Aivan vastaavaan vikaan en löytänyt haulla vastausta, joten koitan kirjoittaa tähän kaikki kattavasti.
Tuli hankittua tuollainen -96 vuoden 735 bmw ja kävin leimalla nyt 3kk ennen varsinaista leima-aikaa. Taisi olla virhe kun nyt on enää 1kk ajoaikaa..
Tulos oli kuitenkin että päästöt on liian korkeat:
CO oli tyhjäkäynnillä 3.4% ja yli 2000rpm 2.31% sallitun ollessa 0.5% ja 0.3%.
HC oli tyhjäkäynnillä 284 ja yli 2000rpm 136 raja-arvon ollessa molemmille 100.
Lambda oli @2000rpm 0.93 sallitun ollessa 0.95-1.03
CO2 oli 12.8 ja 13.3
O2 oli 0.04 tyhjäkäynnillä ja @ 2000rpm 0.08, rajan ollessa 5.0%
Alempana vielä kuvassa samat jutut.
Tein sitten itse huoltoa koneeseen ja vaihdoin uudet tulpat ngk BKR6EK, mitä manuaali suosittelee, koneessa oli myös paikallaan samat.
Samalla tuli imettyä kaikki öljyt tulpankoloista pois, mitä oli jo kertynytkin jonkin verran. Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja kiristin imuletkua (haitariletku) joka vaikutti olevan lähes irti. Suihkin myös starttipilottia kriittisiin kohtiin imuvuotojen varalle.
Kävin tutulla korjaamolla uusien tulppien yms kera ja tulos oli silti huono.
Sanoivat että hieman pistävä pakokaasujen haju vaikuttaa siltä että kävis rikkaalla. Mitään öljypilviä auto ei päästä yms.
Lukivat vielä vikakoodit lopuksi ja kuvasta löytyy tulokset.
Itse epäilivät että toinen lambda olisi rikki. Takaapäin katsottuna oikeasta putkesta tuli huonommat päästöt mitä vasemmalta.
Harmittaa kun näiden kanssa ei osaa oikein vielä pelata. Muuten auto pelaa mainiosti, kone välillä tyhjäkäynnillä heilauttaa kierroksia, mutta vika on lähes huomaamaton, mahdollinen sytytyskatko??
Meneekö vaihtoon siis lambda vai molemmat, vai sitten osa sytytyspuolista?
Mistä näitä osia saa halvimmalla? Ei tietenkään mitään motonet kamaa...
Tuli hankittua tuollainen -96 vuoden 735 bmw ja kävin leimalla nyt 3kk ennen varsinaista leima-aikaa. Taisi olla virhe kun nyt on enää 1kk ajoaikaa..

Tulos oli kuitenkin että päästöt on liian korkeat:
CO oli tyhjäkäynnillä 3.4% ja yli 2000rpm 2.31% sallitun ollessa 0.5% ja 0.3%.
HC oli tyhjäkäynnillä 284 ja yli 2000rpm 136 raja-arvon ollessa molemmille 100.
Lambda oli @2000rpm 0.93 sallitun ollessa 0.95-1.03
CO2 oli 12.8 ja 13.3
O2 oli 0.04 tyhjäkäynnillä ja @ 2000rpm 0.08, rajan ollessa 5.0%
Alempana vielä kuvassa samat jutut.
Tein sitten itse huoltoa koneeseen ja vaihdoin uudet tulpat ngk BKR6EK, mitä manuaali suosittelee, koneessa oli myös paikallaan samat.
Samalla tuli imettyä kaikki öljyt tulpankoloista pois, mitä oli jo kertynytkin jonkin verran. Vaihdoin myös ilmansuodattimen ja kiristin imuletkua (haitariletku) joka vaikutti olevan lähes irti. Suihkin myös starttipilottia kriittisiin kohtiin imuvuotojen varalle.
Kävin tutulla korjaamolla uusien tulppien yms kera ja tulos oli silti huono.
Sanoivat että hieman pistävä pakokaasujen haju vaikuttaa siltä että kävis rikkaalla. Mitään öljypilviä auto ei päästä yms.
Lukivat vielä vikakoodit lopuksi ja kuvasta löytyy tulokset.
Itse epäilivät että toinen lambda olisi rikki. Takaapäin katsottuna oikeasta putkesta tuli huonommat päästöt mitä vasemmalta.
Harmittaa kun näiden kanssa ei osaa oikein vielä pelata. Muuten auto pelaa mainiosti, kone välillä tyhjäkäynnillä heilauttaa kierroksia, mutta vika on lähes huomaamaton, mahdollinen sytytyskatko??
Meneekö vaihtoon siis lambda vai molemmat, vai sitten osa sytytyspuolista?
Mistä näitä osia saa halvimmalla? Ei tietenkään mitään motonet kamaa...
Comment