Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vikaa Jäähdytinjärjestelmässä!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 530ia Touring -95
    Bimmer Rookie
    • Sep 2004
    • 33
    • Seinäjoki

    Vikaa Jäähdytinjärjestelmässä!

    Onko kokemuksia kun tuo beemerini (530ia Touring -95 M60B30 kone) hukkaa jäähdytinnesteitä? Öljyn sekaan eivät mene kuitenkaan. Kun autolla ajaa jonkun matkaa ja avaa pellin, niin haisee jäähdytinnesteelle, painetta kuitenkin kerää, tai ainakin sihahtaa kun avaa paisuntasäiliön korkin. On tilattu nyt uus termostaatin koppa, se muovinen (osanro 11531720173), mutta ihmettelen vaan josko siitä letkuliitoksesta noin paljon pääsee katoamaan! Auto ei siis tiputa tyhjäkäynnillä paikallaan nestettä, niin että pääsisi jäljille. Huomenna on tarkoitus mennä paikalliselle jäähdytinkorjaamolle paineistamaan järjestelmää, josko se vuoto sitten löytyisi.. Mutta onko kenelläkään lisää tietoa asiaan liittyen saatika omakohtaisia kokemuksia. Bemari huollossa sanoivat tuon muovikannen olleen heikoin lenkki ainakin uudemmissa malleissa - paljon takuuvaihtoja!

    Kiitokset vastauksista!
  • petteriu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 1164
    • Pori

    #2
    Tarkista letkut sieltä koneen takaosan päältä. Löytyvät niiden muovien alta. Sieltä kaverin autossa letku petti (540i). Reikä oli ilmeisesti melko pieni pitkään ennenkuin löytyi (sen verran että tihkutti paineen alla), mutta viimein hajosi kunnolla.

    Petteri
    BMW - ajamisen iloa vuodesta 1990

    Comment

    • tihuovin
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1422
      • Oulu

      #3
      No, painesäiliöhän varmasti sihisee kun avaat sen korkin kuumana. Oli sitten kannentiiviste ehjä tahi ei, eli se ei kerro mitään.

      Tuo haju kyllä viittaa siihen, että jostain sitä nestettä roiskii lämpimälle koneelle. Tarkista ekaksi ne letkut, niitä minä epäilisin syypääksi.

      t: Timo

      Comment

      • 530ia Touring -95
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 33
        • Seinäjoki

        #4
        Ainakin pari vikaa poistui..

        1. Paisuntasäiliön alaosasta tulevan letkun liitoskohdasta oli tihkunut nestettä ja kun kiristin klemmaria, niin se liitoskohta irtosi käytännössä käteen kokonaan. Eli se osa paisuntasäiliön liitinputkesta, minkä sisällä oli tukena metalliputki ja päällä siis kumiletku, oli todella huonossa kunnossa, muovi käytännössä mureni käsiin sitä koskettaessa vaikka itse paisuntasäiliö onkin hyvässä kunnossa. No se tihkuminen selvisi tuolla.

        2. Termostaattikoppahan on muovia, ja vähän ne sielä merkkihuollossa jo uumoilivatkin että on ainakin uudempiin menny takuuseen monta vaihtoa. Eli kyseinen muoviosa oli hienosti halki ja päästi nesteet pihalle. Eikun uusi koppa ja o-rengas (osat yhteensä 47 e) niin taas rupesi pitämään.. ainakin toistaiseksi!

        Comment

        • tihuovin
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1422
          • Oulu

          #5
          Toivon mukaan ongelma siirtyi historiaan. Jos toi termostaatin koppa on vuotanut, se selittää sen hajun 100%:sti. Sitäkautta nestettä on päässyt kuumalle koneelle => makea tuoksu, niinkuin karamellejä tehtäisiin.

          Myöskin noi muovi osat tykkää kovasti kyttyrää siitä kun ne kuumuu ja jäähtyy, kuumuu ja jäähtyy... . Lämpöskaala saattaa olla -30C (talvipakkasilla) ja +90C:n välillä (kun kone käy lämpimäksi). Ne murenee käytännössä "kouraan", kuten sinullekin kävi. Siitä syystä niitä pitääkin seurata säännöllisesti. Itse joudin uusimaan mm. syyläriltä tulevan letkun paisuntasäiliölle, joka 2-3 vuosi. Jostain syystä se tykkää kovasti huonoa näistä lämpötilan vaihteluista.

          t: Timo

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎