Announcement

Collapse
No announcement yet.

528iA automaattilaatikko ongelma - Ongelma ratkaistu!!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Oldschool
    Newbiemmer
    • Oct 2009
    • 2
    • Finland

    528iA automaattilaatikko ongelma - Ongelma ratkaistu!!

    Nyt tarvisi hieman apua viisaammilta.
    Alkoi bmw:n automaattilaatikko temppuileen. Kun lähden kiihdyttämään ihan normaalisti niin laatikko vaihtaa ihan mukisematta aina kolmoseen asti.
    Sitten alkaa pihistelemään seuraavien laittoa vaikka kierrokset nousisivat tappiin. 80km/h nopeudessa kierokset olivat ennen jossain 2000 luokassa. Nyt ovat 3000 tuntumassa koska laatikko ei vaihda kolmosta isompaa automaattisesti. Steptronic puolella vaihtaminen onnistuu ongelmitta. Ja automaattikin huomaa että nyt pitäisi pykältää isompaa kun kiihdytän normaalisti vaikka 80km/h ja vaihdan tronici puolelle ja pykällä isommalle. Sitten takaisin pienemmälle ja sitten vaihdan automaattipuolelle niin automaatti vaihtaa isommalle vaihteelle. Nopeammassa vauhdissa kierokset tietenkin nousevat. Taas jos polkaisen kaasun pohjaan niin vaihtaa normaalisti aina viitoselle asti. Missähän vika voisi piileä? Enteileekö tämä sitä että laatikko olisi hajoamassa? Mitään ääntä laatikko ei pidä ja vaihteet menevät normaalisti paikoilleen.

    Auto on BMW 528iA -97 ja mittarissa 194t km. Laatikkoon ei varmaan ole koskaan vaihdettu öljyjä. Vaikea sanoa ku auton vasta sain ja huolto kirjaa ei ollut mukana. Sen verran olen vilkaissut pohjaan että ei varmasti auki ole ainakaan käytetty

    Eli miten toimia?
    Last edited by Oldschool; 15-10-2009, 15:25.
  • Keke71
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2007
    • 340
    • Kiiminki

    #2
    Ekaks öljy määrän tarkistus, ja oikeissa lämpötiloissa(n,50 astetta)siis öljyn lämpötila, jos se on oikein, niin vaihteiston nollaus(adaptaatio arvojen nollaus) jos sekään ei auta, niin ei auta muutakuin olla ongelman kanssa yhtä. Valitettavasti, kaikki on kuluvaa, niin myös vaihteisto. Tää on vaan mun omakohtainen mielipide.

    Edit: niin, kantsii laitaa että mistä päin tätä suomen maata kirjoittelet, voipi joku jolla on laitteett/vehkeet, lukee siitä sun autosta ne vika koodit sun muut arvot nollata.
    Edit2: niin tietty "pientä" korvausta vastaan nää vikakoodin luvut yleensä hoidetaan, mutta jos haluaa merkkiliikkeen lukemaan ja analysoimaan vikaa, niin saat pulittaa helposti sen 60-120€, eikä merkkiliike lopulta totea muuta kuin sen että laatikko vaihtoon, sen enenpää sen sielunelämään puuttumatta/kommentoimatta laatikon todelliseen vikaan.
    Last edited by Keke71; 09-10-2009, 21:30.
    E39 540iA Touring

    Comment

    • Moonshine
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 1018
      • Järvenpää

      #3
      Käy väkisin mielessä että kyseessä olisi sähköinen ongelma jos kerta stepillä vaihtuu normaalisti. Eli piuhan päähän vekotin.

      Mitenkäs se rengastus ja rengaspaineet?
      "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

      Comment

      • ApriliaMan
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 235
        • Lohja

        #4
        Ainakin mun autossa oli samanlaisia oireita kun ABS anturi meni/oli menossa rikki. Aluksi luulin kanssa, et laatikossa jotain vikaa mut koojaantui anturin vaidolla.

        Ei muutakun vikakoodien lukuun
        e39 530iA ///M Sport -02
        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

        Comment

        • _nixu_
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 8972
          • Kellokoski

          #5
          Niin mitkä renkaat siellä on nyt alla? Alikokoisilla tai sekarengastuksella saattaa laatikko temppuilla :think
          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

          Comment

          • Oldschool
            Newbiemmer
            • Oct 2009
            • 2
            • Finland

            #6
            Moi
            Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan laatikko alkoi temppuilemaan kun vaihdoin talvirenkaat alle ja eteen jäi yksi kesä kumi koska yksi vanne oli vijoittunut enkä ollut saanu aikaseksi vaihtaa vannetta. Tänään sain vaihdettua vanteen ja juuri kävin testailemassa. Suureksi yllätykseksi laatikko alkoi taasen pelittämään
            Aika ranttu on kyllä laatikko.

            Kesä vanne on 16" kuten talvi vanne myös. Vielä ihan molemmat bemarin orgis kamaa. Kumeissa oli hieman eroa mutta minusta ei niin mahottomasti että pitäisi laatikkoon vaikuttaa. Kesä kumi oli 225/55R ja talvi on 205/55R ja molemmat 16" mutta ilmeisesti kaikki lasketaan :think
            Kerkesin jo omalla Carsoft 6.5 ( bmw ) ajaa vikakoodit ja ABS ongelmaa ei tosiaan ollut. Olin jo tilaamassa öljyn vaihdon ja suodattimen laatikkoon mutta vaihdoin ekana tuon renkaan.
            Kiitoksia tosiaan vinkeistä. Nyt sitä on taas paljon viisaampi

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by Oldschool View Post
              Moi
              Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan laatikko alkoi temppuilemaan kun vaihdoin talvirenkaat alle ja eteen jäi yksi kesä kumi koska yksi vanne oli vijoittunut enkä ollut saanu aikaseksi vaihtaa vannetta. Tänään sain vaihdettua vanteen ja juuri kävin testailemassa. Suureksi yllätykseksi laatikko alkoi taasen pelittämään
              Aika ranttu on kyllä laatikko.

              Kesä vanne on 16" kuten talvi vanne myös. Vielä ihan molemmat bemarin orgis kamaa. Kumeissa oli hieman eroa mutta minusta ei niin mahottomasti että pitäisi laatikkoon vaikuttaa. Kesä kumi oli 225/55R ja talvi on 205/55R ja molemmat 16" mutta ilmeisesti kaikki lasketaan :think
              Kerkesin jo omalla Carsoft 6.5 ( bmw ) ajaa vikakoodit ja ABS ongelmaa ei tosiaan ollut. Olin jo tilaamassa öljyn vaihdon ja suodattimen laatikkoon mutta vaihdoin ekana tuon renkaan.
              Kiitoksia tosiaan vinkeistä. Nyt sitä on taas paljon viisaampi
              Jos haluat että laatikko pelaa vielä keväällä niin vaihdat oikean kokoiset talvikumit alle. Nuo 205/55 on pahasti alikokoiset ja varmasti jossain vaiheessa laatikko alkaa taas temppuilla :think
              Eli 225/55R16" alle.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Arnolds
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2005
                • 3310
                • Kajjjaani

                #8
                Originally posted by Oldschool View Post
                Moi
                Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan laatikko alkoi temppuilemaan kun vaihdoin talvirenkaat alle ja eteen jäi yksi kesä kumi koska yksi vanne oli vijoittunut enkä ollut saanu aikaseksi vaihtaa vannetta. Tänään sain vaihdettua vanteen ja juuri kävin testailemassa. Suureksi yllätykseksi laatikko alkoi taasen pelittämään
                Aika ranttu on kyllä laatikko.

                Kesä vanne on 16" kuten talvi vanne myös. Vielä ihan molemmat bemarin orgis kamaa. Kumeissa oli hieman eroa mutta minusta ei niin mahottomasti että pitäisi laatikkoon vaikuttaa. Kesä kumi oli 225/55R ja talvi on 205/55R ja molemmat 16" mutta ilmeisesti kaikki lasketaan :think
                Kerkesin jo omalla Carsoft 6.5 ( bmw ) ajaa vikakoodit ja ABS ongelmaa ei tosiaan ollut. Olin jo tilaamassa öljyn vaihdon ja suodattimen laatikkoon mutta vaihdoin ekana tuon renkaan.
                Kiitoksia tosiaan vinkeistä. Nyt sitä on taas paljon viisaampi
                Samanlainen tapaus kesärenkailla E38:ssa lueppa tuolta http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=176772&page=7 "BMW maailmassa monta on ihmeellistä asiaa!!!"
                F26 xDrive20d TwinPower

                EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #9
                  Originally posted by Oldschool View Post
                  Moi
                  Kiitoksia kaikille vinkeistä. Tosiaan laatikko alkoi temppuilemaan kun vaihdoin talvirenkaat alle ja eteen jäi yksi kesä kumi koska yksi vanne oli vijoittunut enkä ollut saanu aikaseksi vaihtaa vannetta. Tänään sain vaihdettua vanteen ja juuri kävin testailemassa. Suureksi yllätykseksi laatikko alkoi taasen pelittämään
                  Aika ranttu on kyllä laatikko.

                  Kesä vanne on 16" kuten talvi vanne myös. Vielä ihan molemmat bemarin orgis kamaa. Kumeissa oli hieman eroa mutta minusta ei niin mahottomasti että pitäisi laatikkoon vaikuttaa. Kesä kumi oli 225/55R ja talvi on 205/55R ja molemmat 16" mutta ilmeisesti kaikki lasketaan :think
                  Kerkesin jo omalla Carsoft 6.5 ( bmw ) ajaa vikakoodit ja ABS ongelmaa ei tosiaan ollut. Olin jo tilaamassa öljyn vaihdon ja suodattimen laatikkoon mutta vaihdoin ekana tuon renkaan.
                  Kiitoksia tosiaan vinkeistä. Nyt sitä on taas paljon viisaampi
                  Noissa 205/55-16" ja 225/55-16":ssa on jo halkaisijassa todella suuri ero, joten vaikuttaa ihan varmasti laatikon toimintaan....vaikka se ei satelliitista sitä todellista nopeusmuutosta tarkistakkaan....
                  Itse syy ko.laatikon sekoiluihin ja "pahoille tavoille oppimiseen" löytyy varmasti juuri näistä rajusti e39:iin alikokoisista 205/55:sta jos niillä ajeltiin myös edellistalvi?

                  Comment

                  • Havis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1838
                    • Kotona/Poissa

                    #10
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Noissa 205/55-16" ja 225/55-16":ssa on jo halkaisijassa todella suuri ero, joten vaikuttaa ihan varmasti laatikon toimintaan....vaikka se ei satelliitista sitä todellista nopeusmuutosta tarkistakkaan....
                    Itse syy ko.laatikon sekoiluihin ja "pahoille tavoille oppimiseen" löytyy varmasti juuri näistä rajusti e39:iin alikokoisista 205/55:sta jos niillä ajeltiin myös edellistalvi?
                    Minä luulen, että suurin ongelma on erikokoisten renkaiden käyttö (ns. sekarengastus), ei niinkään alikokoinen rengassarja.

                    Kuvittelisin nimittäin niin, että jos kompuutteri saa eri pyöriltä toisistaan poikkeavaa nopeustietoa, päättelee se kelin olevan liukas ja talvinen tai jotain vastaavaa erikoista, ja harhautuu ohjaamaan vaihteiston toimintaa virheellisen tilanteen mukaisesti. Jos taas kaikki renkaat ovat keskenään samankokoiset, vaikkakin alamittaiset, vastaavaa tilannetta ei luulisi esiintyvän.
                    Last edited by Havis; 16-10-2009, 06:06.
                    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                    E60 523iA -08

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Minä taas tiedän, että varsinkin uudemmalla zf5hp19 askilla varustetut bensakoneiset sekoilee todella helposti alikokorenkaista.

                      Nimim. Edellinen talvi 225/50/16 renkailla (oikea 225/55/16), ja aski potki vaihteita sisään, ja välillä jurrutti lähes 4000rpm asti ennen vaihtoa...

                      Pienestä se on kiinni, ei voi muuta sanoa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Originally posted by Havis View Post
                        Minä luulen, että suurin ongelma on erikokoisten renkaiden käyttö (ns. sekarengastus), ei niinkään alikokoinen rengassarja.

                        Kuvittelisin nimittäin niin, että jos kompuutteri saa eri pyöriltä toisistaan poikkeavaa nopeustietoa, päättelee se kelin olevan liukas ja talvinen tai jotain vastaavaa erikoista, ja harhautuu ohjaamaan vaihteiston toimintaa virheellisen tilanteen mukaisesti. Jos taas kaikki renkaat ovat keskenään samankokoiset, vaikkakin alamittaiset, vastaavaa tilannetta ei luulisi esiintyvän.
                        Tästä on jo niin paljon käyty debattia ja todettu ko.ilmiön olevan olemassa, että suosittelen lämpimästi tuon Search toiminnon käyttämistä ja tutustumista aiheeseen. 9/98 ja uudemmat bensastepit ovat käytetylle vierintäkehälle herkin, 9/98-vanhempi seuraavaksi ja vanhemmat dieselit vähiten. Se on kuitenkin 100% FAKTA että väärän vierintäkehän renkaat aiheuttavat ongelmia ja muutoksia laatikon, jarrujen ja ajonhallinnan logiikassa, huomataan/tajutaan niitä tai ei.

                        Comment

                        • hezekiel
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 245

                          #13
                          Ratsastetaan nyt vanhalla topicilla... Täällä on 1/99 valmistunut 528iA ja alkoi lomareissulla tosiaan tekemään sitä, että esim. ohituskiihdytyksen jälkeen jää junnaamaan pienellä vaihteella. Useimmissa tapauksissa olisi varmaan mennyt koko loppumatkan ellei olisi tipillä komentanut isommalle tai heittänyt cruisea päälle (se auttoi kummasti). Muuten laatikko toimii hienosti eikä tämäkään ongelma esiinny joka kerta. Autossa on hiljattain (edellisen omistajan aikana) ollut 255/45R18 renkaat mutta nyt on vakiot 225/55R16 ja joka nurkassa samanlaiset.

                          Pääseekö ELM327:lla ja jollain yleisesti saatavissa olevalla softalla asiaa tutkimaan sen paremmin vai mistä lähdetään?
                          E32 735iAL, E36 320iA

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Originally posted by hezekiel View Post
                            Ratsastetaan nyt vanhalla topicilla... Täällä on 1/99 valmistunut 528iA ja alkoi lomareissulla tosiaan tekemään sitä, että esim. ohituskiihdytyksen jälkeen jää junnaamaan pienellä vaihteella. Useimmissa tapauksissa olisi varmaan mennyt koko loppumatkan ellei olisi tipillä komentanut isommalle tai heittänyt cruisea päälle (se auttoi kummasti). Muuten laatikko toimii hienosti eikä tämäkään ongelma esiinny joka kerta. Autossa on hiljattain (edellisen omistajan aikana) ollut 255/45R18 renkaat mutta nyt on vakiot 225/55R16 ja joka nurkassa samanlaiset.

                            Pääseekö ELM327:lla ja jollain yleisesti saatavissa olevalla softalla asiaa tutkimaan sen paremmin vai mistä lähdetään?
                            Väärän vierintäkehän ongelma joka tapauksessa on juuri tämä.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎