Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ruiskii öljyt mäkeen ja kone käy viileenä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kurkoonen
    Newbiemmer
    • Aug 2007
    • 18

    Ruiskii öljyt mäkeen ja kone käy viileenä

    Eli lomareisulla rupes temppuilemaan. En tiedä syökö öljyä vai nokuttaako öljyt kaikki maahan.
    Ilmoitteli että tarkistaa koneen öljyt no minäpä tarkistin ja vähissä oli, lisäsin oljyä että jatkamaan kotia saakka.

    perille päästyäni jätin auton käymään pihaan joutokäyntiä 15min ja siirsin auton omalle paikallensa ja samalla huomasin että oli nokuttanu pikkasen maahan. (aiemmin en ole huomannut)
    Siitä sitten katselemaan pellin alle että näkyykö mitää dramaattista, jostain kuskinpuolelta kannen alapuolelta ja noin keskipaikkeilla moottoria näyttäis olevan öljyistä sotkua. Öljyn kulutus on aika hurjaa eli ei kovin kauaa ole voinu tehdä sitä. nordic kitti on asennettu.

    ja tuosta koneenlämmöstä että ei tahdo pysyä lämpöisenä vähänkin pitempää matkaa ajaessa -15 pakkasessa sinisen yläpuolella pysähtyessä rupeaa pikkuhiljaa nousemaan, ja tietysti webasto pauhaa kunnes lämmöt on ok.

    Molemmat viat alkoivat mielestäni samoihin aikoihin.

    Tehot tuntuu olevan tallessa, ja ei mitää megalomaanista savua tule kiihdyttäessä eikä mitää uusia erikoisia ääniäkään ole havaittu.

    Mutta mistä voi lähteä hakemaan vikaa??

    530D -99 webasto
  • Janne-90
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 246
    • Naantali

    #2
    Termostaatti vialta kuulostaa jos lämmöt ei pysy maantiellä puolessa välissä vaan putoaa. Talvella diesseleissä on perinteisesti ongelma ettei lämpeä kunnolla tai lämmöt ei pysy.. pahvia voi laittaa jäähdyttimen eteen jos haluaa lämpöjen pysyvän..

    Öljyjen ulostuleminen talvella johtuu aika usein että huohotin on tukossa/ jäässä.. koneeseen tulee liikaa öljynpainetta mikä pienentää sitä ja ruiskii öljyä tiivisteiden välistä. bensa koneissa huohotin eli "separaattori" löytyy imusarjan alta.. Kannattaa seurata öljyjen kulumista ja ajaa pidenpää ajoa.

    Tietenki kannattaisi varmistaa korjaamolla että koneessa on oikeat öljyn paineet ettei kone hajoa. ilman öljynpaineita/öljyä kone ei kestä kauaa ja on sen jälkeen morjens kuten kaikki tietää.

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      #3
      Originally posted by Janne-90 View Post
      Talvella diesseleissä on perinteisesti ongelma ettei lämpeä kunnolla tai lämmöt ei pysy.. pahvia voi laittaa jäähdyttimen eteen jos haluaa lämpöjen pysyvän..
      Ei ole ongelmaa tässä merkissä, ainoastaan rikkinäisiä yksilöitä. Ei siis pahveja.

      Öljyvuodosta en tiedä, samanlaista separaattorisysteemiä ei ole kuin bensavehkeissä ja jäätyminen on noissa _todella_ harvinaista. Ei muutaku kattelemaan tarkemmin mistä se vuotaa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • kurkoonen
        Newbiemmer
        • Aug 2007
        • 18

        #4
        Tossa kävin kyykkimässä mitä siellä auton alla näkyy... no öljyähän sieltä oli tiputtanu taas.
        mittatikku rupee näyttämään taas aika kuivalta. oisko 700km takana lisäyksen jälkeen 1l.
        Silloin kun lisäsin viimeksi öljyä nii öljytikun varressa näytti aivan kuin siinä olisi ollut kondesoitunu vettä ihan pieniä vesi helmiä siis ihan muutamia vain, voi johtua siitäkin että lunta pyrytti sopivasti kun katselin.
        mutta ainakaan jäähdytysnesteen pinta ei ole laskenu eikä ollut öljyistä.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Tulisko öljysuodattimen jalasta jostain? Esim. sen ja lohkon välisestä tiivisteestä?

          Harvemmin ne öljyvuodot vähenee tai itsestään loppuu, kannattais varmaan ajaa se korjaamolle/fiksata itse ennenkuin paineet hävii ajossa ja kone on valmis.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • kurkoonen
            Newbiemmer
            • Aug 2007
            • 18

            #6
            Juu tänään tuli taas tutkailtua mistä se öljy oikeen ruiskii niin näyttäis siltä että öljynlauhduttimen ja lauhduttimen rungon välistä tirrais ainakin suurin osa



            lauhduttimen pää (Heat exchanger) on ainakin yltäpäältä öljyssä.
            No torstaina tietää taas paremmin kun saa auton pukille.

            Mitähän tuommoiset mahtais kustantaa jos joutuu vaihtaa koko helahoidon?
            Last edited by kurkoonen; 11-01-2010, 18:32. Reason: tarkennusta

            Comment

            • Pasa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2009
              • 71
              • Keski-Suomi

              #7
              Tosson yks tapaus, ei muutaku vaihtelemaan.



              Menihän siinä aikaa tusaillessa, vaikka homman alottaessa oli selvänä, mitä tekee (suurin piirtein). 320:ssä on kyllä tosi paskamaisessa paikassa se tötterö, 530:ssä näyttäs olevan pikkusen paremmin saatavilla, että voi olla helpompikin juttu. Ite kannattaa tehä tai sitten laskee, että jossakin pajalla voi just se päivä riittää ja maksaa sen verran sitten. Tiiviste/tiivisteet ei oo itessään kun vähän päälle kympin. Sitä koko helahoitoo ei kannata uusia, jos ei oo oikeesti halennu. Tiivisteet siellä vuotaa.

              Mut kannattaa tosiaan kattoo vielä se huohotin ja huohottimen putki, ettei oo tukossa. Jos ollu tukossa, niin on varmaan aiheuttanu sen, että ruennu falskaamaan sitte heikoimmasta kohasta.

              Lämpöhin vaikuttaa aika varmasti egr-termostaatti. Kannattaa samalla vaihtaa, jos räpläät sitä öljynsuodatinkoteloo. Nesteet pihalla kuitenkin. Ja vaiha samalla vielä se oikee termostaattikin, niin eipähän ota päähän sitten, jos vika olikin siinä ja auto taas kasassa.

              Comment

              • seidltuning
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 1941
                • Vantaa

                #8

                vaihda myös numero 15 tai kopan kanssa nro 11
                G30 530e Sedan
                E30 325i Cabriolet

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎