Announcement

Collapse
No announcement yet.

M10 kansi sökö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • *Kaide
    Moderator
    • Nov 2002
    • 3228
    • HELLsinki

    M10 kansi sökö?

    Miten saa helposti todettua että onko kansi sökö?

    M10 lämmöt nousee ja huomasin että jäähdytinnestettä kadonnut syyläristä. Öljykorkin sisäpuolella valkoista vaahtoa mutta ei paljoa. Öljyt juuri vaihdettu niin en tiedä olisiko vielä kondenssivettä...

    Jäähdytinjärjestelmä huuhdeltu ja termari vaihdettu viimeviikolla.
    Olisiko jääny ilmaa järjestelmään?
    Ei ole paisuntasäiliötä ja syylärin korkki pitää paineet sisällä.
    Lämpöä tulee ohjaamoon tarvittaessa.

    PAri kertaa oli silleen että liikennevaloissa lämmöt nousi mutta kun nosti kierrokset 3000 niin laski pikkuhiljaa. Vika ei ole viskossa koska autossa on sähköflekti....

    ..hermo menee...
    E9, E21, E46/5, G01
  • tihuovin
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1422
    • Oulu

    #2
    Autossa on sähköflekti, mutta toimiiko se?

    Oletko huomannut harmahtavaa "pölyä" syylärissä tai muualla konehuoneessa, eli merkkejä vuodoista?

    Joskus esim. ylävesiletkussa saattaa olla pienenpieni reikä, ja kun paine nousee tarpeeksi (eli lämmönvaikutuksesta) ko. reisätä suihkuaa nestettä (sumuna) lämpimälle koneelle tai syylärille ja haihtuu saman tien.

    Itselläni oli vastaava ongelma, nestettä katosi mutta ei tiennyt että mistä. Aina kun pellin avasi, kaikki oli OK. Kunnes kerran "tilanne oli päällä" ja huomasin mistä oli kyse. Reikä oli tosi pieni, sitä ei edes havainnut kun letku oli kourassa. Mutta selvästi näki että tavaraa tuli ulos. Uusin letkun ja ongelma katosi.

    Tarkista kaikki letkut ja uusi tarvittaessa. Tarkista myös liitokset, monesti vuotaa juur sieltä, johtuen joko klemmarista tai sitten siitä että klemmari on lopulta rikkonut letkun.

    Tarkista ja uusi myös termostaatti, sekin saattaa jumittaa.

    t: Timo

    Comment

    • nos
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 627
      • Kokkola

      #3
      Minulla oli alavesiletkussa halkeama, lämmöt nousi ja vei nestettä, sitten se paukahti kerran kokonaan niin huomasin vasta vuodon.

      Comment

      • *Kaide
        Moderator
        • Nov 2002
        • 3228
        • HELLsinki

        #4
        Termarin luulisi toimivan kun vaihdoin sen viikko sitten. Flekti on erillisen kytkimen takana ja se toimii...

        Nyt on vesipumppu vaihdettu, katsotaan näkyykö vuotoja.... :?
        E9, E21, E46/5, G01

        Comment

        • energy
          BTCF Member
          • May 2003
          • 1694
          • Haukipudas, Oulu

          #5
          Re: M10 kansi sökö?

          Originally posted by *Kaide
          Öljykorkin sisäpuolella valkoista vaahtoa mutta ei paljoa.
          Tuo viittaa siihen, että jäähdytysnesteet pääsee sekoittuun öljyyn. Eli kansi halki tai jostain muualta ihmeen kautta.. Itsellä oli m20b20 kansi halki ja näkyi juuri noin. Myöhemmin alkoi semmoista ruskeaa tavaraa löytyä paisuntasäiliöstäkin :shock:
          :: e32 750il :: 03/1988 :: diamantschwarz ::
          :: e36 "330i 6-gang" cabrio :: 09/1995 :: cosmosschwarz :: projekti
          :: e46 325xi touring :: 11/2003 :: titansilber :: projekti

          Comment

          • mattij
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 197
            • Rankkula

            #6
            M10 kansi sökö?

            Joskus nuorempana rakensin 99 Saapasta (tämä on tunnustus synkästä menneisyydestä). Siihen laitettiin hienot vaakatuplat, nokka, ...... yms kivaa. Auto pelitti hienosti, kunnes alkoi nostamaan lämpöjä tyhjäkäynnillä. Tuntui ensin vähän sattumanvaraiselta, mutta sitten saatoin todeta että aina liikennevaloihin pysähdyttäessa alkoi lämpömittari nousta. Kun päästiin kunnolla liikkeelle palattiin taas päiväjärjestykseen.
            Etsin vikaa kissojen ja koirien kanssa, kunnes huomasin, että lisäilmaruuvit olivat löysällä. Tyhjäkäynnin seokset takaisin kohdalleen - ei lämpöongelmia.

            Eli mikäs vekotin tähän moottoriin tekee seokset. Tarkistapa minkälaista seosta koneelle tarjotaan tyhjäkäynnillä. Nimittäin jos oire on nimenomaan tuo liikennevalojuttu.

            2002ti -75, 1502 -75, M3 -15, X1 25d -17, 330e -17
            projektit
            1800TI -64, 1800 -65, 1800TI -65, 2002 -69, 2002ti (20-4) -73
            ex
            EMW 327 -55, 2002tii -73, 320i -82, 520iA -84, M535i -85, 520iA -87, 535i -88, 520i -90, 525iA -90, 525iAXT -90, 320iCabrio -90, M5 -91, 325iAXT -92, 325iCabrio -92, 323iACabrio -00, 525iAT -01, C1 -01, 325iACabrio -03, M3 Cabrio -03, 525iAT -04, 118i -05, M3 Cabrio -05, M5 Touring -07, Z4 M Roadster -08, E90 M3 -09, 116i -10, 530GT -10, 1M -11, 1M -12, 118iA -12

            sigpic

            Comment

            • T3
              BTCF Member
              • Oct 2003
              • 8530
              • Karhe

              #7
              Menihän sitten ne letkut sinne lämppärinkennolle oikeinpäin?
              Kannelta pitää mennä siihen kennon alempaan putkeen ja ylemmästä putkesta tulee paluu.
              Joskus nuo on jollakin mennyt väärinpäin ja aiheuttanut ilmalukon lämppärinkennolle. Kannattaa varmaan tuokin samalla tarkistaa.
              Tuskin tuo kuitenkaan vaikuttaa noihin nesteiden häviämisiin.
              .

              Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

              Comment

              • TheLoial
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 1109
                • Helsinki

                #8
                Yksi keino testata kansipahvi: Vanhasta tulpasta ja paineilmapikaliittimestä rakentelet adapterin tulonreikään jotta saat painetta kompuralla sylinteriin. Siitä sitten kuuntelemaan vuotaako ilma mistä ulos. Muista laittaa mäntä yläkuolonkohtaan jotta ei pääse venttiilien kautta ilimat karkuun. Kokeile kylmällä ja lämpimällä koneella.

                Ja onhan niitä muitakin, pitä kättä pakoputken päässä ja "kerää" kädellä putkesta tulevaa vettä, maista ja jos maistuu makealle, on jäähdytysnestettä => vuoto. Ei toimi jos syylärissä pelkkää vettä. Ellei pakokaasut sitten sankkaa valkoista usvaa.

                Comment

                • Hanza
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 1931
                  • Juvan Shell. Requiescat in pace

                  #9
                  Originally posted by TheLoial
                  Ja onhan niitä muitakin, pitä kättä pakoputken päässä ja "kerää" kädellä putkesta tulevaa vettä, maista ja jos maistuu makealle, on jäähdytysnestettä
                  Vois olla hassun näköstä, jos tuolla maailmalla tollasen näkis. Jannu kyykkii pakoputken päässä ja kerää nestettä kouraan ja sitte nuoleskelee sitä kämmenistä. Vois väkisinkin tulla mieleen mennä sanomaan et: "Älä hyvä mies sieltä juo tuu mukaan ni tarjoon sulle vaikka oluen, jos noin janottaa"
                  Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

                  t: luft waffel

                  "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

                  Comment

                  • darex
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2003
                    • 180
                    • Soini

                    #10
                    Re: M10 kansi sökö?

                    Originally posted by energy
                    Originally posted by *Kaide
                    Öljykorkin sisäpuolella valkoista vaahtoa mutta ei paljoa.
                    Tuo viittaa siihen, että jäähdytysnesteet pääsee sekoittuun öljyyn. Eli kansi halki tai jostain muualta ihmeen kautta.. Itsellä oli m20b20 kansi halki ja näkyi juuri noin. Myöhemmin alkoi semmoista ruskeaa tavaraa löytyä paisuntasäiliöstäkin :shock:
                    No mielestäni korkkiin muodostuva harmaa öljykerros voi kertoa pelkästään siitä että korkin tiivisteen läpi pääsee hieman kosteutta. Ja Suomen syksyssähän tätä kosteutta riittää. Mutta jos nokkaaksilan ja venttiilien päälläkin näkyy harmaata öljy mössöä niin tosiaan voi olla että kansipahville on käynyt vanhanaikaisesti.

                    Öljytikussakin pitäisi tällöin näkyä tuota mössöä ja kuplia, koska öljy ja vesihän eivät sekoitu.

                    No tietenkin voit kokeilla patentoimalla kompuran painepyssyn päähän jonkulaisen virityksen(joku vanerinpala tjsp) jolla saisit vesijärjestelmään luotua painetta. Sitten vain tarkastella mistä vedet roiskuvat.
                    BMW 318i Original is nice

                    Comment

                    • *Kaide
                      Moderator
                      • Nov 2002
                      • 3228
                      • HELLsinki

                      #11
                      Noniin, auto meni nyt talviteloille joten talven aikana on aikaa tutkia pähkäillä. Projekti alkaa luultavasti kannen irroituksella ja elvytyksellä.

                      Projektissa seuraa myös 323i akselistot joten hommaa riittää...
                      E9, E21, E46/5, G01

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎