Runkolaakerit 360 asteen öljyuralla?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jochen
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1229
    • Valkeakoski & Trondheim

    Runkolaakerit 360 asteen öljyuralla?

    M42 koneessa on runkolaakereissa vain 200 asteen öljyura mikä käsittääkseni tarkoittaa sitä että kiertokangen laakerille ei kulje tuoretta öljyä 160 asteen ajan / kampiakselin pyörähdys. Luulisin että se on huono homma kun puhutaan moottorista jonka pitäisi kiertää 8500+.



    Tuolta metric mechanicilta saisi tilattua 360 asteen öljyuralla varustettuja laakereita mutta olen kuullut huhun että jostain BMW:n vakiolaakereistakin voisi löytyä sopivia, olikohan se M20 tms. Eli onko kenelläkään tarkempaa tietoa?

    Sitten vielä yleensäkin noiden laakereiden laadusta. Löytyykö jostain selvästi marmoritiskin laakereita parempaa tavaraa? Ja miten joku Glycon valmistama tavara suhtautuu alkuperäisiin laakereihin laadun puolesta?

    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Ainakin m20:n laakerit on 360 öljyuralla, sitä en osaa sanoa että sopiiko ne.
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • 2bar..ahhh
      BTCF Honorary Member
      • Nov 2004
      • 3352
      • haapavesi

      #3
      hittoku kaivoin jokuvuosi tuota tieto ja se oli jossai mitsun moottorissa missä oli passelit laakerit ja sai tarvikeena... mut nyt en saa moottorin malliapäähän.... pitäs olla tallin seinällä lappu viel tallessa.... katonpa ku käyn tallissa....
      €34 M5 pelastetaan museoinnilta

      Comment

      • Eepo
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 5388
        • Tampere

        #4
        punametallilaakerit?
        -Harley Davidson Sportster - 89-
        -Harley Davidson softail -89-
        -Suzuki PV50 -86-

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #5
          Tuo öljyura vaikuttaa hydrodynaamisen laakerin kuormankantokykyyn huomattavasti, joten kannattaa aika varoen lähteä tekemään muutoksia. Tuon öljyuran kasvattamisen vaikutus kangenlaakereiden öljyvirtaan saattaa olla aikalailla olematon, tai toisaalta jopa yllättävän negatiivinen.

          Ns. punametalli on vaan yksittäinen laakerimateriaali, eikä nyt mitenkään erikoinen. Ennen kuin lähtee etsimään mitään, kannattaa selvittää se orkkislaakerin tyyppi. Joissain penarin koneissa on jopa monikerroslaakereita jo valmiinakin (mahdollisesti rajoittuu motorsportteihin), ja yleisestikin orkkislaakerit on hyvää matskua. Lisäksi kannattaa laskeskella kuormituksia: paljonko ne oikeasti nousee? Laakerin lisäksi suuri tekijä on kangen alasilmän jäykkyys, jos välykset pamahtaa nolliin @8500rpm joltain sivulta, rupeaa peli olemaan pelattu.

          "Parhaat" laakerit ei ole yhtä materiaalia koskaan, vaan monikerros -sovelluksia.
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by Jochen View Post
            Löytyykö jostain selvästi marmoritiskin laakereita parempaa tavaraa?
            Miten olis, mahtaako S42 koneen laakerit sopia?
            Niitä nyt sais Motorsportilta.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #7
              Ny ois hyvä saada faktaa miten tuo öljyura oikein vaikuttaa. Maalaisjärjellä sen pitäisi parantaa voiteluainekerrosta laakerin ja kaulan välissä koska öljyä tulee paineella koko ajan mutta toisaalta taas se ura vie myös laakeripinta-alaa jolloin voiteluainekerrokseen kohdistuva voima jakautuu pienemmälle pinta-alalle. Kumpi on tärkeämpää optimoida? Kenelläkään tietoa miten se on jossain S50 jne koneissa tehty?

              Luulisin että S42 koneen kampiakselin kaulat on eri halkaisijalla kuin M42 koneessa, en vaan pääse tarkistamaan kun kaikki lähdemateriaalit on taas vaihteeksi pakattu vesivahingon alta turvaan :(

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • Rocla
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 7692
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by JJT View Post
                Ainakin m20:n laakerit on 360 öljyuralla, sitä en osaa sanoa että sopiiko ne.
                Voin olla että nyt muistan väärin, mutta luulenpa, että m20 runkolaakerien öljyura muuttuu ¨~180 -> 360 samalla kohtaa kun lohkonpuoleiseen liuskaan tulee se toinen pidätin kynsi.

                Asia saattaa olla myös päinvastoin.

                EDIT tuli niin epäselvä tekstin pätkä että on kai pakko täsmentää vielä, eli m20 koneesee saa kahta runkolaakeria, uutta ja vanhaa. Eivät käy ristiin ja urissa on eroa, valmistusajakohta on määräävä tekijä.
                Last edited by Rocla; 06-03-2010, 10:42.
                Olli.

                Comment

                • quisma
                  BTCF Member
                  • May 2005
                  • 381
                  • Toijala

                  #9
                  Originally posted by Jochen View Post
                  Ny ois hyvä saada faktaa miten tuo öljyura oikein vaikuttaa. Maalaisjärjellä sen pitäisi parantaa voiteluainekerrosta laakerin ja kaulan välissä koska öljyä tulee paineella koko ajan mutta toisaalta taas se ura vie myös laakeripinta-alaa jolloin voiteluainekerrokseen kohdistuva voima jakautuu pienemmälle pinta-alalle. Kumpi on tärkeämpää optimoida? Kenelläkään tietoa miten se on jossain S50 jne koneissa tehty?

                  Luulisin että S42 koneen kampiakselin kaulat on eri halkaisijalla kuin M42 koneessa, en vaan pääse tarkistamaan kun kaikki lähdemateriaalit on taas vaihteeksi pakattu vesivahingon alta turvaan :(

                  Cell jotain jo puhukin tosta hydrodynaamisesta voitelusta, mutta wikipediasta löytyy melko hyvä pätkä aiheesta:

                  "Toisiaan vasten liikkuvat pinnat kehittävät hydrodynaamisen paineen. Syntyvä paine pystyy erottamaan liikkuvat pinnat täysin toisistaan, jolloin ainoa kitka syntyy voiteluaineen sisäisestä kitkasta eli leikkautumisesta. Moottorin öljynpaineella on tarkoitus varmistaa hydrodynaaminen voitelu, eli saada laakeri "kellumaan" öljykalvon päällä. Hydrodynaaminen voitelu vaatii tarpeeksi korkean öljyn viskositeetin ja tarpeeksi suuren nopeuseron voitelua tarvitsevien osien välille, tällöin syntyy ilmiö jota voi verrata esimerkiksi vesiliirtoon, eli laakeri nousee öljykalvon päälle."

                  Eli jos ura on liian pitkä alkuperäseen laskettuun verrattuna, vois olettaa, että ei synny riittävän suurta painetta ja tapahtuu välitön kiinnileikkautuminen. Melko tarkkaan kannattaa tutustua aiheeseen. :think
                  e46 325ci cabrio m-sport2

                  Ex: e46 320da touring -04
                  e36 325i m50b28 - No turbo shit, just shit.
                  e39 528ia -96
                  e34 525i -92
                  e30 320i touring -88
                  e36 328i coupe -97
                  e36 325i -91

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Voin olla että nyt muistan väärin, mutta luulenpa, että m20 runkolaakerien öljyura muuttuu ¨~180 -> 360 samalla kohtaa kun lohkonpuoleiseen liuskaan tulee se toinen pidätin kynsi.

                    Asia saattaa olla myös päinvastoin.

                    EDIT tuli niin epäselvä tekstin pätkä että on kai pakko täsmentää vielä, eli m20 koneesee saa kahta runkolaakeria, uutta ja vanhaa. Eivät käy ristiin ja urissa on eroa, valmistusajakohta on määräävä tekijä.
                    Ok, ainakin 84? 525e:n lohkossa ja -86 325i:n lohkossa oli kokomittaisella uralla.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • naukkis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2004
                      • 1222
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Originally posted by Jochen View Post
                      Ny ois hyvä saada faktaa miten tuo öljyura oikein vaikuttaa. Maalaisjärjellä sen pitäisi parantaa voiteluainekerrosta laakerin ja kaulan välissä koska öljyä tulee paineella koko ajan mutta toisaalta taas se ura vie myös laakeripinta-alaa jolloin voiteluainekerrokseen kohdistuva voima jakautuu pienemmälle pinta-alalle. Kumpi on tärkeämpää optimoida? Kenelläkään tietoa miten se on jossain S50 jne koneissa tehty?
                      Öljynpaine ei kovemmilla moottorin kierroksilla kulje koko uraa eli jos öljynsyöttö ei ole kuin toiselta puolelta laakeria ei 360 asteen öljyurasta ole mitään iloa. Kovemmille kierroksille tehdyissä moottoreissa öljyä tulee runkolaakerille kummaltakin puolelta, simppelein ratkaisu laakeriliuskan öljyuran alapuolella kulkeva vastaava laakeripukkiin koneistettu ura.

                      Comment

                      Working...
                      X