Announcement

Collapse
No announcement yet.

M52TU jäähdyttimen vuoto?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    M52TU jäähdyttimen vuoto?

    Onko tuo yleinen vika vai voitinko "lotossa"? Jäähdytin näyttää vuotavan tuosta yläletkun kiinnityksen juuresta, muovissa on reikä josta tihkuu jäähdytysnestettä. Muistelen, että V8-malleissa on ollut tuota mutta onko sitä muissakin? Onneksi huomasin tuon nyt enkä vasta silloin kun tuo irtoaa/halkeaa..

    Tuossa kuva vuotokohdasta:
    E39 528iA
  • rami
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2002
    • 707
    • Raahe

    #2
    Entisessä e46 alkoi menemään juuri samallalailla letkujen muoviosat. ensin vuoti juuri noin,seuraavaksi posahti ja ratkes irtipoikki. yksi kerrallaan joutui vaihtamaan jokaisen letkun uuteen. Muoviosat olivat kuin"Lahonneet" aivan haperoksi.Murenivat käsiin. Vaihda pian jottei koko roska pääse keittämään ja tule pahemmat vauriot.
    bmw kuskit nyt vain ovat vähän parempia ihmisiä...

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #3
      Originally posted by rami View Post
      Vaihda pian jottei koko roska pääse keittämään ja tule pahemmat vauriot.
      Joo, uusi osa on tilattu enkä aio ajaa autolla kuin talliin. Harmi vaan, että tuo muovipääty on samaa osaa jäähdyttimen kanssa eli koko kenno pitää vaihtaa. Olisi kai pitänyt tilata tuo yläletkukin, varmaan se sitten hajoaa kun on saanut uuden kennon kiinni...
      E39 528iA

      Comment

      • Madfexx
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3646
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by TJJ View Post
        Joo, uusi osa on tilattu enkä aio ajaa autolla kuin talliin. Harmi vaan, että tuo muovipääty on samaa osaa jäähdyttimen kanssa eli koko kenno pitää vaihtaa. Olisi kai pitänyt tilata tuo yläletkukin, varmaan se sitten hajoaa kun on saanut uuden kennon kiinni...
        Kyllä tuon päädyn saa käsittääkseni myös erikseen, koska on aika yleinen vika noissa vehkeissä. Tai ainakin isäukon autoon vaihdettiin pelkkä syylärin pääty, ei koko syyläriä...
        Harraste: TYE e28 518i 11/84 Alpinweiß 146, e28 520i 10/84 Platanengruen, e85 Z4 3.0si Nachtblau metallic
        Käyttis: e61 530xd 11/07, Volvo V70 1,6d -11

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 687
          • Tyrnävä

          #5
          Muuta en tiedä kuin että omassa m52tu:ssa näytti olevan 2007 vuonna vaihdettu koko syyläri.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            #6
            Britti-foorumilla pojat ovat huudelleet, että Nissens:in valmistamat tarvikejäähdyttimet olisivat parempia, kuin nuo orkkikset. Ei ole kylläkään asiasta omakohtaista kokemusta.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by Clavurion View Post
              Britti-foorumilla pojat ovat huudelleet, että Nissens:in valmistamat tarvikejäähdyttimet olisivat parempia, kuin nuo orkkikset. Ei ole kylläkään asiasta omakohtaista kokemusta.
              Olisihan noita kokonaan alumiinista tehtynäkin:


              Mutta tilasin nyt kuitenkin alkuperäisen, luulisi senkin taas aika monta vuotta kestävän. Ei tuohon ainakaan BMW:llä ole erikseen päätyä enkä tiedä voisiko sitä edes vaihtaa, se taitaa olla valettu tuon alumiiniosan päälle.
              E39 528iA

              Comment

              • Racink
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2004
                • 840
                • Jkl

                #8
                Originally posted by TJJ View Post
                Olisi kai pitänyt tilata tuo yläletkukin, varmaan se sitten hajoaa kun on saanut uuden kennon kiinni...
                Ylä ja alaletku samalla uusiksi. Itse yritin jäähdyttimen/vesipumpun vaihdon jälkeen laittaa vanhat letkut ja molemmat alkoi tiputtamaan, alaletku jäähdyttimen päästä ja yläletku vesipumpun puolelta. Ei tuo "pikakiinnitys" tunnu olevan kovin näppärä 10v. välein avattuna.

                Mutta voihan sitä aina koittaa tuuriaan, sittenhän sen näkee.

                Edullisempi vaihtoehto olisi tietysti yrittää etsiskellä letkuihin uudet o-renkaat tarvikeliikkeistä.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Originally posted by Racink View Post
                  Ylä ja alaletku samalla uusiksi. Itse yritin jäähdyttimen/vesipumpun vaihdon jälkeen laittaa vanhat letkut ja molemmat alkoi tiputtamaan, alaletku jäähdyttimen päästä ja yläletku vesipumpun puolelta.
                  Asiaa hetken harkittuani tilasin myös nuo letkut. Yläletku saapuu pari päivää myöhemmin kuin muut osat joten taidan kokeilla aluksi vanhalla. Ei minulla ollut ongelmia tuon alaletkun tiivisteen kanssa kun otin sen irti vesipumpun vaihdossa mutta onhan se toki voinut jo kypsähtää.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Nyt on jäähdytin ja alaletku vaihdettu, tuo oli aika helppo homma.

                    Suurin ongelma oli saada vanha jäähdytin pois. BMW:n ohjeissahan sanotaan vaan, että nosta jäähdytin pois. Mutta on tainnut ohjeen tekijältä unohtua, että ohjaustehostimen ja automaattilaatikon putket on edessä. Sopivasti kääntelemällä se nyt kuitenkin mahtui pois. Uuden asennus meni jostain syystä paljon helpommin, joten luultavasti tuossa poisotossa oli hiukan väärä tekniikka...

                    Maanantaina pitää vielä vaihtaa yläletku, siinä onneksi ei tarvitse purkaa mitään edestä ja tuon moottorin ilmauskin onnistuu helposti.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • janne1974
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 405
                      • Kuopio

                      #11
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Nyt on jäähdytin ja alaletku vaihdettu, tuo oli aika helppo homma.

                      Suurin ongelma oli saada vanha jäähdytin pois. BMW:n ohjeissahan sanotaan vaan, että nosta jäähdytin pois. Mutta on tainnut ohjeen tekijältä unohtua, että ohjaustehostimen ja automaattilaatikon putket on edessä. Sopivasti kääntelemällä se nyt kuitenkin mahtui pois. Uuden asennus meni jostain syystä paljon helpommin, joten luultavasti tuossa poisotossa oli hiukan väärä tekniikka...

                      Maanantaina pitää vielä vaihtaa yläletku, siinä onneksi ei tarvitse purkaa mitään edestä ja tuon moottorin ilmauskin onnistuu helposti.
                      Paljonko tuo remppa tuli maksamaan? Omassa alaosa paisunut jonkinverran ja ois kait syytä vaihtaa...
                      -Janne-

                      F10 535iX sedan -11
                      ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                      ex. E39 528i touring -99
                      ex. E36 325ia coupe -93

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by janne1974 View Post
                        Paljonko tuo remppa tuli maksamaan? Omassa alaosa paisunut jonkinverran ja ois kait syytä vaihtaa...
                        Jäähdytin 314€ ja letkut 28€/kpl. Noissa oli siis BMW Clubin alennus, KL-varaosat myy jäähdytintä 225€, kannattaa varmaan kysyä minkä merkkinen se on. Jos se on alkuperäinen, niin sitten toki kannattaa ostaa sieltä. Minulla vaan on hyytynyt innostus tarvikeosiin melkein kaikissa osissa = säästät hankinnassa mutta kiroilet sitten myöhemmin kun vaihdat saman osan uudestaan liian nopean kulumisen takia.

                        Tutkin vielä tuota vanhaa jäähdytintä: tuosta vuodon kohdalta meni ruuvimeisseli läpi ihan kevyellä painalluksella, siihen tuli sellainen 1x1cm reikä. Sitten kun vähän käänsi, niin siitä lohkesi vielä isompi pala. Samoin sen jäähdyttimen yläreunassa olevan pikkuputken kiinnikkeet (kolme sakaraa jäähdyttimen sisällä) lohkesi irti kun niihin koski sormella. Melkoinen pommi siis oli odottamassa...

                        Muissa kohdissa ei ollut tuollaisia ongelmia eikä niihin saanut reikää vaikka kuinka hakkasi ruuvimeisselillä.

                        Nyt mietin, että pitäisiköhän vaihtaa vielä tuo paisuntasäiliökin? Siinä ei kuitenkaan taida olla ihan samanlaiset lämmöt kuin tuossa jäähdyttimen päädyssä?
                        E39 528iA

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎