Announcement

Collapse
No announcement yet.

v12 (m70) ja siihen r6 (m50) ruisku?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • repsa
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 1367
    • Lempäälä

    v12 (m70) ja siihen r6 (m50) ruisku?

    eli - topik kertoo hivenen taustaa.

    kone : m70 jonka jatkeena siihen kuuluva tomaatti-salkku. luovuttaja e32. siirtyy jonnekin muualle.

    tarkoitus päästä eroon sähkökaasuläpistä ja mahdollisesta vanhasta sähköviidakosta & 6zyl-limp-home-moodista.

    ajatuksen asteella olisi upottaa M50-moottorin DME M3.1 (ei vanos-koneen perästä, mutta kuitenkin automaatin perässä olleen) motronic M70-moottoriin ja vaihtaa samalla :
    -kaasuläpät M50-moottoreista
    -isompi maf-kotelo yksittäiselle elementille (siis että moottorin imemä ilmamassa olisi 2:lla jaollinen, tietenkin)
    -M50-suuttimet x12 kytkettynä 2-rinnakkain (vaatii mahdollisesti joo paremmat päätekivet)
    -suorasytytyspuolat muutettuna hukkakipinäpuolia ohjaamaan

    M70-motronikista lähtee mittaristolle pinnit :
    17 : TI-meas sign, eli polttoaineenkulutus-siguna
    M50 vastaava olisi pinni 17 (kahq o sama), mikä menee suoraan myös tomaatille.

    tomaatilta tulee M70-motronikkiin :
    63 : torq conv clutch - eli kaiketi turbiinin lukkotieto ?
    64 : ignition timing intervention - sytytyksen katkaisu vaihtohetkelle ?

    M50-motronikkiin tulee kanssa nastaan 64 ignition timing intervention, pinni 63 ei siinä ole käytössä.

    m70-tomaatin perästä löytyy motronikkeihin/kaasuun liittyvät signaalit :
    pinni 2 : kick-down tieto
    pinni 4 : S-program tieto
    pinni 11 : TI-meas sign
    pinni 21 : engine speed n-mot (tr-signal) ? (ilmeisesti tieto että moottori käy/käynnistyy, kerta kun menee rinnakkain polttoainepumpun releen maadoituksen kanssa)
    pinni 24 : engine intervention
    pinni 32 : set throttle signal ? (taitaa olla täyskaasu-signaali)


    kysymys kuuluukin, olenko ihan kuutamolla, menisikö tämä näin "helpolla" ?
    5c jetta 1.2TSI 140/220
    530e m-sport alpinweiss3 vakio
    a4 cabi 220/300
    vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Olet kuutamolla.

    V12 = sytkäväli 60 astetta
    R6 = sytkäväli 120 astetta

    Ei auta hukkakipinät kun jää puolet syttymättä.

    Triggeripyörän nollahammas on muistaakseni eritavalla sijoitettu vanhemmissa.

    Ei oo synkkausta puoliskojen välillä -> seokset aina toisella puolella päin huttua. Lambdakorjaus ei auta tähän, etenkin kun m50 ei oo stereolambdojakaan.

    Suuttimien vaihto olis yleensäkin turhaa moisessa, et kai meinaa että m50 ohjelma olis suoraa bueno m70 motille?

    Suunniteltuna on konversio tollaselle motille, mutta itse ainakin jättäisin alkuperäiset synkkausjärjestelmät paikalleen, ihan oman elämän helpottamiseksi. Vaatii ne kaks ecua mutta se nyt ei oo ongelma, esim. ms:llä toteutettuna ei tuu ihmeen kalliiks ja pystyy pitää kaiken orkkistilpehöörin koneen ympärillä.

    edit: niin ja nokan asentotunnistimen joutuis rakentamaan.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • repsa
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1367
      • Lempäälä

      #3
      tajusin tuon syttyväli-jutun tuossa itsekin, kun vähän aikaa kelailin. vaikeaa, on. ei menny niin iisi-piisi kuin ajattelin, pöh.

      triggerin säätö / erikohdan nollakohta ei varmaan ois isoin propleema, voihan sit ä "zyl1"-kohtaa aina swapata tarpeellisen määrän etiäpäin.

      mahtaiskoha tuossa tulla seosongelmaa lohkojen välillä jos on välissä tasauskammio, identtiset läpät ja kaikki moottoriin menevä ilma menee yhden maffin läpi ?

      suutinswappi sen takia että saisi maf:lle sovitetun suihkutusmäärän, että lambdakorjaus edes jotenkin toimisi. ilman massaa vastenhan sitä suihkutusta säädetään.
      sytytysennakkokartta voisi olla vähän huti, mutta onhan noissa naulaussensori.

      nokan as.anturin rakentelua en näkisi ongelmaksi, tekeehän ihmiset kännissä ihmisiä toisten sisään ?
      5c jetta 1.2TSI 140/220
      530e m-sport alpinweiss3 vakio
      a4 cabi 220/300
      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        #4
        Ei niissä oo nakuantureita, sellaisiin nojaaminen aiheuttaa muutenkin moottorin porsimisen hyvin nopeasti. Eikä sytkäkartat ole matalaviritteisessä 2v motissa ja suht korkeaviritteisessä 4v sinnepäinkään samanlaiset. Joko se sulaa tai tehoa häviää se 100hp, toimimaan se ei tule vakiokartoilla ikinä. Seoksetkaan ei tuu osumaan kohdilleen koko kierrosalueella vaikka miten testailisit eri kokoisia maf-putkia, eikä se osaa ohjata tyhjäkäyntiä v12 motille. Tasauskammiot ei auta, ne muodostaa omat resonanssinsa vaan, mm. lambo käyttää semmosia eri kierrosalueilla.

        Suosittelisin dumppaamaan tuollaisen suunnittelun. Rakennat pienemmällä vaivalla avaruussukkulan kun modaat täysin tuohon käyttöön sopimattoman ruiskujärjestelmän toimimaan. Koko homma kun kaatuu jo pelkästään tehonkestoltaan parempien suutinkivien hankintaan, ne kun ei ole ihan normitrankkuja siellä boksissa.
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • repsa
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1367
          • Lempäälä

          #5
          onhan tuossa joo melko paljon ratkaisematonta- suurimpana pidän edelleen vain tuota sytytyshommaa. allaoleva siis toistaiseksi vain turhaa spek spek, mietin vain ääneen. jos vaikka rakentaisi ajastinpiirin ohjailemaan puolia.. tai sit ei.?

          nakuanturithan ilmestyisi, hei, daa, tuosta DME 3.1:stä. todennäköisesti ennakkokartastot ovat kuitenkin melko liki- kyseessä on saman iskutilavuuksiset mukin puolikkaan. kyseisessä kokoonpanossa ei edes tarvita kaikkia m70-kattilan luovuttamia tehoja

          tyhjäkäynnin ohjaukseen mietin että tuuttais 2x noita normi 2-kelatyhjäkäyntisäätimiä - massa tuplaantuisi, eli pitäisi olla melko iisi piisi.

          suutinfettien vaihtohan ei ole hei mitään ydinfysiikkaa. tsekkaa vain missä o fettien hilojen ohjaus ja apinoi toisen samanlaisen kytkennän millä ohjataan niitä ylimääräisiä suuttimia. näissä roskissa ei kuitenkaan ole mitään korkeajänniteajureita.
          5c jetta 1.2TSI 140/220
          530e m-sport alpinweiss3 vakio
          a4 cabi 220/300
          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

          Comment

          • jii.veivo
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2005
            • 564
            • Haapavesi

            #6
            Originally posted by repsa View Post
            onhan tuossa joo melko paljon ratkaisematonta- suurimpana pidän edelleen vain tuota sytytyshommaa. allaoleva siis toistaiseksi vain turhaa spek spek, mietin vain ääneen. jos vaikka rakentaisi ajastinpiirin ohjailemaan puolia.. tai sit ei.?

            nakuanturithan ilmestyisi, hei, daa, tuosta DME 3.1:stä. todennäköisesti ennakkokartastot ovat kuitenkin melko liki- kyseessä on saman iskutilavuuksiset mukin puolikkaan. kyseisessä kokoonpanossa ei edes tarvita kaikkia m70-kattilan luovuttamia tehoja

            tyhjäkäynnin ohjaukseen mietin että tuuttais 2x noita normi 2-kelatyhjäkäyntisäätimiä - massa tuplaantuisi, eli pitäisi olla melko iisi piisi.

            suutinfettien vaihtohan ei ole hei mitään ydinfysiikkaa. tsekkaa vain missä o fettien hilojen ohjaus ja apinoi toisen samanlaisen kytkennän millä ohjataan niitä ylimääräisiä suuttimia. näissä roskissa ei kuitenkaan ole mitään korkeajänniteajureita.
            Entäs jos heittäisit koko ajatuksen romukoppaan ja hommaisit jonkun v12 koneeseen riittävän aftermarket moottorin ohjauksen, saako megasquirtin asennettua 12 sylinteriseen?
            e38 750ial
            Husaberg 650 fs -05
            http://www.btcf.fi/forum/showthread....51#post2483951

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              #7
              Ajastinpiirin? Mites se sit toimis, käytännössä toinen moottorinohjaus joka sisältäis samat sytkäkartat...?

              DME 3.1:ssä ei ole nakuantureita, löytyy vasta 3.3.1:stä. Eipä taida olla lohkossa paikkojakaan moisille antureille, meniskö valuhommiks? Tilavuudet ei vaikuta sytkäkarttaan, sen sijaan VE% kyseisellä kierroksella, palotila ja puristussuhde vaikuttavat. Noista ei mikään ole oikein sama M70 ja M50 -koneissa. Eikä se sytkän säätö vain tehoja syö, jos sulla on 10 astetta pielessä kartta vaikkapa yläkierroksilta, saattaa koko pakopuoli sulaa.

              Noi ei välttämättä pyöri samalla kierrosluvulla samalla avaumalla, jolloin tyhjäkäynti jää joko seilaamaan vallattomasti, ei käy ollenkaan tai huutaa kovaa. MAP tyhjäkäynnillä kun tuskin on sama (samalla avaumalla eri ilmamäärä), ja tyhjäkäyntimoottorille on jotkut perusasennot määritetty kartoissa.

              En nyt muista suoraan oliko se vasta siemensissä vai oliko jo tuossa boschissa niin, että suutinohjain keskustelee väylän kautta pääprossulle. Siinä ei paljoa hilaohjauksia etsitä. Ruiskutusajankohdan se kuitenkin on määrittänyt itsenäisesti muistaakseni jo motronic 1.3:ssa. :think
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Vauhtivaunu
                BTCF Member
                • Jun 2008
                • 2714
                • P-Karjala

                #8
                Originally posted by repsa View Post
                suutinfettien vaihtohan ei ole hei mitään ydinfysiikkaa. tsekkaa vain missä o fettien hilojen ohjaus ja apinoi toisen samanlaisen kytkennän millä ohjataan niitä ylimääräisiä suuttimia. näissä roskissa ei kuitenkaan ole mitään korkeajänniteajureita.
                Ootko koskaan kattonu DME 3.1:sen sisälle?

                Siinä purkissa suuttimenohjaus"kivi" on 19-napainen integroitu piiri joka on vielä helvetin tiukasti liimattuna laatikon reunalla olevaan jäähdytyspalikkaan. Aika fakiiri saa olla jos sen vaihtaa tai modaa. Muutenkaan sen purkin muuttaminen ei ole helppoa tai yksinkertaista.

                Jos on kerran aikaa, intoa ja halua opiskella niin Megasquirtilla sen motin saa toimimaan paremmin kun loistavasti.

                Tai sitten hankkii Tatecin,Hestecin,Motecin tms. moottorinohjauksen.
                sigpic


                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  #9
                  edelleen ajatusleikkiä turhan takia- inttämistä siis ihan inttämisen riemusta :

                  näemmä ei kyl ole noissa dme 3.1:ssä nakuanturia, eli vaatisi siis 3.1.1. oikeassa olitta.

                  siis ; tuo toisten suutinlähtöjen ohjaaminen jos tuntuu olevan liian vaikeaa ottamalla ohjaus suoraan laitteen sisältä, niin ainahan on vaihtoehtona p-kanavafetit, jolloin ohjauksen voi ottaa suoraan suuttimen rinnalta (toki suodatettuna jne jne.). ei se ole oikeasti hei mikään amerikan temppu.

                  nakuanturin paikan kyllä varmaan löytäisi lohkosta - eikä se koneistuskaan mikään propleema liene.

                  tyhjäkäynti voisi olla kahdella iac:lla hoidettavissa, tai sitten ei. mene ja tiedä, voi olla että menis ihan tekemällä sopiva ohitusreikä säätimen viereen. ehkä, pirustakos tuota tietää ennenkö testais.

                  aftermarket ekuja vastaan ei ole mitään, paitti historitec, ku,kö, mutta onkos kukaan teistä ikinä koskaan laittanut bmw:n sähköisesti ohjatun automaatin yhteyteen aftermarket ekua, ja saanut kaikkia toimintoja toimimaan ihan kuin se on ollut alunperinkin ? jos on niin älkää olko hiljaa, vaan puhukaa.
                  eli vaihtohetki olisi hyvä, vaihdot sulavia, ei ongelmia kick-downin kanssa, turbiini lukittuu jne.

                  tuo moottori - vaihdelaatikkojuttu on tässä se suurin mielestäni (toki myös tuo 6zyl-yksittäisen ekun aiheuttama mielipaha sytyn kannalta).

                  sytytystä mietin että laittaisi uC:n haistelemaan kaikkia 6zyl kipinähetkiä, ja laskemaan aina keskiarvon nousevalle ja laskevalle reunalle kahdesta aikaisemmasta ohjaushetkestä jonka tiedon perusteella sitten heiluteltaisiin oikeaa porttia lataamaan puolia. ajatuksen tasolla kuulostaisi tosi Zimppeliltä.

                  kts. disclaimer ylempää ; syttypuoli pitäisi ratkaista ennenkuin rupeaa leijumaan.

                  ainiin, se orkkis-eku-viidakko-kaasuläppineen-ohjaimineen EI ole siis vaihtoehto, siksi tätä mietin.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • visa e36
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 753
                    • Järvenpää

                    #10
                    Nyt kyllä tuntuu, että haluat väkisin kiivetä perse edellä puuhun.. eiköhän noita aftermarket ecuja ole laitettu aika paljon bemuihin missä on tomaatti. Vähemmän siinä on säätämistä noiden vaihtohetkien kanssa kuin tuon mitä ajattelet mahdollisesti toteuttavasti.
                    Nykyiset
                    -63 Pontiac Catalina convertible
                    -05 E53 X5 3.0d

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Nelivaihteisen tomaatin ohjausboksin kanssa keskustelu on ihan pala kakkua.

                      Inttämiseksi menee, niin eipä tähän nyt enää enempää viitsi kommentoida. Pistä esille sitten jos saat toimimaan, on ainakin projektia
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • repsa
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2006
                        • 1367
                        • Lempäälä

                        #12
                        siis, kuten totesin, ei mulla ole mitään aftermarket ekuja vastaan.
                        oma kokemus vaan noista sähköisesti ohjattavista tomaateista ei-orkkis-ekun kanssa ei vaan ole kovin toimiva - nimenomaan penarin tommone "kunnon" tomaatti.

                        vaihtohetki saatanan korkealla, jää luistamaan, vaihtaa pamauttaen, ei lukitse turbiinia. mut hyvä jos jollain on oikeaa tietoa [tm].
                        kertokaa mulle ihmiset mitenkä olette rakentaneet.

                        mikä eku, mikä input ja output automaatille eri nastoihin että se vittu oikeasti toimii. speksatkaa tai pitäkää päänne kiinni
                        5c jetta 1.2TSI 140/220
                        530e m-sport alpinweiss3 vakio
                        a4 cabi 220/300
                        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                        Comment

                        • Jonsku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2002
                          • 4647
                          • Tuusula

                          #13
                          Originally posted by repsa View Post
                          mikä eku, mikä input ja output automaatille eri nastoihin että se vittu oikeasti toimii. speksatkaa tai pitäkää päänne kiinni
                          Eipä noita "kukaan" rakenna, ainakaan automaattilaatikolla. Helpompaa, halvempaa ja toimivampaa pistää suoraan joku aftermarket ECU.

                          Hieman tässä nyt on epäselväksi jäänyt, miksi tuohon pitää nimenomaan M50 boksi / boksit puukottaa? Aivan varmasti enemmän työtä moisessa kuin laittaa aftermarket-laite hommaa hoitamaan.


                          Anyways, pistä toki juttua jos ja kun moista alat värkkäämään Lyö ns. "luu kurkkuun" epäilijöille
                          ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                          ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                          ex. Alpina D10 Touring #33/94
                          ... and many more

                          Comment

                          • repsa
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 1367
                            • Lempäälä

                            #14
                            Originally posted by Jonsku View Post
                            Eipä noita "kukaan" rakenna, ainakaan automaattilaatikolla. Helpompaa, halvempaa ja toimivampaa pistää suoraan joku aftermarket ECU.
                            ja jos olisi manuaali niin ylläolevahan olisi voittajan ratkaisu. mutkun ei ole, on automaatti ja sellaisena pysyy.

                            Hieman tässä nyt on epäselväksi jäänyt, miksi tuohon pitää nimenomaan M50 boksi / boksit puukottaa? Aivan varmasti enemmän työtä moisessa kuin laittaa aftermarket-laite hommaa hoitamaan.:
                            sähköisesti on ehkä enemmän tekemistä että moottorin saisi toimimaan, mutta se isoin positiivinen puoli tulee taas vaihteiston moitteettomassa toiminnassa kertalaakista kun on konsernin eku ja konsernin salkku-ohjain missä on samanlaiset signaalit.
                            5c jetta 1.2TSI 140/220
                            530e m-sport alpinweiss3 vakio
                            a4 cabi 220/300
                            vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Originally posted by repsa View Post
                              sähköisesti on ehkä enemmän tekemistä että moottorin saisi toimimaan, mutta se isoin positiivinen puoli tulee taas vaihteiston moitteettomassa toiminnassa kertalaakista kun on konsernin eku ja konsernin salkku-ohjain missä on samanlaiset signaalit.
                              Ei muuten toimi, kuormitussignaalit on erilaiset ja ilman eml-systeemiä puolet kommunikaatiosta putoaa pois. Tilanne siis ihan sama kuin aftermarket eculla sen automaatin suhteen. Nuo vakioecut on muutenkin ihan eri aikakautta.

                              Kannattaa selvitellä sen vaihteiston toimintaa, vaihteistoboksille menevä ja sieltä tuleva kommunikaatio ei ole monimutkaista.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎