämiseen vakaampana alunperinkin. Luulisin että nokkien overlapin vähentäminen auttaisi myös.

                          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                          Comment

                          • Jampsu87
                            BTCF Member
                            • Oct 2007
                            • 1335
                            • Rovaniemi

                            #28
                            Originally posted by Jochen View Post
                            Juu ei pitäis kyllä olla nokkien asteista tai vauhtipyörän keveydestä kiinni. Itellä vastaavat eikä koskaan ole sammunut ajossa tai radalla, adaptoitumisvaiheessa tietenkin pari kertaa. Alavääntö on karvan ohuempi ja esim peruuttaessa on helpompi sammuttaa moottori jos ei ole tarkkana.

                            Tyhjäkäyntiventtiilin ohjausparametrit varmaan vaikuttaa tuohon, ei reagoi tarpeeksi nopeasti kun kierrokset nousee tai laskee ja sitten ylikorjaa. Hankalampi sanoa miten niitä voi muuttaa kun ne on koodattu moottorinohjauksessa.

                            Yksi voisi olla vaihtaa lambda uuteen, voisi auttaa tyhjäkäynnin pitämiseen vakaampana alunperinkin. Luulisin että nokkien overlapin vähentäminen auttaisi myös.
                            Taidanpa huomenna ajaa töistä kotiin kl:n kautta. Pitää ostaa nakutuksentunnistin ja tuo lambda anturi. Mikäs lambda muuten kannattee ostaa, kun eikös noissa ole tosi suuria eroja laadun suhteen.
                            E91 lci 330xd.

                            Comment

                            • Juh4
                              Moderator
                              • Oct 2004
                              • 5450
                              • Seinäjoki

                              #29
                              Originally posted by Jampsu87 View Post
                              Taidanpa huomenna ajaa töistä kotiin kl:n kautta. Pitää ostaa nakutuksentunnistin ja tuo lambda anturi. Mikäs lambda muuten kannattee ostaa, kun eikös noissa ole tosi suuria eroja laadun suhteen.
                              Paikallinen varaosa myyjä suositteli boschia, kun omaan iS:n lambda-anturin ostin.
                              -Official member of BTCF-Sauna team-

                              Comment

                              • Jampsu87
                                BTCF Member
                                • Oct 2007
                                • 1335
                                • Rovaniemi

                                #30
                                No nyt on uusi Boschin Lambda ja bensansuodatin paikoillaan ja ainakin pienen lenkin autolla heitettyäni parempaan suuntaan meni tuon hummauksen kanssa. Kylmällä koneella tyhjäkäynti oli jo aika vakaa vain välissä seilasi 100rpm sisällä. Tyhjäkäynnin kierrokset putosi 1100:sta siihen 900rpm pintaan.

                                Kävin sitten vähän ajamassa matka ajoa sen verran että kone lämpesi ja annoin autolle kenkää. Pysähdyin sitten sivutielle ja annoin auton käydä tyhjäkäynnillä ja kyllä se perhana vielä meinasi alkaa seilaamaan tuota 500-1500rpm väliä mutta ei lähellekään niin pahasti enään. Nyt kiekat sai pienellä kaasun näpäytyksellä asettumaan siihen 900 pintaan eikä tarvinnut enää kaasulla pitää tyhjäkäyntiä yllä. Pitää nyt seurata tuota seilaamista jos tuo moottorinohjaus "oppisi" pitämään nuo notkahdukset pois.

                                Vaihtaa vielä parin viikon päästä se toinen nakutuksentunnistin, ei löytynyt suoraan Kl:n hyllystä vaan oli tilaustavaraa.
                                E91 lci 330xd.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎