Announcement

Collapse
No announcement yet.

pikakysymys m40 jäähdytys järjestelmästä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kossu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2009
    • 29
    • 08

    pikakysymys m40 jäähdytys järjestelmästä

    1.8 koneen jäähdyts ja paremminkin lämmityksestä kysymys, onko kuvaa jossain, tai tietoa että miten päin nesteet kiertää lämppärin putkissä, kumpi menevä, kumpi tuleva? Tarkoitus asennella ylimääränen kiertovesi pumppu systeemiin, ja pitäs saada pukkaamaan oikeaan suuntaan nesteitä.
    Aasennus alkamassa hetimiten, ja asiaa koitan selvitellä tässä etsiskelemällä vanhoista viesteistä samalla.

    Putket näyttäs olevan siinä kuskin puolella enempi, imusarjan takana rintapellissä, mutta kumpi on lämppärille sis menevä- eikös se siihen laiteta se pumppu? Onko se se missä hana tms mötikkä on? Auto on z3 97.
  • Jürgen_
    Bimmer Enthusiast
    • May 2008
    • 2707
    • Mylsä

    #2
    Yleensä moottorista lämmityslaitteelle menvä putki on lämpimämpi kun sieltä tuleva <- yksinkertainen konsti selvittää kiertosuunta
    Eli ei muuta kuin moottori käyntiin, lämppäri täysille ja letkuja hyväilemään...
    Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

    Comment

    • kossu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2009
      • 29
      • 08

      #3
      Joo noinhan sen ainakin voi päätellä.

      Mistäs virrat pumpulle olette ottaneet, jos jälkeenpäin laittanut pumpun autoon missä ei ole ollut ennestään? Voiko/kannattaako ottaa vesiventtiilin johdosta, luin tuolta vanhemmista viesteistä että ne ovat on/off tyyppisiä, niin sehän olisi sitten hyvä tominto jos niin todella on?



      Joo päkki olutta voiteluaineena niin hommeli ratkesi kuntoon, ja bemu onkin yllättäen todella lämmin auto. Ihan simppeli homma, eikä edes tarvii ylimäärästä kv pumppua, kun vaan hoksii... näissä varmaan suurimmassa osassa autoja, ainakin benskoneisissa lienee sama pikku perus juttu, mikä estää tyhjäkäynnillä lämmön tulon , jos kierroskilla pelaa, niin varma nakki. 26 pakkasta, ja tyhjäkäynnillä kuumaa, ja suurimmalla puhaltimen nopeudella jonkunaikaa, niin alkaa koneen lämpö vähän laskea- että kyllä alko nesteet kiertään myös lämppärissä
      Last edited by kossu; 24-01-2010, 02:52.

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Näköjään homma sevisi jo.

        Sen lisäpumpun ohjaus kannattaa ottaa vaikkapa puhallinmoottorin sähköistä ja releen kanssa sitten sähköistää sen lisäpumpun. Silloin pumppu pumppaa vain kun puhallin on päällä eikä tarvi mitään ylimääräisiä katkaisimia viritellä. Kesällä riittää että ottaa sen pumpun sulakkeen pois jottei suotta sitä pumppua pyöritä.
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎