Announcement

Collapse
No announcement yet.

TDS Nokkaketjupyörän pultti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    TDS Nokkaketjupyörän pultti

    Pitääkö TDS:n nokkaketjupyörän Torx-pultti vaihtaa aina jos sen irrottaa? Sain ristiriitaista tietoa asiasta. Pultin voisi tietysti sinällään vaihtaakin, mutta sitä ei tunnu Suomen maalta löytyvän tämän viikon puolelle.

    Tieto tuosta vaihtamisesta pitäis löytyä ainakin TIS:stä, mutta itsellä ei ko. ohjelmaa ole.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • zakspeed
    BTCF Member
    • Nov 2003
    • 1996
    • Tampere/kainuu

    #2
    Pitää vaihtaa.
    -M5- '00
    -i3 94 rex '19
    -Ascona B 4.0 '80
    Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
    -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
    -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

    Comment

    • Jaska T
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 215
      • Pyhäsalmi

      #3
      Originally posted by ockelbo4500 View Post
      Pitääkö TDS:n nokkaketjupyörän Torx-pultti vaihtaa aina jos sen irrottaa? Sain ristiriitaista tietoa asiasta. Pultin voisi tietysti sinällään vaihtaakin, mutta sitä ei tunnu Suomen maalta löytyvän tämän viikon puolelle.

      Tieto tuosta vaihtamisesta pitäis löytyä ainakin TIS:stä, mutta itsellä ei ko. ohjelmaa ole.

      Se tais olla kuiteskin lopulta aivan "normi" 12.9 kovuuden pultti vaikkakin erikoisella kannalla? Itse ainaskin uskaltaisin käyttää uudestaan jos ei ole muita vaihtoehtoja.

      Asiasta kolmanteen, ootkos tehnyt tuolle moottorille nokanajoitustyökalua?
      Last edited by Jaska T; 06-05-2009, 22:32.

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 924
        • Sotkamo--Oulu

        #4
        Enpä oo tehny. se kyllä helpottas ajoitusta aika lailla. Nythän sen joutuu tekemään tyyliin kahden apumiehen kanssa. Eli yks pitää jakoavaimella nokkaa paikallaan ja yks kattoo suorakulmalla nokan asentoa ja yks kiristää pultin. Eli hieman vaikeetahan se on.

        Mutta kait siihen aika helpolla semmosen ajoitustyökalunkin tekisi. Tuntuu vain että ei sitä jaksa tehdä kun tarttee kerran tai pari...ehkä.

        Mutta palataan alkuperäiseen. Eli jos jollain hyllyssä uutena tuo ko. pultti niin ilomielin sen voisin ostaakin. Edellyttäen toki että pultin saisi Sotkamo-Oulu akselille perjantaihin mennessä.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Jaska T
          BTCF Member
          • Aug 2007
          • 215
          • Pyhäsalmi

          #5
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Enpä oo tehny. se kyllä helpottas ajoitusta aika lailla. Nythän sen joutuu tekemään tyyliin kahden apumiehen kanssa. Eli yks pitää jakoavaimella nokkaa paikallaan ja yks kattoo suorakulmalla nokan asentoa ja yks kiristää pultin. Eli hieman vaikeetahan se on.

          Mutta kait siihen aika helpolla semmosen ajoitustyökalunkin tekisi. Tuntuu vain että ei sitä jaksa tehdä kun tarttee kerran tai pari...ehkä.

          Mutta palataan alkuperäiseen. Eli jos jollain hyllyssä uutena tuo ko. pultti niin ilomielin sen voisin ostaakin. Edellyttäen toki että pultin saisi Sotkamo-Oulu akselille perjantaihin mennessä.
          Auttasko sellanen tieto, että volkkarin dieseleissä on täsmälleen samainen pultti?

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 924
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Kiitos tiedosta. Tokihan se auttaa jos vielä tietäisin missä mallissa. Ilmeisesti volkkarissakin kyseessä nokkapyörän pultti.

            Niin ja tuli mieleen että löytyneehän se pultti opel liikkeestäkin kun siellä tuota bemarin moottoria pellin alla asustelee omegassa.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 924
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Tänään soitin Opel liikkeeseen. Jannu katteli pulttia koneelta ja sano että ei oo heilläkään varasto-osana. Sano että Ruottista saa jos haluaa hintaan 14€(ryöstöhinta). Arveli kuitenkin että pultin voi huoletta käyttää uudestaan koska kiristys on vain 20Nm+35 astetta, eli ei mahdottoman paljon. Sano vain että moottoreissa on paljon pultteja jotka valmistaja kehottaa varmuuden maksimoiseksi vaihtamaan, vaikka tarvetta ei olisikaan. merkkihuollon toki noilla ohjeilla mentävä omissa remonteissaan.

              Joten taidanpa vanhalla pultilla koneen kasata jos saan kannen koneistamolta huomenna. Oli onneksi koeponnistuksen perusteella ehjä kansi.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                Originally posted by ockelbo4500 View Post
                Tänään soitin Opel liikkeeseen. Jannu katteli pulttia koneelta ja sano että ei oo heilläkään varasto-osana. Sano että Ruottista saa jos haluaa hintaan 14€(ryöstöhinta). Arveli kuitenkin että pultin voi huoletta käyttää uudestaan koska kiristys on vain 20Nm+35 astetta, eli ei mahdottoman paljon. Sano vain että moottoreissa on paljon pultteja jotka valmistaja kehottaa varmuuden maksimoiseksi vaihtamaan, vaikka tarvetta ei olisikaan. merkkihuollon toki noilla ohjeilla mentävä omissa remonteissaan.

                Joten taidanpa vanhalla pultilla koneen kasata jos saan kannen koneistamolta huomenna. Oli onneksi koeponnistuksen perusteella ehjä kansi.
                Oliko tiivisteessä vikaa? Onko ponnistettu myös lämpimänä?
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 924
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  En kyllä tiedä (vielä) miten ovat koeponnistuksen tehneet. Silmämääräisen tarkastuksen jälkeen kuitenkin näytti siltä että vika on ollu juurikin siinä tiivisteessä tai sitten kannen tasopinnassa. Siinä oli ehkä pieni syöpymä vesireiän vieressä, jolloin tiivistävä alue on jäänyt tavallista ohuemmaksi. No nyt siitä kuitenkin tasopinta plaanataan sen verran että kaikki pikku lommot ja töhnät ainakin lähtee pois.

                  Vikahan oli siis tässä tapauksessa semmonen että autolla pystyi ajamaan, mutta aina aika ajoin tuli ilmaa sinne järjestelmään sen verran että joutui ilmaamaan sitä järjestelmää. Rupesi jo tympimään kun joutu viikon välein ilmaamaan ja uutta nestettä kippailemaan sinne. En kuitenkaan koskaan antanu ilmaa tulla niin paljon että kone ois alkanu lämmetä liikaa sen takia.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎