Announcement

Collapse
No announcement yet.

Holset pakopesän koko?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • S.Kaulaote
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 1579
    • Woikkaalla

    Holset pakopesän koko?

    Nii semosta ku aina puhutaa noista pakopesistä numeroilla ja mä niistä mitää ymmärrä. Ison näkönen toi oma on ja siinä on lukema #16. Onkos toi sit se just se? :think
    Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

    -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
    -Mitsubishi "runkkari"
  • Jasu
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 2110
    • Tampere / Isojoki

    #2
    Originally posted by S.Kaulaote View Post
    Nii semosta ku aina puhutaa noista pakopesistä numeroilla ja mä niistä mitää ymmärrä. Ison näkönen toi oma on ja siinä on lukema #16. Onkos toi sit se just se? :think
    Sehän se.

    edit. (jostain lukenu et #16 = A/R 1.13, en kyllä enää muista mistä)
    Last edited by Jasu; 30-04-2009, 00:20.
    Volvo S80 V8
    Mercedes C250d
    M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

    Comment

    • S.Kaulaote
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 1579
      • Woikkaalla

      #3
      #16 = A/R 1.13
      Tuokaa ny ei oikeestaa sano mittä..
      Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

      -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
      -Mitsubishi "runkkari"

      Comment

      • S.Kaulaote
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2006
        • 1579
        • Woikkaalla

        #4
        Mutta luulisin että ei ainakaa tartte isompaa pesää toho omaa M10 hommata..
        Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

        -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
        -Mitsubishi "runkkari"

        Comment

        • -Jarno-
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 1140
          • Salo

          #5
          Originally posted by S.Kaulaote View Post
          Tuokaa ny ei oikeestaa sano mittä..
          Ahtimen A/R suhde
          Turbon mitoituksessa on tärkeä turbiinipuolen A/R-suhde, kuten .35, .47, .64, .84, 1.00 jne. A tarkoittaa turbiinikotelon suuaukon pinta-alaa ja R turbiinpyörän keskipisteen ja suuaukon keskipisteen välistä etäisyyttä. Mitä pienemmästä reiästä(A) ahdin imee pakokaasuja, sitä nopeammin kaasut pyörittävät turbiinin siipiä. Pieni A/R suhde saa aikaan turbon nopean ahtamisen, mutta tällöin alkaa ahdin myös nopeasti rajoittaa maksimipainetta. Suuri tilavuuksissa moottorissa pieni A/R suhde voi kasvattaa pakokaasujen vastapainetta ja nostaa lämpötilaa. Oikea A/R suhde on aina kompromissi moottorin hyvän vasteajan ja suuren tehon väliltä.


          Otetaan moottori ja kaksi erilaisella A/R-suhteella olevaa turboa/turbiinipesää
          #1. Turbiinipesän A/R 0.60 ja #2. Turbiinipesän A/R 1.00

          #1: A/R 0.60 hyvä alavääntö ja nopea ahtopaineen nousu heti alakierroksista lähtien. Erittäin hyvä ajettavuus kadulla ns. päivittäisessä käytössä. Yläkierroksilla kehittyy reilusti vastapainetta, joka hieman pudottaa tehoa yläpäästä.

          #2: A/R 1.00 selvästi havaittavissa oleva tehopiikki, alakierroksilla ns. laiska (lue heikko alavääntö), koska ahtopaineet eivät nouse. Selvästi #1 versiota kilpakäyttöön sopivampi, koska kilpakäytössä käytetään suurimmaksi osaksi kierrosalueen yläpäätä. Kuljettajan kuitenkin muistettava, että alavääntö ja herkkyys uhrattu yläkierroksia / tehoa ajatellen. Suurempi maksiteho kuin pienemmällä version #1 A/R-suhteella.
          Last edited by -Jarno-; 30-04-2009, 07:10.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎