Getrag 280/5 ja Getrag 262 CR sopivuus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    Getrag 280/5 ja Getrag 262 CR sopivuus

    E34 M5:sen 5 vaihteinen vakiolaatikko on tuo Getrag 280/5. Mulla on toisessa autossa tiheämmin välitetty Getrag 262 CR (close ratio) laatikko mitä on käytetty aikoinaan siviilimallisessa Opel Ascona/Manta 400 mallissa. Se on ns. dog leg ykkösellä, eli ykkösvaihde on vasemmalla alhaalla ja laatikko on käännetyllä h-kaaviolla sekä suoralla vitosella.

    Onko miten paljon eroja laatikoissa vai meneekö "heittämällä" paikoilleen E34 M5:seen? Olisi sopivammat välityssuhteet omiin käyttötarkoituksiin tuossa Getrag 262 CR:ssä. Jos nyt on omaan huonoon muistiin luottaminen, niin tossa 262 CR:ssä oli 14 boorinen kytkinakseli.

    280/5 välitykset on: 1. 3,51:1 2. 2,08:1 3. 1,35:1 4. 1,00:1 5. 0,81:1

    262 CR välitykset: 1. 3,717:1 2. 2,40:1 3. 1,76:1 4. 1,26:1 5. 1.00:1

    Kertokaa viisaammat .

    Janne
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #2
    Itse itselleni vastaten: M5:ssa on 10 boorinen kytkinakseli, eli ainakin kytkinlevy pitää vaihtaa erilaiseen. Tarkemmin tutkittuani toi 262 CR laatikko onkin 265/5 vaikka siinä lukeekin 262. Näin ainakin Getragin tehtaan mukaan, kun lähetin sinne laatikon ulkopuolella olleet numerot. Tässä vastaus:

    It's no 262 T/M, however, it has a 262 housing.

    Getrag No. : 265.0.0007.10
    BMW - No. : 90097603
    Original Vehicle : OPEL Ascona 400 (street version)

    Ratios :
    1. 3.717
    2. 2.400
    3. 1.766
    4. 1.263
    5. 1.000
    R 4.234

    Speedo gear 2.571

    Tietääkö kukaan käykö tämä laatikko muuten kuin kytkinlevyn osalta ns. "heittämällä" M5:seen? :think

    Janne
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • MM-5
      Bimmer Rookie
      • Mar 2006
      • 153
      • Askola

      #3
      Jatkoa "keskusteluun":

      Kytkinkoppakin pitäisi vaihtaa BMW:stä ja laatikon takaosa on erilainen Opelissa. Taitaa olla helpompi hommata suoraan samoilla välityksillä oleva E30 M3 265/5 iso Sport Getrag kun alkaa soveltamaan tosta Opelin versiosta. Opelin versiona noi laatikot on kuitenkin arvokkaampia niin jääköön se Mantaan kiinni.
      Pojat me ollaan hävitty tää peli...

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16563
        • Asikkala

        #4
        Vaihda perä tiheämpään, ehkä helpompi löytää kuin laatikko ?

        Comment

        • MM-5
          Bimmer Rookie
          • Mar 2006
          • 153
          • Askola

          #5
          Ei oikein satu noi 280/5 Sport laatikon vaihdevälitykset kohdalleen, vaikka olisikin vielä tiheämpi perä (nyt M5 vakio 3,91:1). Liikkelle lähtö tapahtuisi 2. vaihteella (2,08:1), koska nykyiselläkin perällä 1. vaihteen välitys (3,51:1) on liian lyhyt. Tiheämpi perävälitys auttaisi oikeastaan vaan tolla 2. vaihteella liikkeelle lähtemiseen ja siitä eteenpäin.

          Nykyisillä laatikko ja perävälityksillä auto kulkee 235/60-15" renkailla 1. 69 km/h 2. 117 km/h 3. 180 km/h 4. 243 km/h ja 5. 300 km/h teoriassa, eli nelosvaihde on turhan pitkä kiihdyttelyssä näillä teho/painosuhteilla.

          Tietenkin jollain 4,75:1 perällä saisi aikaan vain kolme käyttökelpoista vaihdetta kiihdyttelyyn, kun jättäisi pois sen liian lyhyen ykkösen ja lähtisi liikkeelle taas kakkosella. Haluaisin kuitenkin käyttää mielellään neljää vaihdetta varttimaililla, niin olisi enemmän ja tasaisemmin voimaa käytössä. Sillä 4,75:1 perällä samoilla renkailla ja laatikolla auto kulkisi seuraavasti:

          1. 57 km/h 2. 96 km/h 3. 148 km/h 4. 200 km/h ja 5. 247 km/h

          Tarkemmin ajateltuna toi voisi toimiakin ihan kohtuullisesti kun koneessa on kuitenkin vääntöä jonkun verran. Ei tarvis vaihtaa kun kaksi kertaa varttimaililla.

          Pistetään harkintaan, kiitos vinkistä jr66!

          Janne
          Pojat me ollaan hävitty tää peli...

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16563
            • Asikkala

            #6
            Originally posted by MM-5 View Post
            Ei oikein satu noi 280/5 Sport laatikon vaihdevälitykset kohdalleen, vaikka olisikin vielä tiheämpi perä (nyt M5 vakio 3,91:1). Liikkelle lähtö tapahtuisi 2. vaihteella (2,08:1), koska nykyiselläkin perällä 1. vaihteen välitys (3,51:1) on liian lyhyt. Tiheämpi perävälitys auttaisi oikeastaan vaan tolla 2. vaihteella liikkeelle lähtemiseen ja siitä eteenpäin.

            Nykyisillä laatikko ja perävälityksillä auto kulkee 235/60-15" renkailla 1. 69 km/h 2. 117 km/h 3. 180 km/h 4. 243 km/h ja 5. 300 km/h teoriassa, eli nelosvaihde on turhan pitkä kiihdyttelyssä näillä teho/painosuhteilla.

            Tietenkin jollain 4,75:1 perällä saisi aikaan vain kolme käyttökelpoista vaihdetta kiihdyttelyyn, kun jättäisi pois sen liian lyhyen ykkösen ja lähtisi liikkeelle taas kakkosella. Haluaisin kuitenkin käyttää mielellään neljää vaihdetta varttimaililla, niin olisi enemmän ja tasaisemmin voimaa käytössä. Sillä 4,75:1 perällä samoilla renkailla ja laatikolla auto kulkisi seuraavasti:

            1. 57 km/h 2. 96 km/h 3. 148 km/h 4. 200 km/h ja 5. 247 km/h

            Tarkemmin ajateltuna toi voisi toimiakin ihan kohtuullisesti kun koneessa on kuitenkin vääntöä jonkun verran. Ei tarvis vaihtaa kun kaksi kertaa varttimaililla.

            Pistetään harkintaan, kiitos vinkistä jr66!

            Janne
            Tai sitten vähän harvempi kuin tuo 4,75 niin 0-100 km/h ei tarvi kuin vaihto 1->2 jos padasta vääntöä löytyy ?

            Comment

            Working...
            X