Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38 ahdettuna, nokkien ajoitus? Teholapun spekulointia...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MikkoV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 631
    • Sastamala

    S38 ahdettuna, nokkien ajoitus? Teholapun spekulointia...

    Lähdetään siitä että miten S38B36 koneessa pitäis olla nokat ajoitettu tehtaalta. Omasta sain mittaustulokseksi imu 1.6mm ja pako 2.0mm ykk:ssa, noin...

    Mites ahdetussa lähtisitte testaamaan vai löytyykö faktaa? Mulla tuo eaton M112 ahtimella ahtoja 0.5bar

    Tuossa dynolappu ihmeteltäväksi, tuossa kohtaa missä tehokäyrä lakkaa nousemasta alkaa ahtopaineet lievästi nousemaan. Jokin paikka ahdistaa.

    Ajatuksia...
    Attached Files
    E70 3.0SD -08
    .................................................. ................................
    Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70
  • MikkoV
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2003
    • 631
    • Sastamala

    #2
    Tuleepas taas nihkeästi vastauksia kun kiireesti kaipaisi jotain oikeaa teknistä neuvoa.

    Mahtaako noita nokkien ajoitusohjeita ylipäätään löytää mistään, muuta kuin että merkit kohdalleen...
    E70 3.0SD -08
    .................................................. ................................
    Autoviitala Drift Team, Chevrolet Camaro RS 6.2 LS3 S/C -70

    Comment

    • ajk
      Bimmer Rookie
      • Dec 2005
      • 50

      #3
      jotaki faktaa ja ajatuksia

      Tuosta vakionokasta tahtoo olla vaan tiedot 264/110 ja 10,7mm nosto. Ei tietoa millä nostolla tuo 264 astetta ilmoitetaan. Vaihtoehdot 0,0mm...0,1mm...1mm tai venttiilin välys, mutta luultavimmin 0,1mm.

      Ajoitus: 110 on lähes varmasti nokan centerline(jos ilmoitetaan ajoitus ”intake centerline”), kun yleensä nokan ajoituskohta ilmoitetaan nuin(muutoin ”intake max lift”-ajoitus max nostosta). Nokan keskikohta on siis 110 astetta ykk:n jälkeen eteenpäin eli 70 astetta eakk:taa.

      264/2=132 astetta(nokan profiilin keskikohta/puoliväli). 132-110=22 astetta---eli imunokka avautuu 22 astetta eykk:taa.
      nokan keskikohta on siis 70 astetta eakk:ta, josta saadaan 132-70=62 astetta eli imunokka sulkeutuu 62 astetta jakk:n.

      Nuista laskemalla saadaan 22+180(ykk:sta akk:taan)+62=264 astetta.

      Pakonokka on ajoitettu samallalailla, kun ei ole laitettu eri tietoja. Eli pako avautuu 62 astetta eakk:ta ja sulkeutuu 22 astetta jykk:n.

      (esim schrick:n 280 asteisen nokan tarkat ilmoitetut arvot on 280/110, 30-70-70-30, 2,7mm ykk, 11mm nosto, (0,35/0,35 välykset imu/pako).
      Nuo tulee myös just saman laskemisen mukaan kuin ylempänä oli laskettu 264 asteisen nokan ajoitukset.

      Sun ilmoittamat nostot ykk:ssa, voi olla oikeatkin, koska imunokan ja pakonokan profiilista ei ole tietoa.

      Kannattaa tarkistaa oikea ykk heittokellon ja astelevyn kanssa niin saa tarkan kohdan ja sitte alkaa kattomaan nokkien ajoitusta.
      kokeilee heittokellolla ensin vaikka 0,1mm alku nostosta 0,1mm loppunostoon ja kattoo onko se 264 astetta ja jos ei niin hakee sen nostokohdan mistä tulee 264 astetta niin sen jälkeen on oikea ajoitus helppoa.

      Muutoksia: Overlapista tuskin on vaivaa mek.ahdetussa, kun pakopuolen saa helposti virtaamaan niin paljon kuin haluaa ku ei tarvi miettiä turbon pakopesän virtausta ja turbon heräämistä. Kuitenki kun pakopaineet kasvaa isommaksi ahtopaineita niin suuresta overlapista rupeaa olemaan haittaa kun pakokaasut rupeaa työntämään tuoretta seosta takaisin imupuolelle. Jos moottori ei toimi isolla overlapilla niin joku muu paikka on mitoitettu väärin.
      Pakopaineet tietenki kertos heti ahdistaako pakosarja/putkisto.

      Pakopuolen myöhempi sulkeminen/avaaminen (lisää overlappia):
      plussat
      -imuvirtaus käynnistyy tehokkaasti
      -hyvä huuhtelu ja jäähdytys(turbot)
      -hyötysuhde kasvaa

      miinukset
      -päästöt kasvaa, mutta tässä tilanteessa sillä ei ole merkitystä.
      -kaasunvaihto käynnistyy hitaammin/huonommin, kun pako avataan myöhemmin.
      -jos liian paljon myöhästetään niin rupeaa imemään pakokaasuja sylinteriin takas.

      Imun aikaistaminen(lisää overlappia):
      -siirtää tehoa alemmille kierroksille ja huippukierrosten teho kärsii ja on alempi kuin myöhäisellä ajoituksella.


      Imun myöhästäminen(vähentää overlappia):
      -saadaan enemmän tehoa korkeilla kierroksilla ja siirtää huipputehoa ylemmäs.

      (1-nokkasessa aikaistaminen lisää vääntöä, mutta laskee huipputehoa.)

      Pako kannattais avata aikasin korkea ahtoisessa moottorissa, että pakokaasut pääsee ulos hyvin ja toisaalta sulkea myöhemmin että olis hyvä huuhtelu/jäähdytys.

      Ainahan se kiinteä ajoituksellisen nokka-akselin ajoitus on kompromissi ja nyt on 264 asteinen nokka niin eipä sitä kovin paljoa muutella, mutta kokeilemalla pikku muutoksia voi tulla hyvinki erilaisia tuloksia tehoissa.

      Tuossa vois kokeeksi laittaa imua pikkusen myöhäsemmälle(esim 5 astetta) ja pako antaa olla eka paikallaan, jos paranee niin imua viellä myöhäsemmälle(5-10astetta).
      Kokeilee laittaa myöhemmin pakoa jonku asteen myöhäsemmälle kans, kuitenki ettei kalaha venttiilit mäntään...hyötysuhteen pitäis kasvaa ja saadaan ainaki tuoretta seosta paremmin sylinteriin, kun pakokaasut virtaa viellä pitkän aikaa ykk:n jälkeen putkistoon ja tuore paineseos puskee niitä loppurippeitäkin etemmäs, jos pakopaineet ei ole liian isot(tuskin on, kun ei ole mutkaa ahdistamassa).
      Seuraava vaihtoehto ainoastaan siinä tapauksessa, että pakokaasuja(pakopainetta) on niin paljon ja putkisto ahdas, jolloin se ahdistaa jo huomattavasti konetta.
      (pakoa aikaisemmalle, jotta pakokaasut pääsee tarpeeksi aikasin sylinteristä pois, ettei ahdista männän ylösnousua ja työnnä tuoretta seosta takas imusarjaan...pakopaineiden pitäs periaatteessa olla pienemmät kans ja ahdinhan työntää kuitenkin uutta seosta sylinteriin overlapin aikana samalla puskien pakokaasuja pois ja ainakin estäen osaa tulemasta putkesta takas sylinteriinpäin). hyötysuhde ja overlap pienenee, mutta onhan tuota viellä ahdettuun aika lailla.

      Tietenki vois vaihtaa koko imunokan kireämpään ja ajoittaa se sitten sopivasti. Pako tuskin viellä ahdistaa huomattavasti isommillakaan tehoilla.

      Hirviä työ vaan muuttaa nokan ajoituksia ja ajaa taas penkissä välillä.

      Testattua faktaa ei ole näyttää, joten kokeilemaan vaan penkkiin.

      Sekava teksti, mutta jospa tuosta jotaki apua olis ja jos ei oo tai ei tajua niin ei kannata lukia toista kertaa…heh. voipi olla jotain asia/kirjotusvirheitä ku väsyneenä näppäilin tekstin, mutta joku nerohan se laittaa siitä kuitenki kommenttia.
      Last edited by ajk; 12-05-2009, 21:48.

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #4
        Kiitos ajk hyvistä ja yksityiskohtaisista ohjeista Tota voi jo sanoa uhrautumiseksi kirjoitusajankohtakin huomioiden .

        Noista on apua varmasti monelle.

        Janne
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎