Mistäköhän vehkeestä tollanen on alunperin lähtösin? Onko toi sellanen 262cr? vai ihan tuo 265 sport? Koittanut koko aamun googlettaa mutta mitään järkevää ei löytynyt ainakaan sellaisella kielellä että olisi ymmärtänyt... Eli laatikon kyljessä on numero sarjat 262 0 0510 90 sekä 225 1.3 ja noiden lisäksi stanssattu 004261A EU. Kiinnostais tietää mistä tuo on peräisin että saa kerralla oikeat osat ja onko käännetyllä kaaviolla sekä tietty välitykset. :think
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Getrag 262 0 0510 90
Collapse
X
-
Originally posted by Jarno80 View PostMistäköhän vehkeestä tollanen on alunperin lähtösin? Onko toi sellanen 262cr? vai ihan tuo 265 sport? Koittanut koko aamun googlettaa mutta mitään järkevää ei löytynyt ainakaan sellaisella kielellä että olisi ymmärtänyt... Eli laatikon kyljessä on numero sarjat 262 0 0510 90 sekä 225 1.3 ja noiden lisäksi stanssattu 004261A EU. Kiinnostais tietää mistä tuo on peräisin että saa kerralla oikeat osat ja onko käännetyllä kaaviolla sekä tietty välitykset. :think
Lisäksi. Nyt kun sun laatikossa on tuo merkintä: 262 0 0510 90, niin se kertoo, että laatikkosi on 265/5-sport, eli juurikin se loota, joka on vakiona esim E30M3:ssa ja on dog-leg eli käännetyllä kaaviolla.
Välitykset:
1 = 3,72
2 = 2,40
3 = 1,77
4 = 1,26
5 = 1,00
R = 4,23.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
-
-
Veljen autosta löytyy myös 2620051090 numerolla oleva laatikko. mutta ei ole käännetyllä kaaviolla oleva. laatikko löytyy alpina 2,8 m30 moottorin perästä. vuosimalli -82.
mikäs laatikko tämä on ja miksei ole käänetyllä kaaviolla?Last edited by NCmotorsport; 27-08-2009, 21:45.
Comment
-
-
Originally posted by NCmotorsport View PostVeljen autosta löytyy myös 2620051090 numerolla oleva laatikko. mutta ei ole käännetyllä kaaviolla oleva. laatikko löytyy alpina 2,8 m30 moottorin perästä. vuosimalli -82.
mikäs laatikko tämä on ja miksei ole käänetyllä kaaviolla?
Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Minulla on nimittäin 4kpl noita samalla numerosarjalla olevia laatikoita ja kaikki ovat käänteisellä kaaviolla.
Perustin siis "tietoni" täysin siihen, mitä omista laatikoistani luin.
Olisiko sitten niin, että alkupään 265/5-OD (over-drive) laatikot olis samoilla kuorilla, kuin CR-laatikot?
Esim. E30M3-USA-mallissahan on ylivaihdelaatikko, joka on mallia 265/6.
Onko tuossa veljesi laatikossa ne pyörintänopeuden ja yläkuolokohdan tunnistimet?
Onko Jarnon, tai NC:n velipojan laatikot irroitettavalla kytkinkopalla?Last edited by T3; 27-08-2009, 22:31..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View Post
Tämähän menee mielenkiintoiseksi. Minulla on nimittäin 4kpl noita samalla numerosarjalla olevia laatikoita ja kaikki ovat käänteisellä kaaviolla.
Perustin siis "tietoni" täysin siihen, mitä omista laatikoistani luin.
Olisiko sitten niin, että alkupään 265/5-OD (over-drive) laatikot olis samoilla kuorilla, kuin CR-laatikot?
Esim. E30M3-USA-mallissahan on ylivaihdelaatikko, joka on mallia 265/6.
Onko tuossa veljesi laatikossa ne pyörintänopeuden ja yläkuolokohdan tunnistimet?
Onko Jarnon, tai NC:n velipojan laatikot irroitettavalla kytkinkopalla?
Comment
-
-
Noniin. Alkoihan niitä oikeita tietoja löytymään, kun vaan jaksoi aikansa etsiä.
Kuten aikaisemmin kirjoitin, niin tuota 265/5 laatikkoa on sekä sportversiona, että ylivaihteellisena. Tuo laatikon numero ei kuitenkaan kerro koko totuutta siitä mikä se on vaan sinne alemmas stanssatun numerosarjan perässä oleva kirjainkoodi.
Mikäli loota olisi E30M3:n perästä oleva sporttiaski, pitäisi sieltä löytyä kirjainkoodit EZ, HZ, tai TCS. Tästä esimerkkikuva omasta sporttiaskistani ja saman voi todeta esim ETK:sta
Lisäksi kaivoin eräästä vanhasta topikista nimimerkin "Jacek" todella kattavan postauksen ja siellähän asia on ihan samalla tavalla. Eli laatikko tunnistetaan tuon kirjainkoodin perusteella ja nyt näyttäisi vahvasti siltä, että nimimerkin "Jarno80" laatikko oliskin vanhempi esim. 735i:n YLIVAIHDELAATIKKO merkinnällä A EO (vaikka Jarno80 kirjoittikin viestiinsä A EU)
Originally posted by Jacek View PostVaihteiston tunnistaminen / kohdentaminen automalliin tapahtuu kytkinkoppaan stanssatujen kirjainten perusteella jotka taasen löytyvät ETKltä pääryhmästä 23. Askissa saattaa olla esim 023583 HG eli etsi vaihteistoruuduista se aski minkä perässä on ETKlla kirjaimet HG ja siitä autosta on vaihteistosi. Numerosarjalla se voidaan kohdentaa myös valmistenumeroon mutta sitä tietokantaa ei ole yleisesti saatavilla vaan maahantuojakin joutuu kysymään sen tehtaalta.
Getrag 262 on 4v aski irrotettavalla kytkinkopalla. Löytyy mm E3 korista eli vaikka vanha 2500. Valussa on aina merkintä 262 vaikka olisikin 265
Getrag 265/5 on kahta versiota. Joko Schongang tai Sport. Kyseinen aski on myös irrotettavalla kytkinkopalla. Sport -version erottaa helpoiten siitä että siirtohaarukoiden lukituskuulien tulpat ovat päätykappaleessa eivätkä sitä edeltävässä valurungon osassa
Getrag 260/5 on kahdella eri "kytkinkopalla" vaikkei se irrotettava olekaan kuten 265. M30 koneeseen sopiva löytyy malleista 525i ja 528i muistaakseni 9.85->. Sisuskalut ovat identtiset M20 260/5 askin kanssa.
Getrag 260/6 on 3,5L M30 perässä pääasiassa E32 ja E34 korissa sekä viimeisissä E28 535i. Aski on helppo tunnistaa isoista jäähdytysrivoistaan ja on valukuoriltaan identtinen Getrag 280/5 Sport askin kanssa.
Getrag 280/5 Sport on M88/3 ja S38 moottoreiden vakioaski. Vaihteisto ei ole käänteiselle kaaviolla Sport -liitteestään huolimatta. Valukuoret ovat samat Getrag 260/6 kanssa mutta sillä erolla että siinä on ns lisäpala välissä jossa on ylimääräinen laakerointi. Kahta versiota valussa joissa vanhemmissa on paikat motronic-antureille ja uudemmissa ei.
Otsin sitten vielä varmistukseksi myös noista tulpista kuvan, ettei kellekään jäisi epäselväksi, mistä on kyse. Valkoinen muovitikku osoittaa kuvassa noita tulppia.
Kuva:
Nythän myös NC-Motorsportin on helppo todeta mistä se velipojan loota on lähtöisinLast edited by T3; 27-08-2009, 23:56..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostNo jos tarkkoja ollaan, niin nuo laatikot 262cr ja 265/5sport ovat yksi ja sama asia. Vaikka laatikossasi on merkintä 262 ja se on käännetyllä kaaviolla oleva sporttiaski, niin siltikin sen tyyppi on 265/5-sport.
Eli toi 262 CR muuten sama kuin 262 4-lovinen mutta siihen lisätty 5.vaihde ja kaavio käännetty. Ja 265/5 (Sport) samannäköinen kuin tavallinen 265 ylivaihteella.
Tiedot on kaivettu netistä joten en mene vannomaan niiden paikkaansapitävyyttä! Ei näistä taida kukaan olla ihan perillä
262CR / 265/5(Sport)....265(norm. ylivaihde)Last edited by Mörkö; 28-08-2009, 02:59.Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
e28 528i -86 - Kesäkäyttis
Comment
-
-
Originally posted by Mörkö View PostHmm.. Mun käsittääkseni ei ole sama asia. Eli kummassakin on käytetty 4-vaihteisen 262 lootan kuoria ja siksi kaikista löytyy tuo valunumero 262... Ja erot päältäpäin katsottuna niissä kahdessa muussa kuorien osassa (keskimmäinen ja takimmainen).
Eli toi 262 CR muuten sama kuin 262 4-lovinen mutta siihen lisätty 5.vaihde ja kaavio käännetty. Ja 265/5 (Sport) samannäköinen kuin tavallinen 265 ylivaihteella.
Tiedot on kaivettu netistä joten en mene vannomaan niiden paikkaansapitävyyttä! Ei näistä taida kukaan olla ihan perillä
262 CR ................. 265/5 (Sport)
Mutta, CR = Close ratio, eli tarkoittaa nimenomaan Sporttiaskia.
Lisäksi 265/5 Sport, ei ole samannäköinen, kuin ylivaihteelinen, koska nuo siirtohaarukoiden kuulien tulpat ovat eri paikoissa
Lopuksi. Kuvistasi oikenpuoleinen aski ei voi olla 265/5-Sport, koska siinä näkyy juurikin nuo "tulpat" eri paikassa, kuin sporttiaskissa. Eli tuo kakkoskuvan loota on 265/5-OD, ylivaihteellinen. KTS. ylempi "Jacekin" postaus.Last edited by T3; 28-08-2009, 00:34..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by T3 View PostJuu, kummasakin on käytetty samaa kuorta, josta löytyy tuo 262...
Mutta, CR = Close ratio, eli tarkoittaa nimenomaan Sporttiaskia.
Lisäksi 265/5 Sport, ei ole samannäköinen, kuin ylivaihteelinen, koska nuo siirtohaarukoiden kuulien tulpat ovat eri paikoissa
Lopuksi. Kuvistasi oikenpuoleinen aski ei voi olla 265/5-Sport, koska siinä näkyy juurikin nuo "tulpat" eri paikassa, kuin sporttiaskissa. Eli tuo kakkoskuvan loota on 265/5-OD, ylivaihteellinen.kaikki tieto on tervetullutta.
Mutta onko 265/5(Sport) ja 265(ylivaihde) kotelon keskiosat samannäköisiä keskenään? mutta erinäköisiä 262 CR:än keskiosaan verrattuna?
Ja jos voisit vielä laittaa oman lootasi kyljestä kuvan niin olisin kiitollinen.Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
e28 528i -86 - Kesäkäyttis
Comment
-
-
Originally posted by Mörkö View PostHyvä että saadaan selvyyttä asiaankaikki tieto on tervetullutta.
Mutta onko 265/5(Sport) ja 265(ylivaihde) kotelon keskiosat samannäköisiä keskenään? mutta erinäköisiä 262 CR:än keskiosaan verrattuna?
Ja jos voisit vielä laittaa oman lootasi kyljestä kuvan niin olisin kiitollinen.
265/5(Sport) ja 265/6(OD) laatikoiden keskiosat eivät ole samanlaisia, johtuen juurikin noiden kuulien tulppien sijainnista.
Kuvistasi ensimmäinen (vasemmanpuoleinen) on 265/5-CR, vaikka siinä harhaanjohtavasti lukeekin 262-CR
Joten siinähän sulla on kuva sporttiaskin kyljestä
Oikenpuoleinen loota taasen on ylivaihteellinen ja siitä näetkin hyvin kuinka erilaiset ne keskikappaleet on.
Toki, jos haluat paremman kuvan, käyn samantien näpsäisemässä. Mulla on tuolla tallissa laatikossa tehdasuusi sporttiaski, josta saa varmaan ihan riittävän hyvän kuvanLast edited by T3; 28-08-2009, 01:03..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Originally posted by Mörkö View PostJa jos voisit vielä laittaa oman lootasi kyljestä kuvan niin olisin kiitollinen.
Toisessa kuvassa lukee numerosarjan perässä HZ, joka kertoo sen olevan sporttiaski
Originally posted by Mörkö View PostTämähän mielenkiintoiseksi menee:think.
Miten siis 262 CR ja 265/5(sport/CR) eroaa toisistaan? Jos eroaa niin millä tavalla?
262CR on alkujaan E12:n sporttiaski, jota siis myöhemmin käytettiin myös esim E30 M3:ssa. Jostain syystä askia on alettu kutsumaan 265/5-Sportiksi. Olisiko tuo tapa lähtenyt jopa tehtaalta, koska myös ETK kertoo, että E12:n sporttiaski on 265/5-Sport.
Vai onko tuo tapa kutsua ko. laatikkoa 262-CR:ksi vain jäänne siitä, että loota on peruja alkuperäiselle 4-vaihteiselle 262:lle.
Ainakaan minun ETK ei tunne 262-CR:ää, vaan 265/5-Sportin.Last edited by T3; 28-08-2009, 01:45..
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Comment
-
-
Jeespoks.
Eli yhteenvetona 262CR / 265/5(Sport) / Dogleg / CR(Close Ratio) tarkoittaa yhtä ja samaa lootaa. Ja on ulkonäöltään noiden T3 kuvien mukainen.
Ja 265 normaali ylivaihde-laatikko on mun aiemman postauksen oikeanpuoleisen kuvan näköinen.
Sekoittaa vaan kun noita nimityksiä käytetään ihan miten sattuu.
Iso kiitos ja kumarrus T3:lle.Last edited by Mörkö; 28-08-2009, 18:22.Yritys on ensimmäinen askel epäonnistumiseen.
e28 "M"535i -86 - Ikuisuusprojekti
e28 528i -86 - Kesäkäyttis
Comment
-
-
Originally posted by Mörkö View PostJeespoks.
Eli yhteenvetona 262CR / 265/5(Sport) / Dog leg / CR(Close Ratio) tarkoittaa yhtä ja samaa lootaa. Ja on ulkonäöltään noiden T3 kuvien mukainen.
Ja 265 normaali ylivaihde-laatikko on mun aiemman postauksen oikeanpuoleisen kuvan näköinen.
Sekoittaa vaan kun noita nimityksiä käytetään ihan miten sattuu.
Iso kiitos ja kumarrus T3:lle.
Tuossa vielä vähä kuvia selventämään (tai sotkemaan) asiaa..
Oho!!
Comment
-
Comment