Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikähän osa m20

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tukste
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2002
    • 357
    • Kouvola, Finland

    Mikähän osa m20

    Tälläsen osan löysin m20b20 koneen öljypohjan sisuksista siitä öljypumpun vierestä. Eli mikähän tää on, vaikuttais joltain "varoventtiililtä".

    Ongelmahan nyt on sitten vaan sellanen että kun mun pitäs pistää tohon koneeseen neliveto koneen öljypumppu ja toi kyseinen konponentti on just edessä, kuinkas suuria ongelmia tulee jos ton jättää kokonaan pois ja tukkii sen reiän.

    535d M-sport -07
    Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
    325ix turbo -88 (projekti)
  • Pluto
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2002
    • 1860
    • Raisio

    #2
    Sehän on juurikin varoventtiili. Eli kun öljynpaine tulee jostainsyystä liian suureks niin se ruuttaa öljyt pääkanavasta takasin öljypohjaan. Pois sitä ei voi jättää, mutta millainen on sitten ix:n vastaava osa?
    BMW F32 435d

    Comment

    • Tukste
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 357
      • Kouvola, Finland

      #3
      ix:ssä se on "sisäänrakennettu" siihen pumppu systeemiin, vaatii vaan aikamoista patentoimista jos haluaa sen toimimaan. Täytyy varmaan tutkia tarkemmin että miten se onnistuis, olis vaan helpompaa jos vois jättää pois.

      535d M-sport -07
      Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
      325ix turbo -88 (projekti)

      Comment

      • Jacek
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2004
        • 552
        • Helsinki

        #4
        Miksi sun pitää laittaa 325iX öljypumppu takavetoisen koneeseen ? Et kait ole asentamassa takavetoisen moottoria nelivetoon ?

        Jos olet niin ongelmia tulee monta:

        Koneenkorvien kiinnityspultit on 10mm nelivedossa, takavedossa 8mm

        Öljypumpun takakiinnityspiste lohkosta puuttuu.

        Oljypumppu pyörii väärään suuntaan (väliakseli)

        Öljytikku on eri paikassa (4-5syl kohdalla)

        Alkuperäinen takaiskuventtiili ei mahdu paikalleen


        Öljypumpun pyörimissuunta on helppo muuttaa vaihtamalla väliakseli jakopäästä sekä sen ratas alumiinisen kannen alta lohkosta (virranjakajan paikalla).

        Öljytikulle voi toki porata uuden reiän lohkoon ja tulpata vanhan mutta kyllä tuossa kokonaisuudessaan riittää paljon askarreltavaa. Öljynkierto on kriittisin.
        (M3 + M3) - M5 = M1 ?

        Osia myytävänä

        http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

        Comment

        • Tukste
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 357
          • Kouvola, Finland

          #5
          Muut ongelmat on kyllä selvillä ja hoidossa mutta toi öljypumpun pyörimissuunta juttu ei ole. Eli siihen pyörimissuunnan muuttamiseen jos sais vielä vähän selkeemmät ohjeet niin toi homma alkais olee aika selvä.

          Eli se takavetoinen kone on l-jet m20b20 josta se suunta pitäs muuttaa nelivedon pumpulle sopivaksi.

          535d M-sport -07
          Ex 530d M-sport touring -02 235hv/570nm
          325ix turbo -88 (projekti)

          Comment

          • Jacek
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 552
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Tukste
            Muut ongelmat on kyllä selvillä ja hoidossa mutta toi öljypumpun pyörimissuunta juttu ei ole. Eli siihen pyörimissuunnan muuttamiseen jos sais vielä vähän selkeemmät ohjeet niin toi homma alkais olee aika selvä.

            Eli se takavetoinen kone on l-jet m20b20 josta se suunta pitäs muuttaa nelivedon pumpulle sopivaksi.
            No se on onneksi helppoa eli otat vaan siitä iX:n koneesta väliakselin ja öljypumpun/virranjakajan käyttörattaan ja vaihdat ne siihen toiseen koneeseen.

            Väliakseli on se lyhyt stumppi lohkossa sisällä jossa on edessä peltinen hihnapyörä kiinni. Ota se pyörä irti ja sen alla on lukituslevy 2 ruuvilla kiinni. Avaa se ja akseli lähtee vetämällä ulos. Käyttöratas lähtee nostamalla kun otat ensin sen alumiinisen tulpan irti joka on iX lohkossa virranjakajan paikalla. Se on yhdellä pultilla varmistettu.

            Helppo juttu, ei syytä huoleen
            (M3 + M3) - M5 = M1 ?

            Osia myytävänä

            http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎