Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 jakoketjun kiristäjästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    M54 jakoketjun kiristäjästä

    Oma M54B30 pitää tyhjäkäynnillä sellaista vaimeaa raksutusta. Käy vähän kuin diesel. Selvittelin asiaa netistä ja todennäköiseksi diagnoosiksi veikkaan jakoketjun kiristäjää. Siitä on kuulemma tullut päivitetty malli jossain vaiheessa. Uudempimalli on ilmeisesti hydraulinen. Luulin sitä aluksi kuuluisaksi vanos rattleksi, mutta oireet ei ihan kyllä täsmää siihen. Jos ei tolla hiljene, niin sitten tilaan beisanilta tiivisteet ja holkit vanoksiin.


    Onko joku vaihtanut näitä ja onko sillä saatu kone takaisin hiljaiseksi? Mitä mahtaa uusi sarja kustantaa? Ainakin vaihto on kohtuullisen helppo. Realoem:stä katselin osia, mutten sitten lopulta keksinyt mitä kaikkea tuolta pitäisi vaihtaa. Siellähän on sen pultin ja jousen lisäksi kaksi muuta osaa.

    Täällä juttua:
    I just completed a VacExtractor oil change on my baby and noticed a very distinct rattling sound coming from the engine. I had read about this before but...

    ja täällä vaihto-ohjeet:
    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.
    Last edited by Juppe; 10-11-2009, 15:32.
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 686
    • Tyrnävä

    #2
    Saisiko ääninäytettä? Tässä oma.

    Jenkkifoorumeilla oli puhetta vanhasta kaksiosaisesta ja uudesta yksiosaisesta kiristäjästä mutta kyllä siihen on vain yhdenlaista jossa esikiristys jousella ja varsinainen kiristys öljynpaineella. Itsellä tuon vaihto ei vaikuttanut mihinkään.

    BeisanSystemsin tyyppi meinas että ei ole tämä ääni vanoksestakaan kun kuunteli.

    Ääni tuntuisi kuuluvan jostain edestä ja ehkä vänkärinpuolelta. Ylempi ketjunkiristin on vielä vaihtamatta, en usko oikein siihenkään mutta seuraavaksi vaihtuu se. Öljypumpun ketjullehan ei ole kiristystä mutta liekköhän se sieltäkään...
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Vähän samanlaista, mutta ei kyllä ollenkaan noin kovaa. Tossahan kuuluu jo melkoinen ronklotus. Mulla se on enemmän semmosta räpinää, Sellaista, ettei se varsinaisesti vielä huoleta, mutta kyllä mä sen silti haluan hiljaiseksi. Aatelin vaihtaa ton kiristimen ja samalla seen totaalihuuhtelun öljyille. Uudet delvacit ja suodatin koneeseen, puoltoista purkkia fortea ja 45min tyhjäkäyntiä. Sitte vielä uudet ölpät koneeseen. Tällä reseptillä compactin kone M54B25 kadotti kaikki sivuäänensä. Sitten jos se ei tepsi remppaan vanokset. Mitään tyhjäkäynnn vaeltelua ei mulla kyllä oo ollu ja kierroksilla toi kone hiljenee.

      Edit:
      Jos longlifet on tehneet tehtävänsä, niin ei se olis ihme, että ketjunkiristäjän öljykanavatkin olisivat tukossa. Kaikki yli 120tkm on helvetisti kilsoja tolle koneelle (likaantumisen kannalta), jos on ajettu vain longlife öljynvaihtojen mukaan, eikä oo koskaan fortea kipattu koneeseen. 80tkm ajetun compactin koneesta tuli niin hirveet rapaliemet ulos, että ei sitä meinannut todeksi uskoa... Varsinkin kun laitoin forten puhtaan öljyn sekaan.

      Huvittavinta oli, etei metro auto suostunut tekemään forte käsittelyä ukkon 316i -05 touringiin (ajettu jotain 50-60tkm). Rikkoo kuulemma koneen. Skoda taas vetää fortet läpi pyytämättäkin. Kuuluu huolto-ohjelmaan.
      Last edited by Juppe; 10-11-2009, 17:03.

      Comment

      • Dani
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2007
        • 3847
        • Espoo

        #4
        Originally posted by Juppe View Post
        Huvittavinta oli, etei metro auto suostunut tekemään forte käsittelyä ukkon 316i -05 touringiin (ajettu jotain 50-60tkm). Rikkoo kuulemma koneen. Skoda taas vetää fortet läpi pyytämättäkin. Kuuluu huolto-ohjelmaan.
        Huvittavaa on myös se ettei Skodan kattilaa voi oikein verrata BMW koneeseen näin öljykanavia ajatellen, poikkeuksia on pilvin pimein.

        Eriasia sitten jos toinen liike tekee Forte käsittelyn BMW koneeseen kysymättä asiakkaalta mitään olettaen että se kuuluu huolotoimenpiteisiin, ja taas toinen liike ei suostu sitä tekemmän vedoten siihen että kone menee räkspoks niin sitten pistää miettimään että kumpi mahtaa olla oikeassa.
        sigpic
        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 686
          • Tyrnävä

          #5
          Kyllä se mullakin kierroksia lisätessä hiljenee. Fortet on vedetty koneesta läpi mutta ei sieltä paskaa vaan irtoa. Syö vähän bensaa, vetää hyvin jne. ainoastaan tyhjäkäynnillä ~1min käynnistyksestä alkaa tuo ääni.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • TFV
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2006
            • 3080
            • Nurmijärvi

            #6
            Vaihtoehtoina myös hihnankiristimen rulla, sekä ohjaustehostimen pumppu. Hihna pois ja auto käymään, sillä eliminoitte yllämainitut mahdollisuudet. Hihnankiristin varsinkin on oikea maanvaiva, juuri vaimon 330:seen vaihdettiin ja hiljeni.
            E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

            Comment

            • petrolhead
              Moderator
              • Feb 2004
              • 13793
              • Hyvinkää

              #7
              Originally posted by Juppe View Post
              Vähän samanlaista, mutta ei kyllä ollenkaan noin kovaa. Tossahan kuuluu jo melkoinen ronklotus. Mulla se on enemmän semmosta räpinää, Sellaista, ettei se varsinaisesti vielä huoleta, mutta kyllä mä sen silti haluan hiljaiseksi. Aatelin vaihtaa ton kiristimen ja samalla seen totaalihuuhtelun öljyille. Uudet delvacit ja suodatin koneeseen, puoltoista purkkia fortea ja 45min tyhjäkäyntiä. Sitte vielä uudet ölpät koneeseen. Tällä reseptillä compactin kone M54B25 kadotti kaikki sivuäänensä. Sitten jos se ei tepsi remppaan vanokset. Mitään tyhjäkäynnn vaeltelua ei mulla kyllä oo ollu ja kierroksilla toi kone hiljenee.

              Edit:
              Jos longlifet on tehneet tehtävänsä, niin ei se olis ihme, että ketjunkiristäjän öljykanavatkin olisivat tukossa. Kaikki yli 120tkm on helvetisti kilsoja tolle koneelle (likaantumisen kannalta), jos on ajettu vain longlife öljynvaihtojen mukaan, eikä oo koskaan fortea kipattu koneeseen. 80tkm ajetun compactin koneesta tuli niin hirveet rapaliemet ulos, että ei sitä meinannut todeksi uskoa... Varsinkin kun laitoin forten puhtaan öljyn sekaan.

              Huvittavinta oli, etei metro auto suostunut tekemään forte käsittelyä ukkon 316i -05 touringiin (ajettu jotain 50-60tkm). Rikkoo kuulemma koneen. Skoda taas vetää fortet läpi pyytämättäkin. Kuuluu huolto-ohjelmaan.
              Epäilen hyvin suuresti että minkään VWAG-konsernin tuotteen huolto-ohjelmaan kuuluu Forte-käsittely moottorille. Jos siis huolto-ohjelmalla tässä tarkoitetaan sitä ihan oikeaa (tehtaan määrittämää) ohjelmaa.

              EDIT : Sori OT........
              Last edited by petrolhead; 10-11-2009, 18:54.
              2015 VW Crafter
              1984 BMW 316
              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Epäile vaan, mutta näin ainakin Turun rinta-joupilla (skodan virallinen myyjä/huolto) tehdään. Kaveri on tuolla töissä ja kertoi. Täytyykin koittaa ilman hihnaa joku päivä. Oon kyllä melko varma että se tulee jakoketjusta.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Epäile vaan, mutta näin ainakin Turun rinta-joupilla (skodan virallinen myyjä/huolto) tehdään. Kaveri on tuolla töissä ja kertoi. Täytyykin koittaa ilman hihnaa joku päivä. Oon kyllä melko varma että se tulee jakoketjusta.
                  Kaikki tämän merkin korjausohjeet ne löytyy minullakin töissä...
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Pasi_K
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2003
                    • 686
                    • Tyrnävä

                    #10
                    Originally posted by TFV View Post
                    Vaihtoehtoina myös hihnankiristimen rulla, sekä ohjaustehostimen pumppu. Hihna pois ja auto käymään, sillä eliminoitte yllämainitut mahdollisuudet. Hihnankiristin varsinkin on oikea maanvaiva, juuri vaimon 330:seen vaihdettiin ja hiljeni.
                    Omassa kipossa kokeilen jo ilman moniurahihnoja ajat sitten. Oliskin ollut niin helppo vika
                    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                    Tsekkaa myytävät osat tästä

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      Kaikki tämän merkin korjausohjeet ne löytyy minullakin töissä...
                      No sitten on vain paikkakuntakohtaisia eroja. Kyllä musta toi forte käsittely tietyissä huolloissa on hemmetin fiksu juttu, kun samoilla öljyillä ajellaan pitkiä siivuja.

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        M54 jakoketjun kiristin

                        Jos teidän M54 koneet pitää pikku rapinaa tyhjäkäynnillä kannattaa vian etsiminen aloittaa jakoketjun kiristäjästä. Omaani vaihdoin tänään ja huomasin, että sen jousi oli kuoleentunut melko pahasti. Vanha kiristin ei ponnahtanut millään tavalla ulos kolostaan, kun sen oli kiertänyt auki. Uutta kiristintä sai työntää oikein kunnolla sinne koloon, että pääsi kiertämään kiristimen paikoilleen. Pakosarjamurheiden (löytyy 330 virittelytopicista) takia en oo vielä koekäyttänyt uudella kiristimellä, mutta ainakin vanha kiristin oli ihan valmis. Uusi osa kustansi huimat 38e Metro-autosta.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          #13
                          Kyllä se kone tolla kiristäjän vaihdolla hiljeni. Kannattaa katsoa, jos kone pitää pientä rapinaa.

                          Comment

                          • HC91
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 998
                            • 29100/310053

                            #14
                            oisko laittaa varaosanumeroa tai pmv-tuulettimien kuvaa näkösälle :think

                            rapisiko vain tyhjäkäynnillä? yhtä lailla kylmänä ja kuumana? paljos ajettu?
                            92' ///M5 3.8 individual
                            09' 320d xDrive
                            16' NIU N1 Sport
                            19' NIU U+ Sport

                            Comment

                            • Juppe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2002
                              • 4541
                              • TURKU

                              #15
                              78tkm ajettu. Raplatti vähän tyhjäkäynnillä ja matalilla kierroksilla. Kylmänä ja kuumana. Voi olla että muutaman sekan kävi hiljaa kun koneen käynnisti yön seisomisen jälkeen.

                              Osanumeroita ei tähän hätään oo. Tohon kuuluu jousi, mäntä, tiivisteprikka ja "pultti/sylinteri" jolla koko hoito pultataan kiinni koneeseen. Ei kannata ostaa pelkkää jousta, sillä monta kertaa on kuulemma ollut niin, että mäntä on ollut väljä. Tuota jousta avittaa myös öljynpaine ja jos mäntä on väljä ei paineesta ole juuri iloa kun se karkaa männän ohi. Mulla ne muut kilut oli kyllä ihan uuden näköiset. Jousi oli vaan kuoleentunut, mutta varoiks vaihdoin kaikki. Real oem:mstä löydät kyllä numerot ja osaa ne sen sulle tiskillä myyydä ilmankin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎