Announcement

Collapse
No announcement yet.

M60B30 huono tyhjäkäynti. Syy löytyi!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lusu
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2008
    • 615
    • Nokia

    M60B30 huono tyhjäkäynti. Syy löytyi!!

    Rupesin herätteleen lutkaa talviunilta, käynnistyi hyvin mutta hetken päästä kierrokset putosi 800rpm:stä 500rpm:ään ja sitten sammui. Teki näin useamman kerran....
    Sitten kun sain sen pysymään käynnissä, kierrokset pysyvät 500 paikkeilla, eli aika tuskaista.
    Bensatankin vaihdoin talven aikana, ajattelin että olisiko ilmaa polttoaineputkissa, mutta annoin sen tänäänkin käydä puoli tuntia, ei vaikutusta.
    Siis neuvoja kaivataan???

    Ja millä pirulla saa öljypohjan vanhan tiivisteen irti, on kärähtäny aika tukevasti kiinni.
    Last edited by Lusu; 26-03-2009, 18:23.
    xxxxx

    "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

    Exät:
    E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
    e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
    , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Tarkista imuvuodot.

    Se on kivaa hommaa kun raapii sitä korkkitiivistettä pois. Puukko + scotchbrite on ihan jees yhdistelmä, ainakin itsellä toimi eikä mennyt kuin viitisen tuntia...
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Lusu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2008
      • 615
      • Nokia

      #3
      Originally posted by Cell View Post
      Tarkista imuvuodot.

      Se on kivaa hommaa kun raapii sitä korkkitiivistettä pois. Puukko + scotchbrite on ihan jees yhdistelmä, ainakin itsellä toimi eikä mennyt kuin viitisen tuntia...
      Ilmanputsarin putki oli vähän irti imusarjasta, laitoin kunnolla kiinni mutta ei sekään auttanut. Muut letkut näyttäis olevan kiinni ja ehjät...täytyypi tutkia tarkemmin.

      5 tuntia, ei paha......kohta on siis sormet veressä Ne on ilmeisesti ne 2 isoo ruuvia mitkä öljypumpusta irtoaa, toinen kolisi öljypohjassa.
      xxxxx

      "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

      Exät:
      E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
      e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
      , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3196
        • Saarijärvi

        #4
        500rpm pitäs käydä nätisti ja kakomatta. Jos tuntuu yhtään tärinää kun antaa vähän kaasua, niin sanosin, että puolat irti ja kolojen puhdistus. Näitä puolaongelmia on ollu viimeaikoina enemmän kuin oisin ikinä uskonu.

        Edit: niin ne kaks isoo pulttia on yleensä irti, kolmas kii. Sit ne pumpun puolikkaiden pultit irtoilee kans, itellä parhaimmillaan 5 irtonaista
        Last edited by Morkai; 22-03-2009, 22:10.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Muurahainen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 9194
          • Nurmijärvi

          #5
          Neekerintukkalaikalla lähti vanha tiiviste aika mukavasti.

          Tosin tämän jälkeen saa pohjaa hiukan pesaista ettei ihan pölyssä ole.

          Comment

          • Luntti
            2Wheel Driver
            • Jul 2003
            • 5021
            • Yka

            #6
            Vasta vaihdoin omaan seiskaan tuon osa numero 3.

            Sitten loppui tyhjäkäynnin rynkytys.
            Tyhjäkäynnin pitäis olla muistaakseni 710rpm

            Comment

            • Lusu
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2008
              • 615
              • Nokia

              #7
              Originally posted by Morkai View Post
              500rpm pitäs käydä nätisti ja kakomatta. Jos tuntuu yhtään tärinää kun antaa vähän kaasua, niin sanosin, että puolat irti ja kolojen puhdistus. Näitä puolaongelmia on ollu viimeaikoina enemmän kuin oisin ikinä uskonu.

              Edit: niin ne kaks isoo pulttia on yleensä irti, kolmas kii. Sit ne pumpun puolikkaiden pultit irtoilee kans, itellä parhaimmillaan 5 irtonaista
              Kaasua kun antaa niin tuntuu että tukehtuis kone, ihmetyttää vaan että seisonnan aikana tulee näitä vikoja, syksyllä toimi kuin unelma. Tai sitten se on seisottajassa vika.
              Mulla oli vaan yks iso pultti irti.

              Originally posted by Muurahainen View Post
              Neekerintukkalaikalla lähti vanha tiiviste aika mukavasti.

              Tosin tämän jälkeen saa pohjaa hiukan pesaista ettei ihan pölyssä ole.
              Mikäs piru on neekerilaikka....

              Originally posted by Luntti View Post
              Vasta vaihdoin omaan seiskaan tuon osa numero 3.

              Sitten loppui tyhjäkäynnin rynkytys.
              Tyhjäkäynnin pitäis olla muistaakseni 710rpm
              Pistetään korvan taakse, jos muualta ei vikaa löydy.

              edit: kuinka löysä sen öljypumpun ketjun pitäis olla, noin sentin verran liikkuu oma, vois ehkä olla kireempikin...
              Last edited by Lusu; 23-03-2009, 19:49.
              xxxxx

              "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

              Exät:
              E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
              e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
              , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

              Comment

              • persenaama
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2005
                • 178

                #8
                Originally posted by Lusu View Post
                Rupesin herätteleen lutkaa talviunilta, käynnistyi hyvin mutta hetken päästä kierrokset putosi 800rpm:stä 500rpm:ään ja sitten sammui. Teki näin useamman kerran....
                Sitten kun sain sen pysymään käynnissä, kierrokset pysyvät 500 paikkeilla, eli aika tuskaista.
                sinulla on täsmälleen samat oireet kuin itselläni oli aikanaan e34 540iA mallissa jossa taitaa olla aika samantapainen motti kuin tuo sinunkin. eli siis itsellä vika oli "idle speed valve" tai "idle speed control valve" millä nimellä sitten se löytyykin.. tällainen kuitenkin siis http://www.ecstuning.com/stage/edpd/...viewimage.html ja itse mokoman motin sain korjattua huljuttamalla sitä 2-tahti bensassa sekä antamalla paineilmaa joka koloon.

                aikani näin tehtyäni venttiilin sisältä tuli aimo annos mustaa skeidaa pihalle sekä sisällä ollut jonkinlainen luisti alkoi liikkumaan. tämän jälkeen moottori pelitti kuin uusi jälleen.

                Comment

                • Morkai
                  BTCF Member
                  • Sep 2005
                  • 3196
                  • Saarijärvi

                  #9
                  Ja sitten on tietty ilmamassamittari. Tänään pikadiagnosoitiin pihalla M60B30 rikkinäisellä ja ehjällä mittarilla.. jos koneen ääni ei muutu tai kone sammu, ku piuhan nykäsee irti, niin kaput.
                  sigpic
                  E23 728iA V8-projekti
                  E38 730D -projekti
                  E39 540iA -projekti
                  I01 i3 -projekti

                  Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Jep. Lisäksi rikkinäisellä massamittarilla mikä tuossa oli, aiheutui juuri tuota tukehtumista kaasua painaessa kun oli massiivisia imuvuotoja. Koneen sai lähestulkoon sammumaan liikkeelle lähdettäessä.
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Lusu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 615
                      • Nokia

                      #11
                      Pamahti perkele selkä kun ton öljypohjan kans touhusin, joten pieni tauko tuli hommiin kun neidolta puuttuu avannepussi...(toi pohja).
                      Joten ei pysty kokeileen tota mittaria, josko v-loppuun mennessä.

                      Missäpäin konetta toi idle speed valve mahtaa olla?

                      Mutta paljon kiitoksia vastauksistanne, jatketaan.....
                      xxxxx

                      "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

                      Exät:
                      E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
                      e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
                      , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

                      Comment

                      • pheno
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1996
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Lusu View Post
                        Missäpäin konetta toi idle speed valve mahtaa olla?
                        Täällähän se #9

                        Comment

                        • Lusu
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2008
                          • 615
                          • Nokia

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Neekerintukkalaikalla lähti vanha tiiviste aika mukavasti.

                          Tosin tämän jälkeen saa pohjaa hiukan pesaista ettei ihan pölyssä ole.
                          Bilteman hyllystähän tummatukkalaikka löytyi, tunnistaa kyllä kun näkee..
                          20min ja vanha tiiviste oli pölynä ilmassa, kiitos paljon vinkistä, säästy hermot ja sormet.
                          Jos selkä sallii niin huomenna laitan ö-pohjan paikoilleen, niin pääsee jatkaan käyntihäiriön selvitystä.
                          Last edited by Lusu; 10-09-2009, 11:54.
                          xxxxx

                          "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

                          Exät:
                          E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
                          e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
                          , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

                          Comment

                          • Lusu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2008
                            • 615
                            • Nokia

                            #14
                            Ilmamassamittarihan se syyllinen on tuon rakkaan pahaan oloon, joten Morkai ja Cell osu oikeaan. Tarjoon kahvit jos tässä joskus tulis poikettua siä abc:llä.

                            Jos jollain olis ehjä mittari vailla töitä, voisin tehdä kaupat.
                            xxxxx

                            "Opinions are like assholes. Everybody has one." Dirty Harry

                            Exät:
                            E38 750ia -98 King7, E61 525ia LCI -07 Black Disaster, e32 735ial -88 Ron Dell,
                            e39 540ia -96, e38 730ia -94 Salarakas
                            , e30 318i -90 touring, e30 316i -89, e34 520i -92

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Maf-shopista saa 232,8e kotiin postitettuna uuden boschin...

                              btw. jos käytettyä kuitenkin etsit, on useammassakin autossa käytetty samaa mittaria, esim. vanoksellinen M50B25.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎