Announcement

Collapse
No announcement yet.

Steptronic kysymys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpr-79
    Bimmer Rookie
    • Jul 2009
    • 59
    • Saloinen

    Steptronic kysymys

    auto on 528ia vm-98. ajelin 15" vanteilla alku kesän ja renkaat oli 225/55. laatikko toimi todella huonosti, pykälteli ahneesti pienenpää koko ajan ns normiajossakin ja saatto pistää rauhallisessa kiihdytyksessä kolmoselta ykkösen tupaan tai neloselta kakkosta yms.., nyt renkaina 235/45/17" ja laatikko rauhoittui täysin, toimii kuin unelma... aikaisemmin se toimi aina jonkin aikaa hyvin kun jsr85 "nollas" sen jotenkin läppärillä... Eli voiko rengas koolla olla niin suuri merkitys?? ja minkä kokoiset pitäs talvi kumien olla sitten noille 15" vanteelle? KIITOS jos viitsit vastata tyhmiin kysymyksiini..

    terveisin: aloitteleva Bemarikuski

    ps. meinas jo merkki vaihtua kun tuntu et pää hajoaa tuon stepin kanssa:think
  • jopeh
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2003
    • 694
    • Tampere

    #2
    225/55-15 rengas on aivan liian matala e39:iin. Tuo rengaskoko on sopiva e46:een. Juuri tuollainen liian matala rengas aiheuttaa mystisiä ongelmia stepin kanssa. Tää on niitä henkimaailman juttuja, joista on aikaisemminkin keskusteltu.

    Oikea rengaskoko 15" vanteelle on 205/65.
    Last edited by jopeh; 09-07-2009, 07:51.
    "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

    Comment

    • Bmw Master
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 13155
      • Kokomo

      #3
      Originally posted by jopeh View Post

      Oikea rengaskoko 15" vanteelle on 205/65.
      Tai 225/60-15

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #4
        Originally posted by jpr-79 View Post
        auto on 528ia vm-98. ajelin 15" vanteilla alku kesän ja renkaat oli 225/55. laatikko toimi todella huonosti, pykälteli ahneesti pienenpää koko ajan ns normiajossakin ja saatto pistää rauhallisessa kiihdytyksessä kolmoselta ykkösen tupaan tai neloselta kakkosta yms.., nyt renkaina 235/45/17" ja laatikko rauhoittui täysin, toimii kuin unelma... aikaisemmin se toimi aina jonkin aikaa hyvin kun jsr85 "nollas" sen jotenkin läppärillä... Eli voiko rengas koolla olla niin suuri merkitys?? ja minkä kokoiset pitäs talvi kumien olla sitten noille 15" vanteelle? KIITOS jos viitsit vastata tyhmiin kysymyksiini..

        terveisin: aloitteleva Bemarikuski

        ps. meinas jo merkki vaihtua kun tuntu et pää hajoaa tuon stepin kanssa:think
        Tätä on monesti täälläkin epäilty, mutta se on 100% fakta että väärän vierintäkehän renkaat vaikuttaa enemmän tai vähemmän stepin toimintaan.
        Vanhemmissa vähän vähemmän kuin uudemmissa, mutta selvästi väärän kokoisilla kuten tässä, saa kyllä jopa vanhemmankin stepin ymmälleen ja
        9/98-uudempi tuplavanoskoneinen ottaa itseensä ihan varmasti.
        Oikea 15" rengaskoko talvirenkaaksi on e39:ssä 205/65-15" joilla laatikko toimii oikein myös talvella.

        Comment

        • jopeh
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2003
          • 694
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Hemi View Post
          Tätä on monesti täälläkin epäilty, mutta se on 100% fakta että väärän vierintäkehän renkaat vaikuttaa enemmän tai vähemmän stepin toimintaan.
          Täytyy tunnustaa, että itsekään en aluksi uskonut, että väärä rengaskoko (sama koko ympäriinsä) voi aiheuttaa tuollaista.
          "Everything works out in the end. If it hasn't worked out, it's not the end."

          Comment

          • Rubu
            Bimmer Fanatic
            • May 2006
            • 809
            • Kuopio

            #6
            En kyllä ymmärrä mistä auto tietää minkä kokoiset renkaat siellä alla on jos kaikki on samanlaiset...
            Tuulestako se mittaa paljoako auto liikkuu suhteessa todelliseen nopeuteen?
            Vaihteisto ja moottori pyörii aina sitä vakionopeutta mitä rattaat välittää, renkaan halkaisija määrää vaan korille nopeuden.

            Tosin jos laatikon momentin haistelu on säädetty tietylle herkkyydelle niin kyllähän reilusti alimittainen rengas vaikuttaa keventävästi vastukseen.
            Last edited by Rubu; 10-07-2009, 11:00.

            Comment

            • Ha2
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 1786
              • Oulu

              #7
              Aiempaan topikkiin, jossa tästä rengaskoosta ja stepistä keskustellaan, kirjoitin näin. Kun vaihdoin kesärenkaat alle, olivat ne ihan loppuun ajetut 235/45R17 -kokoiset. Laatikon toiminta muutui jonkin varran huonommaksi taas uusien oikean kokoisten talvirenkaiden jälkeen. Ostin uudet kesärenkaat ym. koossa ja taas toimii laatikko niinku pitääkin.

              Ovatko kaikki, jotka täällä hokevat, että auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat siinä on alla, ajaneet vääränkokoisilla ja heti perään oikeankokoisillä renkailla (tai toisinpäin) steppilaatikolla varutettua E39:iä ajatuksen kanssa ja auton toimintaa tarkkaillen? Saanko arvata, että ei.
              E61 525d LCI

              Comment

              • Bmw Master
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 13155
                • Kokomo

                #8
                Originally posted by Ha2 View Post

                Ovatko kaikki, jotka täällä hokevat, että auto ei tiedä minkä kokoiset renkaat siinä on alla, ajaneet vääränkokoisilla ja heti perään oikeankokoisillä renkailla (tai toisinpäin) steppilaatikolla varutettua E39:iä ajatuksen kanssa ja auton toimintaa tarkkaillen? Saanko arvata, että ei.
                Moni hokee, että hyvin toimii väärän kokoisilla renkailla kun ei ole vertailu kohtaa oikean kokoisiin ja oikeaan toimintaan.

                Comment

                • Rubu
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2006
                  • 809
                  • Kuopio

                  #9
                  Stepihän on oppiva laatikko niin miten kävisi jos laittaisi väärän kokoiset renkaat ja nollaisi laatikon, oppisiko laatikko sitten pienemmälle kehälle?
                  Menisikö se sekaisin sitten kun laittaisit oikean kokoiset renkaat?

                  Omalla stepillä ajelin aina oikean kokoisilla renkailla ja minulla ei ollut mitään ongelmia.
                  Lähinnä spekuloin ja herätän keskustelua voiko vika ollakin vaan siinä että laatikko on tottunut erilaiseen vastukseen, koska akselit pyörivät aina samalla nopeudella samoilla moottorin kierroksilla olipa rengaskoko mikä tahansa.

                  Comment

                  • Risto113
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 1204
                    • GrassLake

                    #10
                    Originally posted by Rubu View Post
                    Stepihän on oppiva laatikko niin miten kävisi jos laittaisi väärän kokoiset renkaat ja nollaisi laatikon, oppisiko laatikko sitten pienemmälle kehälle?
                    Menisikö se sekaisin sitten kun laittaisit oikean kokoiset renkaat?

                    Omalla stepillä ajelin aina oikean kokoisilla renkailla ja minulla ei ollut mitään ongelmia.
                    Lähinnä spekuloin ja herätän keskustelua voiko vika ollakin vaan siinä että laatikko on tottunut erilaiseen vastukseen, koska akselit pyörivät aina samalla nopeudella samoilla moottorin kierroksilla olipa rengaskoko mikä tahansa.
                    steppikään ei opi mitään muuta, kuin osaa sopeuttaa venttiilien toiminnan ja öljynpaineet oman kulumisensa mukaan.

                    Ajotavankin "oppiminen" nollautuu aina kun virrat sammuttaa...
                    (startissa aina eco-moodi päällä, muuttuu kyllä parilla polkaisulla toki.)

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #11
                      Originally posted by Rubu View Post
                      Stepihän on oppiva laatikko niin miten kävisi jos laittaisi väärän kokoiset renkaat ja nollaisi laatikon, oppisiko laatikko sitten pienemmälle kehälle?
                      Menisikö se sekaisin sitten kun laittaisit oikean kokoiset renkaat?

                      Omalla stepillä ajelin aina oikean kokoisilla renkailla ja minulla ei ollut mitään ongelmia.
                      Lähinnä spekuloin ja herätän keskustelua voiko vika ollakin vaan siinä että laatikko on tottunut erilaiseen vastukseen, koska akselit pyörivät aina samalla nopeudella samoilla moottorin kierroksilla olipa rengaskoko mikä tahansa.
                      Laatikkohan ei opi mitään. Siinä on eri ohjelmia joiden välillä se vaihtelee. Liukkaalla talvi ohjelma kun pyörät sutii pienellä kaasuläpän avautumisella, sporttisempaa kun kaasulattiassa kiihdytellään.

                      Laatikossa ei myöskään ole mitään nollattavaa muistia ohjelmille. Vain kulumista kompensoiva muisti joka säätää laatikkoa.

                      Laatikko ei siis totu eri vastuksiin, vaan siellä on tehtaan jäljiltä arvot joiden mukaan se toimii. Tunnistaa ylä ja alamäet, mudassa ryömimisen yms. Jos renkaat väärän kokoiset ei se tietenkään tunnista olosuhteita oikein.

                      Comment

                      • Ha2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 1786
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Laatikkohan ei opi mitään. Siinä on eri ohjelmia joiden välillä se vaihtelee. Liukkaalla talvi ohjelma kun pyörät sutii pienellä kaasuläpän avautumisella, sporttisempaa kun kaasulattiassa kiihdytellään.

                        Laatikossa ei myöskään ole mitään nollattavaa muistia ohjelmille. Vain kulumista kompensoiva muisti joka säätää laatikkoa.

                        Laatikko ei siis totu eri vastuksiin, vaan siellä on tehtaan jäljiltä arvot joiden mukaan se toimii. Tunnistaa ylä ja alamäet, mudassa ryömimisen yms. Jos renkaat väärän kokoiset ei se tietenkään tunnista olosuhteita oikein.
                        Tätä olin tulossa tänne kirjoittamaan, mutta onneksi ehdit ensin, koska en olis ite sitä noin hyvin osannut selittää.
                        E61 525d LCI

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #13
                          Originally posted by Rubu View Post
                          En kyllä ymmärrä mistä auto tietää minkä kokoiset renkaat siellä alla on jos kaikki on samanlaiset...
                          Tuulestako se mittaa paljoako auto liikkuu suhteessa todelliseen nopeuteen?
                          Vaihteisto ja moottori pyörii aina sitä vakionopeutta mitä rattaat välittää, renkaan halkaisija määrää vaan korille nopeuden.

                          Tosin jos laatikon momentin haistelu on säädetty tietylle herkkyydelle niin kyllähän reilusti alimittainen rengas vaikuttaa keventävästi vastukseen.
                          Tämän ongelman/ilmiön voi toki kyseenalaistaa joka kerran kun se tulee esille, mutta kovin hedelmällistä se ei ole koska ilmiö on 100%:n varmuudella fakta.
                          Se mistä laatikko haistaa väärän vierintäkehän johtuu siitä miten laatikko haistaa ylä ja alamäet, kiihdytykset ja moottorijarrutukset, eli eteenpäin vievän momentin muutokset. Nythän on niin että tässä ei missään tapauksessa ole kysymys VAIN itse laatikosta ja sen ohjelmasta, vaan ko.tapahtumaan liittyy myös kiinteästi eri moottorin säätötapahtumat.
                          Eli laatikko toimii myös sen suhteen miten moottori reagoi eri rasitustilanteisiin ja nimenomaan myös päinvastoin. Eli mm.moottorin vanokset, sytytys, polttoaineen ruiskutus ja imusarjan kanavapituussäätö reagoi laatikon momenttimuutoksiin ja päinvastoin. Kokonaisvälityksiä muuttamalla(väärän vierintäkehän rengas)saadaan moottori säätöasetusten suhteen kulkemaan joko jatkuvaa ylä tai alamäkeä johon tietenkin laatikko reagoi omalla tavallaan.
                          Jos siis nyt ajatellaan esim vanoksien säätötapahtumaa ajettaessa tasakaasulla tasaista tietä 100kmh tunnissa yli tai alikokoisilla=väärän kokonaisvälityksen renkailla, ei varmasti olla tismalleen siinä optimialueella missä kartalla pitäisi olla. Vanosten näkökulmasta ollaan siis koko ajan lievässä ylä tai alamäessä ja laatikko tietenkin reagoi tähän vanossäädön antamaan informaatioon jättämällä esim.lukituksen tekemättä tai "pudottelemalla" pykäliä sen vuoksi että pyörintätieto ei vastaa etenemiseen tarvittavia momenttitietoja,jne.
                          Tämä on toki pitkälti spekulointia ja joku voiilmiölle löytää paremmankin selityksen, mutta se on ja pysyy 100% faktana että nämä laatikot+moottorit reagoivat väärän kokoisiin renkaiden vierintäkehiin.

                          Comment

                          • Thuppu
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2007
                            • 3626
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Hmm, vaikuttaakohan tähän myös rengas/vannepaketin painokin? Tuntuu nyt kun vanteet vaihtu kevyemmiksi, että ei vaihda enää pienemmälle niin herkästi. :think
                            BMW 740iA "ALPINA"
                            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #15
                              Originally posted by Thuppu View Post
                              Hmm, vaikuttaakohan tähän myös rengas/vannepaketin painokin? Tuntuu nyt kun vanteet vaihtu kevyemmiksi, että ei vaihda enää pienemmälle niin herkästi. :think
                              Ei ku sulta on vaan laatikko taas hajoamassa

                              Eiköhän painokin vaikuta ja renkaan kuviointi yms mikä vaikuttaa vierintävastukseen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎