Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perä painuu liian alas veneen vedossa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teamwerner
    Bimmer Rookie
    • Jan 2008
    • 175
    • Tampere/Kangasala

    Perä painuu liian alas veneen vedossa.

    Hei,

    olisin kysynyt hieman vinkkejä, että onko mitään tehtävissä seuraavan ongelmaan. Vetoautona on 330d Touring, jolla ajoittain vedetään 1000kg painoista uisteluvenettä perässä. Nyt tarve on selkeästi lisääntynyt. Auto on muuten loistava vetopuuhissa, sekä erittäin hyvin vetää kuormaa perässään. Mutta edellinen omistaja on madaltanut autoa, jolloin perä laskee turhan alas vetopuuhissa. Onko mitään tehtävissä, tyyliin kumivahvikkeita iskareihin, onko jotain erityisiskareita tähän tarkoitukseen tai voiko perää nostaa helposti.
    Tarkoituksena luonnollisesti olisi, että autosta ei tulisi täysin tyhmän näköinen.

    Kiitos neuvoista!
  • peltone
    BTCF Member
    • Jan 2005
    • 8092
    • Willähde

    #2


    Bilteemasta saa ainakin tällaisia.

    "JOUSEN VÄLIKUMI, 6-PAKKAUSAuttaa kun jouset väsyvät ja maavara jää pieneksi. Asennettava kolme kpl samalle jousen kierrokselle.

    Tuotenro
    341710"
    E30 316 -87
    E91 325i -06
    E61 530d -06
    F10 520d -14
    ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

    Comment

    • siksta
      Bimmer Fanatic
      • May 2004
      • 675
      • Orimattila

      #3
      Itellä samaa ongelmaa, silloin ku takapenkki täynnä ihmisiä.

      Vaihtoehtoina näen itse joko vahvistetut jouset, valmiina tai teetettynä tai sitten jäykkyys-säädettävät iskarit.
      Jäykkyyshän ei oo koskaan pahasta, varsinkaan takana, koska yliohjautuvuus lisääntyy.

      Vahvistettuja jousia teetettynä esim. Vallilan Takomo
      Last edited by siksta; 03-06-2009, 10:32.
      F25 3.0D M-sport, F20 118i M-sport

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #4
        Originally posted by teamwerner View Post
        Hei,

        olisin kysynyt hieman vinkkejä, että onko mitään tehtävissä seuraavan ongelmaan. Vetoautona on 330d Touring, jolla ajoittain vedetään 1000kg painoista uisteluvenettä perässä. Nyt tarve on selkeästi lisääntynyt. Auto on muuten loistava vetopuuhissa, sekä erittäin hyvin vetää kuormaa perässään. Mutta edellinen omistaja on madaltanut autoa, jolloin perä laskee turhan alas vetopuuhissa. Onko mitään tehtävissä, tyyliin kumivahvikkeita iskareihin, onko jotain erityisiskareita tähän tarkoitukseen tai voiko perää nostaa helposti.
        Tarkoituksena luonnollisesti olisi, että autosta ei tulisi täysin tyhmän näköinen.

        Kiitos neuvoista!
        Jaksatko nostaa trailerin koukusta yhdellä kädellä? Onko aisapaino mielestäsi kohdallaan? Oletko kokeillut lastata venettä hieman paremmin?

        Koukkuunhan ei saisi tulla mitään satojen kilojen aisapainoa, vaan luokkaa 50 - 75kg. Tee niin, että mittaat kaaresta napaan ilman traileria. Sitten mittaa kaaresta napaan joku kevyt henkilö koukun päällä seisten. Lopuksi kytke traileri ja siirrä venettä (taakse), että saat kaaresta napaan -mitan kohdilleen. Tuolloin jaksat irroittaa trailerin helposti, eikä aisapainokaan ole enää väärä.

        Toki jos jouset pohjaa asianmukaisella aisapainolla, on jossain vikaa -> vaihda jouset.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • teamwerner
          Bimmer Rookie
          • Jan 2008
          • 175
          • Tampere/Kangasala

          #5
          Kiitos erittäin nopeista vastauksista.

          Nopeaakin nopeampi vastakysymys, olen myös kuullut Bilteman ja muiden vastaavista välikumeista. Onko niistä kellään kokemusta, että auttavatko todellisuudessa? Voisin kuvitella, että jotain vaikutusta on.

          Kiitos paljon linkistä tuonne Vallilan Takomon sivuille.

          Asia on siinä mielessä akuutti, että haluaisin nykyisen auton kohtuulliseen vetokuntoon. Lisäksi joudun vaihtamaan autoa loppukesän ja alkusyksyn aikana, kun 300- sarjalainen ei enää riitä perheelle.
          Olen katsellut noita 530d ja 525d malleja(E61) ja eivät niidenkään maavarat päätä huimaa. Joten niihin varmasti joutuu tilaamaan Vallilan Takomolta sopivat iskarit.
          Meinasin tuossa jo Sortua Volvon XC70 sektorille, mutta ei sitten yhtään sykähdytä tuo auto. Jatkossa venettä tullaan avovesikautena hinaamaan aika paljonkin, joten asia pitää saada kuntoon.

          Kiitos vastauksista!

          Comment

          • teamwerner
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 175
            • Tampere/Kangasala

            #6
            Trailerin aisapainoa on kyllä säädetty kovasti, mutta onhan tuo 330d touring pirun matala jo lähtötasosta, se on selvä.
            Pitänee vielä tehdä tarkistus painon suhteen, mutta uskon että ongelma ei sillä täysin korjaannu.

            Kiitos taas vinkeistä!

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #7
              Mikä alustasarja alla on, eli paljonko mitat kaaresta vanteen keskiöön?
              Mulla on autossa edessä -55mm ja takana M-sportin omat jouset, mitat navasta kaareen 330mm edessä ja takana. Nuo M-sportin omat kestävät painoa huomattavasti paremmin kuin muut madallusjouset mitä itsellä on alla ollut.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • touring39
                BTCF Member
                • May 2005
                • 3901
                • Kaarina

                #8
                Originally posted by teamwerner View Post
                Trailerin aisapainoa on kyllä säädetty kovasti, mutta onhan tuo 330d touring pirun matala jo lähtötasosta, se on selvä.
                Pitänee vielä tehdä tarkistus painon suhteen, mutta uskon että ongelma ei sillä täysin korjaannu.

                Kiitos taas vinkeistä!
                Kyllä mä lähtisin tosta aisapainosta liikkeelle. Hienosäädät vain veneen paikan traikulla niin, että aisapainoa on tuo ~50kg. Toki esim. iso polttoainelasti veneen perässä vaikuttaa yllättävän paljon.
                Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                Ex:
                e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                Comment

                • MasaTDS
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 1606
                  • Tampere

                  #9
                  no jos nyt olet autoa vaihtamassa tämän vuoden sisällä,niin osta sellainen auto jossa on tasonsäätö perässä,ainakin e34 touringissa toimi erittäin hyvin vaikka oli painoa päällä,tasaa perän takaisin lähtöasentoon hydrauliikalla.Enkä tietenkään tarkoita että vaihtaisin noin paljon vanhempaan autoon vaan esimerkkinä,onko e39 ja e60 käytetty tasonsäätöa,ei ole tullut perehdyttyä.
                  E24 635csi
                  M-B W140
                  Citroen c4 coupe
                  H-D sportster chopper

                  Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                  Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                  Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                  www.mpanet.fi

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16421
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by peltone View Post


                    Bilteemasta saa ainakin tällaisia.

                    "JOUSEN VÄLIKUMI, 6-PAKKAUSAuttaa kun jouset väsyvät ja maavara jää pieneksi. Asennettava kolme kpl samalle jousen kierrokselle.

                    Tuotenro
                    341710"
                    Eiköhän nuo ole poissuljettu, itse en laittaisi mihinkään noita.

                    Comment

                    • teamwerner
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2008
                      • 175
                      • Tampere/Kangasala

                      #11
                      Okra Pokra elikkäs tarkistellaan vielä aisapainoa.
                      Paljonkohan tuo polttoainetankki vaikuttaa asiaan? Omassa Dragon uisteluveneessä tuo 100l tankki on veneen perässä.

                      Vallilan takomosta kysyin tarjouksen esim 530D touringiin vahvistetuista jousista. Työ 2-3 päivää ja kustannus 350€(liekö ollut ALV mukana).
                      Pidin kohtuullisena, mutta mietin että ovatko tarpeelliset seuraavan autoon? Lähinnä mietityttää se, että kun tulee työajoa vuodessa 40.000km niin en viitsisi ajo-ominaisuuksista aivan kamalasti tinkiä.
                      Mietteitä?

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16421
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by siksta View Post
                        Itellä samaa ongelmaa, silloin ku takapenkki täynnä ihmisiä.

                        Vaihtoehtoina näen itse joko vahvistetut jouset, valmiina tai teetettynä tai sitten jäykkyys-säädettävät iskarit.
                        Jäykkyyshän ei oo koskaan pahasta, varsinkaan takana, koska yliohjautuvuus lisääntyy.

                        Vahvistettuja jousia teetettynä esim. Vallilan Takomo
                        Säädettävät iskarit eivät korvaa jousia, takapenkille 3 x 100 kg. lihaa niin perä painuu lastattaessa oli iskari mikä tahansa, iskari vaikuttaa joustoliikkeen nopeuteen.

                        Comment

                        • teamwerner
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2008
                          • 175
                          • Tampere/Kangasala

                          #13
                          Originally posted by MasaTDS View Post
                          no jos nyt olet autoa vaihtamassa tämän vuoden sisällä,niin osta sellainen auto jossa on tasonsäätö perässä,ainakin e34 touringissa toimi erittäin hyvin vaikka oli painoa päällä,tasaa perän takaisin lähtöasentoon hydrauliikalla.Enkä tietenkään tarkoita että vaihtaisin noin paljon vanhempaan autoon vaan esimerkkinä,onko e39 ja e60 käytetty tasonsäätöa,ei ole tullut perehdyttyä.

                          Olisin hieman kysynyt lisää tuosta perän tasonsäädöstä? Asennetaan varmaan erikseen ja onko kuinka tyyris investointi?
                          Jos vielä saisi lyhyen briiffiin siitä miten toimii? Viestistä ymmärsin sen verran, että hydrauliikka tasaa perään oikeaan asentoon vaikka kuormaa on tullut kyytiin.

                          Kiitos asiallisista vastauksista!

                          ps. Unohdetaan jousen välikumit. Jotenkin hieman kammoksuin niitä heti alusta asti.

                          Comment

                          • teamwerner
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2008
                            • 175
                            • Tampere/Kangasala

                            #14
                            Aivan,

                            Vallilan Takomossa puhuttiin juuri jousista, iskareille eivät tee mitään eivätkä suositelleet tekemään.

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7397
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by teamwerner View Post
                              Olisin hieman kysynyt lisää tuosta perän tasonsäädöstä? Asennetaan varmaan erikseen ja onko kuinka tyyris investointi?
                              Jos vielä saisi lyhyen briiffiin siitä miten toimii?
                              Eikös noita tasonsäätöjä ole E39 touringeissa aika paljonkin, vaikkei se ole tainnut vakiona aina ollakaan.... :think Se vähä mitä tiedän niin siellä on normijousien lisäksi ilmajouset, joihin kompura säätää painetta sen mukaan mitä on kuormaa perässä.

                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎