Announcement

Collapse
No announcement yet.

Turbopakosarjan merkitys dieselissä (530d)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Turbopakosarjan merkitys dieselissä (530d)

    Asioita on aina mukava spekuloida ja tuli tässä vaan mieleen kun noihin bensaturbonipponeihin saa noita paremmin virtaavia pakosarjoja jossa myös muuttuu ahtimen asento(mahdollistaen suuremman solmun). Joskus on jopa kuullu väitettävän, että pelkän pakosarjan vaihdolla on mitattu + 20-30hv teholisäyksiä...

    Kuinka dieseleissä, onko paremmin virtaavasta pakosarjasta yleensä mitään hyötyä? Ja onko esim 530d:n vakiopakosarja kuinka "tukkoinen"?
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #2
    Ihan yhtälailla se pakokaasu virtaa niin diesel- kuin bensakoneissakin. Tehtaalla eivät varmasti ole laittaneet sitä "maailman parasta" pakosarjaa, vaan kompromissin hinnan-toimivuuden-tilan suhteen eli esim. seuraavantyylinen pakosarja virtaa paremmin kuin vakio. Toki hyöty muuten vakiossa koneessa ei kummoinen liene, pitäisi muutella konetta muutenkin jotta pystyttäisiin ulosmittaamaan uuden pakosarjan tuoma hyöty.

    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Thuppu
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2007
      • 3626
      • Seinäjoki

      #3
      Tuolla Holysmoken foorumilla oli säie jossa porukat esitteli diy pakosarjoja ja täytyy todeta että osa on erittäin näyttäviä ja todennäköisesti hyvin virtaaviakin. http://www.holysmoke.fi/forum/viewtopic.php?t=1222

      Imusarjoille oli vastaavanlainen säie...
      BMW 740iA "ALPINA"
      BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
      Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
      Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        #4
        Niin täytyy muistaa ettei ainakaan 530d:ssä ole tilaa kovin kummoiselle käärmeenpesälle.
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #5
          Vakiopakosarja on E39 530d:ssa melko surkean näköinen ilmestys. M57N:ssa on jo paljon kehittyneempi (virtauskanavia eriytetty) mutta se ei auta M57 virittelyssä. Minulla on M57N pakosarja M57 moottorissa ja tehot on mitattu sekä ennen että jälkeen pakosarjanvaihdon. Ei apua sieltä. M57 moottori tukehtuu 280 hp kohdalla ja syy ei ole pakopuolella vaikka pakopainetta onkin enemmän kuin muut merkit toivoisivat. M57N antaa noin 100 hp enemmän samalla korkealla pakopaineella ja samalla pakosarjalla ja ahtimella. Kokeilematta on enää mäntien vaihto ja nokan hiominen (nokat on jo mitattu miltei identtisiksi M57:ssa ja M57N:ssa). Itse en jaksa enää mäntiä irrottaa, tuskin moni muukaan.
          ---

          Comment

          • Thuppu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2007
            • 3626
            • Seinäjoki

            #6
            Ok. Jos ajatellaan että on se ~230hv eikä haeta sitä absoluuttista max. tehoa. Eli tekee paremman pakosarjan eikä muita muutoksia niin mikä vois olla oletettava tehon nousu?
            BMW 740iA "ALPINA"
            BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
            Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
            Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              #7
              Originally posted by Thuppu View Post
              Ok. Jos ajatellaan että on se ~230hv eikä haeta sitä absoluuttista max. tehoa. Eli tekee paremman pakosarjan eikä muita muutoksia niin mikä vois olla oletettava tehon nousu?
              Ikävä kyllä ei yhtään, koska vakiosuuttimilla saa tuon 230-235 hv eikä yhtään enempää. (Nyt varmaan moni vetää herneet neniin kun omasta on mitattu enemmän mutta sellaista elämä on, penkit ovat erilaisia).
              ---

              Comment

              • Thuppu
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2007
                • 3626
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by -Tapi View Post
                Ikävä kyllä ei yhtään, koska vakiosuuttimilla saa tuon 230-235 hv eikä yhtään enempää. (Nyt varmaan moni vetää herneet neniin kun omasta on mitattu enemmän mutta sellaista elämä on, penkit ovat erilaisia).
                Entä voiko sillä olla eroja moottorin käytökseen ja ahtimen heräämiseen? Onko edes tehon nousu mahdollista pelkän pakosarjan vaihdolla missään vehkeessa. Jotenki järki sanoo et on kun virtaukset muuttuvat, mutta antaako moottorinohjaus enemmän syöttöä siitä johdosta.

                Eli jos olis vakio 530d niin mitä tapahtuu pelkän pakosarjan vaihdolla vai tapahtuuko mitään?
                BMW 740iA "ALPINA"
                BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
                Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
                Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

                Comment

                • -Tapi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 3117
                  • Välisuomi

                  #9
                  Vakio 530d:ssa tuskin huomaa yhtään mitään muutosta pakosarjan vaihdossa ja tuskin näkyy dynossakaan. Monessa muussa vehkeessä ajatuksella rakennettu ja oikein mitoitettu pakosarja antaa tehoetua mutta yleensä siinä hifistellään ihan turhaan kun puhutaan katuvehkeistä. Moni pitää yhdenmittaisia putkia ja jouheita mutkia ehdottomana edellytyksenä ja niin itsekin pyrin aina pakosarjat tekemään mutta tosielämässä autotehtaat tekevät paljon ahdettuja tehomalleja ihan "jakotukki"-periaatteella ja hyvin toimii.

                  Ahtimen heräämiseen tuolla pakosarjanmuotoilulla on paljon merkitystä mutta 530d:ssa se ei ole ongelma.

                  Odotan mielenkiinnolla kaverin rakentaman 2 litraisen VAG dieselin dynotuloksia kun pakosarjan jokaisella putkella on mittaa noin 800 mm ennen ahdinta ja imusarjakin on noin metrin mittainen. Putkien halkaisijat ovat pienet ja virtausnopeus siten suuri.
                  ---

                  Comment

                  Working...
                  X
                  😀
                  🥰
                  🤢
                  😎
                  😡
                  👍
                  👎