eli auto on e34 535ia vm.88...ja laatikkona automaattiaski 4hp-22. onko tässä mallissa laatikkoöljy suodatinta ja missähän sijaitsee? paljoko laatikkoon menee öljyä? tarvitseeko mitään erikoisia toimenpiteitä kun vaihtaa uudet öljyt? hoituuko kun laittaa vaan uudet tilalle vai tarvitseeko jotenkin kierrättää?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
bmw 535ia laatikkoöljyt ja suodatin?
Collapse
X
-
kyllä niin paljon on tota tekstiämites se ite kierrätys hoituu? en huomannu et siitä ois mitään ollu "tarkempaa puhetta"....
Originally posted by corex View Post
Comment
-
-
Originally posted by bmw886 View Posteli auto on e34 535ia vm.88...ja laatikkona automaattiaski 4hp-22. onko tässä mallissa laatikkoöljy suodatinta ja missähän sijaitsee? paljoko laatikkoon menee öljyä? tarvitseeko mitään erikoisia toimenpiteitä kun vaihtaa uudet öljyt? hoituuko kun laittaa vaan uudet tilalle vai tarvitseeko jotenkin kierrättää?F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
no mikäs tämä huuhtelu menetelmä on? ensimmäinen automaatti bemu nii ei ole hirveästi tullu perehdyttyä näihin automaattilatikoiden salaisuuksiinsiis entinen laatikko hajosi ja olen nyt laittamassa uutta tilalle ja uuden turbiinin..jos joku viitsisi kertoa tarkalleen miten pitää toimia sen öljynlaiton kans yms.. niin ei mene tuo uusi laatikko tai turbiini paskaksi...
Originally posted by Marko.K View PostJa jos ei jaksa koko stooria lukea läpi niin kannattaa huuhtelu menetelmällä tehä tuo operaatio, sinne turbiiniin jää niin paljon öljyä että kaikki ei läheskään tule pois. Sitte kun sinne jää paskaa sisään ja heität uudet tilalle ni ei tarvi kauaa ajella ni so ro no... tää on vaa mun mielipide ihan kokemuksen pohjalta, auto ei tosin ollu bmw vaan audi mutta jokatapauksessa. Ei kai se tietysti kaikkien kohdalla päde mutta mulla kävi näin että laatikko levis jo seuraavana päivänä.Last edited by bmw886; 10-04-2009, 22:17.
Comment
-
-
Originally posted by bmw886 View Postno mikäs tämä huuhtelu menetelmä on? ensimmäinen automaatti bemu nii ei ole hirveästi tullu perehdyttyä näihin automaattilatikoiden salaisuuksiinsiis entinen laatikko hajosi ja olen nyt laittamassa uutta tilalle ja uuden turbiinin...
F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
eli siis puhdistaa laatikon ja turbiinin ja sit lisäilee öljyt? laitetaanko ne öljyt siitä mittatikun reiästä sisään? ja suodatin on varmaan itse laatikon sisällä?
Originally posted by Marko.K View PostSiis meinasin just tota öljyn kierrätystä. Jaa siis oot laittamassa uutta tilalle. Luulin että oot vaa öljyjä vaihtamassa. No mulle kun audiin pistettiin uus käytetty loota nii hyvin pelas. Mut kai sekin olisi ihan hyvä että laatikko on sisältä puhdas.
Comment
-
-
Originally posted by bmw886 View Posteli siis puhdistaa laatikon ja turbiinin ja sit lisäilee öljyt? laitetaanko ne öljyt siitä mittatikun reiästä sisään? ja suodatin on varmaan itse laatikon sisällä?
Nyt älä kysy enempää multa ettei mee puihin, ei oo vanhemmista autoista niin hajua.Ja jos haluat varmistua siitä että homma tehdään täysin oikein niin http://www.powermatic.fi/
F11 535d -11 367hv/728nm
E39 M5 -99 Alpine White II
E65 730da -02
E60 530da -03
E39 530da -03 240hv/600nm
E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
E38 740iaL -95
E39 530d -99 245hv/528nm
Comment
-
-
Jos tuohon -88 535 on vaihdettu öljyt huolto-ohjelman mukaan suhtkoht normaalisti (n .30tkm välein) niin ei tarvitse huuhtelu (flushing) vaihtoa tehdä, huuhteluvaihto on tarpeellinen ns. ikiöljy laatikolle johon sitä ei ole koskaan vaihdettu ja omistaja herää jossain 180tkm tienoilla miettimään että olisikohan ne hyvä vaihtaa...(toki flushingista ei ole haittaa muidenkaan laatikoiden kohdalla mutta normaalisti huollettuun turhan kallista ja aikaa vievää).
Audissa lienee öljyt olleet liian pitkään vaihtamatta ja laatikossa mahdollisesti jo muutakin vikaa.
Tuossa on laatikona ZF4hh22, simppelit ohjeet normaaliin öljyn vaihtoon:
1. varaa laatikon öljypohjan tiiviste, sekä hyvälaatuinen kyseiseen laatikkoon sopiva öljynsuodatin jossa imuputki tulee suoraan alaspäin, unohda sivulta imevä malli... (nämä saa joka varaosaliikkeestä). Myös vähintään 3 litraa dexron 3 vaatimuksen täyttävää ATF öljyä tarvitaan. (esim mobil ATF 320). Periaatteessa dex 2 kin menee...
1.1. varaa momenttiavain vähintään asteikolla 4-10Nm; 10mm hylsy, T27 / T30 / T? avaimia jotka sopivat myös em. momenttiavaimeen... Astia jäteöljylle, suppilo max 10mm kaulalla ö tikun reikään...
2. Autoa ylös (nosturille tai muuten että mahtuu alla touhuamaan)
3. Laatikon pohjassa on torx kantainen öljytulppa - laske tästä kaikki mitä tulee, n 2,5l.
4.- tulppa takaisin kiinni. 10Nm.
5. Avaa öljypohjaa paikoillaan pitävät pultit (6kpl).
6. Laske öljypohja alemmas (tikun putki on kiinni, voi irroittaa jos haluaa joko pohjasta tai ylempää mutta pohja voi myös roikkua ko putken varassa jos tilaa suodattimen ja tiivisteen vaihtoon on riittävästi. Pohjaa pitäisi saada syrjään että laatikosta valuvat loput öljyt pois.
7. Poista vanha pohjan tiiviste. Huolehdi että laatikko pysyy puhtaana roskista...
8. Irroita suodatin, 3 torx kantaista ruuvia Huom . valuu n, 0,5 l öljyä, älä sotke tai tee ympäristörikettä... laatikosta tippuu myös koko ajan hieman öljyä...
9. kiinnitä uusi suodatin varmistuttuasi ensin siitä että a) vanha suodattimen tiiviste (huulitiiviste tai o rengas) on pois ja b) uusi tiiviste on olemassa ja menee kunnolla paikoilleen (siihen 2 pultin vieressä olevaan reikään).
Suodattimen pultit (3kpl) kiristetään 8Nm tiukkuuteen.
10. laita uusi öp tiiviste paikoilleen jka nosta öp tiivisteineen, kiinnitä parilla pultilla, tarkista vielä että tiiviste istuu ok, kiinnitä loputkin pultit sormitiukkuuteen, tarkista edelleenkin tiivisten istuvuus joka puolelta, jos ok niin kiristä öp pultit 6Nm tiukkuuteen.
11. Lisää öljytikun putken kautta n. 3 litraa em automaattivaihteistoöljyä.
12. Laita tikku paikoileen ja lähde essolle kahville, tämän jälkeen pyörittele rinkiä kylillä niin että laatikko on about normaalilämpöinen. Sitten eikun parkkiin ja selataan kaavio läpi niin että keppiä käytetään jokaisessa asennossaan ja siirretään lopuksi parkille. Auto jätetään tyhjäkäynnille ja avataan konepelti, jonka jälkeen mennään miehekkäästi vetäisemään vaihteiston öljytikku esiin (se on se keltainen, punainen on moottoriöljy jota ei nyt ole suotavaa tarkistaa kun auto käy) ja tarkistamaan vaihteistoöljyn määrä, jos määrä täsmää niin voit nyt palkita itsesi pullakahvilla, muussa tapauksessa kaivetaan esiin joko suppilo ja öljypullo tai merkittävän öljyylimäärän kyseessä ollessa yritetään saada laskettua loodan pohjan propusta juuri sen verran pois (ei ole suositeltavaa tehdä kumpaakaan auton käydessä.
13. Kun homma viimein on onnistunut ajellaan taas tyytyväisenä tyttö tai poikaystävän kanssa tai yritetään jatkaa etsimistä / välttää törmäämistä... Muistetaan viedä öljy ja muut öljyiset roskat vastaanottopisteeseen kun se ei mitään maksa eikä jälleenkään syyllistytä ympäristörikkomukseen.
Comment
-
-
Originally posted by bmw886 View Postno mikäs tämä huuhtelu menetelmä on? ensimmäinen automaatti bemu nii ei ole hirveästi tullu perehdyttyä näihin automaattilatikoiden salaisuuksiinsiis entinen laatikko hajosi ja olen nyt laittamassa uutta tilalle ja uuden turbiinin..jos joku viitsisi kertoa tarkalleen miten pitää toimia sen öljynlaiton kans yms.. niin ei mene tuo uusi laatikko tai turbiini paskaksi...
En muista nyt ulkoa ZF:n koko öljymäärää? Onko autoon tuleva looda siis "kuiva" vai vain jossain toisessa autossa ollut josta on laskettu vain öp:n öljymäärä pois? Ei kait turbiini ole irti laatikosta?
Comment
-
-
Ittee kanssa sellanen ongelma askarruttanu, että autolla on nyt ajettu 172tkm, ja jossain 130tkm on vaihdettu suomessa laatikkoöljyt tähän(3l). Huoltokirjan mukaan huolto ohjelma on aikalailla aukoton saksassakin, mutta siitä nyt ei saa selvää onko varmasti laatikkoöljyt vaihdettu. Öljynvaihto alkais oleen ajankohtanen nyt, mutta uskaltaako sitä vaihtaa vaan sen huolto ohjelman mukaisen 3l joka tulee öp:stä ulos, vai pitääkö suosiolla viedä flushing vaihtoon?:think
Mitä WSE1 sanoo tähän?
E: auto siis 11/89 535iADUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
turbiini ja laatikko on erillään..kuis niin? uudessa laatikossa vielä vähän öljyä sisällä ja turbiini aika tyhjä...
Originally posted by WSE1 View PostSisälukutaito kunniaan tällä kertaa... Edellinen viesti koski siis normaaleja vaihtoja vanhempiin zfiin.
En muista nyt ulkoa ZF:n koko öljymäärää? Onko autoon tuleva looda siis "kuiva" vai vain jossain toisessa autossa ollut josta on laskettu vain öp:n öljymäärä pois? Ei kait turbiini ole irti laatikosta?Last edited by bmw886; 11-04-2009, 11:39.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostTuossa on laatikona ZF4hh22, simppelit ohjeet normaaliin öljyn vaihtoon...
FAQ:n korjauskirjoista tuommoiset perushuollot myös kuvin ja öljymäärät/laadut samasta osiosta.
Comment
-
Comment