e39 523iA -99 touring hyytyi äsken pihaan täysin yllättäen siten, että ensiksi se käynnistyi hienosti. Lähdin pakittamaan sillä, jolloin se sammui välittömästi, jonka jälkeen se ei enää käynnistynyt.
Startti pyörittää konetta suorastaan hulvattoman hyvin. Äänestä päätellen kuulostaa mututuntumalta ikäänkuin solenoidi ei ottaisi kiinni laisinkaan. Startti kuitenkin pyörittää konetta ts. solenoidissakaan ei ole vikaa. Paikalle juuri sopimoilleen sattuneen autonkorjaajatuttuni mukaan kone pyörisi jopa niin hyvin, että hän epäili mahdollisesti nokka-akselin (tai hihnan=ketjun tässä tapauksessa) katkenneen koska hänestä vaikutti siltä ikäänkuin puristuksia ei olisi juurikaan? Hän ehdottikin hinaamista edustamalleen korjaamolle jatkotutkimuksiin/korjaukseen. Ihan suorilta käsin en kuitenkaan moiseen vielä ruvennut.
Autolla on ajettu nyt noin 180 000 km (oikeita kilometrejä). Voisiko olla mahdollista, että nokka-akseli (tai ketju) katkeaisi tuollaisessa tilanteessa ja näillä kilometreilla? Vai voisiko kyseessä kuitenkin olla joku anturivika, vaikkapa nokka-akselin tms. joka oireilisi noin?
Jos mahdollisen vikakoodin pystyy lukemaan kotikonstein ja niistä olisi apua lopullisen syyn selvityksessä, niin linkit ohjeisiin ovat myös tervetulleita.
Kiitokset mahdollisista vastauksista jo etukäteen.
t. Jari
Startti pyörittää konetta suorastaan hulvattoman hyvin. Äänestä päätellen kuulostaa mututuntumalta ikäänkuin solenoidi ei ottaisi kiinni laisinkaan. Startti kuitenkin pyörittää konetta ts. solenoidissakaan ei ole vikaa. Paikalle juuri sopimoilleen sattuneen autonkorjaajatuttuni mukaan kone pyörisi jopa niin hyvin, että hän epäili mahdollisesti nokka-akselin (tai hihnan=ketjun tässä tapauksessa) katkenneen koska hänestä vaikutti siltä ikäänkuin puristuksia ei olisi juurikaan? Hän ehdottikin hinaamista edustamalleen korjaamolle jatkotutkimuksiin/korjaukseen. Ihan suorilta käsin en kuitenkaan moiseen vielä ruvennut.
Autolla on ajettu nyt noin 180 000 km (oikeita kilometrejä). Voisiko olla mahdollista, että nokka-akseli (tai ketju) katkeaisi tuollaisessa tilanteessa ja näillä kilometreilla? Vai voisiko kyseessä kuitenkin olla joku anturivika, vaikkapa nokka-akselin tms. joka oireilisi noin?
Jos mahdollisen vikakoodin pystyy lukemaan kotikonstein ja niistä olisi apua lopullisen syyn selvityksessä, niin linkit ohjeisiin ovat myös tervetulleita.
Kiitokset mahdollisista vastauksista jo etukäteen.
t. Jari
Comment