Announcement

Collapse
No announcement yet.

M62B35 päästöt pielessä (ratkaistu!)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VipeT
    Newbiemmer
    • Apr 2009
    • 29
    • Nokia

    M62B35 päästöt pielessä (ratkaistu!)

    Aivan vastaavaan vikaan en löytänyt haulla vastausta, joten koitan kirjoittaa tähän kaikki kattavasti.

    Tuli hankittua tuollainen -96 vuoden 735 bmw ja kävin leimalla nyt 3kk ennen varsinaista leima-aikaa. Taisi olla virhe kun nyt on enää 1kk ajoaikaa..

    Tulos oli kuitenkin että päästöt on liian korkeat:

    CO oli tyhjäkäynnillä 3.4% ja yli 2000rpm 2.31% sallitun ollessa 0.5% ja 0.3%.
    HC oli tyhjäkäynnillä 284 ja yli 2000rpm 136 raja-arvon ollessa molemmille 100.

    Lambda oli @2000rpm 0.93 sallitun ollessa 0.95-1.03
    CO2 oli 12.8 ja 13.3
    O2 oli 0.04 tyhjäkäynnillä ja @ 2000rpm 0.08, rajan ollessa 5.0%

    Alempana vielä kuvassa samat jutut.

    Tein sitten itse huoltoa koneeseen ja vaihdoin uudet tulpat ngk BKR6EK, mitä manuaali suosittelee, koneessa oli myös paikallaan samat.
    Samalla tuli imettyä kaikki öljyt tulpankoloista pois, mitä oli jo kertynytkin jonkin verran. Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja kiristin imuletkua (haitariletku) joka vaikutti olevan lähes irti. Suihkin myös starttipilottia kriittisiin kohtiin imuvuotojen varalle.

    Kävin tutulla korjaamolla uusien tulppien yms kera ja tulos oli silti huono.
    Sanoivat että hieman pistävä pakokaasujen haju vaikuttaa siltä että kävis rikkaalla. Mitään öljypilviä auto ei päästä yms.

    Lukivat vielä vikakoodit lopuksi ja kuvasta löytyy tulokset.
    Itse epäilivät että toinen lambda olisi rikki. Takaapäin katsottuna oikeasta putkesta tuli huonommat päästöt mitä vasemmalta.

    Harmittaa kun näiden kanssa ei osaa oikein vielä pelata. Muuten auto pelaa mainiosti, kone välillä tyhjäkäynnillä heilauttaa kierroksia, mutta vika on lähes huomaamaton, mahdollinen sytytyskatko??

    Meneekö vaihtoon siis lambda vai molemmat, vai sitten osa sytytyspuolista?
    Mistä näitä osia saa halvimmalla? Ei tietenkään mitään motonet kamaa...
    Attached Files
    Last edited by VipeT; 08-02-2010, 15:39.
    Bmw 520i -99 E39
    ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
    ex. Bmw 735i -96 E38
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Vaihda venakopan tiivisteet jos tulpankoloissa oli öljyä, rikkoo puolat ja aiheuttaa juuri noita sytytyskatkoksia. Vielä ei välttämättä ole yhtäkään rikki.

    Irroita maf -> kaasuläppä putki ja vääntele, voi olla halkeamia, etenkin jos tuntuu olevan irti niin... Starttipilotit voi unohtaa, se ei välttämättä paljasta vikaa jonka jälkeen tulee turhaa työtä. Huohotinventtiili imusarjan takaosassa on myös todennäköinen imuvuotopaikka, ei ole hirveän hintainen ja suhteellisen lyhyt kestoikä. Tuo voi myös olla rikki vaikka menis päästöistä läpi, jolloin nostaa vain kulutusta ja huonontaa toimintaa yleisesti, eli kannattaa vaihtaa jo ihan varmuuden vuoksikin tiivisteineen.

    Nuo uudemman mallin lambdat on ollu yleensä aika kestäviä, mutta jos lämmityspiiri on poikki niin ei auta kun vaihtaa. Kannattaa kuitenkin ensin tarkistaa nuo imuvuodot, sillä niitä ehjäkään lambda ei korjaa.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Vehkis
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2007
      • 1441
      • Turku

      #3
      Tai sit katit paskana...
      Nyt: VW Golf 1.4 TSI 118kW -10
      ex E39 535iA -97
      sekä x määrä riisikippoja


      Kesäautona toimii vw kupla -65

      Comment

      • VipeT
        Newbiemmer
        • Apr 2009
        • 29
        • Nokia

        #4
        Korjaamolla sano kateista et jos katit olis rikki niin CO olis vain jotain 1.5% luokkaa. Että kävis selvästi liian rikkaalla heidän mielestään.
        Bmw 520i -99 E39
        ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
        ex. Bmw 735i -96 E38

        Comment

        • juissi84
          Newbiemmer
          • Sep 2007
          • 3
          • kuhmo

          #5
          Originally posted by VipeT View Post
          Korjaamolla sano kateista et jos katit olis rikki niin CO olis vain jotain 1.5% luokkaa. Että kävis selvästi liian rikkaalla heidän mielestään.
          Itellä just sama auto ja kone, täysin samat arvot oli katsastuksessa, oli bank 1 lambda pimeä eli siis apparin puolen. vaihdoin anturin ja arvot pirun puhtaat.
          E38 735IA -97

          Comment

          • VipeT
            Newbiemmer
            • Apr 2009
            • 29
            • Nokia

            #6
            Voitko vielä vähän kertoa tarkennusta, onko tässä 4 lambdaa vai 2kpl?
            Oliko lambda siis etummainen vai takimmainen, mikäli 4 lambdaa?
            Itse näin konttorilla vain kattien takana lambdat, vaikka koitin katsella pakosarjojen suuntaan.

            Oliko virhekoodi sama toi 10?

            Haluan vain varmistaa, että tilanne on ollut vastaava, ettei tule satunnaisesti ostettua mitään kallista osaa.
            Mistä muuten ostit lambdan ja mitä maksoi?
            Bmw 520i -99 E39
            ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
            ex. Bmw 735i -96 E38

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Seossäätöön vaikuttavat lambdat on ennen katteja, pelkästään katin jälkeisiä lambdoja ei voi olla.

              Mikäli on pahasti pielessä rikkinäisellä lambdalla, se viittaa usein imuvuotoon, korjausprosentit on pieniä mikäli kaikki on ehjää. M62 hanskaa päästöjen puolesta kaiken vielä ihan hyvin, vaikka huohotinventtiilin kalvossa olisi n. 3mm reikä, tämä kokemusperäistä tietoa. Moottorin toiminta ei kuitenkaan ole yhtä hyvää vaikkei se pakokaasuanalysaattorissa näy.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • VipeT
                Newbiemmer
                • Apr 2009
                • 29
                • Nokia

                #8
                Eli tarkennuksena vielä että korjaamolla takaapäin katsottaessa vasemmasta putkesta tuli noi 3.4% CO arvot, kuten tuli konttorillakin. Oikeasta putkesta tuli korjaamolla muistaakseni jopa 6%, HC:tä en muista siitä.

                Viittaisiko tää siihen että apukuskin puolen lambda olis mahdollisesti rikki JA siellä olis tuntuva imuvuoto vielä lisäksi, joka vaikuttaa molempien sylinteriryhmien päästöihin? Voiko tuota imusarjan alueen imuvuotoa todeta muuten kuin availemalla paikkoja ja vaihtamalla tiivisteitä?

                Voiko noista vikakoodeista joku fiksumpi vielä päätellä onko noi sytytyskatkot olleet vasta lambdavian jälkeen tms? Ylimmät on ilmeisesti ensimmäisenä tulleet koodit?

                Öljynhuohotusventtiilin tarkoitus on siis päästää öljyhöyryt imupuolelle ja se on myös mahdollinen vuotokohta?

                Mistä tuon venttiilin saa hommattua Tampereen seudulla vai kannattaako tilailla jostain? Todellakin viides päivä meneillään bmw:n omistajana ja en tiedä kuin Lielahden Metroauton.

                Koitan huomenissa selvitellä tuon maffin ja imuputken kunnon sekä tutkia tai hommata uuden huohotusventtiilin.
                Bmw 520i -99 E39
                ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
                ex. Bmw 735i -96 E38

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Putket on samassa keskivaimentimen paikkeilta, joten päästöt sekoittuu siellä.

                  Veikkaanpa että juuri noin se on, toinen pankki voi olla jopa ok päästöiltään jos lambdakorjaus ei ole tapissa. Tietokoneelta näkis adaptaatiot.

                  Sytytyskatkoista ei tiedä milloin tulleet noilla tiedoilla, mutta luultavasti johtuneet öljystä siellä tulpankoloissa kun on vaan kahdessa sylinterissä, yleensä imuvuodot tekee tota satunnaisesti siellä täällä.

                  Ei siellä ole semmosia usein vaivaavia ja pahoja imuvuotokohteita kuin toi haitariputki ja perässä oleva huohotinventtiili. Imusarjan tiivisteetkin kovettuu, muttei ne yleensä rupea vuotamaan ainakaan sitä vertaa että suuremmin näkyis missään jos ei ole rikottu joskus imusarjaa irroitellessa. Ainakin noi kasit mitä tullu purettua, on ihan ok olleet niiltä osin.

                  Venttiilissä on kalvo sisällä mihin tulee reikä ajan kanssa, vetää sieltä ilmaa sitten. Marmorilta saa, esim. autokeskus tossa tampereen keskustan kupeessa. Venttiilin voi saada tarkistettua jos se purkaantuu ehjänä, mutta yleensä se muovi on kovettunut ja hajoaa käsiin. Uus vena on jossain 50e paikkeilla ja siihen tiiviste ~4e.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • juissi84
                    Newbiemmer
                    • Sep 2007
                    • 3
                    • kuhmo

                    #10
                    Originally posted by VipeT View Post
                    Voitko vielä vähän kertoa tarkennusta, onko tässä 4 lambdaa vai 2kpl?
                    Oliko lambda siis etummainen vai takimmainen, mikäli 4 lambdaa?
                    Itse näin konttorilla vain kattien takana lambdat, vaikka koitin katsella pakosarjojen suuntaan.

                    Oliko virhekoodi sama toi 10?

                    Haluan vain varmistaa, että tilanne on ollut vastaava, ettei tule satunnaisesti ostettua mitään kallista osaa.
                    Mistä muuten ostit lambdan ja mitä maksoi?
                    2 lambdaa mulla 97 tuo oma. Eli vikakoodit oli mulla 10 ja 15, inpalla katoin livedataa kun katsastuksesta tulin niin se toisen lambdan arvo oli jumissa 0.01 voltissa ja välillä putosi jopa miinukselle saman verran. moottorin käynnissä ei huomannut mitään eroa vaikka olikin noin persiillään päästöt. 185e maksoi anturi, otin boschin valmiilla pistokkeella olevan, oli jo joskus laitettu ennemmin tarvike malli joka oli kans boschi mutta ite liitettävä.
                    E38 735IA -97

                    Comment

                    • VipeT
                      Newbiemmer
                      • Apr 2009
                      • 29
                      • Nokia

                      #11
                      Noniin, nyt tulis jotain päivitystä taas.

                      Imuvuotoja en haitariletkusta havainnut vaikka kuinka tutkin, oli hyväkuntoinen. Öljyhuohotinta en vielä tutkinut mutta tutkin sen vielä myöhemmin.

                      Mittailin lambdat ihan vaan yleismittarilla et saa jotain osviittaa asiaan.
                      Kuskinpuolen näytti seilaavan 0.25 V - 0.65 V välillä kierrosten ollessa noin 3000rpm.

                      Repsikan puolella näytti aika tarkkaan 0.55 V ja olisiko juuri vaihtunut välillä 0.6 Voltiksi. Vaikuttais selkeesti siltä et tää olis mykkä.

                      Onko mahdollista että, kun lambdat on sen verran kaukana ennen katteja (vain 2kpl oli tarkistin), niin ne tarviis sen takia toimivat lämmitysvastukset et pelaa oikein. Sitä vastustahan se vikakoodi lähinnä näytti.

                      No joka tapauksessa, se lambdan hankinta olis nyt eessä. Soitin tonne autokeskukseen hatanpäälle ja 240e olis siellä hinta. Kertokaa nyt tarkkaan et mistä näitä 185e suoraan liittimeen käyviä lambdoja voi ostaa?!
                      Bmw 520i -99 E39
                      ex. Bmw 318i -94 E36 cabriolet
                      ex. Bmw 735i -96 E38

                      Comment

                      • juissi84
                        Newbiemmer
                        • Sep 2007
                        • 3
                        • kuhmo

                        #12
                        Originally posted by VipeT View Post
                        Noniin, nyt tulis jotain päivitystä taas.

                        Imuvuotoja en haitariletkusta havainnut vaikka kuinka tutkin, oli hyväkuntoinen. Öljyhuohotinta en vielä tutkinut mutta tutkin sen vielä myöhemmin.

                        Mittailin lambdat ihan vaan yleismittarilla et saa jotain osviittaa asiaan.
                        Kuskinpuolen näytti seilaavan 0.25 V - 0.65 V välillä kierrosten ollessa noin 3000rpm.

                        Repsikan puolella näytti aika tarkkaan 0.55 V ja olisiko juuri vaihtunut välillä 0.6 Voltiksi. Vaikuttais selkeesti siltä et tää olis mykkä.

                        Onko mahdollista että, kun lambdat on sen verran kaukana ennen katteja (vain 2kpl oli tarkistin), niin ne tarviis sen takia toimivat lämmitysvastukset et pelaa oikein. Sitä vastustahan se vikakoodi lähinnä näytti.

                        No joka tapauksessa, se lambdan hankinta olis nyt eessä. Soitin tonne autokeskukseen hatanpäälle ja 240e olis siellä hinta. Kertokaa nyt tarkkaan et mistä näitä 185e suoraan liittimeen käyviä lambdoja voi ostaa?!
                        kertoisin jos tietäisin mutta kun sen lambdan tilasi korjaamo suoraan, jossa teetin päästötestin, mutta yleensä taitavat tilata osansa tullin varaosasta oulusta.
                        E38 735IA -97

                        Comment

                        • Supra^
                          BTCF Member
                          • Jul 2005
                          • 5150
                          • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                          #13
                          Originally posted by VipeT View Post
                          Kertokaa nyt tarkkaan et mistä näitä 185e suoraan liittimeen käyviä lambdoja voi ostaa?!
                          En mä noin kalliista tiedä, mutta omaan M62B35TÜ:een ostin about 60euro/kpl noi etummaiset, boschin oem lambdat alkup. liittimellä.

                          EDIT, onkos tää pata nyt siis se vanhempi M62B35? Noniin siihenhän ne näyttäis maksaa about 100USD/kpl. Niin ja ton 185€:n lambdan voi varmaan käydä laakkoselta hakemassa?
                          Last edited by Supra^; 04-02-2010, 21:28.
                          Musti 8HP
                          Nokivasara M47
                          TeiniCoupé DCT
                          E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                          Ex:
                          E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Jos siinä on vanhempi zirkoni-lambda, saa boschia alle satasella esim. vpv-motorracingilta tampereella. Liitetään ampin jatkoliittimellä orkkisjohtoon. Ei vaan pysty muistamaan kumpi lambda noissa on, muistaisko Supra^?
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • Supra^
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 5150
                              • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Jos siinä on vanhempi zirkoni-lambda, saa boschia alle satasella esim. vpv-motorracingilta tampereella. Liitetään ampin jatkoliittimellä orkkisjohtoon. Ei vaan pysty muistamaan kumpi lambda noissa on, muistaisko Supra^?
                              Ei tietoa omaani tilasin http://www.autohausaz.com/. Realoemin mukaan vm. '96 735i & 740i on samat lambdat, (jenkeissä ei ole 735i, joten tuolta kaupasta jos tilaa niin 740i:n lambdat). Ovat aitoja Boscheja oikeilla liittimillä.

                              Kehottaisin kuitenkin käydä kysymässä merkkiliikkeestä, jos vain yhden ajattelit vaihtaa. Itse vaihtaisin molemmat.
                              Musti 8HP
                              Nokivasara M47
                              TeiniCoupé DCT
                              E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                              Ex:
                              E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎