Announcement

Collapse
No announcement yet.

Perämurikan kiinnityksen muuttaminen. Laillista?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janza182
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4988
    • 013

    Perämurikan kiinnityksen muuttaminen. Laillista?

    Mitäpä sanoo pykälät esimerkiksi tällaiseen:

    BMW Z3. Tunnettu kauhutarinoista että peränkiinnitys repeää korista ja takakontin pohjan pistehitsit repeilee...

    Jenkeissä eräs autoja rakastava herra on tehnyt näihin erittäin pätevän korjaussarjan jota on käytännössä testattu jopa kiihdytyskäytössä

    Normi kiinnitys:

    Randyn tekemä:

    Lyhyesti: Lattarauta missä korvakot tulee kontin sisäpuolelta läpi pohjaan ja tämä rauta on hitsattu kontinpohjaan kiinni ja ulkopuolelle tulee vielä hitsatut vahvikkeet korvakkoihin. Perän kansi tietenkin vaihtuu samalla tuohon E36 M3 malliin (vai mikä nyt onkaan)

    Tässä vielä esimerkki Zetorin hajoamisesta:


    Eli kysymys kuuluu mitä suomen pykälät sanoo moisesta muutoksesta?
    Asiasta kyselin konttorilta ja ei ihan selkeää vastausta vielä tullut mutta lupasi ottaa yhteyttä jos jotain selviää. Mutta kysellään täältäkin mielipiteitä
  • Kapanos
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1394
    • Kirkkonummen Westend

    #2
    Laillisuudesta en tiedä, mutta huomaakohan edes leimalla, ellei ole joku asiantuntija kyseiseen autoon.. Eipä ainakaan omissa autoissa ole leimalla pahemmin tutkittu kuin perus jutut..
    E30 M50tic -90
    E34 M5 -90
    E91 325d M-sport -07
    Ford F100 -53 LS edition

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      #3
      Tossa lisätään kiinnityspisteitä ja vahvikkeita . Vaikea kuvitella sen aiheuttavan vinkunaa konttorilla.
      Jos nyt et kolmesatasilla kumeilla polta nakkia joka ilta niin luulisi alkuperäisen rakenteen tarkastamisen ja vahvistamisen riittävän.

      EDIT: Onhan toi orkkis kiinnitys aika foliota näemmä :think
      EDIT2: Ettei ongelman syy löytyisi kuitenkin taka-akselipalkin liikkumisesta tai vääntymisestä.. Murikka lienee ruuvattu suoraan taka-akselipalkkiin kuten kolmekympissä , eikä murikka liiku koriin nähden ellei sen 4 kiinnityspistettä palkissa elä tai liiku..
      Last edited by petrolhead; 23-06-2009, 17:42.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • metake
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 331
        • Janakkala

        #4
        Eipä tuossa mitään estettä pitäisi olla, akseliston kiinnikkeet saa itse tehdä, tarvittaessa vaan pitää esittää että ne on riittävän vahvat ja hyvin tehty, joka ei liene tässä tapauksessa kovin vaikeaa.

        Eri asia on sitten jos auto on E-hyväksytty (koko auton E-hyväksyntä 1996 tai 1998 eteenpäin, automallista riipppuen) niin sitä en tiedä, että raukeaako ajoneuvon E-hyväksyntä tuon toimenpiteen seurauksena, ja siten estäisi tuon tekemisen. Ei ole onneksi noin uusien kanssa tarvinnut painia harrastusmielessä

        Tuolta lisätietoa ajoneuvon akselistomuutoksista: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm

        Comment

        • Janza182
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4988
          • 013

          #5
          Originally posted by metake View Post
          Eipä tuossa mitään estettä pitäisi olla, akseliston kiinnikkeet saa itse tehdä, tarvittaessa vaan pitää esittää että ne on riittävän vahvat ja hyvin tehty, joka ei liene tässä tapauksessa kovin vaikeaa.

          Eri asia on sitten jos auto on E-hyväksytty (koko auton E-hyväksyntä 1996 tai 1998 eteenpäin, automallista riipppuen) niin sitä en tiedä, että raukeaako ajoneuvon E-hyväksyntä tuon toimenpiteen seurauksena, ja siten estäisi tuon tekemisen. Ei ole onneksi noin uusien kanssa tarvinnut painia harrastusmielessä

          Tuolta lisätietoa ajoneuvon akselistomuutoksista: http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_a...+muutokset.htm
          Juu leimasetäkin sano että ehkä pitäisi jotain vahvuuslaskelmia olla mut kylläkin heti perään sano että melkein mikä vaan on maalaisjärellä katsottuna vahvempi kuin nykyinen peltiläpyskä mikä pistehitsillä kii. Hän ainakin hyväksyisi

          Mutta en oo ainakaan vielä tekemässä kun omassa on täysin ehjä tuo. Mutta mielenkiinnosta spekuloida jos joskus vaikka alkas harrastaa

          Comment

          • Robi
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2002
            • 7606
            • Vantaa

            #6
            Originally posted by petrolhead View Post
            Tossa lisätään kiinnityspisteitä ja vahvikkeita . Vaikea kuvitella sen aiheuttavan vinkunaa konttorilla.
            Jos nyt et kolmesatasilla kumeilla polta nakkia joka ilta niin luulisi alkuperäisen rakenteen tarkastamisen ja vahvistamisen riittävän.

            EDIT: Onhan toi orkkis kiinnitys aika foliota näemmä :think
            EDIT2: Ettei ongelman syy löytyisi kuitenkin taka-akselipalkin liikkumisesta tai vääntymisestä.. Murikka lienee ruuvattu suoraan taka-akselipalkkiin kuten kolmekympissä , eikä murikka liiku koriin nähden ellei sen 4 kiinnityspistettä palkissa elä tai liiku..
            Eipä se ilmeisesti mitään kovin älyttömiä voimia tarvitse. Yhden Z3 M Coupen takapään kolinan yhteydessä tutkineena ja juuri samanlaisen repeämän löytäneenä ihmettelin suuresti kuinka perämurikan rakenne on tehty noin heikoksi. Kun kumit pitää niin koko paketti tahtoo lähteä kiertämään samaan suuntaan kumien kanssa ja kun kiinnitys on vain yksi ohut pelti joka on palkissa joka taas kuudella tai kahdeksalla pistehitsillä kiinni niin pakkohan sen on pettää.
            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
            Tiedustelut priva tai 0452210069

            Current
            E61 530d
            E39 530d
            E39 520iA
            E46 330xd
            E28 528i

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16450
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Robi View Post
              Eipä se ilmeisesti mitään kovin älyttömiä voimia tarvitse. Yhden Z3 M Coupen takapään kolinan yhteydessä tutkineena ja juuri samanlaisen repeämän löytäneenä ihmettelin suuresti kuinka perämurikan rakenne on tehty noin heikoksi. Kun kumit pitää niin koko paketti tahtoo lähteä kiertämään samaan suuntaan kumien kanssa ja kun kiinnitys on vain yksi ohut pelti joka on palkissa joka taas kuudella tai kahdeksalla pistehitsillä kiinni niin pakkohan sen on pettää.
              Perä pyrkii kääntymään päinvastaiseen suuntaan kuin rengas/vetari eli eteenpäin kiihdytyksessä tuo takakannake kääntyy alaspäin jolloin tuohon kiinnitykseen kohdistuu vetorasitus. Tuon päinvastaisuuden takia (tehokkaiden) jenkkiautojen jäykissä perissä joskus käytetyt tractionbar:sit on akselista eteenpäin lehtijousen alla koska kiihdytyksessä akseliputki pyrkii kääntymään etupuolelta ylöspäin -> tractionbar estää tämän.

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #8
                Originally posted by jr66 View Post
                Perä pyrkii kääntymään päinvastaiseen suuntaan kuin rengas/vetari eli eteenpäin kiihdytyksessä tuo takakannake kääntyy alaspäin jolloin tuohon kiinnitykseen kohdistuu vetorasitus. Tuon päinvastaisuuden takia (tehokkaiden) jenkkiautojen jäykissä perissä joskus käytetyt tractionbar:sit on akselista eteenpäin lehtijousen alla koska kiihdytyksessä akseliputki pyrkii kääntymään etupuolelta ylöspäin -> tractionbar estää tämän.
                Lisäksi se tractionbar pyrkii nostamaan koria ylöspäin eli painamaan taka-akselia alaspäin.
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • Janza182
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4988
                  • 013

                  #9
                  Tuossapa katsastusasemalta soitettiin.

                  Eli oli juteltu asiasta ja eivät keksineet syytä miksi ei voisi tehdä. Kylläkin jos tekee niin suositeltavaa olisi käydä näyttää rakennelma konttorilla ennenkun massaa tms. mutta ei tarvitse mitään lujuuslaskelmia ym.

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎