Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 / Motronic tyhjäkäynnin säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • metake
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2008
    • 331
    • Janakkala

    M20B25 / Motronic tyhjäkäynnin säätö

    Auton nykyisestä käytöstä johtuen pitäisi saada tyhjäkäyntiä säädettyä korkeammalle mutta miten? Motronic ohjaa tyhjäkäynnin säädintä jotenkin (pulsseilla? jännitteellä?) niin pystyykö tuota jostain säätämään? Tai onko jotain muuta konstia jolla tyhjäkäyntiä pystyy nostamaan? Sopiva tyhjäkäynti olisi n. 1000 - 1200 rpm.
  • duuk
    Moderator
    • Dec 2006
    • 10512
    • Saaressa

    #2
    Originally posted by metake View Post
    Auton nykyisestä käytöstä johtuen pitäisi saada tyhjäkäyntiä säädettyä korkeammalle mutta miten? Motronic ohjaa tyhjäkäynnin säädintä jotenkin (pulsseilla? jännitteellä?) niin pystyykö tuota jostain säätämään? Tai onko jotain muuta konstia jolla tyhjäkäyntiä pystyy nostamaan? Sopiva tyhjäkäynti olisi n. 1000 - 1200 rpm.
    Imusarjassa on kaasuläpän tienoilla pultti (kuusiokanta) jolla pystyt tyhjäkäyntiä nostamaan.. Avaa siis kaasuläppää tämä pultti

    duke's garage:
    Suzuki R50
    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
    S38 S54 S62

    instagram: _duuk

    Comment

    • metake
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2008
      • 331
      • Janakkala

      #3
      Ok kiitos, pitää tuota kokeilla. Ainoastaan mietityttää että miten tuossa mahtaa käydä jos kaasuläppää avaamalla nostaa tyhjäkäyntiä noin paljon, niin häviääkö moottorijarrutus ihan olemattomiin? Eli tunnistaako Motronic enää kaasuläpän asennosta että nyt ollaan tyhjäkäynnillä, vai aukeaako kaasuläppä jo niin paljon, että ollaan jo osakuorma-alueella? No, kokeilemalla se selviää.

      Sellaista ajattelin, että jos jollakin olisi ollut tietoa, että ohjataanko tyhjäkäynnin säätöä jännitteellä? Jos ohjataan niin olisi voinut vetää potikan sarjaan ja sisältä suoraan ruuvaamalla voinut säätää tyhjäkäynnin sopivaksi. Yleensä nuo säätömoottorit on kyllä tupanneet olemaan askelmoottoreita (tai sen tyyppisiä) joita ohjataan suoraan boxista antamalla pulsseja suuntaan tai toiseen sen mukaan pitääkö säätää tyhjäkäyntiä ylemmäs vai alemmas. Ja sen huijaaminen onkin astetta vaativampi tehtävä.

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16495
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by metake View Post
        Ok kiitos, pitää tuota kokeilla. Ainoastaan mietityttää että miten tuossa mahtaa käydä jos kaasuläppää avaamalla nostaa tyhjäkäyntiä noin paljon, niin häviääkö moottorijarrutus ihan olemattomiin? Eli tunnistaako Motronic enää kaasuläpän asennosta että nyt ollaan tyhjäkäynnillä, vai aukeaako kaasuläppä jo niin paljon, että ollaan jo osakuorma-alueella? No, kokeilemalla se selviää.
        Säädä kaasuläpän asentoanturi uudelleen.

        Comment

        • Zanne81
          Bimmer Rookie
          • May 2008
          • 43

          #5
          Tähän vois jatkaa.

          Eli laitoin tuommoisen lastutetun boksin niin tyhjäkäynti nousi reiluun tuhanteen kierrokseen niin onko normaalia vai pitäisk tuota säätää alemmas :think

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by Zanne81 View Post
            Tähän vois jatkaa.

            Eli laitoin tuommoisen lastutetun boksin niin tyhjäkäynti nousi reiluun tuhanteen kierrokseen niin onko normaalia vai pitäisk tuota säätää alemmas :think
            Jos aivan vasta laitoit, niin ajeleppa vähän aikaa, yleensä tasaantuu.

            Ilmeisesti näissä sankavitun aikaisissakin ruiskuissa on jotain itseoppimis toimintoja.
            Olli.

            Comment

            • Zanne81
              Bimmer Rookie
              • May 2008
              • 43

              #7
              Originally posted by Rocla View Post
              Jos aivan vasta laitoit, niin ajeleppa vähän aikaa, yleensä tasaantuu.

              Ilmeisesti näissä sankavitun aikaisissakin ruiskuissa on jotain itseoppimis toimintoja.
              Joo laitoin ihan just ja ajelin n. 40 km ja se käy kyllä hyvin tasaisesti n. 1100 rpm. Pittää ajella muutama päivä ja seurailla sitä...

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎