Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW316i M40 vm 1990 sammui kesken ajon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TMP
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 10

    BMW316i M40 vm 1990 sammui kesken ajon

    Otsikon mukainen auto teki tenän tien päälle. Viankuvaus ei ole omakohtainen enkä ole vielä itse päässy katsomaan potilasta.
    Mikä muuten tuossa searchissä muuten on kun se ei toimi?

    Eli asiaan. Auto alkoi ensin käymään voimattomasti, mm. valot ja radio hävisi (radio taitaa olla suoraan akusta kytketty). Sitten muutaman kilsan päästä auto sammui ja eikä enää käyntiin, startti ei pyörittänyt. Mm. mittarivalot eivät palaneet.
    Sitten ystävällisten auttajien avulla nykäisemällä käyntiin ja sen jälkeen pelaa
    kuulemma hienosti. Starttaa kuten ennenkin. Ja muutenkin toimii
    Hämärä juttu, olisko vinkkejä mistä aloitella kattomaan? Hiukan hankalaa
    kun vika ei ole päällä. Oli kuulemma hiukan aiemmmin vilautellut päälle useita mittariston merkkivaloja.
  • joni_wt
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2004
    • 3627
    • Yka

    #2
    Originally posted by TMP View Post
    Otsikon mukainen auto teki tenän tien päälle. Viankuvaus ei ole omakohtainen enkä ole vielä itse päässy katsomaan potilasta.
    Mikä muuten tuossa searchissä muuten on kun se ei toimi?

    Eli asiaan. Auto alkoi ensin käymään voimattomasti, mm. valot ja radio hävisi (radio taitaa olla suoraan akusta kytketty). Sitten muutaman kilsan päästä auto sammui ja eikä enää käyntiin, startti ei pyörittänyt. Mm. mittarivalot eivät palaneet.
    Sitten ystävällisten auttajien avulla nykäisemällä käyntiin ja sen jälkeen pelaa
    kuulemma hienosti. Starttaa kuten ennenkin. Ja muutenkin toimii
    Hämärä juttu, olisko vinkkejä mistä aloitella kattomaan? Hiukan hankalaa
    kun vika ei ole päällä. Oli kuulemma hiukan aiemmmin vilautellut päälle useita mittariston merkkivaloja.
    Akun navat löysällä? Tai akku muuten vain paskana niin, että lyö oikosulkuun joskus..esim. kennot irti?

    Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

    Comment

    • TMP
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 10

      #3
      Originally posted by joni_wt View Post
      Akun navat löysällä? Tai akku muuten vain paskana niin, että lyö oikosulkuun joskus..esim. kennot irti?

      Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen.

      Ei huono vinkki, vaikka vakuutettiin että akun navat on kiinni. Akku on reippaan 3 vuotta vanha. Akku tietty vikaantuessaan voi tehdä kaikkea kummaa.

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        Originally posted by joni_wt View Post
        Akun navat löysällä? Tai akku muuten vain paskana niin, että lyö oikosulkuun joskus..esim. kennot irti?

        Nuo nyt ensimmäisenä tuli mieleen.
        Tuo ehkä oireilisi eri tavalla. Minulla oli akku jäätynyt ja veti oikkariin. Tuon voi helposti yleismittarilla mitata.

        Itsellä ei mitkään laitteet pyörineet edes sekuntia tuolla akulla. Veteleekkö laturi ja hiilet viimisiään? Tuo olisi kylläkin oireillut jo aiemmin...
        Akku ainakin ensin vaihtoon, jos se on jo 3 vuotta vanha.
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • TMP
          Newbiemmer
          • Jan 2005
          • 10

          #5
          Originally posted by ka00z View Post
          Tuo ehkä oireilisi eri tavalla. Minulla oli akku jäätynyt ja veti oikkariin. Tuon voi helposti yleismittarilla mitata.

          Itsellä ei mitkään laitteet pyörineet edes sekuntia tuolla akulla. Veteleekkö laturi ja hiilet viimisiään? Tuo olisi kylläkin oireillut jo aiemmin...
          Akku ainakin ensin vaihtoon, jos se on jo 3 vuotta vanha.

          Näin se on, uusi akku on kumminkin aika halpa investointi verrattuna kaikkeen harmiin mitä huonosta akusta tulee.

          Eipä kuulemma palanut laturin valoa. Mutta sehän ei takaa mitää vielä. Pitääpä
          laittaa kaikki sähkövermeet päälle kuormittamaan ja kattoa nyykähtääkö samalla lailla. Ja mitata samalla akun jännitettä. Hankala vika kun kärry taas pelaa. Mutta en usko ihmeparantumisiin. Mut huomenna oon viisaampi (toivottavasti) kun pääsen sitä ihmettelemään livenä.

          Comment

          • promille
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2009
            • 276
            • Valkeakoski

            #6
            Veikkaisin laturia tahi laturin hiiliä.
            e61

            Comment

            • TMP
              Newbiemmer
              • Jan 2005
              • 10

              #7
              Originally posted by promille View Post
              Veikkaisin laturia tahi laturin hiiliä.
              Mittailin jännitteitä, auto sammuksissa 12.2V, ihan ok ja käynnissä 13.6-14.00.
              Tuo 13.6V kun oli valot ja kaikki vähät sähkölaitteet päällä. Hiukan ehkä
              alakanttiin tuo 13.6V, mutta siellä nurkilla.
              Auto pelaa taas kuin ei mitään. Joku hämminki on ollut kun toinen jälkiasennus xenon on palanut, tai sitten ballasti rikki.
              Kai sitä pitää akku vaihtaa varalta, ja laturiin ainakin ne hiilet ja jännitteensäädin. Kaikki maadoitukset, akun ja korin välinen, samoin korin ja moottorin välinen maadoitus olivat ok.

              Empiirinen tutkiminen on sinällään himpun vaivaloista jos edellyttää auton sammumista tien poskeen, varsinkin näillä keleillä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎