Announcement

Collapse
No announcement yet.

Arvaa vika kilpailu osa 1: M42 kulutus 25 litraa / 100 km!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    Arvaa vika kilpailu osa 1: M42 kulutus 25 litraa / 100 km!

    Nonii, pidetääs tälläinen kilpailu

    Eilisen ratasession jälkeen bensankulutus tuntuu vähän hypänneen, seuraavassa faktaa arvauksien pohjaksi:

    - Auto katsastettiin maanantaina, päästöt (hiilivedyt vähän koholla mutta johtuu varmaan kisakatista) ja lambda ok
    - Moottori 100% vakio, paremmin virtaava katti ja pakoputki
    - Edellisellä tankilla päästiin 550 km jossa on mukana parikymmentä kierrosta ahvenistolla
    - Eilisen ratasession jälkeen Iittala - Tampere välillä (50 km) bensaa meni 12,4 litraa (täyteen tankkaamalla todettu) 100 kmh keskinopeudella eli 100 km kulutus on noin 25 litraa :-O
    - Kulutusmittari näyttää noin 8 l / 100 km kulutusta
    - Moottori käy nätisti, ei omituisia ääniä, ei täristä, "tehot" tuntuu olevan tallella
    - Auton ulkopuolella tai konetilassa ei haise bensa, ei jätä lätäköitä alle vaikka autoa käyttää paikallaan
    - Pakokaasu haisee ehkä hiukan bensalle, vaikea sanoa kun ei aikaisemmin ole tullut nuuskittua

    Arvauskisan voittajalle luvassa sopiva BMW aiheinen palkinto jonka lähetän postitse

    Omia mietteitä:

    - Moottorinohjaus tuskin käyttää tarkoituksella konetta rikkaalla koska sen pitäisi kyllä näkyä kulutusmittarista -> Tuskin lämpötila-anturi tai lambda vika?
    - Tuskin mikään sytkäpuolen homma, jos joku sylinteri ei sytytä niin pitäisi tuntua tehoissa ja täristäisi
    - Epäilin että joku venttiili voisi olla hiukan taipunut edellisviikonlopun nokanajoituskarkeloiden jälkeen mutta sen jälkeen tosiaan ajettiin täysi tankillinen ja kulutus oli ok eikä ollut mitään oireita. Mittaan viikonloppuna puristuspaineet niin asia varmistuu.

    Oma arvaus:

    - Joku ruiskusuutin jumittaa auki. Tuo ei näkyisi kulutusmittarissa. Toisaalta, luulisi että yksi sylinteri käy sitten todella rikkaalla ja sen pitäisi tuntua ajossa?

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
  • Joni*
    BTCF Member
    • Nov 2005
    • 192
    • Vaasa

    #2
    Voisko olla bensapainesäätimen ohjausletku perstonnut/poikki? Tällöin paineet koko ajan maksimit ja bensaa menisi moottorinohjauksen tiedostamaa enemmän.
    Z3 Roadster 2.8 -00

    Comment

    • makebm5
      Bimmer Enthusiast
      • May 2009
      • 1259
      • Kainuu

      #3
      Lambda vika. Kannaattaa mittaus matkaksi ottaa koko tankillinen, niin tarkkuus paranee huomattavasti.
      Last edited by makebm5; 14-08-2009, 13:57.
      BMW i4 M50, BMW E89 35is
      Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #4
        Tutkinpa nuokin kun ehdin.

        Mulla on Innovaten laajakaistalambda ja mittari odottamassa asennusta, niillä saisi faktatietoa seoksista, saisikohan se asennettua pikapikaa. Senhän voi konffata simuloimaan kapeakaistaista lambdaa vakio ECU:a varten.

        Toinen mikä tuli mieleen on toi tein-itse-ja-säästin pakosarjan loppupää ja pakoputki. Eilinen ratasessio oli ko. putken ensimmäinen tosikoetus joten olisikohan pakosarjan 4-2 ja 2-1 osien välinen liitos alkanut vuotamaan ja päästämään ilmaa lambdalle, se varmaan sekoitaisi seosmittauksen aika pahasti.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • kama
          BTCF Member
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          #5
          Villi arvaus: Iittalassa tankatessa tankki ei mennytkään ihan täyteen (auto vinossa tms).
          Vai onko kulutuksen nousulle muuta tietoa kuin tuo suht lyhyt ajomatka kahden tankkauksen välillä?
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • Jochen
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1229
            • Valkeakoski & Trondheim

            #6
            Originally posted by kama View Post
            Villi arvaus: Iittalassa tankatessa tankki ei mennytkään ihan täyteen (auto vinossa tms).
            Vai onko kulutuksen nousulle muuta tietoa kuin tuo suht lyhyt ajomatka kahden tankkauksen välillä?
            Auto oli ihan tasaisella ja yli 50 litraa meni tankissa olleiden lisäksi, kyllä se aika täyteen tuli ennenkuin pistooli naksahti. Bensamittari näytti täyttä mutta tampereelle päästyäni enää hiukan yli 45 litraa.

            Pitää kerätä vähän lisää dataa pidemmältä matkalta että saa tarkemmat kulutusluvut laskettua.

            No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
            Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
            Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
            Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
            Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
            Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

            Comment

            • full
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2005
              • 1214
              • Tampere

              #7
              jos kerran bensamittarista asiaa toteat niin oisko tankissa anturi jollain tavalla päässyt bensapinnan alapuolelle kunnolla.. tai mahd sähköinen häikkä.
              BMW M535iA -86
              Volvo V90 -18

              Comment

              • Jochen
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2002
                • 1229
                • Valkeakoski & Trondheim

                #8
                Originally posted by full View Post
                jos kerran bensamittarista asiaa toteat niin oisko tankissa anturi jollain tavalla päässyt bensapinnan alapuolelle kunnolla.. tai mahd sähköinen häikkä.
                Juu, tuo oli se ensimmäinen oma arvaus tien päällä mutta kun sinne tankkiin tosiaan hurahti 50 km jälkeen se 12,4 litraa lisää bensiksen mittarista katsottuna 50 km ajon jälkeen...

                No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                Comment

                • Jochen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1229
                  • Valkeakoski & Trondheim

                  #9
                  Puristuspaineet mitattu:

                  1. 15,4 Bar
                  2. 14.9 Bar
                  3. 15.4 Bar
                  4. 15.4 Bar

                  Eli ihan linjassaan nuo taitaa olla.

                  Tulppien kärjet oli tasaisen vaalean ruskeita, kaikki näytti samanlaisille.

                  Ilmamäärämittarin jälkeen löytyi pieni ilmavuoto mutta sen pitäisi kai ennemminkin ajaa kone laihalle kuin rikkaalle?

                  Auto ei vuoda bensaa alleen.

                  Pakosarjan tienoilta ei kuulu vuotoon viittaavia ääniä.

                  Joku suutin taitaa pitää ääntä, terävä napsutus kuuluu kannen ja imusarjan välistä. Olisiko jäänyt jotain roskaa suuttimeen niin ettei sulkeudu kunnolla? Tosin silloin jonkin tulpan olisi varmaan pitänyt olla poikkeavan värinen. Pitänee ostaa kaiken varalta purkki suutinpuhdistusainetta.

                  LC-1 valmiina asennettavaksi, katotaan jos sen saisi diagnostiikka avuksi viikonloppuna

                  No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                  Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                  Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                  Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                  Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                  Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16464
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Jochen View Post
                    Puristuspaineet mitattu:

                    1. 15,4 Bar
                    2. 14.9 Bar
                    3. 15.4 Bar
                    4. 15.4 Bar

                    Eli ihan linjassaan nuo taitaa olla.

                    Tulppien kärjet oli tasaisen vaalean ruskeita, kaikki näytti samanlaisille.

                    Ilmamäärämittarin jälkeen löytyi pieni ilmavuoto mutta sen pitäisi kai ennemminkin ajaa kone laihalle kuin rikkaalle?

                    Auto ei vuoda bensaa alleen.

                    Pakosarjan tienoilta ei kuulu vuotoon viittaavia ääniä.

                    Joku suutin taitaa pitää ääntä, terävä napsutus kuuluu kannen ja imusarjan välistä. Olisiko jäänyt jotain roskaa suuttimeen niin ettei sulkeudu kunnolla? Tosin silloin jonkin tulpan olisi varmaan pitänyt olla poikkeavan värinen. Pitänee ostaa kaiken varalta purkki suutinpuhdistusainetta.

                    LC-1 valmiina asennettavaksi, katotaan jos sen saisi diagnostiikka avuksi viikonloppuna
                    Terveet puristukset. Liekö joku suutinpuhdistusaine vaikuttaa mitään koska bensa itsessään on melko voimakas liuotin ?

                    Comment

                    • ZoMbiE
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2003
                      • 2583
                      • Lohja, Virkkala

                      #11
                      Sitä lambdaa minäkin veikkaisin, joko hetkellinen häiriö tai sitten pimahtanut...

                      Comment

                      • mtv67
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 364
                        • Kokkola

                        #12
                        huijariasema mistä oot tankannu!
                        e36 m3 coupe -97 smg individual-SOLD-
                        e60 535d -05 "AC SCHNITZER"

                        Comment

                        • Janzki
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 4947
                          • Lohja

                          #13
                          Lambdalle täältäkin ääniä..Joku aika sitten omassa M60:ssä oli molemmat lambdat rikki ja vei sen 27-30 litraa sataselle..Kulutusmittarin näyttäessä kymmentälitraa / 100km..
                          Ei oo noihi kulutusmittareihin sokeesti luottaminen.
                          Sähköposti.
                          IG: janzki_

                          Comment

                          • Ziggis
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2008
                            • 454
                            • Melbourne (Mellilä)

                            #14
                            Originally posted by Jochen View Post
                            Puristuspaineet mitattu:

                            1. 15,4 Bar
                            2. 14.9 Bar
                            3. 15.4 Bar
                            4. 15.4 Bar

                            Eli ihan linjassaan nuo taitaa olla.

                            Tulppien kärjet oli tasaisen vaalean ruskeita, kaikki näytti samanlaisille.

                            Ilmamäärämittarin jälkeen löytyi pieni ilmavuoto mutta sen pitäisi kai ennemminkin ajaa kone laihalle kuin rikkaalle?

                            Auto ei vuoda bensaa alleen.

                            Pakosarjan tienoilta ei kuulu vuotoon viittaavia ääniä.

                            Joku suutin taitaa pitää ääntä, terävä napsutus kuuluu kannen ja imusarjan välistä. Olisiko jäänyt jotain roskaa suuttimeen niin ettei sulkeudu kunnolla? Tosin silloin jonkin tulpan olisi varmaan pitänyt olla poikkeavan värinen. Pitänee ostaa kaiken varalta purkki suutinpuhdistusainetta.

                            LC-1 valmiina asennettavaksi, katotaan jos sen saisi diagnostiikka avuksi viikonloppuna

                            eikös sillo ku on jonkinlainen ilmavuoto ja kone käy alkuun laihalla,lamda ns.haistaa laihan seoksen ja sitä rikastetaan niin paljon että arvot on kohdallaa,nii eikö tämä tarkoita sitä että jos lamda on kunnossa kone ei periaattees voi käydä liian laihalla???

                            heh tais tulla pari kysymystä,mut ei yhtään vastausta
                            Ex. e39 540i -97
                            Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                            Ex. e36 325iA -92
                            Ex. e34 540iA -94
                            Ex. e30 325 2.7 eta -86
                            Ex. e34 540iA -93 touring
                            Ex. e32 730i -89

                            Tällä mennään

                            Comment

                            • RMB
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 222
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Veikkaan: Jako pielessä, siis hammashihna/ketju hypännyt yhdellä pykälällä tai useammalla.
                              http://tomracing.suntuubi.com/

                              http://www.youtube.com/user/tomracingbmw

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎