Nii semosta ku aina puhutaa noista pakopesistä numeroilla ja mä niistä mitää ymmärrä. Ison näkönen toi oma on ja siinä on lukema #16. Onkos toi sit se just se? :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Holset pakopesän koko?
Collapse
X
-
Originally posted by S.Kaulaote View PostNii semosta ku aina puhutaa noista pakopesistä numeroilla ja mä niistä mitää ymmärrä. Ison näkönen toi oma on ja siinä on lukema #16. Onkos toi sit se just se? :think
edit. (jostain lukenu et #16 = A/R 1.13, en kyllä enää muista mistä)Last edited by Jasu; 30-04-2009, 00:20.
-
-
Originally posted by S.Kaulaote View PostTuokaa ny ei oikeestaa sano mittä..
Turbon mitoituksessa on tärkeä turbiinipuolen A/R-suhde, kuten .35, .47, .64, .84, 1.00 jne. A tarkoittaa turbiinikotelon suuaukon pinta-alaa ja R turbiinpyörän keskipisteen ja suuaukon keskipisteen välistä etäisyyttä. Mitä pienemmästä reiästä(A) ahdin imee pakokaasuja, sitä nopeammin kaasut pyörittävät turbiinin siipiä. Pieni A/R suhde saa aikaan turbon nopean ahtamisen, mutta tällöin alkaa ahdin myös nopeasti rajoittaa maksimipainetta. Suuri tilavuuksissa moottorissa pieni A/R suhde voi kasvattaa pakokaasujen vastapainetta ja nostaa lämpötilaa. Oikea A/R suhde on aina kompromissi moottorin hyvän vasteajan ja suuren tehon väliltä.
Otetaan moottori ja kaksi erilaisella A/R-suhteella olevaa turboa/turbiinipesää
#1. Turbiinipesän A/R 0.60 ja #2. Turbiinipesän A/R 1.00
#1: A/R 0.60 hyvä alavääntö ja nopea ahtopaineen nousu heti alakierroksista lähtien. Erittäin hyvä ajettavuus kadulla ns. päivittäisessä käytössä. Yläkierroksilla kehittyy reilusti vastapainetta, joka hieman pudottaa tehoa yläpäästä.
#2: A/R 1.00 selvästi havaittavissa oleva tehopiikki, alakierroksilla ns. laiska (lue heikko alavääntö), koska ahtopaineet eivät nouse. Selvästi #1 versiota kilpakäyttöön sopivampi, koska kilpakäytössä käytetään suurimmaksi osaksi kierrosalueen yläpäätä. Kuljettajan kuitenkin muistettava, että alavääntö ja herkkyys uhrattu yläkierroksia / tehoa ajatellen. Suurempi maksiteho kuin pienemmällä version #1 A/R-suhteella.Last edited by -Jarno-; 30-04-2009, 07:10.
Comment
-
Comment