Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tds:n pumpun ajoitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mikko_ka
    Newbiemmer
    • Mar 2009
    • 14
    • Kaustinen

    Tds:n pumpun ajoitus

    Eli pitäisi vähän saada tuon 318tds:n käynnistyvyyttä paranneltua eli ketju varmaan vähän venynyt. Ja ajattelin ennen ketjunvaihtoa kuitenkin säätää ajoitusta. Onko tähän hyviä neuvoja vai vienkö pajalle?:think
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    #2
    Originally posted by mikko_ka View Post
    Eli pitäisi vähän saada tuon 318tds:n käynnistyvyyttä paranneltua eli ketju varmaan vähän venynyt. Ja ajattelin ennen ketjunvaihtoa kuitenkin säätää ajoitusta. Onko tähän hyviä neuvoja vai vienkö pajalle?:think
    Syöttöpumppu remonttiin, niin käynnistyvyys paranee varmimmin. +300tkm ajetussa M51D25 koneessa ei ainakaan ketju vielä ole venynyt niin, että vaikuttaisi käynnistymiseen. Jos kylmänä lähtee paremmin käyntiin kuin lämpöisenä, niin syy on pumpussa.

    http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=86661 juttua aiheesta.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • make_wt
      BTCF Member
      • Oct 2006
      • 1314
      • Yka

      #3
      Kyllä sitä saa parannettua ajotusta muuttamalla... Vasta kaverin autosta muutettiin ajotusta vähäsen niin jovain rupes käynnistymään helpommin lämpimänä
      E61 530d M-Sport LCI

      HJ61

      ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

      Comment

      • joni_wt
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2004
        • 3627
        • Yka

        #4
        Originally posted by 525TDS Touring View Post
        Jos kylmänä lähtee paremmin käyntiin kuin lämpöisenä, niin syy on pumpussa.
        Tai sen ajoituksissa.

        Kyllä ehdottomasti kannattaa ensin ajoituksia muutella. Mulla ei ainakaan ole pelimerkkejä niin paljon, että aloittaisin vian etsimisen kalleimmasta päästä.
        e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 926
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          Kyllä on ihme M51D25 mylly jos ei ketju oo venyny 300tkm kohdalla. Omassa ainakin 350tkm kohdilla melkein alempi ketju jo poikki ja kumpikin venyny uuteen verrattuna todella reilusti. Alakiristimen vara oli suunnilleen lopussa.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • 525TDS Touring
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 483
            • Sahalahti

            #6
            Originally posted by ockelbo4500 View Post
            Kyllä on ihme M51D25 mylly jos ei ketju oo venyny 300tkm kohdalla. Omassa ainakin 350tkm kohdilla melkein alempi ketju jo poikki ja kumpikin venyny uuteen verrattuna todella reilusti. Alakiristimen vara oli suunnilleen lopussa.

            No jos on todelliset 300tkm, niin merkittävää venymistä ei ole tapahtunut. ainakin omassa laitettiin ohjeen mukaan "venyneen", eli +20tkm ajetun ketjun mukaan pumpun ajoitus, ja käynnistyy juuri niin kuin pitää kaikissa olosuhteissa.
            Ex-525TDSa Touring -98
            Ex-MB E220T CDi -02
            E61 520D -09
            F11 518d -16

            Comment

            • mikko_ka
              Newbiemmer
              • Mar 2009
              • 14
              • Kaustinen

              #7
              Ajattelin tuossa ensihätään kääntää pumpun ajoitusta, ja kysymys kuuluu: Paljonko tuossa pitäisi olla pumpun ennakko?:think

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 926
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                No jos on todelliset 300tkm, niin merkittävää venymistä ei ole tapahtunut. ainakin omassa laitettiin ohjeen mukaan "venyneen", eli +20tkm ajetun ketjun mukaan pumpun ajoitus, ja käynnistyy juuri niin kuin pitää kaikissa olosuhteissa.
                Kyllä mä ainakin oon hyvin varma että omassa autossa kaikki on mittarissa. Huoltokirjaa löytyy uudesta saakka. No saksassa ollu uutena pari vuotta, joten mistäpä sitä tietää, mutta tuskin tommosella karvalakilla kukaan viittiny 100tkm vuodessa ajaa.

                Mutta mielestäni noita venyneitä ketjuja on ko. moottorissa ollut jo paljon pienemmilläkin kilometreillä. No en ala asiasta sen enempää kiistelemään.
                ------------

                Mutta asiaan eli jos ketjut venyny niin homma melkein helpoin tarkistaa siten että laittaa kampiakselin kohdilleen( 6-koneessa poranterä reikään startin vieressä) ja venttiilikopan kun ottaa pois niin nokka-akselissa olevat(noin 10-15cm etupäästä) koneistetut tasaiset kohdat (ovat molemmin puolin samassa kohtaa akselia) tulee olla 90 asteen kulmassa venttiilikopan tiivistepintaan nähden. Suorakulmalla helppo katsoa kuinka paljon heittää. Eli myös toki se nokka-akseli tulisi säätää kohdilleen. Ja se ketjupyörähän on vain sen pultin kiristyksen varassa siinä akselin päässä, eli portaaton säätö. Ohje on että pultti pitäis aina vaihtaa ja sitten vetää oikeaan momenttiin jotta pysyy nokka-akseli ruodussa

                Niin ja käyntiinlähdöstä tuli mieleen, että syöttöjen määrällä on valtaisa vaikutus siihen käyntiinlähtöön. Eli hitusenkin jos sattuu syötöt olemaan isommalla niin lähtee hyvin käyntiin. Enkä tarkoita että ne pitäis olla vakiota isommalla. Oma tuntuma on vain siitä Boschin pumpusta semmonen että paljon ajettuna se määränsäädin kuluu ja syötöt pienenee vakioon nähden.
                Last edited by ockelbo4500; 30-03-2009, 22:23.
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #9
                  Originally posted by 525TDS Touring View Post
                  Syöttöpumppu remonttiin, niin käynnistyvyys paranee varmimmin. +300tkm ajetussa M51D25 koneessa ei ainakaan ketju vielä ole venynyt niin, että vaikuttaisi käynnistymiseen. Jos kylmänä lähtee paremmin käyntiin kuin lämpöisenä, niin syy on pumpussa.

                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=86661 juttua aiheesta.
                  Aika jännä, kaikissa muissa vempaimissa tuo käynnistyvyys menee toisinpäin eli hihnan tai ketjun venyminen aiheuttaa pumpun ajoituksen myöhästymisen eli ei lähde hyvin käymään kylmänä!!
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • mikko_ka
                    Newbiemmer
                    • Mar 2009
                    • 14
                    • Kaustinen

                    #10
                    No nyt on pumppua käännetty, oli myöhäsellä. Ei kovin miellyttävä operaatio. Lähtee ainaki vähän paremmin käyntiin lämpimänä ja ehkä hieman pirteämpi!?

                    Comment

                    • Behemoth
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2006
                      • 562

                      #11
                      Mun E39 525 TDS:ssä tehty pumppuhuolto 16 tkm sitten, hehkut vaihdettu, akku vaihdettu, startti vaihdettu ym....edelleen sahauttaa lämpimänä ja kylmänä vaatii kaksi hehkutusta ja lähtee kuin merkistä sen jälkeen. Onneksi minä en ole näitä remppoja tehnyt/maksanut, mutta varmaan kannattas nyt lähteä sitä pumpun ajoitusta säätelemään, kun tuommoset rempat teetetty ja ei kummentunut. Lasissa 362 tonnia ja kaikki metrit varmasti mittarissa.

                      edit: ja lisätään listaan vielä suutinhuolto tehty.
                      Last edited by Behemoth; 10-10-2011, 20:45.
                      E66 730Ld LCI

                      ex: E36 316, E34 535, E36 328, E38 740iA, E36 325tdsA, E39 525tdsA Touring, E39 530d, E60 530dA

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 926
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Pumpun ajoituksen tarkistus ja sitten perussyöttö kohdilleen ( luultavasti liian pienellä) niin eiköhän ala käynnistyä.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎