-99 530d manuaali ollut pari päivää omistuksessa ja tällä hetkellä ajotietokone näyttää 6.9l/100km. Pääasiassa maantieajoa ja moottoritietä. Todellinen kulutus on jotain aivan muuta kun webasto hönkii näillä pakkasilla jatkuvalla syötöllä.
Kulutus näyttäisi pääosin olevan pienempi mitä perheen ykkösautossa -06 320da:ssa. Työajoja varten tämä vanha lotko onkin ostettu.
-99 530d manuaali ollut pari päivää omistuksessa ja tällä hetkellä ajotietokone näyttää 6.9l/100km. Pääasiassa maantieajoa ja moottoritietä. Todellinen kulutus on jotain aivan muuta kun webasto hönkii näillä pakkasilla jatkuvalla syötöllä.
Kulutus näyttäisi pääosin olevan pienempi mitä perheen ykkösautossa -06 320da:ssa. Työajoja varten tämä vanha lotko onkin ostettu.
Pienenmpi kuin 320dA:ssa???? Aika oudolle kuulostaa, eikös tuon 2,0l olla aika pihi kiisselin suhteen tai sitten sulla ei oo kun yks asento siinä oikeanpuoleisessa polkimessa.
Pienenmpi kuin 320dA:ssa???? Aika oudolle kuulostaa, eikös tuon 2,0l olla aika pihi kiisselin suhteen tai sitten sulla ei oo kun yks asento siinä oikeanpuoleisessa polkimessa.
No jos on kyse manuaali vs. automaatti ja 20 pakkasta ja lyhyttä ajoa niin kyllä manuska vie selvästi vähemmän...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
No jos on kyse manuaali vs. automaatti ja 20 pakkasta ja lyhyttä ajoa niin kyllä manuska vie selvästi vähemmän...
3-litranen pata toki syö enemmän kuin uudempi 2-litrainen, mutta automaatti tasoittaa tilanteen manuaaliin nähden. 530d pitää vauhdin kohdillaan hieman alle 5litran kulutuksella maantiellä, moottoritiellä talvinopeuksilla selviää 6litran kulutuksella. Pääasiassa ajan 35km suuntaansa työmatkaa maantie-moottoritie -reittiä ihan reippaalla vauhdilla. Kulutus pysyy pienenä kun vain hieman ennakoi tilanteita liikenteessä ja pitää jalan pois jarrulta.
Jalan asennolla on suuri vaikutus kulutukseen, helposti voi moottori hörpöttää litran ylimääräistä ilman mitään vaikutusta nopeuteen. Vaikka nopeus pysyy saman pienemmälläkin syötöllä.
320da on taloudellinen oikeastaan vasta 90-110kmh nopeuksissa koska silloin pääsee hyödyntämään 6.vaihdetta. Ja nopeuden kasvaessa se hiljakseen lukittuu. 530d manuaalilla ei luistoa tapahdu pienemmillä vauhdeilla ja 4-5litran kulutuksella pystyy etenemään taajamien 50-60kmh aluella.
Edellinen tankillinen meni e39 -03 530dat:lla jo päälle 9 litran. Selittynee lyhyellä ajolla ja sillä, että olen nyt kylmillä keleillä pyörittänyt webastoa aina noin 15min ennen liikkeellelähtöä.
Muuten tuolla on mennyt yleensä 7 - 8,5. Kesällä kun tuli pidempää ajoa kulutus oli lähempänä 7 litraa. Nyt talvella kun ajo on lähinnä 2x15km työmatka ja satunnainen kauppareissu on kulutus ollut vähän reilu 8 (keskinopeus n. 50km/h).
Renkaina on ollut kesällä Michelin Primacy HP 225/55-16 ja talvella Nokian Hakkapelitta 5 225/55-16.
Nyt parin talvikuukauden ajelun jälkeen voin todeta kulutuksen jämähtäneen ajotietokoneen mukaan tiukasti 9.1 l/100km kohdalle. Tankkaamalla mitattu kulutus on ollut 9.4-9.6 tasossa, rippuen ilmeisesti webaston käytön määrästä.
Näin siihen asti, kunnes viime viikolla askartelin mielenkiinnosta pahvit munuaisten taakse ja puskurin alapuolelle jäähdyttimen eteen. Ensimmäisen 100km ajon perusteella (samaa 2x15km työmatkaa per päivä) kulutukseen tuli aika reipas ero. Ajotietokone näyttää nyt 8.5 entisen 9.1:n sijaan. Salavalikosta katsottuna lämmöt eivät nouse sen korkeammalle kuin ennenkään, normaalisti 85c, max 88c, mutta 85c saavutetaan selvästi nopeammin.
Ainakin näiden kokemusten perusteella taidan siis nuo pahvit keulalla toistaiseksi pitää.
Itse tyrkkäsin pahvin suoraan tuon jäähdyttimen eteen. Avasin konehuoneen puolelta sen syylärin yläpuolisen pellin (n kpl torx) , sitten otin syylärin päältä muovin pois ja sitten pääsikin tiputtamaan pahvin paikalleen. Peitin 2/3 kennosta.
Näköjään pitää lähteä vaihdattamaan uudestaan termari, syyläri on tulikuuma vaikka auto näyttää 80 asteen lämpöjä--> termari antaa läpi.
Paljoko muilla syö tuo 3.0 litran tiisseli pannu? mulla menny järkiään kuukauden omistuksen aikana 7.5-9l manuaali lootalla ja 90% matkaa. ajotietokone näyttelee semmosta 6.0-6.5l mutta todellista kulutusta menny toi 7,5-9l. kävin ajeleen niin nätisti ku osasin ja ajotietokone näytti 4.4 kulutusta ja oikeaa oli toi 4.7
lämmöt nousee kyllä nätisti 3-5 kilometrin jälkeen jo normaalissa lämmöt.
Autossa on kyllä lastu, mutta eikö senki pitäs laskea kulutusta matka ajossa. ja alla pyörii nokian kitkat kooltaan 225/50/17
Keskimäärin 8.5l, matka-ajossa pääsee parhaimmillaan alle seiskan, kaupungissa menee noin 9-10 l/100km. Autona siis 530 E61vm-05.
Mulla sama auto, mutta vm. -06. Keskikulutus on näin talvisin n. 7.6l, josta reilu puolet ajoa motarilla ja kehä III:lla. Kesäisin menee hieman vähemmällä. Matka-ajo Järvenpää-Kuopio (n. 400km) välillä tuli tsekattua kesällä myös - ajotietokone näytti 5.8l/100km, joka piti kutakuinkin paikkansa.
330d manuaali touring vm.01
Maantie talvinopeuksilla 5,3-6L/100km ajotietokoneen mukaan 4,8-5,5 Kaupunki 8-9 huonoilla kitkoilla, reippaalla driftailulla sekä 5-15min. tyhjäkäyntiä aina kylmällä koneella ja muutenkin aika useesti, isoahan ei sammuteta koskaan.. ajotietokone ei oo paljoo yli 8 näyttäny ikinä. Kesällä motarilla alle 6. Mun mielestä ihan ookoo kulutus, tosiaan jos sitä jarrua ja kaasua käyttäs reippaammin ni kyllä sen kymppiin saa sen kulutuksen varmasti..
330d manuaali touring vm.01
Maantie talvinopeuksilla 5,3-6L/100km ajotietokoneen mukaan 4,8-5,5 Kaupunki 8-9 huonoilla kitkoilla, reippaalla driftailulla sekä 5-15min. tyhjäkäyntiä aina kylmällä koneella ja muutenkin aika useesti, isoahan ei sammuteta koskaan.. ajotietokone ei oo paljoo yli 8 näyttäny ikinä. Kesällä motarilla alle 6. Mun mielestä ihan ookoo kulutus, tosiaan jos sitä jarrua ja kaasua käyttäs reippaammin ni kyllä sen kymppiin saa sen kulutuksen varmasti..
Kun nyt taas tulee lukemia ajotietokoneelta, niin muistakaa ettei se näytä välttämättä lähellekään oikeita lukemia. Juuri toisessa ketjussa tälläkin hetkellä keskustellaan ajotietokoneen kalibroinnista. Toisilla näyttää liikaa toisilla liian vähän.
Tuossa on alla jo aiemmin tähän ketjuun laittamani lukemat. Nuo ovat siis kahden vuoden ajalta yhtäjaksoisesti laskettu keskikulutus tankkauksista. Koneena on M57 ja täysin vakio pannu. Autossa ei ole mitään lisälämmittimiä, eli se on raapaistu kylmänä käymään kelissä kuin kelissä ja talvella annettu käydä n.15min ennen lähtöä.
Comment