Announcement

Collapse
No announcement yet.

EVAP venttiili

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Alhimiq
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 194
    • Helsinki

    EVAP venttiili

    Vikakoodin luku antoi tällaisen vikakoodin:
    "EVAP system purge control valve circuit"

    Voisko joku osoittaa, missä sijaitsee tuo EVAP venttiili realoem:ista?
    Auto on e46 320i 1999.

    Luin tältä foorumilta, että sinne menee jotain letkuja. Lainaus:

    "Nyt kun on evap venttiilin letkut oikeissa paikoissa kiinni, tulpat vaihdettu, ilmamassamittari putsattu ja mahdollisia imuvuotoja tiivistelty putos tyhjäkäynnin hc:t 300-400ppm paikkeille entisistä 700-800ppm lukemista.. Mitäs sitten keksittäis "

    Edellisellä viikolla vaihdoin huohottimen ja laitoin yhden huohottimesta lähtevän letkun (huohottimen ottoaukko #6) kiinni tähän #7:



    Huohottimen kuva:



    Laitoinko sen oikein, vai olisko mun pitänyt joku pää tuosta letkusta tunkea EVAPpiin?
    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"
  • fraatti
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 4595
    • Tampere

    #2


    eli tuolta hiilikanisterista tulee letku tuohon magneettiventtiiliin ja siitä letku menee kaasuläpälle. Osa sijaitsee imusarjan etureunassa ehkä hiukan alhaalla
    F11 535dX LCI
    Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

    Comment

    • Alhimiq
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 194
      • Helsinki

      #3
      Kiitos!

      Mikä on muuten tuon osan toiminta? Mitä se tekee/jättää tekemättä?

      xzxz
      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

      Comment

      • Osku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2005
        • 3324
        • Kouvola,Pilkanmaa

        #4
        Originally posted by Alhimiq View Post
        Mikä on muuten tuon osan toiminta? Mitä se tekee/jättää tekemättä?

        xzxz
        Taitaa olla jokin bensahöyryjen takaisin kierrätys järjestelmän ohjausventtiili,omassa M50 projektissa ihmettelin kans tota samaa systeemiä.

        Vanhemmissa vehkeissä(E30 325i) on vaan vaahtomuovinen suodatin ja nuo huurut pääsee ulkoilmaan vapaasti

        Ja siis laitoit tosta huohottimesta jonkun letkun tohon bensapaineen alipainesäätimen päähän ?
        Jos näin niin silloin tuolla benspaineen säätimellähän on ylipaine alipaineen sijaan ja bensanpaine on silloin väärä :think

        Tuohon paineen säätimelle varmaankin pitäis tulla imusarjasta oma alipaineletku.
        Last edited by Osku; 27-04-2009, 10:11.
        E30 24V 5D "Vakio"

        Originally posted by ///Make
        1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

        Comment

        • Alhimiq
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 194
          • Helsinki

          #5
          Osaisiko joku neuvoa, mikä letku (mistä osasta) pitäisi tulla tuohon bensapaineen alisäätimen päähän??? Vai on tuossa nyt ylipainetta alapaineen sijasta? mitä se mahtaa aiheuttaa? Pitäiskö bensapaineen alisäätimen päähän tulla letku tuosta EVAPista??

          Eli mihin menee kiinni letku #11?



          PS. Auto kulkee nyt OK. Voi varmasti kulkea vielä paremmin.


          EDIT!!!! Tutkin äsken molemmat kuvat ja voin vain todeta, että ainakin realoemin mukaan sillä letku, jonka yhdistin suoraan huohottimesta bensapaineen alisäätimen päähän, on sama osanumero. Eli eiköhän sen letkun pitäisi olla näiden kahden välissä? Siinä osan hakutulokset.

          Last edited by Alhimiq; 27-04-2009, 12:03.
          "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

          Comment

          • fraatti
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 4595
            • Tampere

            #6
            siis..

            Evap valvelle tulee letku tankilta -> hiilikanisteri -> tämä jatkaa sitten matkaansa kaasuläpänviereen eli bansahöyryt ohjataan imusarjaan poltettavaksi

            Bensanpaineen säätimeen tarvitaan alipaine joka otetaan imusarjasta ja tämä alipaine vaihtelee kuormitustilanteen mukaan nostaen/laskien bensapainetta

            bensanpaineen säätimen ja tuon solenoidin välillä välillä ei kuulu olla mitään letkua mikä yhdistää ne toisiinsa..
            F11 535dX LCI
            Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #7
              varaosanumero kertoo vain sen että kysessä on samasta kelasta tuleva letku eli tuota saat "metritavarana"
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • Alhimiq
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 194
                • Helsinki

                #8
                "Bensanpaineen säätimeen tarvitaan alipaine joka otetaan imusarjasta ja tämä alipaine vaihtelee kuormitustilanteen mukaan nostaen/laskien bensapainetta

                bensanpaineen säätimen ja tuon solenoidin välillä välillä ei kuulu olla mitään letkua mikä yhdistää ne toisiinsa.. "

                Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuohon bensanpaineen säätimeen yhdistetään kuitenkin letku? vai? Vai eikö siihen yhdistetä letkua lainkaan?

                Toiseksi, eikös huohottimessa ole alipainetta? Puhutaanhan huohottimen alipaineletkuista, jotka ovat siihen huohottimeen kiinni.

                Se on totta, että varaosa saattaa olla "metritavaraletkua", mutta miksiköhän sitten samaa letkua ei ole realoemin mukaan käytetty muissa paikoissa? Siellähän on muutama samanlainen letku.

                TAi sitten on niin, etten ymmärtänyt tekstiä ollenkaan. Voisitteko selventää, mihin lähtee letku bensanpaineen säätimeltä? Päässä pyörii nyt evap, huohotin, bensapaineen säädin + joku muu tuntematon, joka saatta olla tässä rumbassa mukana. Voiko tuosta EVAP systeemistä lähteä letku tuohon bensapaineen säätimeen? Ja jos kerran erittäin tyhmäksi heittäydytään, niin mitä tuolla solenoidilla nyt tarkoitetaan?
                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                Comment

                • fraatti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 4595
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Alhimiq View Post
                  "Bensanpaineen säätimeen tarvitaan alipaine joka otetaan imusarjasta ja tämä alipaine vaihtelee kuormitustilanteen mukaan nostaen/laskien bensapainetta

                  bensanpaineen säätimen ja tuon solenoidin välillä välillä ei kuulu olla mitään letkua mikä yhdistää ne toisiinsa.. "

                  Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuohon bensanpaineen säätimeen yhdistetään kuitenkin letku? vai? Vai eikö siihen yhdistetä letkua lainkaan?

                  Toiseksi, eikös huohottimessa ole alipainetta? Puhutaanhan huohottimen alipaineletkuista, jotka ovat siihen huohottimeen kiinni.

                  Se on totta, että varaosa saattaa olla "metritavaraletkua", mutta miksiköhän sitten samaa letkua ei ole realoemin mukaan käytetty muissa paikoissa? Siellähän on muutama samanlainen letku.

                  TAi sitten on niin, etten ymmärtänyt tekstiä ollenkaan. Voisitteko selventää, mihin lähtee letku bensanpaineen säätimeltä? Päässä pyörii nyt evap, huohotin, bensapaineen säädin + joku muu tuntematon, joka saatta olla tässä rumbassa mukana. Voiko tuosta EVAP systeemistä lähteä letku tuohon bensapaineen säätimeen? Ja jos kerran erittäin tyhmäksi heittäydytään, niin mitä tuolla solenoidilla nyt tarkoitetaan?
                  Evap valve = tuo solenoidi = sähkökäyttöinen venttiili

                  tuossa jonkun foorumilaisen kuva kun alipaineletku on paikoillaan bensapaineen säätimessä.

                  toinen pää tulee kiinni huohottimen hylkeen(hiukan kartinon mallinen osa)


                  tuossa on kuva tuosta evap valvesta
                  http://www.realoem.com/bmw/showparts...33&hg=13&fg=15 ja äkkiseltään katsoen letku menisi tuohon kaasuläpän kylkeen
                  Last edited by fraatti; 27-04-2009, 23:49.
                  F11 535dX LCI
                  Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                  Comment

                  • Alhimiq
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2006
                    • 194
                    • Helsinki

                    #10
                    Jes, eli bensapaineen säätimestä menee letku huohottimeen. Tämä selkis. Kiitos!

                    Tuo EVAP vikakoodi selvisi myös. Kävin eilen kurkkimassa ja mieleen tuli, että käynnistimme koneen tuo EVAP pois kytkettynä etsiessämme vikaa yhteen toiseen probleemaan (rallatukseen, vanos tai jokin sieltä päin).
                    "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                    Comment

                    • Snadi
                      Newbiemmer
                      • Feb 2005
                      • 7

                      #11
                      lainataas tätä ketjua:

                      eli auto on 318i touring -96 m43 koneella.

                      Oireet: lähtee käymään kylmänä normisti vaan kun lämpenee nin pätkäsee pari kertaa ja sammuu. Jos het yrittää uudelleen käymään niin ei tahdo lähteä, hetken seisomisen jälkeen kyllä.

                      Vikakoodi paikallistaa vian olevan juurikin EVAP-venttiilissä. Kun olen ihan nöösi näissä vikakoodijutuissa niin voiko tämä olla vain oire eikä syy. Letkut hiilipöntöltä ja imusarjaan ovat ehjät.Otin venttiilin irti ja sain vastukseksi 440 ohmia. Onko arvo normaali kun en mistään löytänyt mitta-arvoja tälle?

                      -Ari

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4595
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Snadi View Post
                        lainataas tätä ketjua:

                        eli auto on 318i touring -96 m43 koneella.

                        Oireet: lähtee käymään kylmänä normisti vaan kun lämpenee nin pätkäsee pari kertaa ja sammuu. Jos het yrittää uudelleen käymään niin ei tahdo lähteä, hetken seisomisen jälkeen kyllä.

                        Vikakoodi paikallistaa vian olevan juurikin EVAP-venttiilissä. Kun olen ihan nöösi näissä vikakoodijutuissa niin voiko tämä olla vain oire eikä syy. Letkut hiilipöntöltä ja imusarjaan ovat ehjät.Otin venttiilin irti ja sain vastukseksi 440 ohmia. Onko arvo normaali kun en mistään löytänyt mitta-arvoja tälle?

                        -Ari
                        ettei tulis liiallinen alipaine tankkiin.. toimiiko tankinkorkki auki?
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Snadi
                          Newbiemmer
                          • Feb 2005
                          • 7

                          #13
                          Originally posted by fraatti View Post
                          ettei tulis liiallinen alipaine tankkiin.. toimiiko tankinkorkki auki?
                          Samanlainen myös korkki auki.

                          Sellainen havainto että kun siinä starttailin sitä niin akku hyytyi totaalisesti aika pian. Se on vaihdettu vissiin joskus -04 tai -05 eli ikää on. Mutta eikai heikko akku voi moista vikaa aiheuttaa?

                          Toinen juttu oli se ettei EVAP vikakoodi enää esiintynyt. Ainakin ykköstulppa oli märkä kun sen avasin ja bensa haisi aikas voimakkaasti kun siinä starttailin.

                          Nyt se saa olla akkulaturin päässä yön yli, katotaan sitten , mutta kaikki ideat ois enempi kun tervetulleita.

                          -Ari

                          Comment

                          • Snadi
                            Newbiemmer
                            • Feb 2005
                            • 7

                            #14
                            Originally posted by Snadi View Post
                            Nyt se saa olla akkulaturin päässä yön yli, katotaan sitten , mutta kaikki ideat ois enempi kun tervetulleita.

                            -Ari
                            Päivitystä... Yön yli levänneenä en saanut rotteloa enää ollenkaan käymään... Akussa riittää kyllä nyt puhtia mutta lupailee ja hörähtäkin hetken mutta ei jää käymään. Taidan uusia sen venttiilin ja ihmetellä sitten taas lisää.

                            -Ari

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎