Announcement

Collapse
No announcement yet.

M40B16 kansiremontti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ramiss
    Newbiemmer
    • Jul 2009
    • 14
    • Suomi

    M40B16 kansiremontti

    Elikkä säksäk-remonttia oltaisiin tekemässä, tarkoituksena uusia kaikki kannen yläpuolelta nokkaa lukuunottamatta, se näytti olevan kuosissa. Kysymyksenä siis, tarvitseeko tässä moottorissa irrottaa kansi, jotta kannen ja muut hilppeet saa irti? Venttiilejä ei olla siis uusimassa. Mitä kaikkea tarvitsen remonttiin osista, nostajat, venttiilinvarren kumit, keinuvivut..?
    Topickeja asiasta varmasti löytyy, en vain löytänyt vastausta asiaani oikein.
    Ex: Ford Sierra mk1 2.0IS, Nissan Primera 1.6 P10, BMW 316i e36 sedan, Nissan Almera 1.6 Sr
    Käytössä: Mazda 626 2.0 Power GW
  • M40 Power
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2006
    • 584
    • Turun seutu

    #2
    Ainakin nokan ja nostajat saa vaihdettua ilman kannen irroitusta.
    EX: E30, E34, E36, E36 compact

    Nyk. -99 320D

    Comment

    • ramiss
      Newbiemmer
      • Jul 2009
      • 14
      • Suomi

      #3
      Originally posted by M40 Power View Post
      Ainakin nokan ja nostajat saa vaihdettua ilman kannen irroitusta.
      Elikä tässä tapauksessa luulisi nostajienkin irtoavan samalla. Tarkempaa tietoa jollakulla? Ja tosiaan, jos joku viitsisi tarkempaa osalistaa remonttiin kertoa. Onko tuohon hommaan olemassa ohjetta jossain oppaassa? Mielellään suomenkielistä, mutta menee se englantikin. Tuosta bentleyn oppaasta ei oikein tuntunut löytyvän tuohon koneeseen ohjeita. Samaan remonttiin menee myös jakopää hihnoineen kaikkineen, vesipumppu ja laturin ja ohjaustehostimen hihnat.
      Ex: Ford Sierra mk1 2.0IS, Nissan Primera 1.6 P10, BMW 316i e36 sedan, Nissan Almera 1.6 Sr
      Käytössä: Mazda 626 2.0 Power GW

      Comment

      • ramiss
        Newbiemmer
        • Jul 2009
        • 14
        • Suomi

        #4
        Eikö kukaan tosiaan osaa auttaa?
        Ex: Ford Sierra mk1 2.0IS, Nissan Primera 1.6 P10, BMW 316i e36 sedan, Nissan Almera 1.6 Sr
        Käytössä: Mazda 626 2.0 Power GW

        Comment

        • Phaedrus
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2004
          • 1888
          • Helsinki

          #5
          Hydraulinostajat on helppo vaihtaa kun nokka-akseli on irti. Ne on mahdollista vaihtaa myös nokka paikallaan, mutta se vaatii erikoistyökalua. Itse en lähtisi tekemään kansiremonttia ilman kunnollista korjauskäsikirjaa, mutta tietysti jos siitä on aiempaa kokemusta niin ei tässä mitään erikoista ole. Esim. Haynesin BMW 3- & 5-Series Service and Repair Manual (Legg & Warren) sisältää ihan hyvät perustiedot M40-moottorin kansiremontista (luku 2B, osat 8-11).

          Comment

          • -Nasse-
            Bimmer Rookie
            • Jan 2008
            • 130
            • Valkeakoski

            #6
            Tota remppaa kun lähtee tekeen niin eipä siinä tarvita mitään ohjekirjoja se on meinaan tosi yksinkertainen.Ainoo mihin tarvi kirjaa niin oli noi kiristys tiukkuudet.Tein meinaan tossa jokuaika sitten samanlaisen rempan.

            Comment

            • ramiss
              Newbiemmer
              • Jul 2009
              • 14
              • Suomi

              #7
              Saisko vielä jonkinnäköstä listaa tarvittavista osista? Kannattaako keinuja vaihtaa? Meinasin että nokka ja nostajat menisi vaihtoon ainakin. Tulee melko suuria hintoja jos alkaa kaikki pistämään uusiksi. Mitkä on ne välttämättömimmät säksätyksen poistoon ja koneen iän pidentämiseen?
              Ex: Ford Sierra mk1 2.0IS, Nissan Primera 1.6 P10, BMW 316i e36 sedan, Nissan Almera 1.6 Sr
              Käytössä: Mazda 626 2.0 Power GW

              Comment

              • os951
                Bimmer Fanatic
                • May 2007
                • 447
                • Kerava

                #8
                Jos venttiileitä ei vaihdeta, pystyy periaatteessa kaiken muun tarvittavan vaihtamaan kantta irroittamatta. Keinut kanttaa vaihtaa, koska ne ovat yleensä kuluneet näissä moottoreissa. Venttiiliohjurin kumien vaihtoon tarvitset työkalun, jolla saat pidettyä venttiilin paikoillaan kun lukot on irroitettu , tippuu muuten sylinteriin. Sopiva työkalu löytyy esim. Biltemasta. Lisäksi tarvitse kompressorin, jolla saat työkalun avustukstella paineilmaa sylinteriin. Todennäköisesti tarvitset itsetehdyn työkalun venttilijousten painamista varten. Valmiit työkalut ovat tarkoitettu yleensä toimivaksi irroitetun kannen kanssa.M40 moottorissa ei ole kohdistusmerkkejä, joten nokka-akselin oikeaan asentoon laitto saattaa olla haasteellisempi. Merkkiliikkeet käyttivät tähän erikoistyökalua. Netistä löytyy muistaakseni mitat työkalua varten, näppärä kaveri pystyy tekemään moisen helposti. Monet tekevät ko. rempan ilman tuota työkalua. Periaatteessa jakopään remmi tarvitsee oikeaan kireyteen saattamiseksi erikois mittarin. Tee-se-itse-miehet eivät luonnollisestikkaan moista käytä, vaan luottavat vanhoihin metodeihin.

                Tee-se-itse työkalu toisen merkkisessä koneessa



                Asentajalla kädessään Biletema työkalu, jota on kohta ruuvaamassa 1-sylinterin tulpan paikalle.

                Last edited by os951; 11-08-2009, 09:45.

                Comment

                • insp
                  BTCF Member
                  • Sep 2002
                  • 826
                  • Iittala

                  #9
                  Tässä topicissa vaihdetaan m40 kansipahvi ja jakohihna.. ehkäpä vähän auttaa?
                  ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎