Announcement

Collapse
No announcement yet.

523iA 99 touring starttiongelma, anturivika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jara
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 6
    • Kirkkonummi

    523iA 99 touring starttiongelma, anturivika?

    e39 523iA -99 touring hyytyi äsken pihaan täysin yllättäen siten, että ensiksi se käynnistyi hienosti. Lähdin pakittamaan sillä, jolloin se sammui välittömästi, jonka jälkeen se ei enää käynnistynyt.

    Startti pyörittää konetta suorastaan hulvattoman hyvin. Äänestä päätellen kuulostaa mututuntumalta ikäänkuin solenoidi ei ottaisi kiinni laisinkaan. Startti kuitenkin pyörittää konetta ts. solenoidissakaan ei ole vikaa. Paikalle juuri sopimoilleen sattuneen autonkorjaajatuttuni mukaan kone pyörisi jopa niin hyvin, että hän epäili mahdollisesti nokka-akselin (tai hihnan=ketjun tässä tapauksessa) katkenneen koska hänestä vaikutti siltä ikäänkuin puristuksia ei olisi juurikaan? Hän ehdottikin hinaamista edustamalleen korjaamolle jatkotutkimuksiin/korjaukseen. Ihan suorilta käsin en kuitenkaan moiseen vielä ruvennut.

    Autolla on ajettu nyt noin 180 000 km (oikeita kilometrejä). Voisiko olla mahdollista, että nokka-akseli (tai ketju) katkeaisi tuollaisessa tilanteessa ja näillä kilometreilla? Vai voisiko kyseessä kuitenkin olla joku anturivika, vaikkapa nokka-akselin tms. joka oireilisi noin?

    Jos mahdollisen vikakoodin pystyy lukemaan kotikonstein ja niistä olisi apua lopullisen syyn selvityksessä, niin linkit ohjeisiin ovat myös tervetulleita.

    Kiitokset mahdollisista vastauksista jo etukäteen.

    t. Jari
    Last edited by jara; 05-04-2009, 17:13.
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Kerro ihmeessä paikkakunta jolla asut niin voi joku tarjota apuaan
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • Makee28
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 527
      • Kitee

      #3
      Onko mahdollista että auto vaan sammui jostain syystä, ja sitten teki perinteiset--> http://www.btcf.fi/forum/showthread....=liimautuminen

      Comment

      • jara
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 6
        • Kirkkonummi

        #4
        Sori, enpä ole hoksannut laittaa asuinpaikkaa tietoihini. Pitääpä lisätä heti kohtapuoliin. Kirkkonummella asustelen.

        Sellainen lisätieto, että kävin äsken starttailemassa konetta uudestaan.

        Nyt yritti jo käynnistyäkin ja kävikin muutamalla sylinterillä startin avustamana. Kuulostaisi siis entistä enemmän anturivialta?

        t. Jari

        Comment

        • jara
          Newbiemmer
          • Mar 2007
          • 6
          • Kirkkonummi

          #5
          Ongelma selvisi ja vika oli todellakin Makee28:n arvelema ja linkkaama venttiilien liimautuminen. Oli täysin tuntematon juttu minulle. Kiitokset nopeasta avusta Makeelle ja muillekin mahdollisista vihjeistä. Annoin lisävirtaa toisesta akusta, jonka jälkeen auto käynnistyikin sitten jo alle 10 sekunnin starttiyrityksellä.

          Nyt kun mietin asiaa uudessa valossa, niin tässä kävi niin että siirsin autoa aamulla metrin taaksepäin autotallin edästä, jotta pääsin käsiksi kompressoriin, kun piti laittaa ilmaa tytön polkupyörän renkaisiin. Venttiilien liimautuminenhan tapahtuu tyypillisesti juuri tällaisessa tilanteessa Makeen lähettämän linkin mukaan.

          Sitten kun myöhemmin yritin lähteä liikenteeseen, niin kävi kuten kuvasin. On jopa mahdollista, että auto ei käynnistynyt alunkaan perin kunnolla, koska peruuttaminen, jossa auto sammui lopullisesti, tapahtui alamäkeen.

          Kiitokset vielä kaikille nopeasta ratkaisusta

          t. Jari

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎